כיכר השבת

שו"ת שידוכים

"הכלל: אין מקום לוויתורים בחיי הנישואין"

שתי שאלות ששלחה בחורה בשידוכים; האחת: האם עליה לוותר על מה שמעניין אותה - גם אם זה נראה רק כ"תוספת", והשניה: עד כמה עליה לוותר על רצונותיה בחיי הנישואין (טור)

| 46 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yaakov Lederman/Flash90)

שאלה:

שלום וברכה,

אני בחורה בשידוכים, כבר די הרבה שנים.

בעולם התורני מחנכים אותנו כל הזמן לוותר כדי לחיות בחיי נישואין תקינים ומאושרים, לתת כדי לקבל, שקשר של מחויבות הוא לא רק לראות את הצרכים של עצמי, אלא גם של השני, וכו'...

כהשלכה מכך, רציתי לשאול:

1. כאשר אני יוצאת עם בחור, כשמטבע הדברים הוא שונה ממני מאד, עד כמה אני צריכה להתחשב בצרכים מסוימים של עצמי, גם אם זה נראה שהם לא מאד קריטיים וחשובים, אלא רק כתוספת, כביכול.

ואתן דוגמא: יש מישהי שמאד חשוב לה שיהיה חברותי ונעים שיחה, יש אחת שיהיה חשוב לה שהוא יהיה חריף ועמוק וכו'. אלו תחומים שהם בד"כ פחות קריטיים ונחמד אם ישנם (ואם לא, בד"כ אפשר להתמודד), אך ברמה שזה חשוב מאד, עד כמה יש לי להתחשב ולתת מקום לצורך שלי בתכונה מסוימת שתהיה לו.

הכוונה היא האם אפשר להוריד בחור אם אינו כזה, גם במקרה שזה אולי הדבר היחיד שמפריע?

2. בהשלכה של הסעיף הקודם, אך לא בהכרח שקשור: עד כמה אני צריכה לוותר ופחות להתחשב ברצונות שלי, בחיי הנישואין עצמם, כדי לשמור על שלום בית וקשר נכון?

כוונתי: יש הרבה פעמים (וראיתי הרבה כאלה, גם גברים וגם נשים) שבשביל לשמור על השלום בבית, שאחד מבני הזוג מוחק (או לא בהכרח שמתחשב) את רצונותיו וצרכיו בשביל בן הזוג או בשביל הילדים. האם זה באמת צריך להיות כך?

כלומר, מה המחיר שצריך לשלם כדי לשמור על שלמות הקשר ותקינותו?

כי ההגיון שלי אומר, שלהפך, ככל שאני לא נותן מקום לצרכים ולרצונות של עצמי, אני לא יכול להיות פנוי לראות צורך של אחרים.

אולי החשיבה שלי מוטעית או לא מדויקת, אז אשמח מאד לדעת מה נכון ואיך אפשר לשמור על שלום וקשר עמוק, כששני הצדדים יוצאים מורווחים.

מקווה שהשאלה שלי מספיק מובנת, כי השתדלתי שתהיה קצרה ותמציתית ככל האפשר.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה לשואלת!

את בשידוכים כבר די הרבה שנים, בדרך. כתבת על הערכים אליהם מחנכים בעולם התורני. אחד הערכים המשמעותיים הוא הידיעה שהדרך היא עיקר ולא טפל. אני מאחל לך שהדרך לא תתארך עוד, ושתראי בכל עת את המשמעות הרבה שיש לך כעת בחייך, את ההתפתחות הנפשית והערכית שאת יכולה לעשו ת בתקופה זו, ואולי רק בה. וה' ימלא משאלות לבך לטובה ויזמן לך את האיש שלך בקרוב, בקלות ובשמחה.

התפרצת לדלת פתוחה.

שאלת על נושא שמעסיק אותי. מחנכים אותנו כל הזמן לוותר כדי לזכות בחיי נישואין תקינים ומאושרים? כך מחנכים אותך? אני לא חושב שזו גישה נכונה. לתת כדי לקבל? סיסמה מצויה שגורמת לי להתבייש בהיותי בן המין האנושי שהמציא אותה (לא הגזמתי). רק את המשפט האחרון אני מקבל – "קשר של מחויבות הוא לא רק לראות את הצרכים של עצמי, אלא גם של השני". נכון מאוד.

לפני שאגיע לשאלותייך, אגיב בקצרה לאותן סיסמאות חינוך.

בעניין הוויתור, כמדריך חתנים, איני מזכיר לעולם את המילה "ויתור" בהקשר של חיי נישואין. לטעמי אין מקום לוויתורים בחיי נישואין, לא את צריכה לוותר, לא בעלך צריך לוותר לך, אלא שניכם התחתנתם על דעת שאתם שני בני אדם ולא אחד, והתורה מצווה אתכם להידבק זה לזו עד אשר תהיו לבשר אחד, וזה לא קורה על ידי זה שאתם דומים זה לזו. האם במשחק כדורגל שחקן אחד מוותר לחברו לקבוצה על הכדור?! צורת המשחק היא שהשחקנים מוסרים את הכדור זה לזה, עד שהשחקן הקרוב ביותר אל השער מנסה לבעוט את הכדור פנימה. אין זה וויתור אלא עבודה בקבוצה כדי להגיע למטרה אחת.

המטרה של חיי הנישואין היא חיבור בין איש לאישה כרצון הבורא יתעלה; בניין בית להשם, בו יתקיימו כל מצוות התורה כמיטב כוחם של הדרים בו; גידול ילדים לחיי תורה מאירים ומשפיעים; ועוד, כפי השקפת עולמך.

מתוך כך את שואלת: "כאשר אני יוצאת עם בחור, כשמטבע הדברים הוא שונה ממני מאד, עד כמה אני צריכה להתחשב בצרכים מסוימים של עצמי, גם אם זה נראה שהם לא מאד קריטיים וחשובים, אלא רק כתוספת, כביכול. ואתן דוגמא: יש מישהי שמאד חשוב לה שיהיה חברותי ונעים שיחה, יש אחת שיהיה חשוב לה שהוא יהיה חריף ועמוק וכו'. אלו תחומים שהם בד"כ פחות קריטיים ונחמד אם ישנם (ואם לא, בד"כ אפשר להתמודד), אך ברמה שזה חשוב מאד, עד כמה יש לי להתחשב ולתת מקום לצורך שלי בתכונה מסוימת שתהיה לו. הכוונה היא האם אפשר להוריד בחור אם אינו כזה, גם במקרה שזה אולי הדבר היחיד שמפריע?".

התשובה שלי בטח נשמעת קיצונית, אבל זו לדעתי אמת. אל תתפשרי על כלום.

מה, ברצינות?! כשמתחתנים לא אמורים להתפשר על כלום?! לא.

את אמורה לרצות את הבחור שמוצא חן בעינייך, לרצות אותו "באשר הוא שם". אם את רוצה בו, אם את רוצה להיות אשתו, תהיי מוכנה להכיל המון דברים שבהם הוא אינו דומה לך, תהיי מוכנה להחליק על כל מיני תכונות והתנהגויות שאינן מוצאות חן בעינייך; אבל לרגע לא תרגישי שאת 3 מתפשרת. זה מי שאת רוצה. ולא, הוא ממש לא תואם לחלום חייך, לאביר על הסוס הלבן אותו דמיינת בחלומותייך, אבל את מרגישה: זה זה.

בחורה שחשוב לה שבעלה יהיה חברותי ונעים שיחה, ובאופן ברור היא רואה בחור שאינו כזה, מדוע שתינשא לו? למה לה לאמלל את עצמה ואותו? יכול להיות שהיא לא רואה טוב, והוא מתבייש ממנה, או שהוא טיפוס שקט יחסית, ובפועל הוא מאוד חברותי (פגשתי הרבה כאלה בחיים, גברים ונשים). אבל, כשמדובר בבחור שללא כל ספק אינו עונה להגדרה הנ"ל שכה חשובה לה, איני רואה שום סיבה להתחתן איתו חוץ מחרדה חסרת בסיס (וחסרת אמונה) להישאר לבד.

כנ"ל ביחס לבחורה שחשוב לה בעל חריף ועמוק. ואני חוזר ומדגיש, כשברור לה שהוא אינו כזה, כי יש לא מעט שבמפגש אחד או שניים אינם חושפים את כל אישיותם. נשים שמרגישות שבעליהן אינם ברמה שלהן. זה מאוד לא נוח. למה לך להיכנס לזה?

התשובה הפשוטה היא: אם את רוצה אותו – לכי על זה. אם את לא רוצה אותו, אך עושה חשבון טבלאי שאולי שווה לך להתפשר על זה – תמשיכי לפגישה נוספת כדי להכירו יותר או תרדי מהשידוך. אל תתחתני מתוך פשרה. זה יעלה לך אחר כך ויפגע בך, בטוח.

לשאלתך השניה: "עד כמה אני צריכה לוותר ופחות להתחשב ברצונות שלי, בחיי הנישואין עצמם, כדי לשמור על שלום בית וקשר נכון?".

לטעמי אין מקום לוויתורים בנישואין, כפי שהקדמתי. יש הרבה מקום להתלמדות הדדית על רצונותיו וצרכיו של בן הזוג, כשלאט לאט לומדים לחיות ביחד בלי לדרוך אחד על השני. לא מדובר ב"בעיות" שצריך לפתור בנישואין, אלא בסדר הנישואין. ככה זה חתונה, ששני אנשים נכנסים תחת קורת גג אחת, ולשם כך הם צריכים להתאים את עצמם זה לזה. אין כזה דבר זוג שפשוט מסתדר בלי שום בעיות, אי- הבנות וחיכוכים.

בהמשך כתבת: "יש הרבה פעמים (וראיתי הרבה כאלה, גם גברים וגם נשים) שבשביל לשמור על השלום בבית, שאחד מבני הזוג מוחק (או לא בהכרח שמתחשב) את רצונותיו וצרכיו בשביל בן הזוג או בשביל הילדים. האם זה באמת צריך להיות כך? כלומר, מה המחיר שצריך לשלם כדי לשמור על שלמות הקשר ותקינותו? כי ההגיון שלי אומר, שלהפך, ככל שאני לא נותן מקום לצרכים ולרצונות של עצמי, אני לא יכול להיות פנוי לראות צורך של אחרים. אולי החשיבה שלי מוטעת או לא מדויקת, אז אשמח מאד לדעת מה נכון ואיך אפשר לשמור על שלום וקשר עמוק, כששני הצדדים יוצאים מורווחים".

החשיבה שלך מדויקת להפליא! כשאת נותנת מקום לצרכים ולרצונות שלך, את יכולה להיות פנויה לראות את הצרכים של בן זוגך, וכשאת רואה את הצרכים שלו, הוא רואה את הצרכים שלך, ואז יש מקום לצרכים ולרצונות שלך, ואז את יכולה להיות פנויה... וחוזר חלילה. זהו מעגל של זוגיות בריאה.

אני מעתיק משפט מתוך תכנית ההדרכה שלי לחתנים: "החתונה אמורה לגרום ל-1 ועוד 1 להיות 2 (ויש אומרים ש-1 ועוד 1 הם 3), אך לא לגרום לזוג להיות כל אחד חצי...". את מדברת על תופעה עגומה, בה בני זוג מתחתנים ומאבדים את האישיות שלהם, במקום לפרוץ קדימה ולפרוח. לעיתים 4 אחד מאשים את השני בקציצת הכנפיים שלו, בלי לשים לב שהוא האשם בכך, בזה שהוא "ויתר" כל הזמן בעת שהיה יכול להתקדם הלאה ולהפריח את עצמו, את הזוגיות שלו ואת כ ל הבית.

אני חושב שזוגיות בה אחד לא לוקח את המרחב שהוא זקוק לו הרבה יותר מצויה מזוגיות בה הוא מנסה לקחת והשני לא נותן לו. יש דוגמא פשוטה שאני נותן לחתנים: בערב פסח יש אברכים רבים המנקים את הבית ומלינים על כך שהם אינם זוכים לשבת בבית המדרש וללמוד. יש כאלו שגם "מאשימים" את האישה, בצחוק או חצי בצחוק. נשאל ככה: האם שמעתם על אישה שלא מאפשרת לבעלה להתפלל שלוש תפילות במניין (=שעתיים ברוטו) בערב פסח?! למה לא? כי ברור לו שהוא חייב ללכת להתפלל, וכשברור לו זה גם ברור לה. אם היה ברור לך שאתה חייב ללמוד – שעה, שעתיים, שלוש, ארבע שעות (מחק את המיותר) – ביום, זה היה ברור גם לה. היית הולך ללמוד, והיית מנקה אחר כך, או שהיא הייתה מסתדרת, או שהיית מבקש עזרה מאחותך וכו'. הכול היה בסדר. הדוגמא שלי היא לגברים, לא חסרות דוגמאות נשיות. אם חשוב לך לצאת עם חברות והוא צריך לשמור על הילדים – תבקשי את זה (לא רק כשאת צריכה לקחת ילד לקופת חולים). אם יש לך צרכים תרבותיים שבעלך אינו מכיר בהם – תבקשי ממנו להעלים עין ולתת לך את המרחב שלך.

חייב לרוץ כרגע, כי אני מוותר לאשתי על שנת הצהריים וצריך לקחת את הילדות מהגן.

בברכה מרובה לחיים טובים ומאושרים בזוגיות מיוחדת ומלאת אהבה ואחווה,

אביאל

  • הכותב, הרב אביאל נריה, הינו מדריך ויועץ נישואין
תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
נכון ולא נכון. כשבוחרים בני זוג, צודק הרב, כמה שפחות פשרות. אחרי הנישואים, צריך להתפשר על הרבה דברים, לפי הצורך והיכולת וצריך גם לזכור שלא הכל זה לתמיד, לפעמים מתפשרים עכשיו והתגמול יגיע מאוחר יותר.
רבקה
31
מדוייק ביותר וחבל שאין דגש חזק יותר על הגישה הזאת(בפרט של תשובה 1)בציבור החרדי . הייתה מונעת הרבה צער .
1
30
תמיד היחס העודף הוא לנשים. כמה גברים מוחקים עצמם או נמחקים תחת נשים עריצות??? בלי סוף אולי יותר מההיפך אבל הגברים בוכים בלילה לא נשמע קולם...
רעם
אצל חסידים זה הפוך! הנשים יותר צייתניות וכנועות והבעלים יותר שתלטנים... (לפי איך שאני רואה בסביבתי)
י
שאתה נשוי למרוקאית המקום ינחם אותך
רפי

הצגת כל התגובות

29
כמה שטויות בתשובה אחת. מי שלא מתפשר אין לו מה לחפש בחיי נישואין. נתת עצות לחילונים ולייטים שזאת בדיוק הסיבה שהם לא התחתנו עד עכשיו ונגררים לשנות ה30-40 שלהם. שלא נדע...
טוביה
28
העיצה שלי היא, לא להיות כבדים ולא לבוא לפגישה עם רשימת מכולת. אם יש שפה משותפת. אם השיחות זורמות. אם יש תמימות דעים בהבחנה בין עיקר לתפל. ואם בנוסף לכל זה חשים הצדדים גם בכימיה ביניהם, הרי שמדובר בהצעה רצינית.
מאיר
27
הבן אדם אולי מדריך חתנים אבל ממש לא יועץ נישואין
אדם
26
זו השקפה רחוקה מאד ממה שמחנכים בעולם הישיבות אולי אולי זה יכול להתאים למגזר מאד מודרני
אורי
25
מבין את הכותב ואת הצורך במסר הזה, אבל זה חלק מהסיפור. הסיפןר השלם הוא, שאחרי שמתחתנים, אם רוצים להיות נשואים באהבה, אז חייבים נאמנות והרבה ויתור על מידות רעות אחרת זה מתפוצץ. וחוץ מזה, אם לומדים לדבר ולשתף כמו שצריך, אז זוכים לחיות ביחד באמת ולוותר ולקבל.
יורם
24
חיי נישואים הם עסק מאד מורכב. רק אחרי החתונה מכירים באמת את בן הזוג על מעלותיו וחסרונותיו. חוץ מזה אנשים מפתחים עם השנים. הבחורה הזאת כנראה תמשיך להיות בשידוכים עוד הרבה זמן. צר לי עליה.
יועץ פלא
כנראה בחור סתום ואטום
מאבחן
23
הפתיחה של המיכתב שלך היא התשובה לשאלות שלך...``אני בחורה בשידוכים, כבר די הרבה שנים``....נראה שאת לא מוותרת על אף תכונה אחת שאת חושבת שצריך לתכשיט שלך להיות... וככול שתמשיכי להיות בשידוכים תמצאי פחות ופחות מהדרישות שלך.... העצה שלי היא לתפוס בחור צעיר ככל האפשר,עם פוטנציאל לעשות בו שינויים שיתאים
ליטל
אני כבר מרחמת על בעלך....
תהילה
ליטל לידעתך בחור/גבר חרדי זה לא פלסטלינה שאפשר לשחק איתו ולשנות אותו אך שרוצים,גם לנו הגברים יש רגשות אז במקום לכתוב פה עיצות אחיתופל לכי תלמדי קצת על זוגיות לפני.
בני
22
חיזקת תודהההה!!!
מישי
21
הבל... פשוט הבל... לא קיים זוג שהם מסכימים על כל דבר.. מעטים האנשים שמתחתנים בוודאות גמורה כי זה הבן אדם הראוי עבורם.. אנשים זה עולם מורכב, לעיתים יש תחושה ברורה לפני החתונה כי המועמד פשוט "תפור עבורי" ואחרי כמה שנים מגלים קשיים ואתגרים- זה אומר שזאת היתה טעות?? מי שרוצה אושר בזוגיות- צריך רק דבר אח
מי
20
נהניתי מאוד מהשאלות החכמות של הבחורה, ומהתשובות המחכימות ומצוינות של המשיב! מאחלת לה שתקבל בדיוק מה שהיא רוצה וצריכה, ושלא תצטרך לוותר על שאיפותיה. בטוח לי שתזכה בבחור מצוין ומתאים לה. בהצלחה!
גיטי
19
יפה, סוף סוף מישהו מדבר לעניין, חזק
קרן
18
תגיד השתגעת? כבר קידמוך חז"ל, אשה כשרה עושה רצון בעלה, ואל תבלבל את המוח עם כל מיני שטויות ודימיונות של הדור המסכן שלנו. ודאי שכדאי לחפש מכנה משותף רחב, אבל ויתור זה דבר שגם אתה עושה יום יום, ודו"ק.
איל
17
אני כותב תגובה לפי מה שאני חושב אני לא מדריך חתנים וכלות אני סתם בחור הכל פה נכון אבל אני רוצה להוסיף משהוא בטח שבשידוכין צריך למצוא אחד או אחת שמתאים ולא לוותר ובפרט על עקרוניים חשובים כמו הדוגמאות שהביאה הבחורה אבל אחרי שמצאו המיועד(ת) ומתחתנים צריך לוותר לפעמים ולא להכנס למריבות כל הכועס כאלו עוב
בב
16
"לטעמי אין מקום לוויתורים בנישואין, כפי שהקדמתי." - כותב המאמר כותב שאין מקום לוויתורים, אך בסיום הוא לא שם לב שכתב שהוא מוותר לאשתו על שנת צהריים. צריך להיות נאה מקיים לא רק דורש. לא וויתרת לאשתך על מנוחת צהריים אלא, כשאדם האהוב עלינו עייף, נותנים לו באהבה ובשמחה אפשרות לאגור כח
שלום
זה נכתב בהומור... להראות שאין דבר כזה ויתור בנישואין.
יוסי
15
בדור שלנו יש יותר בעיות בגלל שמה שהיה מובן מאליו פעם, כבר לא מובן מאליו בכלל היום. אפילו בימי אחשוורוש, ואפילו אצל הגויים, היה ברור כאור השמש שאישה עושה את רצון בעלה, בלי ציוצים ובלי פידבקים חיוביים. למה? כובע. ואין צורך להזכיר את הראייה מוושתי, שחטפה על הראש כי לא צייתה לבעלה ולמען הראות את מעמדם ה
אפרת
את באמת בטוחה שזה יצר הרע ושאת רוצה לחזור לתקופה הזאת? בעלך ירצה ממך את הדבר הכי הזוי (לכי תבדקי מה רצה אחשוורוש מושתי) ואם תסגרי יוציאו אותך להורג? זה נשמע לך הגיוני? ברוך ה שהתקדמנו מאז, כן בזכות הפמיניזם
מישהי
אם את מאמינה בדת הפמיניזם שמקורה בתרבות מים דלוחים ומורעלים.את לא מאמינה בתורת משה רבנו ע"ה.
יהודי
14
תמיד תשובות בעינייני נישואין הם ארוכות כמו מגילת אסתר....תקצרו...למי יש סבלנות לקרוא כל כך הרבה....
קובי
סוף סוף תגובה ראויה ונכונה ! קובי אני איתך, קראתי רבע מהתשובה כי אין לי כח לקרוא את כל המגילה הזו.
שני
13
כל מילה בסלע!!! נהניתי מאוד לקרוא מסכימה עם כל מילה שנכתבה. באמת חבל שיש חרדים שתקועים בימי אנו באנו וחושבים שהם מתחתנים בשביל שהאישה תוותר על הכל למענם,ותעשה כרצונם. תתקדמו!!!
*
* לאן הלכת, ואיך הגעת לאן שהגעת? "תקועים" זו גישה רפורמית, ואולי גם את כזו. כאן זה אתר אורתודוקסי, ולך כנראה אין מה לחפש פה ממש. עם אנשים כמוך, צריך את תלמידי החתם סופר זצ"ל.
דוד
12
רציתי לשאול אם אני שייכת למגזר ולא בא לי להתחתן, יש לי אפשרות כזו הרי כל הסביבה תגיד שאני משוגעת ואחים שלי לא ירצו לעקוף אותי ואז אקבל עקיצות מכל עבר, אני לא רוצה להתחתן מכמה סיבות: 1אין לי שום עניין בחיי שותפות לא מעוניינת להיות אישה כשרה עושה רצון בעלה כלומר -משעובדת לעשות צרכיו למה להתחתן בשביל
מיכל
לא ניראה לי שאת יראת שמים.(חילונייה בלבוש חרדי).כנראה שאת יונקת מבארות מים דלוחים ומורעלים של הרחוב החילוני.את לא שייכת למושגים של קדושה טהרה.מקווה שה' יעקב עלייך רוח טהרה ממרום.
יהודי
מי שמך להגיד לה מה היא ומי היא. כל הנשים אותו דבר?? כולן רוצות להיות עקרות בית ולגדל ילדים? מה עדיף שהיא תתחתן ותהיה ממורמרת מדרך חיים שלא עושה לה טוב? היא מחוברת לעצמה וזה הכי חשוב. ואל תיתן לה ציונים על ההרגשה שלה ככה יהודי אמיתי לא מתנהג - אהבת חינם וקצת חמלה
קצת אמפטיה לא יזיק לך
11
נשואה כבר הרבה שנים ובהחלט מוותרת על עצמי בשביל בעלי והילדים.... בינתיים לא רואה שזה מזיק לי פשוט עניין של סדר עדיפויות והצרכים שלי הכי פחות דחופים אני יכולה להסתדר... לא צריך להיות מפונקים
אני
כמובן שזה מזיק לך עובדה שאת מציינת זאת כאן..אלא שאת אישה כנועה שרצונה לא נחשב....הכול למען הבעל והילדים זה רק תירוץ.
מיכל
10
מי המשיב? לענ"ד- יותר חשוב מכל התשובות!!!
oshi
9
לא צריך "לוותר" אפשר להגיע לעמק השווה, לנהל משא ומתן. אף אחד לא אוהב שעל כל דבר אומרים לו "כן.. כן" זה משעמם מצד אחד ומעמסה גדולה מידי מצד אחר (כל האחריות על החלטות הם רק על אדם אחד). יש דבר שאחד מבני הזוג יותר טוב בו ויותר מבין בו ויש דבר אחר שהוא לא מבין בו ובן הזוג מבין וככה מנהלים בית נורמלי- ש
נועה
8
מאמר מדויק עם גישה כ"כ בריאה! תודה רבה!
ב
7
יישר כוח לרב
בחורה
6
קשור לאבישי נריה?
דניאל
5
תודה רבה זה מעולה
ציפי
4
כל כך רחוק מדברי חכמינו! כל כך הרבה הפצת אנוכיות וברוגז-בית! האדם אינו מגיע לחתונה כשהוא אדם שלם ומעוצב בשלימות, חיי הנישואין והדינמיקה בין בני הזוג הם אלו שמשלימים אותם - "ויקרא שמם אדם" (אחד - שני חצאים - לא שניים כדבריך). תמיד יש "ספייס" לכל אחד ברצונותיו ובציפורי-נפשו, אבל ההנכחה של בן הזוג בחיי
ההוביט היהודי
לא הבנת את המאמר. בעומק שלו אתה יכול למצוא את ויקרא שמם אדם.... - שני חצאים כלומר כדי להצליח להגיע ל "ויהיו לבשר אחד" - חייב לעבור קודם התבוננות בצרכים של עצמך. כמו שכדי להצליח לאהוב את השני - אתה חייב לאהוב את עצמך."ואהבת לרעך כמוך" (הדגשה על כמוך) אנו בנ"א ואל תצפה מעצמך או מאחרים להתנהגות מלאכית
צדיק! לא הבנת
3
מסכימה עם זה שצריך להתחתן עם מי שמוצא חן בעינייך. צריך לנסות להרגיש ולא רק לחשוב בשכל ולמלאות טבלה ב V. אחרי כל מה ששמעת על הבחור , וזה המידע,ומתאים לך ואת נפגשת, נסי לראות אם זה זורם ביניכם ולא רק שכל,שכל,שכל ואולי סכל?
אורה
2
יפה מאד הרבה זוגות מתחתנים בתחושה שהם מקריבים את עצמם לשם שמים ולאחר כמה שנים נשאר זוג מפורק ששכח ממזמן את מי שנמצא בשמים רק מאבק הישרדותי יומיומי
חשיבה נכונה
1
לא הבנתם את הכותב!!!רדידות של הבנת הכתוב ותו לא. מי שקצת קצת ידע לקרוא מעבר הבין למה התכוון המשורר. שה' ינחנו בדרך האמת תמיד.
תקשיבו,פשוט לא הבנתם אותו!!!
אולי גם יעניין אותך
שידוכים