כיכר השבת

חינוך הילדים 2023

לא תאמינו מה עשו לפני שהיה 'ריטלין'; האם כדאי כיום לתת לילד את התרופה? 

לתת לילד ריטלין זו משימה שיכולה לעורר הרבה דאגות וקשיים, גם אצל הילד וגם אצל ההורים | חיים דיין, עו"ס קליני ודוקטורנט, יו"ר מכון הקשב, מעלה נקודה מסויימת שמטרידה הורים וילדים וממחיש אותה בעזרת תמונה לא קלה של ילד שבתלמוד תורה שמו את הרגליים שלו בתוך סד | האם זה מה שאנחנו עושים עם התרופה, או דווקא זה מה שאנחנו מונעים עם התרופה? (מגזין כיכר)

| 25 | כיכר השבת |
נטילת ריטלין | ארכיון
נטילת ריטלין | ארכיון (שאטרסטוק)

את תמונת הילד הזה, שרגליו נתונות ב'סד', פגשתי בתערוכה בחצר בית כנסת "אלעזמה" במרקש שבמרוקו. בית הכנסת נבנה על ידי מגורשי ספרד בשנת 1492 והוא פעיל מאז ועד היום. כרגיל, בסביבת בית הכנסת התקיימו פעילויות קהילתיות שונות, כמו מסגרת תלמוד תורה לילדים. התמונה הזו, שצולמה בשנת 1950, משקפת משהו מהווי המסגרת החינוכית - את הצד של ההתמודדות עם ילדים שלא הולכים בתלם.

>> למגזין המלא - כנסו

עדיין לא הצלחתי לברר מה הסיפור של הילד שבתמונה. חוסר הידיעה נותן לי חופש לדמיין שמדובר בילד שגדל בכפר בהרי האטלס, במרחבי הטבע הפראי. הוא השתובב בין הרים וגאיות, עזר מעט בעבודות אדמה, טיפל בבעלי חיים ומעת לעת גם ישב בחצר בית הכנסת, תחת אחד השיחים, ולמד בהנאה. הסתקרן, שאל, ופנה לענייניו.

לימים הוריו עברו אל העיר והוא יצא ממרחבי החירות אל חוקיו המוקפדים של מוסד הלימודים השוכן בסמטאות המלאח הצרים. את החוקים שהכיר בטבע הפראי, החליפו כעת סדרים חדשים. הוא נדרש לשבת ברוגע, לא לקום באמצע הלימוד, להתרכז וכשהמורה פונה אליו ואומר לו "תמשיך מאיפה שהגענו", הוא צריך כמובן לדעת איפה נמצאים. אבל נפשו שואפת הדרור לא איוותה ליישר קו, והוא ברח. כשחזר, המלמד החליט ללמדו לקח ולשים את רגליו בתוך סד עץ. ידיו כפופות, מבטו מושפל ותנועתו מוגבלת.

כשניסיתי לברר אצל מומחים על הילד ועל הפרקטיקה הזו, אחד מהם העלה זכרון-ילדות על "אבן החינוך" שתפקידה היה לגרום לו להתמקד ולא להסיט את המבט מהספר. היה עליו לכופף את הראש ולהחזיק אבן קטנה תחת הסנטר. ברגע שהוא היה מרים את הראש מהספר, האבן הייתה נופלת, והעונש היה מגיע.

הסד שימש כאמצעי שליטה ופיקוח (רש"י פסחים כח, רלב"ג איוב, כג, כז) וגם כאמצעי ענישה ותיוג. למרות שאכיפה גופנית הייתה מקובלת בימי קדם, חכמים הטילו עליה מגבלות, הן בשל הפגיעה בילד והן מתוך ההבנה שדברים צריכים לנבוע מתוך רצון פנימי (רש"י ורבינו גרשום ב"ב, כח, שרידי אש ב,מט). קשה לשפוט את העבר דרך המשקפיים של זמננו. הנורמות המקובלות וגם הצרכים של הילדים, היו שונים פעם. האם השימוש בסד נעשה על פי חכמים? האם מדובר היה ב'סד עבור הממסד' או עבור הילד כדי שיוכל לקבל סמכות ולהשתלב בחברה? כך או כך, מאז התחלפו העיתים והשתנו הטבעים. אנחנו כבר לא בזמנים ההם. לכאורה. אבל האם בעצם אנו נוקטים באותה גישה כשנותנים לילד תרופה לקשב וריכוז (ADHD)? האם ייתכן שהתרופה היא גלגול מודרני של שימוש בכח שנועד לשלוט באדם, רק שהסד והאבן הוחלפו בכימיקלים?

• • •

רובנו משתמשים בחומרים כדי לשלוט טוב יותר בהתנהגות, ברגשות או בתחושות של עצמנו. למשל, לשתות קפה או משקה אנרגיה. לפעמים אנחנו משתמשים במשככי כאבים כדי להיפטר מכאב קל או באלכוהול כדי להשפיע על מצב הרוח. ריטלין אינו סד, הוא כלי עזר לשליטה עצמית, כמו שקפה הוא כלי עזר לעירנות. הסד שולל חופש מהאדם, היות שהוא נכפה עליו מבחוץ.

אם היה מדובר בסד אורתופדי שנועד לשמור על הגוף, היינו מסתכלים על כך בצורה שונה לחלוטין, היות שהאדם הוא זה שבוחר להגביל את חופש התנועה של עצמו כדי לקבל בריאות טובה יותר. טיפול תרופתי אמנם "מרבע" את האדם ה"עגול". לכאורה הוא מגביל את החופש שלו, אך למעשה הוא מרחיב את החופש. הוא מאפשר לו לתפקד טוב ולבצע דברים שחשובים לו.

• • •

עדיין, פעמים רבות מדובר בילדים צעירים שמטבע הדברים ההורים קיבלו עבורם את ההחלטה על הטיפול התרופתי. השאלה היא האם מתן התרופה הוא לגיטימי? האם לקיחת הריטלין משקפת את הרצון והצורך של הילד (כמו קפה) או שהתרופה נועדה להשתיק את הילד עבור צרכים של אנשים אחרים (כמו סד)? יש חוקרים שמציעים שההחלטה על טיפול תרופתי להפרעה משלבת בתוכה גם שיקולים של הפרט עצמו וגם שיקולים של החברה שמסביב. קשה להתעלם מטענה זו, אך גם קשה להתעלם מהעובדה הפשוטה שטיפול תרופתי משפר בצורה משמעותית את איכות חייהם של הזקוקים לו, שהוא מסייע להם לתפקד בהווה בצורה תקינה וכנראה יוצר להם עתיד יותר מבטיח. חוסר הודאות יכול להעיק על ההורים והילד.

    כדי להיות שקטים ושלמים עם עצמכם, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

    • האם הילד עבר אבחון מסודר ויסודי בהתאם להנחיות משרד הבריאות המנחות לערוך בדיקה של 45 דקות לפחות, שתיעשה ע"י רופא ילדים/משפחה המומחה לקשב וריכוז או נוירולוג או פסיכיאטר?
    • האם התרופה מביאה לשיפור בתפקודו או באיכות חייו של הילד? במידה שהתשובה היא שלילית, יש לחזור לרופא המטפל. לפעמים גם לתרופה עצמה יש מחיר (כמו תופעות לוואי), האם התועלת גדולה מהנזק? לטיפול התרופתי יש יתרונות וחסרונות, גם להימנעות ממנו. יש להיות קשובים לדיווחים של  הילד ולעמדתו בעניין, ולדון בכך עם הרופא או איש מקצוע. מומלץ לקיים מעקב רפואי אחת לשנה.
    • האם המינון של התרופה מוצדק, או שהוא גבוה מידי בגלל שאתם מסתמכים רק על התרופה ולא פונים לקבלת יעוץ והדרכה? זכרו שאדם הולך על שני רגליים, "רגל" של הגוף ו"רגל" של הנפש. אם אתם מסתמכים רק על הטיפול התרופתי, אתם שמים משקל גדול מידי על רגל אחת. המלצת גורמי הרפואה לשלב טיפול תרופתי יחד עם הדרכה/טיפול רגשי, בדגש על מעורבות פעילה של ההורים.
    • כיצד אתם תופסים את הטיפול התרופתי? תרופה יכולה להיתפס כ"תיקון קלקול שיש בו", או בצורה שונה לחלוטין: חלק מסט הכלים שעומדים לרשות הילד ובעזרתם הוא שולט בהתנהגותו. כדי להבין ולהטמיע תפיסה זו, כדאי להשקיע את הזמן ללמוד את הנושא ולקבל הדרכה כאמור בסעיף הקודם.

    בסיכום, תהליך האבחון והמעקב, הם לא רק אמצעי לקבל תרופה, הם חשובים מאוד לביטחון של ההורים בהחלטה לסייע לילד בעזרת תרופות להפרעה. לצד הטיפול התרופתי, קבלת הדרכה מעמיקה שתסייע לילד ולהורים להבין את ההתמודדות, למצוא בה משמעות חיובית ולקבל כלי התמודדות – היא חשובה לאין ערוך. ההבנה של ההורים והילד שהטיפול התרופתי אינו כח חיצוני ששולט בילד, אלא עוד כלי מתוך רבים בעזרתם אדם מנהל את חייו - הם אלו שיכולים לעשות את ההבדל בין סד שולל חופש, לבין תרופה מרחיבת חופש. אם נחזור לילד שבתמונה, האם התרופה היא זו שמביישת ומשפילה או דווקא לא לתת לו תרופה הוא מה שיעשה את זה?

לתגובות - haymdayan@gmail.com

  1. תודה לדודי רבי אליהו ביטון מח"ס נתיבות המערב – מנהגי מרוקו, לד"ר דוד ביטון, גבאי בית הכנסת מר איזאק אוחיון, אוצר התערוכה ומנהל מוזיאון יהדות מרקש, מר קובי יפרח.
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
הפסקתי לקרוא כשכתבת על כך שאין לך מידע על התמונה. אתה אמיתי? רוצה לכתוב על רטלין בכיף אבל מאיזו סיבה הסד? מי שם למה? מה השטות הזאת?
20
אסור לקחת זה רעל מניסיון, ......
דוקא מנסייון ממש מטורף
כן מניסיון. ..
19
התופעות של הרטלין זה דבר מאוד אינדיבידואלי לי לדוגמה זה לא עושה שום תופעות לוואי אבל לחברה שלי זה עושה והיא הפסיקה
פעם לא היה רטלין כי לא כל החטיפים שהילדים אוכלים כשצריך לאכול הילד לא רעב פעם אמא היתה מכינה ארוחה בריאה בבית ולא במיסעדה הרטלין נטו בא ביגלל ההורים

הצגת כל התגובות

18
חשוב לדעת!! שיש כיום הרבה כדורים מקבילים לרטלין ושכל אדם מגיב באופן אינדיבידואלי יש מי שרטלין מצויין לו ויש מי שגורם לו תופעות לוואי נוראיות! ואני מכיר אישית הרבה כאלה! לכן אין להתייאש! אם ניסיתם "טנט" או "קונסרטה" ולא הסתגלתם.. - נסו רטלין. וכן להפך! לא להתייאש!! בדוק ומנוסה!
לא טנט אלא אטנט ATNT שיש בה פחות תופעות לוואי, אבל היא יקרה בהרבה. מי שצריך זה שווה כל שקל
17
זה דבר גרוע ביותר, מנסיון
16
לפעמים אין ברירה ונדרש לתת.דבר ראשון לעשות אבחון קשב וריכוז מקצועי.לאחר האבחון ללכת לרופא קשב וריכוז או נוירולוג ולשמוע את דעתו והחלטתו לתת טיפול תרופתי.לבסוף עם כל המידע הנ"ל לעשות שאלת תלמיד חכם גדול או אחד מגדולי ישראל שיכריע בנושא. לא להתעלם יש לכך הרבה השלכות חמורות.
15
פשוט תענוג לקרוא את המאמר הנפלא הזה. כל כך מדוייק ומקצועי, כל כך נפלא ואמיתי
14
הכדורים האלה בדרך כלל עושים כאב ראש חולשה נזק בטאבון לפעמיים רעידות בגוף כאב בטן אבל מי שצריך לקחת אותם שיכך אותם זה עוזר בלימודים אני לקחתי אטנט זה עוזר,קצת תופעות לוואי בהתחלה זה שווה את הכושי של התופעות לוואי
13
הורים יקרים שתדעו שאם נתתם רטלין במינון המומלץ ולא עזר יתכן מאוד שהבעיה על רקע טראומה וצריך לבדוק אם היתה פגיעה פיזית ודי לחכם...הרבה עידוד לטווח ארוך בלי להיתיאש מנסיון רב עוזר מאוד רק סבלנות ולהשקיע בהקשבה ולימוד בשבת מה שאפשר...
12
אי אפשר להתעלם מכל הילדים שהריטלין פשוט בנה להם את הבטחון העצמי שהם מצליחים ללמוד, שהם חכמים ויכולים להשתתף ולקבל 100 במבחן!! כך עם הבן שלי.
11
כמו שכתבתם, התשובה היא היכן שהוא באמצע. צריך להבין את תופעות הלוואי ולנסות להוציא מהן את מה שטוב
10
כל אחד יעדיף לא להזדקק לתרופות זו בחירה קשה ואבל זה מציל חיים של ילדים,מתבגרים ומבוגרים.
9
רעל ברשות הרופאים ממכר מזיק ומלא תופעות לוואי נסו דברים אחרים קודם בלי להתעצל ולחפש פתרונות מהירים
8
כתוב בס' "היום יום" ט' תמוז: ההורים בישראל שזקוקים לישועה והצלה מיוחדת לילדיהם, האמצעי הבטוח לכך, תמיכת לומדי תורה". בעזרת ה' הצלחה רבה לכולנו.
7
כל כך נכון המנהל בת"ת שלי מחייה מלא ילדים לקחת ריטלין אפילו שאני מסתדר איתם ואז אני רואה שהם כבויים. היום היד קלה על ההדק
6
תרופה מסוכנת שהייתה עד ליפני שנים טובות בכספות עם תרופות מסוכנות,ככה שיחררו לציבור להשתמש בזה ,הלימודים והרבה מורים משעממים וחסרי חשיבות,שנו את השיטה,תפסיקו לסמם את הילדים חסרי חינוך. הורים צאו ותילמדו על רטאלין, משרד הבריאות נציג נאמן לשרו של עשיו יחד עם משרד החינוך ישראל
5
אצלי יש ילד מאובחן על ידי רופאים שצריך לתת לו, וזה מאוד עזר לו, לדוג' בימים שהוא לא לוקח או שוכח הוא פשוט מציק ומתעלל האחים/יות שלו כל הזמן, אך עם כל זאת עדין ליבי נוקפי על הדבר, וכן בימים שהוא לא לוקח אני מעלים עין אבל יש לכך השלכות
4
ריטלין זה סם לכל דבר ועניין, ההשוואה לקפה לא במקום, בנוסף על כך שרוב האוכלוסיה לא מלעיטה את הילדים שלה בקפה או במשככי כאבים על בסיס יומיומי
3
כאמא לילד עם קשב וריכוז חשוב לדעת שיש היום פתרונות מעבר לריטלין הבאתי לביתי תוכנה שנקראת אקטיב הד. ותוך חודש ושבוע הילדה פשוט אחרת המלצתי לחברות ובני משפחה כולם לא מפסיקות להודות לי
2
תגדלו ילדים עם אכל ביתי לא יהיה צורך ברטלין וילד צריך חמה בבית לא בחןץ
1
אין חכמות מי שצריך. צריך
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים