כיכר השבת

כשאידיאל פוגש מציאות

דיון מורכב: "אני בעד שילוב, אבל לא על חשבון הילדה שלי"

האם מערכת החינוך באמת מסוגלת להכיל ילדים עם צרכים מיוחדים בתוך כיתות רגילות, או שמא מדובר באידיאל יפה שמתרסק מול המציאות היומיומית? מצד אחד, ערכי החמלה והשוויון קוראים לנו לפתוח את הדלתות לכולם. מצד שני, בשטח, הורים ומורים נתקלים במשאבים מוגבלים, עומס על המורים ותלמידים שמתקשים בקצב הלמידה. בין התקווה למציאות, מתנהל ויכוח ער- ניסינו להביא את קולם של אימהות ומורות המתמודדים עם סוגיה זו (מאמע, נשים, חינוך)

| 58 | כיכר השבת |
השילוב טומן בחובו רגעים יפים, אך גם רגעים מתסכלים
השילוב טומן בחובו רגעים יפים, אך גם רגעים מתסכלים (צילום: AI)

"לכל ילד מגיעה הזדמנות", אומרת רבקה, אם לשלושה מבני ברק. "אבל עד כמה שאני רוצה להגיד 'כן' לשילוב, כואב לי הלב על הבנות ה'רגילות' בכיתה של בתי שנדחקות הצידה כי תשומת הלב של המורה נשלטת על ידי ילדה אחת עם צרכים מיוחדים".

נושא שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות הפך בשנים האחרונות למוקד דיונים, במיוחד כשהכיתות עמוסות והמשאבים מוגבלים. תומכי השילוב מציינים את היתרונות של הגיוון ואת שיעורי החיים שהוא מלמד. עם זאת, הספקנים מצביעים על הפגיעה הפוטנציאלית הן למורים והן לתלמידים.

נקודת המבט של המורה

"עבור כל מורה, הכלה היא חלום... וסיוט", משתפת מרים, מחנכת כיתה ג' עם ניסיון של שני עשורים. "ראיתי את הרגעים היפים שבהם חברות לכיתה מתאספות סביב ילדה עם צרכים מיוחדים, וראיתי את דמעות התסכול כאשר אותה ילדה משבשת שוב ושוב את הפעילות החברתית".

מרים מסבירה שלעתים קרובות מורים נותרים ללא הכשרה או תמיכה מספקת לניהול האתגרים הייחודיים שההכללה מציבה. "אני רוצה להיות המורה שיכולה לתת את כל כולה לכל תלמידה, אבל אני רק בן אדם, כשאני עסוקה כל הזמן באתגרים התנהגותיים של ילדה אחת, האחרות מפסידות. ואז אני מרגישה שזה הפסד לכולם, אני מורה של כולם, ואם אחרות נופלות בין הכסאות בדרך להגשים את 'חזון השילוב', אני לא בטוחה שזה שווה את זה".

דילמת האימהות

שרה, שבנה יוסי סובל מאוטיזם קל, מציירת תמונה אחרת: "נלחמתי בשיניים כדי להכניס את הבן שלי לכיתה רגילה כי אני מאמינה בפוטנציאל שלו. אבל לפעמים אני מרגישה נשפטת, כאילו אני מבקשת טובה במקום זכותו הבסיסית לחינוך בקרב ילדים בני גילו".

אמא אחרת, לאה, הציגה דעה מנוגדת: "הבת שלי חזרה הביתה בוכה בשבוע שעבר כי הטיול שלה בכיתה בוטל. היא שמעה את המורה שלה אומרת שזה 'מסובך מדי' לנהל את הילדה עם הצרכים המיוחדים מחוץ לכיתה. האם זה הוגן ש-29 בנות מפספסות טיול בגלל ילדה אחת?"

לאה שיתפה בעוד מקרים שהצרכים של אחת פגעו בשאר הילדות, אמנם 'רגילות', אבל עם צרכים ונשמה משלהם.

אפקט ההכלה לטוב ולמוטב

מורים והורים כאחד מסכימים על דבר אחד: השפעות ההכלה משתרעות מעבר לכיתה.

"אני רואה את התלמידות שלי לומדות סבלנות ואדיבות", מציינת מרים. "אבל אני גם רואה את הבנות שבעבר היו מגיעות להישגים גבוהים יותר ועכשיו רוכשות פחות ידע כי קצב הלמידה הואט".

ציפורה, מורה לחינוך מיוחד, מדגישה את היתרונות החברתיים של שילוב והכלה: "כשילדים עם צרכים מיוחדים גדלים בין בני גילם, הם רוכשים התנהגויות נורמטיביות וגם החברים לומדים לגלות חמלה, להתחשב, להיות אמפתיים. האם זה לא מה שאנחנו רוצים עבור הילדים שלנו?"

עם זאת, המבקרים טוענים שהאידיאולוגיה לשילוב והכלה חייבת להתמתן עם המציאות בכיתות הלימוד. "חמלה לא עוזרת כשהבת שלי לא לומדת מתמטיקה כמו שצריך ולא רוצה לבוא לכיתה כי יש שם ילדה שמרביצה", מתלוצצת אסתר, אם מודאגת נוספת.

לאן נלך מכאן?

סביר להניח שלוויכוח על שילוב והכלה אין פתרון אחיד. אחרי הכל כיתה אינה רק מקום ללימוד חומר אקדמאי, כיתה היא גם סביבה חברתית שבה מתקיימים יחסי גומלין מגוונים, חוויות אנושיות, ואינטראקציות מורכבות. בכיתה אפשר למצוא ילדים שונים, עם רקעים תרבותיים מגוונים ויכולות שונות – בדיוק כמו בעולם.

מומחים מציעים כי שילוב והכלה מוצלחים תלויים בכיתות עם מספר קטן יותר של תלמידים, הכשרת מורים ונוכחות של צוות תומך ומלווה. עם זאת, כפי שמודה ציפורה, "זה חלום שדורש מימון ומחויבות, ולא כל בית ספר או קהילה מוכנים לזה".

לעת עתה, הוויכוח נמשך, כאשר כל בעל עניין מנווט בקו דק בין אידיאליזם למציאות.

אולי רבקה מסכמת את זה בצורה הטובה ביותר: "זה לא עניין של בחירה בצד זה או אחר. מדובר במציאות שבה צריך למצוא את הדרך להביא לכל ילד - בעל צרכים מיוחדים או לא - את החינוך המגיע לו. אבל לשם כך צריך כנות, פשרה ומשאבים רבים".

מה אתם חושבים? האם בתי ספר צריכים לתת עדיפות לשילוב, או שמא נדרשת גישה מאוזנת יותר?

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
36
זה תלוי בהנגשה של המורה כשההנגשה היא נכונה וחיובית הילדים אפילו גדלים מזה וישמחו שטיול יתבטל כי הם רואים בזה עזרה לחבר שקשה לו באמת.. ילדים באמת שלהם הם טובים ועדיין ולא מודעים לגמרי לעולם השקר שסביבם.. כשהם יראו בזה פרויקט חיובי הם יתרמו מזה.
מורה
35
כניראה צריך לשלב ילדים עם רמת קושי עם מסוגלות להשתלב ולא כל אחד שיהיה הוגן לכל הצדדים. אין כאן החלטה גורפת.
שרה
מדויק!
יעל
34
תתביישו לכם על הכתבה הזאת. במגזר שמחלק את עצמו לזרמים והפלה שנים נגד מזרחים זה לא פלא שתתהפכו נגד אילו משלכם שהם חלשים יותר. מזעזע
שני כהן
מה יש להתבייש? אומרים את האמת... זה לא קשור פה חזק וחלש זה נטו מציאות שלא עובדת.
לאה
תמיד תזכרו שלאף אחד אין חוסן בחיים . מי שבריא וטוב לו היום לא בהכרח בריא וטוב לו מחר חס ושלום .
שלי
האשמת הילדים באי ההצלחה היא בושה. העובדות מוצגות אבל המסגור שגוי, בושה של כתבה
מרווה
אין מה להתבייש, גם בכיתות החינוך המיוחד משולבים ילדים שזקוקים למסרת כוללנית והדבר יוצר עומס מטורף על המערכת. אין משאבים מותאמים לילדים עם צרכים משמעותיים לא בצוות ולא בטיפולים. בפועל מה שקורה זה שהילדים שבאמת מתאימים לכיתה הזו נאלצים להיחשף לאלימות והתפרצויות קשות.
קוקולה
אמת.
הילה

הצגת כל התגובות

33
דיי פשוט, בכיתות שילוב אמורה להיות סייעת
מי
קודם שיביאו את הסייעת ואז בכייף וכשיהיהקושי כמו יצאה או התפרצות וכו' יהיה מענה מידי ומכוון שאין תקציב מלא לסייעת אז זה לא רלוונטי
מימי
נכון. הבת שלי אוטיסטית, והיתה בכיתה רגילה עם סייעת, עד שהוחלט שזה כבר לא מספיק תורם לה. לא היתה שום בעיה מצד הכיתה.
שירה
גם עם סייעת זה לא קל
גננת
ושיתנו לה באמת לעבוד ולא להיות עציץ בלי הרבה סמכות...
אייל
סייעת שיושבת בכיתה זה לא כל כך פשוט לא לילדות ולא למורה שצריכה להעביר שיעור עם תצפיתנית
מניסיון
ואוו, מביך מה שציינת. אני תומכת למידה ( כבר לא אומרים סייעת🙂) צמודה. לחשוב שאני תצפיתנית לגבי המורה?
הילה
32
לא תמיד מתאים לילדי החיוך מיוחד להשתלב וזה רצון של ההורים... לא צריך לצייר את החברה כבעייתית שאין בה מספיק משאבים, אני חושבת שיש די ויותר תקציבים לחינוך המיוחד ונכון וצריך להשקיע במקום שטוב ונכון לילד עצמו אגב מבחינת שאר הילדים דווקא מאד מבורך להכיר את השונה וללמוד לתת מעצמם גם אם מעט "מפסידים"
רחלי
31
שמעו דבר ה' קציני סדום , האזינו תורת אלוקינו עם עמורה . גם כי תרבו תפילה איני שומע רחצו. שפטו יתום ריבו אלמנה
ישעיהו
30
אחרי זה מדברים על יראת שמים ועל עבודת השם.... ביזיון !!!!! צריך לתת לכל ילד הזדמנות !!! מורה שלא מסוגל ללמד ולתת מעצמו לא ראוי לתפקיד .(ככה זה שהתפקיד ניתן לפי קישורים ולא לפי כישורים ) .
רוןה
בואי תעבדי במערכת החינוך ואז את תביני למה השילוב לא עובד.
אור
צריך לתת לכל ילד הזדמנות, גם לילדים רגילים... ואם היית יודע איך מתנהלות היום כיתות עם 35 תלמידים, ו 35 בעיות שונות חוץ מהבעיה של הילד המיוחד, לא היית מגיב כך כלפי המורים.
דברת נגד עצמך
מסכימה שצריך לתת לכל ילד הזדמנות, גם לילדים 'רגילים'. וגם המורה, היא בסך הכל אדם אחד, ולא הגיוני שתתמקש בילד אחד על חשבון כלל הכיתה. ילד מיוחד שמשתלב, צריך לקבל את התמיכה המתאימה מהמערכת- סיוע פרטני, שעות טיפול וכו'. אני מטפלת במעון וגם אמא לנערה אוטיסטית.
שירה
אני חרדית ועבדתי בחינוך חרדי וכעת עובדת בחינוך ממלכתי ורואה מבפנים. אפשר לומר הרבה על הציבור החרדי אבל החינוך בו מעולה, המורים ברמה גבוהה ובאים לעשות את עבודתם באהבה, לא להוציא סתם לעז. יש כאן השקעה עצומה בחינוך וברוב המקרים אולי להוציכ בתי ספר פרטיים במגזר הכללי- החינוך החרדי רמה מעל.
משהו
גם אני מכירה מבפנים את החינוך הכללי והחרדי. אין מה להשוות. החינוך החרדי עולה בהרבה על החינוך הכללי. וזה לא אומר שאים קשיים בשילוב. זה מורכב, אבל המורות עושות הרבה עם תחושת שליחות ואהבה. לפעמים לא מתאים לילדה להשתלב בכיתה גדולה ואם זה נכשל כדאי לעשות "חושבים מחדש".
מורה משלבת
29
אני כ"כ מבינה את הנאמר כאן, אני גננת שבגן שלי יש ילדות שקבלו גן שפה(חינוך מיוחד) וההורים החליטו להשאיר בגן הרגיל... לא מתקיימת אצלינו לךמידה תקינה... הילדות שהן ממוצע ומטה נופלות בין הכיסאות ויחידות שכל היום שומעים אותן, הכוחניות והמשתלטות זה החינוך מיוחד.... בעיני זה לא עובד ורק מזיק
לאה
את כנראה גננת לא מספיק מקצועית. איך קראת להן? חינוך מיוחד. הסטריאוטיפ. אומר הכל.
רחל
ואת כנראה אישה נוראית! אין לך מושג מה זה ילדה שלא מתאימה לגן, בדרך כלל זה גם בא ביחד עם עם הורים בלתי נסבלים, שלא מוכנים לעשות את מה שלטובת הילד רק בגלל כמה דמיונות של מה יגידו וכו'.
אחד העם
28
כתבה מבישה! צריך לתת לכל הילדים הזדמנות.
קט
27
כאמא לילד מאובחן אגיד את זה בצורה עדינה,הקב''ה הביא לעולם ילדים.להורים עם ילד שאובחן יש חיים מטורפים וקשים,שאתם מדברים על החופשה שלכם,על העבודה,על משפחה וחברים.אני מדברת על בכי אינסופי,על השקעה בילד,על לוותר על הכל עבורו,לתת את הכל ושיהיה לא פחות טוב משאר הילדים ואפילו יותר.אפשר להיות יהודים יותר!
אמא
ככה מחנכים לדור הבא, פשוט בושה!! ומה עם ילד עם מכשיר שמיעה? ומה עם ילד צולע? אולי קשה עם כולם? לכולם צריך להתחשב, נהיו סדום ועמורה?? צריך ללמוד מהחיילים שמוסרים את חייהם בשביל עמי
שירה
26
כגננת ואמא ל2 על הרצף ילדי מצליחים יותר בכיתת תקשורת ילדי פורחים דווקא ממקום שמתאים להם. לילדי רצף חלקם יש רגישות עורית, חושית ותחושתית גדולה מאוד. משמעות הדבר שכיתה גדולה נשמע לנם כמו תזמורת באוזן למה לעשות להם את זה. צריך חשיפה איטית ומותאמת. לחלקם
לא פשוט
25
זה פוגע ומקומם.אין לכם מושג מה זה עושה להורה שנלחם עבור הילד שלו לכו תראו מה משקיעים כדי שהילד ידבר עם טונוס שרירים נמוך שיפריח בועות סבון,אין לכם מושג כמה הדברים משפילים וכואבים
תורידו את הכתבה,בכיתי כל כך
24
לכל ילד משולב אמורה להיות סייעת משלבת אין מצב שילדים אחרים במסגרת נפגעים כמתואר מנוכחות ילד משולב בכיתה. יותר מזה, הסייעת של הילד המשולב בחלק מהמקרים מסייעת לילדים אחרים שנופלים בין הכיסאות מסיבות כאלו או אחרות. כל האמור מנסיון שלי ושל אחרים. הכתבה לא משקפת את המציאות כלל. בטח שלא בחינוך הממלכתי.
אמא משלבת
23
לנושא השילוב יש קריטריון ברור והוא האם הילד החריג משבש משמעותית את אורח החיים של הילדים הרגילים. אם זה המצב יש לפעול לשילוב חלקי ורק במצבים שההפרעה היא נסבלת. הדוגמא שטיול מתבטל בגלל שלא ניתן לשלב בו ילד חריג היא דוגמא שבה תפיסת עולם הופכת לדת. שילוב ילד חריג בכוח היא כמו כפייה דתית.
דני צור
22
כתבה אכזרית, לכולם יש זכות להיות בחברה "רגילה", ומה עם ילד צולע? וילד עם מכשיר שמיעה? וילד יתום? או ילד עם אמא חד הורית? כולם מבקשים התיחסות מיוחדת ורגישות, למה להחליט ששילוב זה קשה?? האמא שהילדה שלה לא יצאה לטיול, זו התגובה?? להזכירכם, ילד עם צרכים מיוחדים מקבל סייעת צמודה והדרכה מקצועית.
שירה
21
אני הייתי בגן שילוב זוכרת שהיה לי רע ואמא שלי מצטערת עד היום ששמה אותי שם. אני ממש בעד שילוב.. אבל כחוויה אישית שלי לא היה לי טוב
שירה
20
במגזר החרדי לא יודעים לשלב. נקודה. שילוב צריך לדעת לעשות..לא מספיק רק לשים ילד.ה עם צרכים מיוחדים בכיתה רגילה. זה דורש מערך שלם של אנשי צוות מיומנים שמקבלים הדרכה מתאימה.
תהילה
19
למרות הקושי -יש פה אמירה ערכית חברתית שמגדלת את הדור הזה -להכיר את המציאות השונה ולהתמודד איתה. כמובן תלוי בדרגת הקושי-אך בדרך כלל מי שמכניסים לשילוב הן ברמה תפקודית יחסית גבוהה. בשום פנים ואופן לא לוותר על זה אנחנו יהודים
חובה לשלב
18
א . ילדים עם פוטנציאל למידה נמוך יותר לא ישיגו את ה100, וזה בסדר גמור. גם ילדים "רגילים" לא ישיגו 100 ואפילו פחות מכך. יש ילדים שה60 שלהם הוא ה100 וצריך לחנך לזה בלי קשר לשילוב והכלה.
מורת שילוב
17
ב. יש גבול לכמה ילדי שילוב ניתן להכניס לכיתה. זה יוצר עומס מטורף למחנכת ולמורת שילוב בגלל הוועדות, הטפסים וכו'. עד 3 זה בגבול ההגיוני. המציאות היא שהרבה יותר ילדים נזקקים לשילוב וזה יוצר בעיה של עומס על המערכת.
מורת שילוב
16
. שילוב זה לא פתרון קסם. המון הורים שמתעצלים לשבת עם הילדים שלהם על קריאה, כתיבה וש.ב ולשלוח אותם לשיעורי חיזוק, פשוט זורקים את המחויבות שלהם על בית הספר ומכאן יש המון ילדים שמוגדרים כ"קשב וריכוז עם לקות למידה קלה" שנופלים על הצוות כנטל.
מורת שילוב
15
אם הוא מדתלב כמו כולם, מצוין. אם הוא גורם מפריע, צריך לתת לו פתרון אחר,לא על חשבון התלמידים הרגילים.
גיטי
14
"מצד אחד ערכי החמלה והשיוויון קוראים לנו (לאנשים הרגילים עם החיים הרגילים שהשם בירך אותנו ללא קשיים תפקודיים מוטוריים ואו קוגנטיבים) לפתוח את הדלתות לכולם" התנשאות דוחה. ובורה.
אביגיל
13
נלחמתי דם הבן והבת שלי היום משולבים פשוט כתבה הזויה החינוך המיוחד דופק את הילדים הגבוהים ולא נותן להם להיתפתח אין לי כח למילים פשוט הציבור החרדי חייב לעשות שינוי חשיבתי
ש.ב
לצערי זה לגמרי לא קשור רק לציבור החרדי.
משהו
12
. ביה"ס מיוחד עולה המון. אז מצאו פיתרון "לשלב במקום להנות מסביבה בטוחה מותאמת, כמות ילדים מוגבלת וצוות מותאם. שולחים את הילדים המוגבלים לכיתה רגילה עם עזרה. הילדים המוגבלין חשופים לכל סוגי האלימות הקיימים בביה"ס( חרם, אלימות מילולית וגופנית) כולל פעמים רבות לפגיעות מיניות ( בגיל הנעורים
אחת שמבינה
11
סייעות הן לא פיות קסם ולא עובדות עבור מ.החינוך, הגיע הזמן שאנשי החינוך למיניהם יפסיקו להתנפנף בתעודת התואר שלהם ויתחילו לעשות את העבודה שלשמה הם באו, ומי שלא טוב לו יום טוב לו!?!?!
תמר
זו תגובה מגעילה. את כנראה לא מורה. בימינו מי שהולך להוראה זה כמעט תמיד מאידיאל ונותן את הנשמה. זו אחת העבודות הקשות שיש.
משהו
10
אין מילה אחת על אחריות המערכת. אילו משרד החינוך היה מתקצב סייע/ת אישי/ת לכל ילד לכל שעות היום, לא היה צורך בכלל בדיון הזה.
נעמה
9
ילדים דיפרנציאלים לא משתלבים בחינוך הרגיל מאחר שהצרכים שלהם שונים במהותם פיזית רגשית ונפשית!!!!
תמר
8
מלבד זאת!!! במידה ומורים בחינוך הרגיל ירצו לקבל הבנה כלים ע"י הדרכה נכונה יוכלו לקבל אם רק ירצו!!! בזכות ת.התואר ה"""מהוללת""" (מרביתם "אנשי חינוך בתחפושת"). שלהם הם יקבלו ומקבלים כל פיפס שהם מפליצים!!!!
תמר
7
בתור מורת שילוב, נתחיל מזה שחוקה השילוב הקדוש" אומר שההורים הם המחליטים בסופו של דבר באיזו מסגרת הילדים שלהם ילמדו. דבר שני, ילדים עם לקויות למידה קלות עד בינוניות, אוטיזם קל עד בינוני, רמת משכל בינונית- נמוכה בינונית ומוגבלות פיזית על כל גווניה, ראויים וצריכים להשתלב. אבל צריך לזכור כמה דברים:
מורת שילוב
6
ישנם בתי ספר בהם השילוב נעשה כך:יש למשל שתי כיתות א רגילות וכיתה א נוספת לילדים " מתקשים" אך שאר הפעילויות החברתיות נעשות יחדיו.הלמידה עצמה לא אבל מבחינה חברתית כן
מרים
5
הכי קל לתמוך בשילוב אבל מי שחווה את זה יודע שלא תמיד זה עובד ולפעמים גם הילד המשתלב סובל וגם כל הילדים בכיתה. הכל לגופו של העניין ותלוי מאד מה המגבלה.
מורה משלבת
4
באירופה השילוב חל על ילד במסגרת הכיתה, אבל הכיתה מכילה 10-15 ילדים.. ובאמת מקצים אנשי צוות נוספים פררפואי וכיו"ב
רבקה
3
זה תלוי עד כמה התנהגות הילד קרובה לנורמה החברתית ולרמה השכלית בכיתה. אם אני יודעת שהוא יאט את הכיתה אז לא אשים אותו בה.
אמא לילד בתפקוד גבוה
2
מגזר שמאמין בחובבנות בגזענות ובהשתמטות בכל בית ספר דתי וחילוני מביני שיש צורך בשילוב ולא זה שמורה היא לא עברה הכשרה רק גידלה 8 ילדים לא עושה אותה מוכשרת במיוחד במגזר שבו גזענות כלפי עדות וכלפי מוגבלויות שונות הדבר נחוץ כמובן שלאור זה שגם משתמטים ממלחמת מצווה תתתפללו הרבה שאלוהים יסלח לכם
שילה
1
יש מקרים שהשילוב ממש מזיק לילד השונה. צריך לשים את הרגש בצד כשמחליטים על שילוב. ונכון, יש תקציבים, אבל זה לא מספיק אם שכר תומכות ההוראה נמוך וקשה מאוד לגייס אותן, גם המערכת- לא החינוכית, הניהולית בהרבה מקומות לא מתפקדת כראוי והתקציבים לכ מגיעים למקום הנכון
משהו
חינוך