כיכר השבת

הרב פרידמן, קולמסך יצא משליטה

נראה לי שקולמוסו יצא מכלל שליטה וביטא את כאבו מכך שאולי הוא עצמו לא היה שותף באותם פאנלים. טרוצקי משיב ליעקב. ב. פרידמן (דעות)

| 41 | כיכר השבת |
אבא טורצקי בפעולה.
אבא טורצקי בפעולה. (יוסי אלטהיים)

באחד השבועונים היותר נקראים בקרב הציבור החרדי הובא מאמר נוקב וחד מושחז ופוגע במעשיהם של בני הישיבות בימי בין הזמנים בקיום המנהג שנשתרש בקמפי הישיבות בעריכת סימפוזיונים ופאנלים.

הכותב אף הוא מבניה של עולם התורה הרב יעקב. ב. פרידמן. הביא את דעתו הפרטית מתוך פנקסו של בן הישיבה בצורה לגלגנית ומזלזלת איני בטוח שאף הוא עצמו שיער עד כמה דבריו יצאו מכלל פרופורציה.

יותר נראה לי שקולמוסו יצא מכלל שליטה עצמית וביטא את כאבו האישי מכך שאולי הוא עצמו לא היה שותף בפאנלים אלו.

כל אדם יכול לבקר כל תופעה שאינה נראית לו, בצורה מסודרת ויעילה. אולם אין מקום למסע השתלחות בעולם התורה ובבניה ולהציג את הישיבות בקטנות המוחין שאין כמוה.

תופעה זו של קיום סימפוזיונים לבחורי הישיבות נעשית אך ורק מתוך אהבת אין קץ לאותם בחורים שעמלים בתורה. בימי בין הזמנים כאשר נמצאים בני הישיבות בחופשתם ומעוניינים בהעלאת נושאים העומדים בסדר היום הציבורי החרדי לאור השקפתם הטהורה של גדולי ישראל נקראים ראשי העסקונה החרדית לענות לשאלותיהם הנוקבות של בחורי החמד ופארי גידולי עולם התורה. אין בכך כל פסול. ההיפך הוא הנכון הכבוד הרב שרוכשים אותם עסקנים כלפי בני הישיבות בא לביטוי בצורה מוחשית .

לא היה אחד מאלו שישבו על בימת הפאנלים שלא שיבח ורומם את הערכתו לבני הישיבות שעמלים כל הזמן בעמל התורה.

האם לשמוע את דברי הרב משה גפני מספר על מרן ראש הישיבה זצ"ל בהקמתו את תנועת "דגל התורה" מהווה עבירה כל שהיא וכמו כן שאר הרבנים העסקנים שבמסירות ואהבה עושים זאת. גם דעותיהם השונות של חברי הפאנל השונים הינם ברוח תורתנו הקד' ללא כל פגיעה בדעת רבותינו זצ"ל ולהבל"ח שליט"א . אמנם עולים דעות מגוונות מתוך המחנה החרדי אך אין בהם שום שמץ של זלזול חלילה בדעת תורה אלא לחידוד הדברים בעלמא והדברים מודגשים בכל הפאנלים.

אין מאושר ממני לשבת מול אותם בחורי חמד ולגרום להם להנאה ושמחה וצבירת כוחות מחודשים להמשך התמדתם. גם אם עיתונאי זה או אחר מלגלג ומזלזל . אין אני ניזון מהמבקרים מחוסרי הפרגון. ניזון אני מתגובותיהם ותודתם של ראשי הישיבות שם אני מופיע, ועל כך בהחלט גאוותי.

אין זה קל לאותם רבנים ועסקנים לבוא לפאנלים אלו ללא כל תמורה . מכיר אני היטב את לו"ז הצפוף ואעפ"כ מטריחים עצמם למענם של בני התורה היקרים הערכה זו מהווה אות וסימן שכל קיומנו תלוי באותם בני הישיבות הקד' וראויים אותם עסקנים להערכה על הערכתם הכנה.

צר לי עד מאד שהרב יעקב .ב. פרידמן ירד לפרטים לא רלוונטיים בהציגו פרטים לא נכונים בעליל על הישיבה הקד' "באר יעקוב" אין לך כל זכות לבקרם ולהוכיחם גם אם אתה מפאר את מקימי ישיבה קדושה זו.

מכיר אני בקושי הרב להתחדש כל שבוע בכתבה מקורית חדשה אך לא על גבם של בני הישיבות. להוכיח בשער יש מקום מתוך הישיבה ולא מחוצה לה.

מחובתו של שבועון זה להתנצל מע"ג עיתונו על הפגיעה והזילזול החמור בישיבה קדושה זו.

אין לאף אדם לשלוח רסן בבני תורה ובעמליה. התרגלנו לצערנו שכותבים הכול ועל הכול חייב שיהיה קווים אדומים שבהם לא נעז לגעת בבחינת "אל תגעו במשיחי".

אין הזכות לדבר סרה על עולם הישיבות גם אם לשון כתיבתו משופע בשפרעך הישיבתי. כולי תקווה שנפנים את הדברים מתוך אהבתנו האין סופית לבבת עינינו "עולם הישיבות".

הקטע הרלוונטי ממאמרו של הרב יעקב. ב.פרידמן.

הזכות לומר "טעינו"

איך הפכנו במו ידינו את בג"ץ למורה דרכנו

1.

יובל שנים האירה שמשו של נסיך היכל האצילות הוולוז'יני, מרן הגרמ"ש שפירא, על ישיבת 'באר יעקב'. את 'באר יעקב' יזם מחולל ומוליד ריש גלותא ה'חזון איש'. את רוחה של 'באר יעקב' גם עיצב בעשר אצבעותיו אחרון חניכי קלם, המשגיח רבי שלמה וולבה.

הקעמפ של ישיבת 'באר יעקב', כור ההיתוך של שני אצילי בני ישראל - לא היה אמור לארח את אחמד טיבי. בשום צורה. בשום תנאי.

לא בגלל אישיותו. דתו והשתייכותו האתנית. בגלל ההדר.

האם לחצים של גורמים ימניים, היו אמורים ללמד את מתכנני הקעמפ את תורת ההדר? מי שמבין בהליכות הדר יודע, שלמעשה כבר לא משנה אם הגיע טיבי או לא. כשמדובר ב'הדר', הרהור כמעשה. זה מלמד לאן עשויה להידרדר תרבות הקעמפים.

ידיעות בדוקות-למחצה מספרות, שלא נערי הקעמפ ביטלו את השתתפותו של טיבי, אלא טיבי עצמו. בשם עולם התורה אני מקווה שהמידע הזה שגוי.

2.

במפגע הקעמפים הישיבתיים מתחוללות תאונות גרועות לאין ערוך. לפני תקופה קצרה הוזמנתי למסור שיחה מוסרית ב'קעמפ' של ישיבה מפוארת מאוד. הרגשת היוהרה שהחלה להתעורר בי, קרסה אנושות, כשנודע לי שהשיחה שלי נאמרה בין הופעת חקיין ללוכד נחשים.

נו, לא נעים לעמוד בשורה אחת עם סוג בעלי המלאכה האלו. מה התאונה הזו מלמדת?

תופעת הקעמפים, והסימפוזיונים הדלוחים שעמם, הולכת ומשתרשת בשנים האחרונות. ברוב המקרים היא הופכת בתי מדרשות למוקדי ליצנות. 'בין הזמנים', ימים שנועדו לחיזוק הגוף ושלוות המוח, הולכים ונעשים מוקדים לבידור ובליינות ממוסדת.

הקושי נעוץ במילה האחרונה: "ממוסדת". קיים הבדל עצום, בין בחור המרשה לעצמו בבין הזמנים, מינון סביר של התנהלות קלילה ועיסוק בידורי, לבין הכנסה ממוסדת של ישיבה שלמה למצב הזה.

ישיבה היא בית מקדש התורה. ישיבה אמורה להתכנס רק כדי לפשוט את קושיות-הנצח של רבי עקיבא איגר. אין יוצרים הווי של ישיבה, ולא מכנסים ישיבה כדי להתלוצץ עם חקיינים, לוכדי נחשים ופוליטיקאים שנונים.

'באר יעקב' הישיבה הקדושה, צריכה להתכנס סביב 'קונטרס הביאורים', ספרו הנורא של מרן רבי משה שמואל, והארות הר"י מיגאש שאותו ההדיר והזרים רבי משה שמואל לוורידי דמו של עולם התורה.

לא סביב אחמד טיבי.

3.

בין הזמנים הורתו ולידתו בצורך ברענון וחיזוק הגוף. הקושי בתרבות הקעמפים הוא, שה'שחרור' הזה נעשה בחבורה. קשה מדי לעכל מצב, שישיבה קדושה תתכנס כדי להשרות אווירה בליינית ובידורית.

אני גם מציע למשתתפי הפאנלים למיניהם, אל יגבה לבבכם מעצם ההזמנה, ואל תתפתו ל'בימה' שתקבלו סוף-סוף במחוזות הבילוי של ה'קעמפים'. לא תיתקלו שם בהדר הישיבתי המרומם. בחורים אינם מחפשים בעת הזאת את המהודר, אלא את שובר-השגרה: ערבים. נחשים. חקיינים. ותמהוני נטורי קרתא.

ובעוד אתם יושבים נפוחי חשיבות ליד שולחן ה'פאנל', רואים בכם בחורי הישיבה מין שעשוע בידורי בין שיט הקיאקים ללוכד נחשים. אני כותב זאת מניסיון אישי עגום.

משתתפי הפאנלים מצטיירים בעיני התלמידים יותר כחבורת קיאקים – מאשר מנחילי דעה.

4.

אגב, כמי שמכיר מקרוב מאוד מאות בני ישיבות ובקי בצרכי הנפש הענוגים שלהם, בסופו של דבר וסופו של קעמפ – זה לא משעשע גם אותם.

זוהי תמצית בשורתו של עולם הישיבות: יותר משהישיבה משרישה חושים שיתענגו מאווירת רוממות-הדעת, היא משרישה חושים שיתכווצו מאווירת קטנות הדעת!

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
36
את דרכו של פרידמן, משמע הוא עושה את העבודה. ככל שזה עוקץ, ככל שהוא מתקיף מגמות בלתי חיוביות כך יהיו נגדו התקפות, מה שבעצם מהנה אותנו הקוראים יותר ויותר.! ר' יעקב ב. פרידמן. תמשיך אני קונה בקהילה רק בגללך!!!! ויעקב ריבלין.
חיליק
35
די להשתמש בתורה להצגות!! אגב כשבין חקיין ללוכד נחשים מופיע חקיין אז מי מופיע בין החקיין ללוכד נחשים?
מישהו
34
יעקב פרידמן טול קורה מבין עניך
אהרון

הצגת כל התגובות

33
תמשיך בדרכך ואל תתייחס לכל בעל טור בעיתון כזה או אחר שחושב שהוא יותר חכם מראשי הישיבות שמזמינים אותך לעשות קצת שמח לכל אותם בחורים שמשקיעים את כל כולם בעמל התורה!!!!! ולכל אותם אנשים שמנסים להתערב בעולם הישיבות חידלו!! יש לנו מספיק ראשי ישיבות תלמידי חכמים שינווטו אותנו .
איציק
32
הליטאים עושים מה בראש שלהם,ואל תבלבלו לנו את המוח
לביא
31
ניראה אותך מגיח בטשלונט כתמיד?
ינקל פופציק
30
ל 15 הוצאת לעז על הליטאים וחבל מאוד מאוד. א. סתם שתדע לך שבאמת הרבה ישיבות ליטאיות שומעים להגרמיל ולא עורכים שום קעמפים. ב. כנראה שאתה לא יודע אבל דעת הגראיל שטינמן ועוד גדולים שאדרבה הקעמפים עוזרים מאוד וראוי לעשותם. כל הנל כתבתי על הקעמפים אבל על הסימפוזיונים והפאנלים למיניהם לא דיברתי.
לייבל
29
משבוע לשבוע הנך מרגיש יותר ויותר משגיח על העולם החרדים. אז זהו שלא!!!! ועוד משהו: אתה כותב שפעם נתת הרצאה ונודע לך שהיית בין לוכד נחשים וחקיין וזה העליב אותך... הרב פרידמן היקר, למה נעלבת? האם עיתונאי זה סוג של כבוד? אתה עובד לפרנסתך וגם הלוכד מתפרנס??!! במה אתה כה מתגאה?????
יאסאלע
28
אם זה מתחזה והאתר משתף פעולה עם ההתחזות הזו ויצירת מצג השווא אז הוא פוגע בשמו הטוב של ישראל גליס שעלול לתבוע את האתר.
חיים
27
הרב זה וזה עונה לרב ההוא וההוא
הרב חנוכה הלוי
26
אין לך שום זכות להשתלח ככה בעיתון הכי השקפתי ואיכותי. הרב פרידמן צודק בכל מילה!!!! כדאי שתחזור לבדיחות!!!!
אחד
25
כבוד ידידי הרב אבא טורצקי לא ידעתי שיש כל כך הרבה אוהדים לך ולפעולותיך אני מבקש סליחה ומחילה חס וחלילה לא התכונתי לפגוע בך אישית כתבתי את הדברים לעצמי ושגגה יצאה, לכל הקוראים כאשר תכירו את הרב אבא תדעו להעריך אותו באמת סליחה ישראל גליס
ישראל גליס
24
התגובה הראשונה מטופשת ומיותראם מישהו צריך לחזור לעולם הבדיחות שלו בו הוא מוכן לקשקש על כל רב ולמכור את עצמו לכל המרבה במחיר, זה לא טורצקי.............
אליהו
23
הוא לא יודע כלום מהחיים שלו... ע"ע התקפתו על בחורי החמד של הישיבות התיכוניות ש'הולכים עם שיער ארוך ועגיל באוזן'....
אליסף
22
ככה זה נראה. מתאים לשעה טובה ולא לבקהילה
הרב א.ב. נודניק
21
ל 15 זילזלת במרן הגרמיל קשות. תתבייש לך. לידיעתך כן שומעים לו.
ליפא.
20
בואו נחשוב לגופו של עניין אבא טורצקי הוא אדם הומריסתי ולא נורא עם הוא מבדח את הקהל, ויעקב פרידמן צודק שהשפיץ של הקמפ זה איזה אימרה של אייכלר או דודי זילברשלג צריך להעמיד את הדברים בפורפוציות הנכונות ויעקב פרידמן חזק ואמץ לומר דברים גם עם הם לא נעימים לשומע
יוסי
19
למה נראה לך שככל שתכנס יותר באנשים יעריכו אותך יותר? בדרך הזו אתה רק מזלזל ומשפיל את עצמך, כל פעם שרואים איזו הקצנה שלך מפטירים "עוד פעם זה עם השטויות שלו.." תתחיל להתעסק בעצמך במקום לשנות את העולם שסביבך. (ובקשר ל'צומי' - בקש מאשתך).
רז
רק בגלל שהוא נכנס במגמות ובאנשים לא טובים, ובדעות כוזבות. דווקא בגלל זה אני כקורא אוהב אותו. ולכן לדעתי הוא עושה את העבודה באופן הטוב ביותר. כמו"כ יש לו סגנון פשוט אמיתי. לכן, לשאלתך שלא שאלת אותי, אענה כן זה מה שעושה אותו טוב. וחבל שאתה מתקנא בו.
יונה
18
אינני חושב שיש בעיה לארגן סימפוזיונים עבור בחורים שבין כה וכה מתעינינים במה שקורה מחוץ לישיבה (לא נהיה נאיבים) ואני מדבר גם על בחורים טובים. מה שמפריע לי זה שתמיד מופיעים אותם טיפוסים ופוליטיקאים שאין להם מה לומר חוץ מסיסמאות נדושות כגון גפני או פרוש או דעות קיצוניות הזויות כגון פפנהים ואיכלר. מספי
בורסלינו
17
זו בבירור תגובה של מתחזה, אין מצב שישראל גליס האמיתי היה מתבטא בעילגות כזו, משבש שמות ואומר דברים נוראים על גדולי התורה.
חיים
16
יעקב ב.פרידמן מתיימר להיות הידען האולטימטיבי בעולם הישיבות. אך הנה הוא נתפס בטעעות מביכה למדי. הרב וולבה הוא תלמיד מיר, ולא קלם. זה דבר בסיסי הידוע לכל בר בי רב. הרב וולבה היה תלמידו הקרוב והאהוב של ר' ירוחם ליבוביץ ממיר.
מישהו
15
ראוי להבין שמי שמגיב לכאן או לכאן, מרגיש שפגעו בו. ומי שמרגיש שפגעו בו, איננו ראוי להיקרא מגיב. כל התגובות של הנפגעים נחשבים בתגובה בודדת. כולם בסיס אחד להם. זו תופעה מוכרת בתגובות הכלליות בטוקבקים, והאתר הזה איננו יוצא מן הכלל. או שהם ממקור אחד או שהם ממחשבה אחת. לעצם הענין: יש מקום לבין הזמני
הקטנטן
14
בבקהילה כינו אותו המנחה ההומוריסט. חושב ת'צמו למוישה גרויס.
אלי
13
די טורצקי,חזור לבמה שלך חזור לשמחת חתן וכלה,חזור לחקות,והעיקר חזור לתחום שלך,אל תכינס לתחום שאתה רחוק ממך תחום שאתה לא מבין,תחום ששמור רק לבני תורה רק לגדולי ישראל,ובכלל מי אתה בכלל גורנישיט כלומניק יודע לבדח ובכך אתה מחשיב את עצמך להוגה דעות?
אבי גולד
12
כמו במשחק ספורט. לליבוי היצרים ולגירוי הרגשות, מביאים שתי אנשים משני צדדים ושמים אותם על במה ו..יאללה תתנגחו, כמו שחקני שוורים בספרד. ובתווח קהל מריע וצוהל, להגביר את החונגא הזולה, וכל המצליח להרים פיו ולהתלוצץ מה"יריב" ביתר מושחזות, סוחט יותר קריאות הד וכפיים. תגידו לי האם זה ראוי? האם זה בני תו
ירוחם
11
הרב פרידמן ידוע בתור מעתיק ואולי אף גוזר ומדביק שמועה מפי רבותיו הקדושים שמהם ינק את ההשקופה הטהורה עשרות בשנים,פעם הוא כתב נגד הרב יהושע שפירא שליט"א בעיתון בקהילה ובכלל נגד הסרוגים,התגובות הנזעמות לא איחרו להגיע וכמובן כולם נכנסים בו כראוי וכיאה למוציא שם רע על ציבור שלם,שחלקו(החרד"לניקים) עולה על
יענקל יענקל
10
ברוכים הבאים לעולם האינטרנט. יש גם כאלה שקוראים לעצמם בנימין נתניהו או ברק אובמה. הגולשים מספיק אינטליגנטיים כדי להבין שלא מדובר בישראל גליס. אדרבה, זאת מחמאה בשבילו שהוא נהיה כל כך מפורסם שאנשים משתמשים בשמו.
מישהו
9
אין לי שום בעיה שתקרא את עיתון בקהילה, אבל שהעיתון ובראשו פרידמן לא יתן מוסר לכל העולם ואשתו, אז להוי ידוע שהיה כנס נגד השבוענים החרדיים, והתפרסם מכתב בחתימת כל גדולי ישראל. נ.ב. ראוי לציין שהביטוי כסיל לא מדיוק כלפיי, אני בן אדם מאוד חכם ואינטלגנט.
אפי ירושלמי
8
צודק טורצקי. א. אני לא כ"כ בטוח שפרידמן היה ישיבע בוחר כל חייו. ב. תוריד כבר את המילה "הרב" לפי הידוע לי אתה כותב בעיתון שגדולי הדור אסרו לקרוא. ג. השנה דווקא הופיע פרידמן בבני תורה באמצע "הסיידר", ובמחאה על כך יצאו עשרות רבות של בחורים, רק בודדים ממש נשארו, אולי זה מה שגרם לו לכאב.
אפי ירושלמי
7
דעת הגרמי ליפקוביץ שליטא לאסור את כל סוגי הקעמפים למיניהם בכל עולם הישיבות. הודפס בספר משמרת החיים שלו.
הגרמיל אוסר.
6
הם באים ללא תמורה,ואתה טורצקי??? בסדר טוב העיקר שאתה הרוחת קצת,וללא ספק אתה לא יכול לשמש דוגמה לבן תורה,של נעליך מעל רגליך.איכס מגעיל,צודק במאת האחוזים הרב פרידמן.קבל האאמת מכל אחד.זה מכניס צחוק וקלות ראש.
אשר זילבר
5
אולי תוכל לפרט מי הם גדולי התורה שאסרו לקרוא עיתון זה??? כסיל!!!!!!!!
בחור מתוסכל
4
מה ההבדל אם זה טיבי או גפני שניהם מאותו... מה אז לבושו של זה הדור טפי שיפסיק פרידמן להיות משגיח על גבי העיתון אף אחד לא מחפש זאת והיותר גרוע אף אחד לא מקבל זאת
אלמוני
3
ממתי הציבור החרדי מעריץ פוליטיקאים? אל תספרו לנו סיפורים על גדולי ישראל, גדולי ישראל כתבו פעם אחר פעם שכל העניין של הכנסת הוא הכי בדיעבד שיש ומחוסר בירה, ואסור לחנך לדמוקרטיה וסימפוזיונים פוליטיים. היום הפכו את הפישרים בכנסת לגדולי הדור. למה מי זה בכלל גפני? מה בדיוק הסמכות שלו לדבר בפני תלמידים? נא
דעת תורה
2
תכנס חזרה לעולם הבדיחות שלך שם מקומך . תצחק על גולדקנופ והלאה על תהרוס את עולם התורה שאין לך כל קשר איליו אני ברשת ב' לא מביא פוליטקאים גם אם יש להם ספורי דמיונות על גדולי תורה ובפרט זה שהרג את הרב רביץ תבוא קצת לקמפים של החסידים ואולי תבין מה זה חופש תורני סליחוה ישראל גליס
ישראל גליס
1
אל ישראל גליס ותשאלו אותו אם הוא זה שהגיב לכתבה הזו בשם "ישראל גליס". לא ייתכן שתשתפו פעולה עם ההתחזות הזו לכאורה בצורה כזו.
חיים
אולי גם יעניין אותך
דעות