

כמי שעוסק בחיבור בין מדעים ליהדות, אני משתדל לנצל כל הזדמנות לעסוק בנושאים רלוונטיים ולמקסם אותם. כך עשיתי לאחרונה כאשר משרד החינוך הכריז על 'חודש הבינה המלאכותית'. עסקתי בליבון הנושא עם מורים ותלמידים, וזכיתי להשתתף ביום שיא "האקתון AI" בבית הספר השש-שנתי יש"י, בניהולה של גב' חגית אביר והצוות המסור.
התלמידים חולקו לקבוצות חשיבה ופיתוח רעיונות והמצאות פורצות דרך. אחת מקבוצות הבנות המוכשרות הציעה לפתח אפליקציה בשם "AI MIRROR" – מראה חברתית חכמה, שתספק עידוד והערכה עצמית למשתמשים.
הרעיון הוא פשוט ומדהים: המשתמש עומד מול המראה ומקבל אוטומטית פידבקים מעודדים ומחמאות, בהתבסס על זיהוי המצב הרגשי שלו באותו רגע. "איזה חיוך מדהים" או "העיניים שלך פשוט זורחות" – אלו רק דוגמאות למחמאות שהאפליקציה יכולה להעניק. הרעיון זכה במקום הראשון בתחרות, ובצדק.
•
כשישבתי עם המורים והתלמידים, עלתה בי נקודה למחשבה: האם אנו זקוקים לאפליקציה כדי לקבל עידוד ותמיכה? האם הטכנולוגיה תחליף את הצורך שלנו בחום אנושי ובמילה טובה? האם הגענו למצב שבו אמצעים וירטואליים הם הדרך היחידה להרים את מצב הרוח שלנו?
כולנו יודעים שהדרך האמתית והבריאה ביותר היא לעודד אחד את השני, לחייך, להסתכל בעיניים ולומר מילה טובה! מחמאה שבאה מהלב, ללא פילטרים.
•
בפרשת השבוע, פרשת "משפטים", אנו "נוחתים" מפסגת מעמד הר סיני, הישר אל חיי המעשה. פרשתנו עוסקת במצוות שבין אדם לחברו, עד לרמה הטכנית ממש. פרשת עבד עברי שנמכר בגנבתו, מצוות הלוואה ותמיכה בזולת כדי שלא יגיע לקו העוני, הזהירות בממון הזולת, השבת אבידה, פריקה וטעינה ועוד.
התורה מלמדת אותנו אורחות חיים, והיא מתאימה באופן מוחלט לכל דור ודור. הלקח שעלינו להפיק מכך הוא שהדאגה לזולת, הארת פנים לחבר, הגשת עזרה במקרה הצורך, היא חובה בסיסית. התורה מלמדת אותנו להירתם בעצמנו לטובת הזולת, להיות אדיבים, אמפתיים וטובים יותר.
יחד עם זאת, עלינו לנצל את ההזדמנויות הטכנולוגיות לעזרה הדדית, כפי שעשו הבנות בפיתוח האפליקציה החברתית. אך אסור לנו לאבד את חובתנו הבסיסית לעזור לזולת בעצמנו.
•
בימים אלו פורסם דו"ח חריף של מבקר המדינה על מחדל הטיפול הנפשי בישראלים אחרי הטבח ובימי המלחמה. הוא חשף כשלים רבים במתן טיפולים נפשיים לניצולים, למפונים ובכלל לזקוקים לכך. אמנם היו מתנדבים שהצילו את המצב, אך לדברי המבקר, 3 מיליון ישראלים עלולים לסבול מפוסט טראומה ודיכאון, בלי לקבל טיפול!
המציאות שסביבנו מזמינה אותנו להיות 'מטפלים' בלתי רשמיים, בהקשבה, בהכלה, ובמחמאה.
•
אכן, הטכנולוגיה יכולה לסייע לנו, אך היא לא תחליף את הרובד האנושי. עלינו להשתמש בה כדי לעזור לזולת, ולא רק לטובתנו האישית. שיתפתי בעבר שכאשר סיפרו לרבי יוסף שלמה כהנמן, הרב מפוניבז', על שני האנשים הראשונים שהגיעו לירח, הוא חייך ואמר: "האדם אולי הגיע לירח, אבל האדם לאדם עדיין לא הגיע".
הבסיס לכל קשר אנושי הוא השיחה הישירה, העידוד וההכלה המנטלית והרגשית של אדם לזולתו. העולם הטכנולוגי לא יהווה תחליף לחום האנושי, לפיתוח הכוח להרגיש, להקשיב, להחמיא ולתמוך במי שסובב אותנו באופן אנושי וישיר.