טור דעה!

מהפרשה אנו למדים על חיינו: עמלק זה רעיון, כך ננצח אותו

"חמאס זה רעיון אי אפשר לנצח רעיון", אמרו כמה אנשים חכמים (וגם כמה פחות חכמים) זה נכון חלקית, אבל אנו חייבים ללמוד מההיסטוריה שלנו | הרב צבי רביץ בטור דעה אקטואלי (דעות)

|
1
| כיכר השבת |
כותב השורות, צבי רביץ (צילום: באדיבות )

1. אינטואיציה בסיסית שלנו שומרי התורה והמצוות היא לזהות את האויבים שלנו עם דמויות היסטוריות, בניסיון לתת להם משמעות רלוונטית גם בימינו, לפעמים באופן קצת מאולץ ומלאכותי (פלוני הוא אנטיוכוס של ימינו, הרומאים רצו שבחורים יתפללו שחרית, אבל בלי כובע וחליפה, אלמוני הוא נבוכדנצר, וכו')

אבל הזיהוי החזק ביותר נעשה לעמלק. היטלר, חמאס, ועוד ועוד לאורך ההיסטוריה מזוהים אצלנו כמו העמלקי האולטימטיבי. כלומר, עמלק אינו בעל זהות אתנית, אלא ייצוג של רעיון מסויים. במאמר הבא אנסה לתמוך במשמעות של הרעיון הזה, מבחינה הלכתית ומבחינה רעיוניות.

2. מצאנו בתורה שני מקורות על מלחמה בעמלק. המקור הראשון, פרשת בשלח בה כתוב על המלחמה בעמלק ובסופה ציווי/אמירה נצחית "מלחמה לה' בעמלק מדור דור"

המקור השני אלו המצוות המובאות בסוף פרשת כי תצא, זכירת מעשה עמלק, ומחיית זכר עמלק.

3. בספר החינוך מצווה תרד כתב "ובאמת כי גם על כל יחיד מישראל הזכרים מוטל החיוב להרגם ולאבדם מן העולם, אם יש כח בידם בכל מקום ובכל זמן, אם ימצא אחד מכל זרעם. והעובר על זה ובא לידו אחד מזרע עמלק ויש ספק בידו להורגו ולא הרגו בטל עשה זה" לעומת זאת בהגהות מיימוניות הלכות מלכים פרק הלכה ה אות א כתב

"ויש מי שאומר דמצווה זו אינה נוהגת אלא בימות המשיח" האם הם חולקים?

4. הגמרא מביאה בכמה מקומות לגבי עמוני ומואבי שלמרות שנאמר עליהם באופן עקרוני שאסורים לבוא בקהל, בזמן הזה מותרים, זאת מכיוון ש"עלה סנחריב ובלבל את האומות"

5. לפי ההבנה שאומרת שעמלק זה מוצא גנטי נראה שיש קושיה על דבריו של הגהות מיימוניות, לכאורה ככל שעובר זמן רב יותר, הקושי בזיהוי של עמלק גדול יותר, ומילא היכולת להשמיד אותו נעשית בלתי אפשרית. מעבר לזה יש לשאול, מה פתאום שמצווה זו תנהג רק בימות המשיח? תימוכין לדבריו של בעל הגהות מיימוניות אפשר למצוא בפסוק שמדבר על מחיית עמלק, בו נאמר שהסיטואציה המחייבת את מעשה מחיית עמלק היא "בהניח ה' אלוקיך לך מכל אויביך מסביב בארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה" כלומר בפשט הפסוק המצווה היא במצב של נוחות, בארץ ישראל. ועדיין, צריך להבין את הסיבה לזה, אם אפשר למחות את עמלק לפני זה, אז למה לא?

6. אין ספק שהבסיס של עמלק זו זהות גנטית, שבטית. מדובר בבן דוד קצת רחוק שלנו, נכד של עשיו, כך צריך לומר גם על עמלק המקראי שנלחם עם ישראל ברפידים, ולכאורה זהו עמלק שנלחם עם שאול. האם המן הוא מאותה משפחה? בתלמוד ירושלמי במסכת יבמות (פרק ב' הלכה ו') נמצא רמז לאפשרות אחרת, וכך נאמר שם "וכי המן בן המדתא היה? אלא צורר בן צורר" כלומר המן הגיע ממשפחה אחרת, אבל הוא "צורר בן צורר" אביו המדתא הוא אגגי, אבל לא האב הביולוגי, האב הרעיוני.

7. בספר ברכת מרדכי על פורים הציע הגאון ר' ברוך מרדכי אזרחי זצ"ל לחלק בין מצוות המחייה, שנאמרה לימות המשיח בלבד, לבין מצוות מלחמה בעמלק שישנה "מדור דור" לפי דבריו יתכן לומר את הרעיון הבא, ואולי גם לגזור ממנו משמעות אקטואלית.

8. מה הבעיה בעמלק? מעבר לזה שהוא נלחם בעם ישראל, שמעתי ממו"ר הגרא"מ פייבלזון שליט"א הסבר כדלהלן. תפיסת המציאות של עמלק היא שיחסי הכוחות בין אנשים בנויים באופן הכי רדיקלי של "החזק שורד". עם ישראל מגיע לרפידים, הוא חלש, הוא עייף, והוא בעיקר לא מאיים על שטח טריטוריאלי של עמלק, ודאי לא באותו שלב. אבל אפשר להילחם בו? אז עמלק נלחם בו. גם ההסבר של המן לאחשוורוש נשמע דומה ממש "ולמלך אין שווה להניחם"- אתה לא מרוויח מזה כלום, אז בוא נהרוג אותם. זאת אפשרות הפוכה בתכלית מאמונת הייחוד שאומרת ש"חביב אדם שנברא בצלם" שהעולם הוא מקום ידידותי, שהאנושות היא בעלת משמעות כשלעצמה.

9. כעת ישנן שתי אפשרויות, אפשרות אחת היא לנסות להשמיד את עמלק כשעם ישראל עדיין בגלות, כשעם ישראל עוד לא נמצא במקום הטבעי שלו, כשהתפיסה התורנית לא באה לידי ביטוי באופן השלם שלה. אבל הרעיון הבסיסי של עולם בעל משמעות, של אנושות בעלת משמעות לא יכול לבוא לידי ביטוי בשלמותו. אז הרעיון ההפכי, הרעיון של החזק שורד יצוץ כל הזמן, אין אפשרות אחרת.

10. אם כך, למה שתהיה מצווה להילחם בתפיסה העמלקית? המצווה להילחם היא לא בשביל לנצח את עמלק. מגיע עמלקי לאיזשהו כפר נידח לפני 2000 שנה, לא יצא מזה שום דבר אם יהרגו אותו. זה לחלוטין חסר משמעות בהקשר של ה"בעיה העמלקית". הסיבה שנלחמים בו היא לא בשביל לפתור בעיה, הסיבה היא בכלל פדגוגית, אנחנו לא יכולים להשלים עם עיוות כזה. אנחנו נלחמים כי אנחנו מאמינים במשהו הפוך לחלוטין. אמרתי את הרעיון למישהו והוא ציטט לי את המשנה באבות שאומרת "לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה רשאי לבטל ממנה", אבל אני חושב שזה מעבר, שם כתוב שאתה צריך לעשות את המקסימום מבחינתך כדי שזה יקרה, הרעיון שלי אומר שאתה נלחם בעמלק לפעמים בכלל לא בשביל לנצח, זאת מלחמה לשם מלחמה.

11. "חמאס זה רעיון אי אפשר לנצח רעיון" אמרו כמה אנשים חכמים (וגם כמה פחות חכמים) זה נכון חלקית. אי אפשר לנצח תזה בלי שיש אנטיתזה, אי אפשר לנצח שום רעיון בלי להוביל רעיון הפוך, בצורה שלמה. את הרעיון של החמאס אפשר לנצח כשלעם ישראל תהיה היכולת להעמיד את התפיסה שלו. מתי זה יקרה? איך זה יקרה? איפה זה יקרה? בהניח ה' לך מכל אויביך מסביב, בארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה". שנזכה לראות בישועת ישראל.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
חמאס אין לו יותר ממה שיש לכל ישמעאלי על עם ישראל, הוא שונא אותו!! כל הרעיון שלו הוא נגד מדינת ישראל......וד''ל
הסאטמער
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות