כיכר השבת

את באמת אשת אברך או פרובוקטורית?

אשת אברך אמיתית, על הקושי הרב יודעת ששווה הכל בשביל בית של תורה. גם את השאלות היא תשאל לא באינטרנט (תגובה)

| 39 | כיכר השבת |
כולל אברכים.
כולל אברכים. (פלאש 90)

ימים קשים עוברים על כוחותיי. ימים קשים בהם אני מניח לי רגל על רגל במנוחה ורעייתי שתחי´ עמלה בכל מאודה עד כלות הכוחות ודכדוכה של נפש. אישה יקרה היא רעייתי. יקרה מאוד. אך לה, בשונה מהאמא המרעימה – או שלושת האמהות – אין חופש. בעוד שגם לאלו העמלות בכל ימי השנה להכין סנדביצ´ים ישנו חופש מסוים, אצלה החופש הוא בקושי ביום כיפור.

כאן מגיעים הימים הקשים. כבר שנים שהכאב הזה של בין הזמנים מקנן בי. לי הכולל לא לוחץ, עליה יש מנהלת חשבונות קשוחה. אני יכול לנמנם כל היום או לכתוב טורים, היא חייבת לעמול בכל כוחה. אך גם לה, יש זיכרונות עתיקים מימי חופש גדול ועליז. היא רוצה לצאת לקנות, לטייל, לכייף, ליהנות. אבל אין לה זמן. היא מחזיקה את הבית ו...כן, גם אותי.

ואז, מתגנב אל הלב איזה קול קטן ששואל "עמרם, אולי תלך להחליף אותה בחופש כשאתה לא בדיוק כל היום בבית המדרש?" למרות שהוא יודע שאין לי שמץ של מושג במקצוע שלה. אז גם הקול הזה יודע לשבת על המצפון ולשאול "וכל השנה מה? אתה נהנה לך עם החברותא והיא נקרעת?".

ואני נזכר שאני יודע, שבליבה, היא שמחה על כל דקת לימוד שלי, ועל כל יום בכולל שעובר, למרות שבשמחה יכולתי להיות לה לעזר. (לכן, את כתיבת הטורים למשל, היא אינה מחבבת, אבל זה נושא אחר)

בואו נעזוב לרגע את הסגנון הביקורתי והפרובוקטיבי. הנשים ששאלו בכאב "מתי יבוא הבעל לעזור", שאלו באמת מעומק הלב. אבל כמה שהתשובה נראית מסובכת היא כל כך פשוטה.

ראשית, לגבי עריכת קניות או הכנת סנדוויביצ´ים לילדים. לא חסרים אברכי משי רבים שעושים זאת במקום האשה. ובינינו, תשאלו את החוכעם מכיתה ד´ של מי יותר טעים. ("אמא מתקמצנת על המלפפון כי אין לה כח לקלף") בעל שאינו עוזר לאשתו, הוא סתם מושחת מידות, פרזיט וכנראה לא כל כך ירא שמיים. אלא אם כן האשה מוותרת לו מרצונה הטהור.

שנית, אם אתן חושבות שלא ראוי שהבעל ילמד אלא יעזור לכן, לא צריך את גדולי הדור לשם כך. פתחו את הכתובה והקריאו לבעל. ארמית הוא יודע. לא חסרים בתים מלאים ביראת שמיים ותורה אמיתית כאשר הבעל עמל לפרנסתו וקובע עיתם לתורה. הוא לא מוכן? זה כבר לא קשור לתורה אלא לשלום בית. אף אחד לא ביקש ממכן להמשיך הלאה. קשה לכן? לכו לרב. למה אתן טוענות שמישהו חוסם אתכן?

אומר את האמת. ברגע הראשון חשבתי כי השאלות באמת מצפות לתשובות. שאלות של נשות חיל המחזיקות תורה ומבינות שזהו זכייתן, בשכר זה ייכנסו לחיים האמיתיים בגן עדן. אך שורה אחת, הרסה את הכל.

"יש לנו את מלוא ההערכה לבני זוגנו" כתבתן בנופת צופים, "הם לומדים בכוללים וגאוותנו עליהם. הם בני תורה אמיתיים". רגע לפני שהתחלתי לחפש טישו, הבנתי שאין צורך. "אך לא כולנו, ובעצם רוב רובנו, לא זכינו בבעלים שהפכו לראשי ישיבות, לפוסקי הלכה מובהקים, או לכאלו ש"דם הלימוד" זורם בעורקיהם מבוקר עד לילה".

הבנתם את זה?

בני תורה אמיתיים, כן. לומדים בכולל, כן. גאוותינו עליהם, כן.

אבל מה?

ראשי ישיבות, לא. פוסקי הלכה מובהקים, לא.

מה הדין בפוסקי הלכה שאינם מובהקים? לא כתבתן.

האם הסכמתן לבעלים לומדי תורה רק בשביל שיצא מהם משהו חשוב? האם רק הכבוד הוא זה שהמריץ אתכן לעמול? כי אם כן, אתן אכן לא ראויות לבעל כזה הלומד הפשוט בכולל, שלא תמיד דם הלימוד זורם בעורקיו. זה שעד סוף ימיו עמל בתורה כפי הבנתו ומתאמץ לקלוט עוד משהו כדי להגיע לעולם האמיתי שם למעלה.

זכיתי להכיר אברך שרעייתו ביקשה ממנו מפורשות "אני עובדת בתנאי שרק תלמד ולא תהיה אפילו ראש ישיבה או פוסק שאלו יגזלו ממך זמן רב למרות חשיבותם". זהו מבט יפה. לרצות רק בעל "חשובער" או "ראש כולל", זהו סתם יצר כבוד פשוט. בדיוק כמו זה של לבני וממש לא רצון של אישה שבעלה ילמד תורה.

ייאמר ברורות: ישנן נשים שיכולות לשאול בכאב בשל בעל שאינו לומד מאומה או בשל כך שבאמת לא תמיד ניתן לעמוד בכוחות נפש בשעה שהמשא מכביד והוא נראה כאילו לא עמל כלל. אך לא. השאלה שנשאלה כאן, היא או מנשים שרוח המודרניזציה עברה עליהן ועל כן השאלה הקשה "מתי יעזוב את הכולל כבר ויתחיל לעבוד, שיהיה לו אוטו כמו של כהן", היא מה שמושפרצת מפיהן. כביכול יש מספר שנים שאחריהן גמר האיש ללמוד. או שאין זאת אלא כאלה שהתחתנו עם בעל לומד כי כך מקובל ומשום מה רק עכשיו גילו את העולם ולפתע חשק יצרם בתענוגות. הסגנון של "פרזיטים, משתמטים, לכו לעבוד, תתגייסו לצה"ל", לא בדיוק בא מנשות אברכים. ואגב, אם כבר יצאו לעבוד, לכו תתמודדו עם שלושת שנות הצבא, גיבורות.

השותפות האמיתית בגידול המשפחה היא רק בדקה בה יעבוד הבעל? האם אתן חושבות כי עצם העובדה שבידכן עבודה היא רק בזכותכן? האם אתן חושבות כי עצם זה שהילדים גדלים ברוך ה´ זה רק משום שאתן עובדות? אתן מאמינות כי ה´ יעזור למצוא פרנסה לבעל אבל לא מאמינות כי גם אם ילמד ה´ יוכל למצוא לו עזרה.. מוטב שתפקחו עיניים לראות בכמה מקומות הבעל מוכן לעבוד יום ולילה או אפילו עובד יום ולילה, ועדיין הכסף לא נשפך כמים, והקושי לא יורד - אלא להיפך. זוהי עובדה.

דוגמאות מפעם הינם שטותיות ומעוותות. כי דווקא פעם, גם כאשר הבעלים היו עוזרים מעט יותר מהבאת הפרנסה, דווקא אז, היו חיות הנשים בצנעה, פשטות ודוחק מבלי להתלונן או לרטון. תנסו להיות ליום אחד עם רמת חיים שכזו ואז תבקשו לחזור לפעם.

יודעים מה? מדוע להתעצבן בגלל טור אחד שככל הנראה לא היה ולא נברא אלא רק פרובוקציה היה למען העלאת כמות הטוקבקים.

כי אשת אברך אמיתית, יודעת מהו התפקיד אותו ממלאת ומהי חשיבותה. היא יודעת כי כל הקושי הזה נרשם ומוכנס לחשבונה שם למעלה. בסתר ליבה כאשר הדמעה זולגת על הקושי הרב בו היא נמצאת למרות שבעלה אולי יכול לעזור יותר, ואולי לפעמים הוא מתעסק גם בהבלי העולם הזה במקום ללמוד, היא יודעת, ששווה לה את הכל בשביל בית אמיתי של תורה.

היא יודעת שגם אם יתבטל בכולל, את השכר המלא שלה היא תקבל. היא רוצה לפתור את בעיית הקושי וחוסר המנוחה, רוצה מאוד, אבל לא על ידי הלבשת הבעל בסרבל העבודה. ולפעמים, היא יודעת, זה גם יצר הרע שבסך הכל עושה מלאכתו נאמנה. הוא לא לומד אלא עובד, וזוהי העבודה שלו, לייאש אותה. תשאלו כל אישה שבעלה עובד ותתפלאו לגלות כמה מהן היו מוכנות לעשות הכל בשביל שיהיה אברך פשוט, אפילו לא פוסק הלכה מובהק. וגם אם יש לה שאלות ובצדק, היא תדע לשאול במקום ובסגנון הנכון, על מנת לשפוך את קשייה או אפילו לקבל תשובות.

לא באתר אינטרנט.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
37
אתה זה שכותב בסגנון מגעיל. למה אתה משמיץ? הוא כתב מפורש שמי שלא עוזר הוא פרזיט!!!
36
כל הכבוד לנשים אשר מעלות שאלות כואבות זכותן הניתן להם מהאל .אשה היא חלק מהאדם היא לא השפחה.סיפור הודי המדגיש את החשיבה העצמאית .מסופר על כוהן הודי עני שהיו לו הרבה תלמידים.יום אחד הוא פנה אל תלמידיו אני בתור מורה שליכם עני גדול שולח אותיכם לגנוב .כל תלמידיו שהיו נאמנים אליו היו מוכנים חיץ מאחד.פנה ה
35
ברכות לב/ב תנו רבנן חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת ומתפללין שעה אחת וחוזרין ושוהין שעה אחת וכי מאחר ששוהין תשע שעות ביום בתפלה, תורתן היאך משתמרת ומלאכתן היאך נעשית? אלא מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת ומלאכתן מתברכת: הייתה להם מלאכה!

הצגת כל התגובות

34
בתחתית המאמר המקורי שכלפיו מופנית התגובה נוספה הערה: הערת מערכת: אין בהבאת הדברים משום נקיטת עמדה בסוגיה רגישה ומורכבת. הגולשים מתבקשים להגיב בענייניות ולנסות להשיב לאותן נשים מדוע כאן לא מובאת הערה כזו? מדוע אינכם מבקשים (!) מהגולשים לענות לעמרם כץ? האם אין בכך משום נקיטת עמדה בסוגיה הרגישה?!
33
סגנון כל כך ציני מרושע ומגעיל, של פרזיט שלא נוקף אצבע כדי לעזור לאשתו, ועוד מציג זאת כאידיאל טהור של לימוד תורה. אני לא מאמין שאתה עצמך חושב שרצון הקב"ה הוא שבבין הזמנים אתה תשב בבית ותהגג הגיגים מטופשים על בטלנותך המבורכת והיא תמשיך לקרוע את עצמה בעבודה. על שכמותך נאמר: "לא זכה - נעשית לו סם המוות
32
תגידי לי אם בעלך יצא לעבוד ויפרנס בכבוד תסכימי להשאר יום שלם בבית??? נראה אותך על מה תיבכי אז??? חבל שאת לא מבינה למה זכית??? נצלי כל רגע שבעלך לומד ואת זו שמסייעת בעדו.
31
בתור אחד שמסתכל מהצד על הדיון אני מציע דבר פשוט. שהנשים ילכו ללמוד תרה והגברים יפרנסו. זה הרבה פחות רפורמי מזה שהגברים שינו את ההלכה שמחייבת אותם לזון את נשותיהם. אתם מוזמנים לפתוח את הרמב"ם ולקרוא מה דעתו על מי שלומד תורה על חשבון הציבור . שהאחרון יכבה את מאור הדת.
30
בעלי לומד ואני מרוצה מכך. לא ארצה שהוא יעזוב את הכולל גם אם אצטרך לאכול לחם של אתמול. עם הילדים אני מסתדרת והוא מאוד עוזר לי. ליבו לב זהב ואני מודה כל יום מחדש לה' על שזיכה אותי בבעל לומד, תומך ו... אוהב!
29
אתם יודעים איזה בעל החיים הכי עצלן מכל החיות? התשובה היא האריה. ומי שמביא לאריה את האוכל היא אישתו הלביאה, מכאן לומדים שלהיות גיבור כארי הכוונה היא לנצל את העצלנות שלך על מנת לגבור על האישה כדי שהיא תספק לך את כל צרכיך
28
דבר ראשון ,זו לא חכמה להגג הגיגים ברשת בלי חשבון, אם יש לך אחריות על מה שכתבת- נשמח לראות מקורות מהימנים, (בהנחה שלא מדובר בדעתך האישית...) דבר נוסף- הדור היום חלש יותר מכל הבחינות,גם רוחנית וגם פיזית ונפשית,בנות רבות שואפות להנשא לבן תורה לא בשל הערכתן ללמוד התורה והכרה בערך לימוד התורה, אלא בשל לח
27
הבא מקורות ואל תעבוד על האנשים בעיניים.
26
אינו בהכרח "עבודה" אלא כל צרכיו
25
דרישת שלום לאשתך.
24
אחת התגובות שגם התנאים עבדו לא מדויק כלל ואף מסולף! מאז ומעולם היה בישראל ישככר הלומד תורה וזבולון המפרנס, כך שמסגרת הכוללים היא לא בת דורנו , ואכן היו בזמן התנאים כאלו שעסקו במלאכה כידוע ומפורסם אבל מכלל הן אתה שומע לאו שרק מעטים עסקו לצורך פרנסתם וגם! לשעות מועטות אבל שאר התנאים והאמוראים עסקו
23
מכתב הנשים שיכנע בכנתו (כי מה לעשות דברים נכונים מורגשים) ואילו התגובה היא מספר גדול של מילים יבשות ועבשות שלא לשכנע.
22
במעט שאני לומד ראיתי שלאמוראים והתנאים בהרבה מקרים מוזכר מקצועם וגם לפעמים מצבם הכלכלי. לא ייתכן שאברך לא ידע כלום מהוויות העולם, גם כדי להבין את כל הלימוד יש צורך להבין מה קורה מחוץ לביהמ"ד. לא נראה לי שהכוונה היתה ליצור מלאכים (ללא כנפים) עלי אדמה, הנכון והאמיתי הוא ללמוד ולעבוד. ישנם הרבה מאוד אנ
21
הלוואי עלי שאישי היה באוהל תורה. הלוואי. בעזרת השם אני מאחלת לילדי שיחיו שיקיימו את המצווה הזו והשם יזכה אותנו שיתחתנו עם נשים שרואות בזה כמעלה וזכות. אח.. לו רק היו אומרים לי לפני 30 שנה את האמת... לו....
20
מה הקריטוריונים?
19
אני אשת אברך. רק מהכותרת של הכתבה הראשונה ברחתי. לא רציתי להכניס לי לראש השקפה ככ מעוותת. שמחתי לראות את התיקון בכתבה זו. זהו אינו אתר חרדי ועצוב לי שהוא מתיימר להיות כזה. קחו על החשבון שלכם את כל הבעיות בשלום הבית שגרמתם בכתבתכם הראשונה (שכאמור אפילו לא קראתי והכותרת הספיקה לי)
18
הבעל צריך להיות אברך ובדיוק בשביל זה יש את ועדות הרבנים לענייני צדקה בארצות הקודש ובחו"ל שיתמכו בהם.
17
הנשים אומרות בעדינות את מה שאני אומר בפה מלא כבר הרבה זמן. ישנם אברכים העמלים באמת ובתמים על התורה. כאלה שתורתם אומנותם. אני לא מדבר על אברכים אלה. לעומת המשקיעים - הרבה מאד אברכים לוקחים את הכולל באיזי . מפטפטים, והולכים לאט לאט כאילו יש להם את כל הזמן שבעולם. הם אינם מתייגעים באמת ועל כך הביקורת ש
16
תזכירו לי, מי נענש בזעת אפך תאכל לחם? יש שני תפקידים מרכזים בבית. ניהול הבית ופרנסה. התפקידים האלו לפי ספר בראשית אמורים להתחלק אחד לגבר אחד לאישה. להטיל את שני התפקידים על האישה, זה לא הוגן. אפשר להמציא טיעונים קדושים לכל דבר. לפעמים צריך לחשוב בשכל ישר ולא משוחד.
15
כתבת תוך כדי הכתבה שאם יצאו לעבוד, הנשים תצטרכנה להתמודד עם שירות הבעל ואף ציינת בציניות האופיינית לך "גיבורות" כאילו "נראה אתכן". וזה ממש לא נכון! היום יש מסלולים מיוחדים לאותם אברכים שרוצים לצאת למעגל העבודה יכולים להתגייס לשירות מקוצר וגם לעשות שירות אזרחי וכל מיני פתרונות לציבור החרדי! בדוק!
14
למה לך מותר לכתוב ולהן לא???
13
נכון מאוד, יש תפקידי אישה ויש תפקידי גבר, וזה לא משנה אם בעלך אברך או רופא, מה רופא שעושה משמרות של 40 שעות כולל שבתות יש לו זמן להיות לעזר? אלא שהיוקרה שהבעל רופא היא נותנת לנשות הרופאים את הכח להתמודד עם גידול הילדים, וזה שהוא נוסע לחו"ל להשתלמויות ועושה משמרות הכל מתגמד, זכורנה שבשמים המקום שלנו
12
כידוע שאחרי עץ הדעת קיבל האיש את העונש של 'בזעת אפך תביא לחם' והאישה את 'בעצב תלדי בנים'.אצל הציבור הליטאים האישה סוחבת על גבה גם את עונשו של הבעל... אצל הציבור החסידי ב"ה לא קיים העיוות הזה...וכל אחד עושה את המוטל עליו מתוך שמחה וטוב לבב
11
ברכות לה/ב: "אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן משום רבי יהודה ברבי אלעאי בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים דורות הראשונים עשו תורתן קבע ומלאכתן עראי זו וזו נתקיימה בידן דורות האחרונים שעשו מלאכתן קבע ותורתן עראי זו וזו לא נתקיימה בידן". המאירי(שם): "ראוי לו לאדם לעשות מלאכתו עראי ותורתו קבע
10
אז באמת בוש והיכלם לך אם אתה לא עוזר לרעייתך. אבל אברכי הכולל למענם המקום הזה קיים - יושב ולומד עם החברותא ולא מדסקס על ענייני העולם כפי שכתבת. אז אל תביא דוגמא מאלה, לך לכוללים חשובים ותראה את כולם יושבים - לומדים ומחזיקים את העולם כי הרי אין ספק שהעולם מתקיים בגלל לומדי התורה!!!
9
אכן ראוי היה שתשאלנה השאלות כדי לקבל תשובה כזאת. מה ששיעשע אותי זה שהוא מציע לנשים לפנות לרבנות במקרה שהבעל לא רוצה לעזור. וצודק מאה אחוז שכתב כי הבעיה כאן היא לא של לומדי התורה אלא של פרזיטים שלא רוצים לעזור וזה כבר שלום בית ולא הבעיה של הכולל. כל הכבוד. תודה.
8
והוא היה המפרנס. והוא היה המפרנס - לדעתך בית יעקב אבינו לא היה בית של תורה!? ר"ע היה מפרנס. רק שאשתו כפתה עליו הלך ללמוד! כל התנאים והאמוראים היו מפרנסים! שלא תגיד שאז לא היו "כוללים". היו 10 בטלנים וכו' וגו' - תראה לי אחד מהתנאים שהיה מ-10 בטלנים וכדו'.
7
?!
6
גם הגאון ר' ניסים קרליץ לומד בכולל חזון איש וגם הגאון ר' חיים קניבסקי וחוץ מזה אם לא יהיו אברכי כוללים. למה יצטרכו ישיבות וכוללים? בישביל שאחד מאלף יצא חשוב (ואם בעלה לא ככה) אז נבטל את הכל זה מה שאותה אישה רוצה שיעשו. מה יעזרו הכוללים אם לא בישביל שיעשו את רצון השם יתברך ואם יש לה בעיה עם בעלה ש
5
לכתבה כזאת יש מקום, וראויה היתה הכתבה הראשונה להיכתב כדי שתיכתב לה כזו תגובה.
4
ואני חשבתי, שסופסוף מישהו מעלה את האמת על נס, אך כשהמשכתי לקרוא ראיתי כמה שאתה סתם מבלבל את המוח! תענה לי לשאלה פשוטה, מדוע יש לאברכים את "בין הזמנים" - תאמין לי שהנשים שלנו, עובדות יותר קשה מאיתנו האברכים, ואנו עוד מעיזים לקחת חופש! הרי ביננו, את רוב שעות היום אנו כאילו עוסקים בתורה, אך מדסקסים ע
3
גועל נפש, דמגוגיה זולה. בדוק מדוע אשתך מזילה דמעות, במקום לכתוב את הגיגיך באינטרנט. לך לעזור לאשתך בפרנסת הבית, בגידול הילדים, באחזקה השוטפת, במקום להשתמש ברטוריקה מטופשת כדי להצדיק את הפרזיטיות שלך ושל חבריך.
2
אני בעל עם ארבע ילדים, עובד כל היום כמו סוס, מכניס כסף טוב, אשתי לא רואה אותי כל היום ויש לה בדיוק את אותם טענות כמו שיש לנשות אברכים. בעוונותי הרבים אני לא עוזר לה מספיק, וכשהיא מבקשת שאני אעזור לה, אני עונה לה לפעמים שאני לא יכול כי אני צריך לעבוד או שאין לי כח כי עבדתי מספיק היום, והיא מקבלת זאת
1
לדעתי התרבות שכולם לומדים כל החיים בכולל לא נכונה, נשאל כך כמה מהאברכים באמת לומדים בלי הפסקה ולא מבטלים בכלל תורה? , כמה זוכרים את מה שלמדו בזמן הקודם? כמה באמת יודעים לחדש חידושים אמיתיים או לפסוק הלכות? לדעתי הקרטריון להשארות בכולל הוא שילוב של כישרון והתמדה מי שאין לא כישרון מיוחד או שהוא כישרו
דעות