כיכר השבת

פרידה מדוד אהוב

"ר' אהרן שלנו: הדואג ל'מזונות' בעזרת נשים"

בניגוד למה שלימדו את חלקנו, גדולי ישראל מאסכולת ישיבת מיר בלטו תמיד בחיבורם לעולם המעשה, מרום דרגתם: כזה היה דודה האהוב של העיתונאית אפרת פינקל, המשגיח הגר"א חדש זצ"ל (טור אישי)

| 29 | כיכר השבת |
פינקל, ודודה הגר"א חדש זצ"ל
פינקל, ודודה הגר"א חדש זצ"ל (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

בסמינר העמיסו אותנו במלאי סיפורים על גדולי הדור השקועים בתורה, והמנותקים לחלוטין מהוויות העולם. פעם זה היה רב שלא ידע כי אשתו ילדה בן זכר כיוון שהיה שקוע בלימוד, ופעם צדיק ששכח את שם בתו. אך אצלנו במשפחה זה תמיד היה אחרת: גדלתי בינות לגדולי תורה עצומים, שכל הסיפורים סביבם היו תמיד הפוכים בתכלית; מעורבים עם הבריות ואוהבים את האדם - בעיקר את זה הסובל והבודד.

בדרך כלל כשגדול בישראל נלקח לבית עולמו, הכאב מרגיש כללי כזה, מן אובדן רוחני-דורי. אבל מאז פטירתו של דודי זקני, המשגיח ר' אהרן לפנות בוקר, קיבלנו לא מעט הודעות מתלמידים ומכרים, שפשוט שבורים באופן אישי, כי מרגישים שאיבדו משענת אישית נפשית, וגם רוחנית, קרובה ומיוחדת. וזאת משום שהיווה סמל לחיבור עם עולם המעשה, מרום דרגתו.

יש הרבה מה לכתוב ולספר על ר' אהרן, אבל אני איני ידענית גדולה, ואוכל לספר רק דברים שראיתי והרגשתי בעצמי. אוכל לשתף בחוויה האישית שלי. איך היה לגדול במחיצת האור שהקרין המשגיח סביבו. אותם מעשים שהייתי עומדת מן הצד ומסתכלת בהם, מבינה מה זה להיות בן אדם ומציירת לעצמי תמונה מדוקדקת לחיקוי ולמידה.

הצורה בה הוא דאג בכנות לאנשים, דלת ביתו שהייתה פתוחה תמיד לכל חלכא ונדכא, לבו הפתוח למצוקותיהם של כולם, השליטה שלו בפרטי החיים של כל איש עצוב שעבר לידו, ההתעניינות האמיתית והקרובה בכל אחד. כל אדם שהיה נראה שבור, ר' אהרן ידע מה קורה איתו, הכיר את הסיפור שלו לפרטיו והשכיל ברגישות לשבת איתו שם, על סף השבר.

במשפחתנו נהוג לערוך 'קידוש' בראש השנה, בין תפילת שחרית למוסף. לצורך כך, בכל שנה התכנסנו בביתו של המשגיח. אני זוכרת פעם אחת בבירור, לפני כשנתיים, שערכו את הקידוש, ומספר אנשים בעזרת הגברים החלו לאכול מזונות, אבל אל שולחנות הנשים המזונות עדיין לא הגיעו. זו לא הייתה בעיה חמורה, היה מדובר בענין של דקות, אבל אפו של ר׳' אהרן חרה והוא נזף בהם על שהחלו לאכול לפני שהוגשו דברי המתיקה לנשים.

וזה לא 'סיפור', הדבר הזה; אפילו לא התפעלתי אז בצורה מיוחדת. זה היה טבעי, רגיל ומובן מאליו שר' אהרן ישים לב אם הנשים אוכלות ושבעות. בצורה פשוטה, כך התנהלו החיים שלו. היה זה עניין שבשגרה.

בראש השנה של שנה שעברה שוב נכנסתי לביתו לקידוש. הוא ראה בכניסתי, וסימן לי להתקרב. ניגשתי מיד, כי חשבתי שהוא צריך ממני דבר מה, איזו עזרה. אבל הוא פנה ואמר: "אני רוצה לברך אותך". אמרתי מיד בחוסר נעימות ש'לא צריך' ו'מה פתאום', והוא ענה ברוך: "אני יודע שקשה לכם לקבל את הברכות האלו, לזיווג, בכל שנה מחדש, אני מבין את הצער, אבל אני לא מוותר, אז אברך אותך. ובירך.

והברכה שלו הייתה מפורטת, אישית. שאצליח בעבודה. שאתחתן. שאמצא סיפוק. שאהיה שמחה. כאילו אכפת לו ממני ברמה האישית, כאילו מבחינת דרגת הקרבה המשפחתית אין לו עוד בטח מאות כמוני.

אינני זוכרת מתי לאחרונה נפטר איש גדול בישראל, וכל כך הרבה אנשים הרגישו ברמה האישית שאיבדו אוזן קשבת, כפשוטו. באופן אישי אינני מרגישה שאיבדתי רק תלמיד חכם, כי אם אדם צדיק שהיה אכפת לו ממני באמת ובתמים. שרצה שיהיה לי טוב.

לפני יומיים הגיעה אחת הדודות לבקרו בבית החולים, כשהוא כבר היה במצב קשה במיוחד. הוא הביט לרגע לפתח החדר וראה אותה, ובמאמץ עילאי הרים את ידו לסמן לה לשלום. כי אצל ר' אהרן, להגיד שלום לכל אדם הייתה המעלה הגבוהה ביותר.

This browser does not support the video element.

ביום שחלף מאז הפטירה, הבנתי משהו: כל אחד מאיתנו מסתובב בתחושה שהיה לו משהו מיוחד איתו. רק שלו. שר' אהרן דאג לו יותר מלכולם. הוא נתן לנו תחושת של חשיבות. שמישהו זוכר אותנו, שלמישהו אכפת. ואני לא מתכוונת לעשרה נכדים קרובים, אלא למאות בני משפחה, ואלפים אלפים של תלמידים ומקורבים לאורך השנים, שהרגישו כך.

בזמן האחרון לקח ר' אהרן החלטה לא קלה בנוגע לתלמידים המבוגרים בישיבת מיר: שלא יישנו יותר בחדרי הפנימייה של הישיבה. ציפינו שיתעוררו בקרב הבחורים תחושות כעס, תסכול ועלבון. הרי באופן טבעי, בכל ישיבה אחרת היו נלחמים על כך עד חרמה. אבל לא מצאתי רבים שהתרעמו על ההחלטה.

קשה היה למצוא בחורים עם מילה רעה על המשגיח, כי הם ידעו בידיעה גמורה, והרגישו, שהוא עושה את זה מאהבה ודאגה. הוא באמת הכיר כל אחד בשם שלו, והוא באמת אהב אותם. היה מוכיח אותם, והם ידעו כי את אשר יאהב - יוכיח.

כזה היה ר' אהרן, המשגיח שלנו, הדוד שלנו, זכר צדיק לברכה. צדיק, אציל נפש, רחום, עניו, לבו שומע, שייך לדור מופת. מתגעגעים אליך, המשגיח.

29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
25
זה פשוט נורא! הכל שלילי, למצא את הדברים הלא טובים! זהו טור יפה ומרגש, למה לא שמתם את הדגש על זה?!
24
נפלא. יהודי. מרגש
23
אם את עיתונאית עלק אז מה זה אינני זוכרת מתי נפטר גדול מישראל הדיוטית

הצגת כל התגובות

22
אני מוחה!!!! ובד בבד משתתף בצערך בסמינר יקרה אומללה!!!!!! אינני יודע היכן גדלת אבל אני יודע שכל ספר על גדול ישראל!!!! פרק אחד יהיה בו ,שהוא המכנה המשותף לכל הספרים. וזה, האיכפתיות והרגישות באהבת ישראל. כמה אפשר לבכות על דור אומלל ומבולבל😥 מודה שקראתי רק את השורות הראשונות( לא הייתי מסוגל
כנ"ל . מסכימה בכל מילה ,התחלה מיותרת ולא נכונה
בחיים לא שמעתי שבהספד של גדול בישראל מזלזלים בגדולים אחרים , הספד מסוג חדש מעניין מאוד . לא נראה לי מוסרי לפי מה שלמדנו
21
אכן, בלי טריקים ובלי שטיקים...
20
הייתי שכן שלו תקופה מסויימת והוא היה הולך איתי ברחוב ומדבר איתי כמו חבר, אתם כבר מכירים אותי קשה מאוד לשמוע ממני מילה טובה ואם אני מדבר עליו תעשו חשבון איזה גדול הוא היה
19
וואו כמה מדויק.
18
לצערי לא נראה לי שלמדה ממעשיו הטובים כי אצלו בחיים לא שמענו מילה שיהיה נראה חלילה כמתכבד בקלון חבירו כל שיחותיו היו על שלימות המידות ולא לזלזל באחרים
17
שיהיה מליץ טוב על כל עם ישראל חבל על דאבדין.
16
אם העיתונאית הנ"ל רוצה לזלזל בגדולי התורה השקועים בלימוד יומם ולילה שהם נזר הבריאה באמצעות פייק ניוז שכביכול יש גדולי תורה שלא יודעים שנולד להם בן זכר וכד לפחות שלא תעשה את זה על רקע פטירת דודה הגדול
15
כל מילה מדויקת. כל אחד הרגיש מקורב לר'ב אהרון היה אכפת לו מכל אחד ואחד. חבל על דאבדין ולא משתכחין
היה לך כוונה טובה להסביר את הקירבה שלך לרב הצדיק הרב חדש כל צדיק יש בו הכל כל המידות ואני לא זכיתי להכירו אישית וחבל על דאבדין צריך לחתןף את הדברים הטובים מימנו שיהא מליץ יושר אמן
14
מרגש
13
הוא גדול בפני עצמו לשם מה לזלזל באחרים??? ואגב המרמור שלך על הסמינרים שגדלת בהם הולך וחוזר בתפקידך שוב ושוב שחררייייי כפרההה
12
איך היא קשורה אליו?
11
עיני עיני יורדה דמעה על כל מילה שנאמרת ונכתבת כאן. אכן , הוא היה איש מוסרי במלוא מובן המילה לא דבר על מוסר אצלנו נוהגים לומר "על חסד לא מדברים" - "חסד עושים" כזה היה ה"משגיח" יהא מליץ יושר לכל משפחתו קרוביו וידידיו ותלמידיו
10
נכון כבר מס' שנים שלא נפגשתי עם המשגיח זצ"ל אבל הוא לא רק בליבי אלא בלעדיו לא הייתי מענעשט כלל הוא נתן לנו דוגמא אישית איך להיות בן אדם בן תורה ושפוי
9
נפך אותו לפנימיסט? דאג שהנשים יהיו שבעות? דאג שיהיה סדר וכול אחד יאכל מנשולחן שלא ובעיקר שלא יאכלו לפני הסמן. אלא יחד עים כולם ואם כול הכבוד לפימקלים ויש המון כבוד. המשגיע הוא "חדש' ועיניין פתיחת הבית והפשטות האצילות והבן אדם שבו הגיע לו מהחינוך אצל אביו ר מאיר
8
וואו מרגש בעז"ה הברכב שלו תתקיים בקרוב
7
להיות קרובת משפחה של אדם גדול בתורה ובמידות. הלוואי עלי.. מרגש.
6
בס"ד אשריך שזכית.
5
כל התגובות הפוגעות כאן מגעילות ממש, איזה דור ממורמר, במקום לקרוא ולהפנים את הדבר הבסיסי שהיא ניסתה להעביר פה, מידות! מה החוכמה לשבת וללמוד ולצאת בנאדם מושחת?? כן, בסמינרים לימדו אותנו תורה ותורה ותורה ועל זה בנוי העולם אין ספק, אבל הוא בנוי גם על מידות, שכחו את הקטע הזה, וגודלי הדור מלמדים אותנו
4
היה לו ממי ללמוד זה היה אביו הגדול רב מאיר חודש מישיבת חברון לא היה לו המשך בחברון אבל במיר ועוד ישיבות חשובות
3
כתבה יפה ומרגשת חבל להרוס אותה עם ביקורת על עולם הסמינרים
2
את הקטע הראשון שכתבת יש לצנזר בדחיפות!!!
רוב החרדים היום אלו חרדים פולקלוריסטיים ממש כמו המזרוחניקעס. אצלם הגדולים הם אכן כאלו כל עוד הם משרתים את מטרותיהם קרי: נהנתנות חילונית עולם הזה במיטבו הכל מותר לך וכולי והכל בעטיפה חרדית. לכן דווקא הקטע הראשון מייצג נאמנה את החרדיות הזו שאפרת פינקל היא חלק בלתי נפרד ממנה ואין שום צורך לצנזר!
1
היטבת לתאר. כולנו היינו בניו. וכדרך אב הוא אהב כל אחד במיוחד. המדהים היה שנזיפה ותוכחה מהמשגיח הייתה ממקום אבהי. שדורש את טובתנו ומעמיק לייסורי הבחירה של האדם. כזה הוא היה גאון באנוש שלידו גאון באנושיות שסביבו. וגאון בניווט המציאות לערכי הקודש.
הספדים