השבוע זכיתי להגיע להיכל התרבות בתל אביב למופע "חסידות בקלאס", מופע המשלב מוזיקה חסידית עם מוזיקה קלאסית בניצוחו של יונתן רזאל ועם החזן יצחק מאיר הלפגוט, הזמיר שולם למר והזמר הים תיכוני חיים ישראל. על הבמה ניצבה תזמורת קלאסית גדולה במיוחד, שחוזקה באנמסבל המזרחי של יגל הרוש, שהעניק לכמה מהביצועים גוון נוסף מעניין. בגב הבמה ניצבה גם מקהלת ענק שעטפה את הביצועים בהרמוניות קוליות עשירות.
>> למגזין המלא - כנסו
הערב נפתח מול היכל התרבות עמוס כולו בחובבי המוזיקה היהודית, בביצוע של התזמורת ליצירה של שוסטקוביץ בניצוחו של יונתן רזאל, שניכר שהוא אוהב במיוחד את תפקיד המנצח. באופן כללי, לערב הזה נכתבו עיבודים חדשים רבים והושקעה בו עבודה רבה שניכרה מהצלילים.
הכוכב מבחינתי של הערב היה ללא ספק שולם למר, כוכב הענק הבינלאומי, שזרח בכמה מהביצועים שלו. הביצוע המרגש ביותר מבחינתי היה ל"שלום", קאבר משותף שלו ושל יונתן רזאל לשיר "ממוריז" עם מילים מתוך התפילה. פשוט מקסים. העיבוד הקלאסי העשיר עטף את הלחן היפיפה והקולות של השניים השתלבו בצורה מושלמת.
ביצוע אדיר נוסף של למר היה ל"I did it my way" של פרנק סינטרה. למר ליטף את השיר בקולו הייחודי וגם פתח את המבערים בפזמון וחישמל את הקהל שמחא לו כפיים ארוכות. לעומת זאת בביצוע של היצירה האהובה "אמר רבי אלעזר" שביצע במקור מוישה אוישר, היו בעיות סאונד חמורות ולמר נבלע שלא באשמתו בקטעים שלמים מתחת למקהלת הענק שכיסתה אותו לחלוטין.
ביצוע נהדר נוסף במהלך הערב היה "דוד" של יונתן רזאל, שקיבל עיבוד קלאסי מלהיב של רזאל, כשעל עמדת הניצוח ניצב הפעם מאיר בריסקמן שעשה עבודה נהדרת בכל השירים בהם החליף את רזאל בעמדת המנצח. רזאל שניצב בשיר הזה עם הגיטרה בקדמת הבמה, כתב עיבוד מושלם לשיר ומבחינתי הביצוע הזה היה אחד מרגעי ההנאה הגדולים של הערב.
בערב התארח גם החזן בעל הקול האדיר צבי ברקוביץ, שביצע את התפילה לחיילי צה"ל במנגינה המוכרת של "אל ארץ צבי". העיבוד פה היה של המוזיקאי המוכשר משה סלושץ. ברקוביץ שמשמש כחזן בית הכנסת הגדול בברלין, ביצע את היצירה בעוצמה רבה, ייתכן בעוצמה רבה מידי ולמרות שסך הכל נהניתי, הייתי שמח לשמוע גם מעט יותר גוונים בשירתו ולא רק "חזק חזק חזק" כל הזמן.
הלפגוט נתן ביצוע מופתי לאופרה האיטלקית של פוצ'יני "נסון דורמה", ביצוע שהבהיר אם היה למישהו ספק, מדוע הוא ניצב בשורה הראשונה של החזנים המבצעים. ביצוע מוצלח נוסף של הלפגוט היה ל"אבינו מלכנו" החב"די בעיבודו של יונתן רזאל.
לצד ההפקה המוזיקלית המרשימה במיוחד של הערב הזה, היו גם לא מעט תקלות סאונד, שאפשר לסלוח עליהן ותקלות קצב שממש לא ניתן לסלוח עליהן. כך הלך לו לטמיון עיבוד יפיפה של יונתן רזאל ל"השבעתי", אותו ביצעו יחד הלפגוט וחיים ישראל בצורה צולעת למדי ועם קשיים חמורים בהשתלבות במקצב של העיבוד, מה שאני מגדיר בדרך כלל כ"קריוקי".
חיים ישראל באופן כללי לא זרח במופע הזה ושמענו ממנו ביצועים טובים בהרבה. המחרוזת שהוקדשה לשיריו "יתגדל" ו"מלאכים" הייתה אמורה לפאר את שתי יצירות העבר שלו שכתב והלחין שמואל יונה, עם עיבוד קלאסי של יונתן רזאל ורועי פרידמן, אך בעיות הקצב בשירה פגעו חמורות ברמת הביצוע. ייתכן מאד וחיים ישראל פחות משתלב בתזמורות קלאסיות והוא זקוק למקצב העוצמתי של מערכת התופים הרגילה כדי לחוש את הקצב על הבמה כפי שראינו אותו בעבר על הבמות הגדולות ביותר מבצע את שיריו בצורה מצוינת ומקצועית.
במהלך הערב התענגתי גם על הביצוע לקטע מתוך "נישואי פיגרו" של מוצרט, בניצוחו של בריסקמן. מוצרט הוא מבחינתי המלחין הקלאסי האהוב ביותר. אני "סובל" מחיבה עזה למז'וריות והיכולת של המלחין הנהדר הזה לגעת במז'ור בצורה מופלאה כל כך היא פשוט תענוג צרוף. לא יוצא לי להיות בקונצרטים קלאסיים והביצוע הזה היה פשוט כיף.
לסיכום, היה זה ערב מושקע במיוחד, עם במת ענק, תזמורת עשירה במיוחד, מקהלת ענק שהעניקה לא מעט רגעים נעימים מאד ואמנים מהשורה הראשונה, כשכל זאת קורה מול אולם מלא לגמרי עם קהל נלהב ואפילו צעיר יחסית למופעים שבדרך כלל מוגדרים "זקנים". השילוב בין מוזיקה קלאסית למוזיקה חסידית הוא נהדר והעיבודים של רזאל לערב הזה הם משהו שהייתי שמח לשמוע גם בפורמט שמע נקי יותר, ולא רק על במת מופע.
ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:
במקום הראשון: אלייצור וישי ריבו - הלב שלי
במקום השני: מוטי שטיינמץ עם הסינגל קליפ החדש - "קלי אתה"
ובמקום השלישי: נהוראי אריאלי עם ביצוע הלייב מתוך המופע שלו - "הגבול זה השמים ו"מאן דעביד לטב"
- להערות, הארות והסברים למה תמיד אני טועה: nl@kikar.co.il
הצגת כל התגובות