המוזיקה החסידית מתה.
תספרו לעצמכם איזה סיפור שאתם רוצים, תאשימו את כל העולם וסבתא שלו, אבל זה לא ישנה את התוצאה הסופית שניצבת מולנו בשקט גמור, כשאפילו פרפורי הגסיסה כבר כמעט ואינם מורגשים.
המוזיקה ה"חסידית" נמצאת מזמן, עמוק עמוק, בתוך מחוזות הפופ והישראליות, אני לא מחליט אם זה טוב או רע, אבל זו המציאות, וכל מי שאומר לכם אחרת הוא עיוור או גרוע מכך טומן את ראשו לחול.
דווקא לנוכח המציאות הזו, האלבום החדש של שולם למר, הוא פשוט תופעה נדירה וייחודית.
שולם למר הוא אחד הקולות הגדולים של המוזיקה החסידית ואחד הכוכבים החסידיים המוכרים בעולם הרחב, בזכות קולו הנדיר וההחתמה הנוצצת שלו ב'דקה גולד' של יוניברסל הבינלאומית. למר מוכיח באלבום החדש שלו - "קידוש השם", שבדיוק כשמו, הוא נותר בדיוק כפי שהיה - זמר חסידי, נאמן לאותנטיות שלו, כשהוא לוקח את מעמדו וניסיונו ויוצר אלבום חסידי מרהיב ומכובד במיוחד.
למר הלך על הגרסה הכי נאמנה למקור של אלבום חסידי, כזה שמכוון לגמרי לימיה הגדולים של המוזיקה החסידית. הוא גייס את מיטב המלחינים והמעבדים בז'אנר הזה והתוצאה פשוט מענגת. למר משלב באלבום החדש שירים של 7 דקות, פופ חסידי עדין, ואפילו יצירות חזנות מוכרות וקלילות שפשוט כיף לשמוע.
לצד למר, הכוכב של האלבום הוא המלחין החסידי הרשי ויינברגר, שאחראי לחמישה מתוך 13 שירי האלבום, באחרון שבהם - היצירה "אמר רבי אלעזר", יצירה שמזכירה את ימיה הגדולים של המוזיקה החסידית, הוא גם מתארח כזמר.
בחירת השירים של למר מעניינת מאד וכל אחד מהם בעל גוון מעניין וייחודי משלו, החל משיר הנושא "קידוש השם", שיר שליפא שמלצער, כתב והלחין בסגנון הרוק החסידי הכי קלאסי שתוכלו לשמוע ב-2023. שיר עם דיסטורשן ובראס סקשן שנשמע כאילו יצא מאלבום של שנות ה-90, עליו כמובן חתום המעבד דני גרוס שהצליח לשחזר לגמרי את הוייב של המוזיקה החסידית הישנה.
באלבום גויס גם המעבד משה לאופר שעיבד את שיר הפתיחה המרגש של האלבום "הנני העני", מתוך תפילתו של שליח הציבור בימים הנוראים, שיר שאולי מסמל את תחושתו של למר ש"ניגש לפני התיבה" עם האלבום החסידי הייחודי הזה. הלחן של ויינברגר והביצוע של למר מלא רגש ונוגע. לאופר אחראי גם לעיבוד לשיר "כשעלה משה" בלחנו של המלחין החסידי הגדול יוסי גרין. אצל לאופר כרגיל הכל יושב בצורה נעימה כל כך מבלי התחכמויות מיותרות כשהוא משרת את השיר בצורה הטובה ביותר שניתן.
מי שמחפש את ניצוצות הגאונות ימצא אותם דווקא בשני שירים באידיש באלבום - "אייביג און אלעמאל" ובעברית - "מאז ולתמיד". הלחן והמילים של הרשי ויינברגר המצוין, בהפקה מוזיקלית קלאסית מרהיבה של מנדי הרשקוביץ הנהדר, כשאת הנגינה הקלאסית העשירה מבצעת התזמורת הלאומית האירופאית. הלחן שמשלב נגיעות מז'וריות מאפשר ללמר לפתוח את המבערים ופשוט לגרום למאזינים לעצום את העיניים ולהתענג על הקול החד פעמי הזה. שאפו.
שיר גאוני נוסף, גאוני הרבה יותר מקודמו הוא "טאנץ", שהלחין ועיבד המוזיקאי והיוצר אפרים מרקוביץ', למילותיו של מוטי אילוביץ'. מדובר בפופ אלקטרוני גאוני שמשלב מקצבים שונים, הוא מתחיל בקצב של שישה שמיניות לצלילי המטרונום האנלוגי קצב לא שגרתית בעליל למוזיקה אלקטרונית משם הוא עובר לארבעה הרגיל אך עדיין זה מפתיע ומיוחד. העיבוד של מרקוביץ' המוכשר פשוט גאוני, כשהוא מתייחס למקצב בצורה ייחודית ומאתגרת את האוזן. באופן לא מפתיע כמו שיר פופ טוב הוא גם השיר הכי קצר באלבום...
מיד לאחריו "מכפר" למר עם היצירה "מודים" בלחנו של יעקב רפפורט שביצע במקור החזן מרדכי הרשמן. העיבוד הסימפוני העשיר של מרדכי סובול ז"ל שמופק מחדש בצורה מושלמת על ידי בנו המנצח והמעבד אופיר סובול. למר חובש את כובע החזן הכבד (בניגוד ל"אמר רבי אלעזר" הקליל של מוישה אוישר אותו גם מבצע למר באלבום), ועושה זאת בצורה נהדרת וכיפית לאוזן, גם של מי שאינו חובב חזנות קלאסי.
באלבום מארח שולם מלבד את הרשי ויינברגר גם את הזמר דובי מייזלס לשיר "שמחנו" (בלחנו של ויינברגר) ואת המלחין הרשי רוטנברג שמתארח בשיר "כל זמן שהנשמה" אותו כתב והלחין.
מי שמחפש עדיין את הפופ החסידי הקליל יותר ימצא אותו גם בשירים "ברוך הוא אלוקינו" שהלחין ועיבד אודי דמארי ו"אבות על בנים" בלחנו של יונה ליפשיץ ובעיבוד בסגנון הסמבה האלקטרוני הייחודי והנחמד של נפתלי שניצלער.
אפשר להיכנס לכל שיר באלבום ולדבר עליו, כיוון שבאמת מדובר באלבום מלא בחומר איכותי, מהטובים ביותר ששמעתי בשנים האחרונות בתחום המוזיקה החסידית האותנטית. זה אותנטי, זה עדיין נוצץ וזה פשוט מרגש ואיכותי. כבוד של ממש למוזיקה החסידית.
השירים המושמעים ביותר ב'כיכר השבת' על ידיכם הגולשים:
במקום הראשון: אברהם פריד ואודי דמארי עם הדואט המשותף שלהם - "אלוקים שלי"
במקום השני: קובי ברומר עם השיר החדש: "פארויס"
במקום השלישי: משה קליין עם "עוד לא מאוחר"
- להערות, הארות ואיומים על חייה של המוזיקה החסידית: nl@kikar.co.il
הצגת כל התגובות