כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

התשובה לטענות נגד החסידים מ... 'הגאון', והתגובה שכנגד

המענה לטענה של המתנגדים כנגד החסידים שהם מבטלים תורה ומעדיפים את עבודת התפילה וכו' - מדעת הגאון מווילנה, והתגובה על-כך שזו לא תגובה אובייקטבית (היסטוריה)

| 24 | כיכר השבת |
הגאון מוילנה
הגאון מוילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': בפרק הקודם כתבנו אודות ספר 'אוקלידס', ועל ר' ברוך שיק שההדיר ספר זה, וטען שהגר"א עודד אותו ואמר לו "מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה, כי התורה והחכמה נצמדים יחד",ועל החוקרים שמפקפקים בעדות זו של ר' ברוך שיק.

חיזוק לטענה שלגר"א היה יחס חיובי לחכמות חיצוניות, כתב הרה"ח ר' יהושע מנדשיין במאמרו 'קנאת המתנגדים למנהגי אשכנז' (כרם חב"ד, תשנ"ב עמ' 154). מאמר זו מסקר מזווית הראיה של מונדשיין החבד"י את הפולמוס בין החסידים למתנגדים.

בין שאר טענותיו, מתרעם מונדשיין על טענת המתנגדים שהחסידים דוגלים בביטול תורה, וכתב בהאי לישנא: "אדמו"ר הזקן פוסק כי בדברים בטלים בלבד אסור לעסוק אלא אפילו בחכמות העולם אסור... לעומתו הר"ר ברוך משקלאוו, [וכאן מצטט מונדשיין את דברי ר' ברוך שיק שהגר"א עודד אותו להפיץ חכמות חיצוניות, וממשיך וכותב בביקורתיות]... אפילו המתנגדים לא יכלו להאשים את החסידים בביטולה של תורה הנובע מהפצת החכמות החיצוניות...", וכך טוען מונדשיין שהגר"א "היקל" ועסק בחכמות חיצוניות, לעומת אדמו"ר הזקן רש"ז מלאדי שפסק לאסור חכמות חיצוניות.

לאמור; הרב מונדשיין במענה לטענה הכי מפורסמת של המתנגדים כנגד החסידים שהם מבטלים תורה ומעדיפים את עבודת התפילה וכו' - מתגונן ומאשים את המתנגדים, שהרי הגאון מווילנא עצמו כתב בעד חוכמות חיצוניות, והאם זה לא "ביטול תורה"?!

כנגד דבריו של הרב מונדשיין, הרב י"א שפירא מוכיח שטענותיו של מונדשיין אינם עומדות במבחן הביקורת המחקרית, שכן באותה מידה היה יכול לטעון שהרמ"א אוסר זאת (שו"ע יו"ד רמו ד) שכתב "ואין לאדם ללמוד כי אם מקרא וכו' אבל לא בלימוד שאר החכמות, ומכל מקום מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות..." וכן באותו מידה היה יכול לקבוע כי הגר"א בביאורו לשו"ע אף הוא אסר זאת (שם, ס"ק יז), וכתב "ואין לאדם – כמו שאמרו... עשה אותם עיקר ואל תעשם טפילה, שלא יהיה משאך ומתנך אלא בהם, שלא תערב בהם דברים אחרים שלא תאמר למדתי חכמת ישראל אלך ואלמד חכמות האומות". האם מדובר בסתירה מיני וביה בדברי הגר"א?

להבנתו של מונדשיין יתכן שכן.

האמת היא, שהן פסקו של הגר"א, והן של אדמו"ר הזקן רש"ז מלאדי, מקורם בגמרא במנחות (צט עב), שם שאל בן דמה האם לאחר שלמד את כל התורה מותר לו ללמוד חכמה יוונית? ונענה שלימוד חכמה באופן שאינו משתייך עוזר או מסייע ללימוד התורה – נאסר, כך תלמידי הגר"א מעידים שהיחס למדעים הוא רק כ"רקחות וטבחות" ללימוד התורה וזהו תנאי הכרחי קודם ללימוד החכמות. האם גם באופן הזה יש איסור על פי אדמו"ר הזקן רש"ז מלאדי?

לגבי טענותיו של מונדשיין החוקר הרב י"א שפירא במאמרו מצטט את דברי עצמו שהעיד "כמו רבים שקדמוני, גם אני אינני אובייקטיבי, אך שלא שכמותם – אני מודה באשמה זו". האם עד כדי כך לא אובייקטיבי??

כדוגמה מצטט הרב י"א שפירא קטעים מתוך מאמרו של מונדשיין שכתב על הראב"ד רבי משה שטרנבוך: "הנמנה עם התלמידי חכמים הספורים המתייחסים לצאצאי הגר"א" – מה היה חשוב להוסיף את המילה "הספורים"?! מה הקשר לדיון החשוב אודות פולמוס חסידים ומתנגדים ההיסטורי לצאצאי הגר"א בימינו?!

עוד כתב מונדשיין כנגד ר' בצלאל לנדוי ש"שכח" (המרכאות במקור), שנכדו של ר' ברוך שיק היה תלמידו של הגר"ח מוולוז'ין, ובכך מנסה מונדשין מיצג שווא על קשר בין ר' ברוך שיק ה"משכיל" לגר"ח מוולוז'ין.

שיא השיאים שמונדשיין מזכיר את "הצנזור המשומר פאול מרגולין" נכדו השלישי של ר' ברוך שיק. הרב י"א שפירא כותב ע"ז: "הרי לך נוסחה מתמטית אופיינית מובהקת לאסכולה אותה מייצג מונדשיין: ר' חיים מוולוז'ין + ר' ברוך משקלוב = פאול מרגולין".

כך החוקר הרב י"א שפירא מְבַקֵּר את החוקר הרב מונדשיין ומאשימו בכתיבת מאמר היסטורי לא אובייקטיבי כנדרש מחוקר.

זה וודאי טוען הרב י"א שפירא שהגר"א אכן אמר לר' ברוך שיק "כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה, כי התורה והחכמה נצמדים יחד", אולם כל זה מדובר רק לאחר שאדם ילמד את התורה כולה, והחכמות החיצוניות ישמשו לו כ"רוקחות וטבחות" בלבד, ולא העיקר.

הרב מונדשיין מנצל אמרה זו של הגר"א (שאומנם ישנם שפקפקו בה כפי שהזכרנו בפרק הקודם), ונותן לקורא להבין שהגר"א היה בעד ללמוד חוכמות חיצוניות על חשבון לימוד תורה.

כל זה היה במטרה להתגונן מביקורתו החריפה של הגר"א כנגד החסידים שטעו שהם הורידו דרגה את לימוד התורה, ומעדיפים על פניה תפילה, קבלה וכו'.

עוד מוכיח הרב י"א שפירא שהרב מונדשיין במאמריו העוסקים בפולמוס "מתנגדים" ו"חסידים", מוסיף הערות שאינו קשורות לנושא, ובכך מוכיח שהוא אינו אובייקטיבי.

האם כעת אתם מבינים קוראים יקרים מדוע ב"אוצר החכמה" לא הכניסו את ביטאון 'כרם חב"ד' 4?

לקריאה נוספת:

- ישראל איסר שפירא, בתוך 'בכל דרכיך דעהו, כתב עת לענייני תורה ומדע, חוברת 12 חורף תשס"א, יהודה פרידלנדר, ודניאל שפרבר (עורכים), הוצאת אוניברסיטת בר אילן

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
למה מתעלמים?
איש
ממה? כתוב ברור
זכו שכינה בינהם
11
הגאון הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי הוא מצאצאי הגר''א ...
איינער
10
הכי הצחיק אותי "הת"ח הספורים המתייחסים לצאצאי הגר"א". ליתר דיוק הוא מהמפורסמים המיוחסים להגר"א. ההבדל הוא שאצל החסידים מדברים על היחוס (בכל הזמנה לחתונה תוכל לראות "מצאצאי בעל ה... והמגיד מ.... וה... וה...), ובליטא לא עשו מזה עסק ופרסום בכלל, לכן רוב צאצאי הגר"א לא יודעים בכלל שהם מצאצאיו. (חוץ ממש
אחד
1. סתם כך מעניין אותי למה משפ' לנדא/לנדוי הם בן אחר בן מהגר"א, הרי שם משפחתו של הגר"א היה "קרמר", וגם על איזה משפ' לנדא הכוונה? 2. לגבי העסק של החסידים על "יחוס", עיין קידושין ע, ב "כשהקב"ה משרה שכינתו אין משרה אלא על משפחות מיוחסות שבישראל". בנוסף אצל גדולי ליטא ברובם היחוס לא המשיך מבן אחר בן שהי
חסיד ליטא

הצגת כל התגובות

9
רוב החסידים לא קיבלו את דעת שו"ע הרב ,ככתוב במכתבו :לגלגו על הלומדים
רמשה
ממש לא נכון כל החסידים קבלו את שו"ע הרב נא לקרא את הקדמה של השו"ע הרב לפני שאת מדבר אפילו סאטמר וברסלב גור וסלונים וכו' למדו אותו
בדוי
מה זה "אפילו סאטמער"? למה שסאטמער לא יקבלו את שו"ע הרב? מילא אם תגיד אפילו הליטאים כמו הח"ח מביאים משו"ע, או "אפי' ברסלב" (שזה זן מיוחד בחסידות) קיבלו ולמדו בשו"ע הרב, אבל מה זה "אפי' סאטמער וגור"?
בדוי מאוד
8
שום סתירה בין דברי הגר"א, וכן שום סתירה בדברי הרמ"א, פשוט צריכים לדעת איך ללמוד, הרמ"א פסק ביו"ד רמ"ו, ד, שלא ללמוד שאר חכמות, ואחרי זה מוסיף שבאקראי מותר ללמוד שאר חכמות, אבל דווקא "אחר שמילא כרסו בכל ההלכות בדיני איסור והיתר, ודיני המצוות". וכותב שם שזה נקרא פרד"ס, והטיול בפרד"ס זה דווקא אחר שמילא
דוד
מחילה אבל תגובה זו לא לעניין ואתה צריך לדעת איך ללמד, אטו הגר"א שכתב שמי שחסר לו לימוד חכמות חסר לו מאה ידות בתורה ושהם רוקחות וטבחות לתורה וככל שחסר לו מהם חסר מהתורה במי שמילא כריסו ש"ס ופוסקים מיירי?! איך עד עכשיו למד כל זה בחסרון של מאה ידות?! הא לא משמע כלל, ושוב ערבבת בין פילוסופיה ושאר חכמות
עמניאל
אתה מכיר צדיק או גדול אחד, שלא הבין כביכול ש"ס ופוסקים כי לא למד חכמת הטבע?... א"כ היה זה חיוב מצד ההלכה, והיינו מוצאים בהלכה חיוב ללמוד חכמת טבע פלונית, כדי להבין את הגמ' אלמונית.. אתה מבין? אז בבקשה יש גבול לכל ערבוב והמצאה, ועיין דברי ר"א קוטלר (משנת רבי אהרן ח"א עמ' יד), שגם אם דברי הגר"א א
ליטאי
זה נראה שאתה מתעלם מכל הכתבה, על זה כל הדיון כאן שזהו תנאי הכרחי ללימוד תורה תקרא את הכתבה, אף אחד לא אמר שלא יבין כמו שאתה מסלף אלא יחסר לו וכל ההערות שלך מיותרות..והרב קוטלר לא מוכרח בהסברו כמובא בכתבה הבנה אחרת, ומה שהוכחת מהרמב"ם מהלכות היתה לך טובה השתיקה כי ניכר שאינך בקי בדעת הרמב"ם כלל בנושא
עמנואל
"תנאי הכרחי ללימוד התורה"????? חחחח כפי שאמרתי מדהים כמה קל לעבוד עליך!!! כבר הגבתי לך על הדמיון הזה שהמצאת אתה או הכתבה, לא צריך לחזור פעמיים על התגובה! כשבאמת לא תבין תוס' במס' נזיר, בגלל שלא למדת חכמת הטבע, אז תבוא ונסביר לך אותה... (אגב במאמר המוסגר היו צדיקים שהתגאו שלא קראו מעולם "מורה נב
ליטאי חסיד
אגב לפי היהירות ורמת העיון שלך שאני רואה אני לא מאמין שתצליח להסביר שום תוספות שאתקשה בו, תודה על ההצעה..
עמנואל
זה מה שמובא בשם הגר"א זה שלא מתאים לך כי אתה חושב שאתה מושלם וברור שאתה יודע כל התורה כולה והגר"א מכה על קדקודך זה לא אומר שצריך להכחיש הדברים וללגלג, הרמ"א בשו"ת הרמ"א סימן ו כותב שעשאוהו ישראל למורה כהלכה למשה מסיני ואתה מגיע ומלגלג?! מי אתה בכלל איזה גדול התפאר שלא קרא מורה נבוכים שקרן!!! חסר לו
עמנואל
מורה נבוכים הוא אוסף שטויות.
אברהם בטיטו
כבר נידו כל חכמי ארץ ישראל וארם צובא לפני 700 כל מי שידבר על הרמב"ם וספרו כדאיתא בסוף מנחת הקנאות אוסף אגרות מאותה תקופה, אז יש לך זמן לחזור בתשובה על המשפט שאמרת, אם לא אתה בנידוי ואפיקורוס..
עמנואל
7
זה מסוכן רק הערה: אחיה השילוני לימד תבעל שם טוב וציווה עליו להתגלות מה שעשה תמהפכה של הגילוי האדיר וממשיכו המגיד תלמיד הפני יהושוע שהיה מקובל כשהכיר אותו ואחר אדמור הזקן שהבעשט ראה אותו התור ילד והתבטא עליו אם הבנתי נכון ככה מובא. והמגיד הורה לצדיק העליון והתלמיד חכם הנוראי הסה לכתוב שוע פצצתי כמו ש
יאיר
6
במקום להביא את דבריו של מונדשיין כפי שכתבם אתם מעוותים את דבריו ומתקיפים כדרככם בקודש. תסתכלו בספר ותראו שכל דבריו הן בנושא זה והן בנושא הקודם מגובים במקורות ומסמכים
Racheli
5
הראש הליטאי העקום, בעד חכמות חיצוניות של גויים, וחלקם מנסים בכל דרך להוכיח שזה מותר, ואף חובה כביכול, ואילו להתפלל בדביקות כמה שעות, ולהשקיע בתפילה ודיבור להקב"ה, זה חס וחלילה, כי זה "ביטול תורה"... האם תלמידי הגר"א חלקו גם על ברכות לב ע"ב? "המתפלל צריך שישהא שעה אחת קודם תפלתו, ושעה אחת אחר תפלתו
ליטאי-חסיד
4
הגאון הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי הוא מצאצאי הגר''א
איינער
3
אכן, חב"ד היו קרובים יותר לליטאים מחסידיות אחרות . ומעניין שדווקא מהם ,יש את סוגיית משחיות האדמור השביעי האחרון
יעקב
2
סורי... אחרי כמעט 300 שנה חסדים ומתנגדים הפכו להיות מגזרים שונים... כל אחד הולך בדרכו, העיסוק בוויכוח העתיק הזה משרת רק את אלו שמעוניינים ליצור פילוג וכאוס... הרי לא החסידים ולא המתנגדים ישנו את דרכם בעקבות העיסוק בנושא הזה.... וגם אם להיות כנה גם הגר"א עצמו היה מחדש.... היהדות האשכנזית לפני עידן הג
אליהו
1
הגאון מווילנא למד חכמות חיצוניות לפני 'גמר לימוד כל התורה כולה'...
יהודי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים