כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מול ה'גדולים', בשיא המבחן: השיעור הופסק

כשמינו את הגר"ח מבריסק לר"מ בישיבת וולוז'ין בהיותו בן 27, היו שביקרו את שיטתו של הגר"ח הצעיר; סוכם שימסור שיעור בפני גדולי התורה - אך בשיא השיעור, הוא עצר והפסיק (חרדי)

| 7 | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק י"ג: בספר 'רבן של כל בני הגולה', תולדות רבנו חיים הלוי סאלאווייציק מבריסק להרב שמעון מלר, סופר כשמינו את הגר"ח מבריסק לר"מ בישיבת וולוז'ין בהיותו בן 27 בלבד בשל היותו גאון וחביב ונערץ על לומדי אותו דור, ובפרט הצעירים.

ברם, היו גדולים שחששו לסטיה כל שהיא מדרך הלימוד, שביקרו את שיטתו של הגר"ח הצעיר.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

היו שטענו שהגר"ח מונה רק בשל שלקח את נכדתו של הנצי"ב, והיה באותם הימים מעין 'דין תורה', וכמה רבנים קמו וערערו שהגר"ח לא ראוי למסור שיעור בישיבה.

כך הגיעו כמה גדולי תורה לישיבה כדי לשמוע את הגר"ח הצעיר מוסר שיעור, ולדון האם הוא ראוי למינוי החשוב.

באותם ימים בין הגאונים ששמשו בהנהלת הישיבה היו רבי אלעזר משה הורביץ, רבי אייזיל חריף, רבי אליה מירער ועוד. הלימוד היה בסוגיה דאילונית בפרק קמא דיבמות, והגר"ח מסר שיעור בביאור שיטת הרמב"ם.

הסופר דבית בריסק הרב שמעון יוסף מלר

בשיא ה'ריתחא דאורייתא' השיעור הופסק, והגר"ח ירד מבימת מוסר השיעור כי נזכר ברמב"ם בפירוש המשניות שסתר את הפלפול שרצה למסור. (על המעשה הנ"ל מעידים רבים מכותבי קורותיה של ישיבת וולוז'ין).

כך מרוב אהבת האמת שבו, הפסיק הגר"ח מלמסור את השיעור, וחזר בו מחידושיו שמסר קודם לכן.

נתאר לעצמינו ששיעור זה היה אמור להיות "המבחן" שעשו ת"ח מפורסמים להגר"ח הצעיר, ולכאורה גורלו היה נחרץ.

אולם, הרבנים שהקשיבו לשיעור, הכריעו שאיש אמת כזה שמוכן לחזור בו מחידושו מחמת רמב"ם סותר בפירוש המשניות ששומעיו בוודאי לא הכירו, בוודאי ראוי הוא למסור שיעור בישיבת וולוז'ין. (המעשה הובא בספר נפש הרב, רבי צבי שכטר, עמ' י')

התנגדות זו שהייתה לגר"ח מבריסק בתחילת ימיו, הלכה ונמוגה. הגר"ח מבריסק עצמו סיפר שבאותם השנים שת"ח של דורו לא קבלו את שיטתו, הוא נסע ברכבת שעצרה בעיר קובנה, והציעו לו שימסור בה שיעור. לשמע הצעה זו, הגיב הגר"ח בחיוך ואמר: "אם עד כה היו שטענו כי רבי חיים אינו יודע ללמוד, והיה קשה להם להישבע על כך, לאחר שארצה להם את שיעורי, הם יוכלו להישבע על כך (וזאת איני רוצה)". את מעשה זה ציטט הרב שמעון מלר ב'רבן של כל בני הגולה א' הערה 12, בשם ספר 'זחלתי ואירא').

- לקריאה נוספת:

רבן של כל בני הגולה, תולדות רבינו חיים הלוי סאלאווייציק מבריסק, הרב שמעון יוסף מלר ירושלים תשע"ד

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
3
האם מישהו יכול לכתוב פה, כמה ספרים מחידושי הגר"ח יש? והאם יש לו חידושים גם על גמרא עצמה בלי הרמב"ם, או שבכל דבר מעורב הרמב"ם?
ח
יש חידושי הגר"ח סטאנסעל.
תשובה לשאלתך
הוא היה מאד דייקן ולכן פירסם רק חלק זעיר מחידושיו אחרי סינון וזיקוק רב.
שלמה
2
העניין הוא שרבי חיים אחז שהפשט ברמב"ם לא שייך לרמב"ם כידוע, וגם סובר שפירוש המשניות זה מהלך אחר מהיד החזקה. אבל לך תגיד את זה לרבנים גדולי תורה, יזרקו אותך מכל המדרגות. אז העדיף לשתוק.
סאלוויציג
אי אפשר לומר (את שתי הנקודות שכתבת) כך בלי שום מקור, ובאמת אין זה נראה אמת.
ירושלים
בוודאי שפרוש המשניות כתב הרמבם כשהיה צעיר לימים, כפי שחזר בו ביד החזקה מטענתו במשניות שכל חכמי ישראל יכוחים להקים סנהדרין
הרלבח
1
אני לא אתפלא אם זה היה מתוכנן במוחו הקודח של מרנא הגר"ח זיע"א להבריק שככה יעריכו את שיעורו. כידוע בוולוזין אהבו דברים כאלו, ורבי אייזל חריף לקח חתן בגלל שרצה לדעת מה התשובה לשאלה ועוד.
משה אהרן הלוי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים