כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מדוע החסידים עלו לישראל לפני הספרדים?

לפני שנים רבות, החסידים עלו לארץ ישראל יותר מספרדים, ויש לכך כמה סיבות; רבי חיים פלאג'י מסביר איזה חטא הם באו לכפר ויש גם הסבר של בעל ה'תרומת הדשן' לכך (היסטוריה)

| 26 | כיכר השבת |
העיר טבריה בשנת 1934
העיר טבריה בשנת 1934 (צילום: KLUGER ZOLTAN, לע"מ)

פרק ג': בפרקים הקודמים סיפרנו על רבותינו הגה"ק תלמידי הבעש"ט זי"ע שעלו לארץ ישראל מגליציה ורוסיה הלבנה, לפני 250 שנים.

מדוע עלו באותם השנים רק חסידים אשכנזים?!

עדות על החסידים שעלו לארץ ישראל מגליציה ורוסיה הלבנה בעליות מסודרות באותם השנים יותר מק"ק ספרדים, ניתן ללמוד מדבריו של הגאון רבי חיים פלאג'י[1] מגדולי חכמי איזמיר שביאר שהחסידים עלו ראשונים לארץ ישראל לפני הספרדים, כדי לכפר על חטאיהם שלא עלו לבית שני ובעבור כך היו הרבה "השמדות באשכנז".

וכך לשונו: "כל השמדות שהיו באשכנז היה על שלא עלו בבית שני, לכן היושבים עתה בערי אשכנז הם המתאווים לעלות יותר משאר המקומות, ותשוקתם לעלות היא כדי לתקן על מה שעבר" (כעין כך כתבו עוד רבים, כגון רבי יהושע פלק מחבר ספר הסמ"ע, והרב טייכטל מחבר שו"ת 'משנה שכיר' ו'אם הבנים שמחה', תלמידו של הרבי ממונקאטש בעל 'מנחת אלעזר' זי"ע).

בעניין הזה מדהימים דבריו של רבינו היעב"ץ בהקדמה לסידורו בו הוא מבכה מרה על כך שהאשכנזים לא מתאבלים כראוי על בית המקדש, וכך דבריו: "שכחנו שיש לנו בית מקדש, ושכחנו מהכול, אנחנו נמצאים בסוף העולם בחושך ואפילה, במקום שאין נבואה ולא כלום... ולא כמו אחינו הספרדים שנמצאים בסוריה וכדומה וקרובים למקום הנבואה"[2].

אומנם רבותינו האשכנזים ביארו ונימקו מדוע הם לא עלו לארץ ישראל, עדות נדירה כותב בספרו הגאון רבי ישראל איסֶרלן (חי ופעל בין השנים 1390 1460 למניינם) מגדולי יהדות אשכנז מחבר ספר "תרומת הדשן", לטענתו בירושלים אשכנזים שעולים אליה סובלים סבל רב, וכך דבריו: "שבח גדול ומעלה יש לו לאדם הדר בארץ ישראל, וכל שכן בעיר הקודש... אמנם שמענו כמה פעמים שיש שם בני ברית מערבים נחשבים לרשעים גמורים מוסרים מפורסמים והם טורדים ומבלבלים האשכנזים שהם שומרי תורה... מי יוכל לעמוד בכל זה? מלבד גודל רשעת הישמעאלים?".

'תרומת הדשן' א' סימן פ"ח (באדיבות אוצר החכמה)

ציטטנו את עדותו של הרב בעל "תרומת הדשן", כדי שנדע על גודל המסירות נפש של רבותינו הקדושים תלמידי הבעל שם טוב זי"ע, שעלו לארץ ישראל למרות הצער והסכנות הן בדרכים, והן מיושבי הארץ הוותיקים ש"לא תמיד" התייחסו אליהם באופן שווה בין שווים, כפי שנביא בהמשך על ק"ק סלונים בעיר טבריה שסבלו צער גדול כמעט עד כדי איבוד חיים מהיהודים הוותיקים בעיר.

- לקריאה נוספת: מכון עד הנה לחקר יהדות גליציה ובוקובינה. מאמרו של הרב יחיאל גולדהבר על עליית החסידים לארץ ישראל, ספר יסוד המעלה אהרון סורסקי. קובץ בית אהרון וישראל מאמרו של הרב אביש שור.

[1] ספר תנופה חיים, נ"ך, עזרא, סעיף ז':

[2] שמעתי מפה קדוש, הרב מזוז שליט"א בשיעורו השבועי, הובא בגליון תשעה באב תשע"ט

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
כולם יודעים שהרבי מלעלוב כתב את זה... וכן ריא"ז מרגליות... אבל שושן הבבלי כתב את זה השם הבן איש חי - וזה מעניין במיוחד!!
18
אם כבר הבאתם את רבי חיים פלאג'י זי"ע אז צריך לפרסם שרבי חיים פוסק בספרו "ארצות החיים" אות ח' שאיסור 3 שבועות זה עד ביאת המשיח, ואסור לעבור על השבועות "אפילו ברשות אומות העולם",
17
נשמח לדעת היכן כותב הבן איש חי בספריו שהזברא הוא לבוש של האבות הקדושים?!
תפסיקו לדחוף את עצמכם
אני יודע שהרה"ק אלעזר מנדל מלעלוב זי"ע אמר את זה, כל חסיד לעלוב יידע לענות לך שאחד מאדמורי לעלוב מלפני 150 שנה אמר את זה

הצגת כל התגובות

16
ספרדים היו מאז ומתמיד. האשכנזים נזכרו לעלות אחרי השואה
15
למה שפירא מצטט את רבי חיים פלאג'י, בלי להביא את המקור של דבריו? באיזה ספר בדיוק כותב כך רבי חיים על האשכנזים?? אתה כביכול מצטט אותו, מאיפה? באיזה ספר הוא כתב כך?
14
האשכנזים עלו אחרי השואה, וכרגיל עשו בלגן: סכסכו בין הספרדים לערבים, חילנו דתיים והקצינו מדי יהודים נורמלים... בקיצור: לא רצויים בשום מקום
13
לגבי שפירא שמשקר ומסלף את דעתו של רבי חיים פלאג'י זי"ע בעניין איסור 3 שבועות, כל אחד מוזמן לעיין בספריו של רבינו חיים פלאג'י, שו"ת נשמת כל חי, חלק יו"ד, סימן מט', דף עז ע"ב, וחלק ממה שהוא כותב שם וז"ל: אבל לעלות כל ישראל יחד כולם ביד חזקה ולהלחם באומות, זה וודאי אסור, ע"כ וכן בספרו ארצות החיים אות
12
זה ממש כותרת מוטעת!!! ספרדים היו כאן הרבה לפני החסידים. כל גאוני ירושלים מלפני 400 שנה משנת ת"כ לערך, שר' יעקב חאגיז ייסד את ישיבת בית יעקב בירושלים, והיו באים גאוני עולם ר' שלמה אלגאזי ר' משה גלאנטי, מהר"ם בן חביב, ועוד רבים, מלבד גאוני הספרדים בצפת שהיו כאן עוד מלפני 500 שנה. וזה לעומת החסידים
פשוט לאשכנזים יש הסטוריה של כופרים ומשכילים...
11
לטובת המקצועיות שבהיסטוריה אז ללא ספק הספרדים עלו לפני האשכנזיים 2 זה קשקוש מקושקש שהאשכנזים לא היו בארץ ישראל בזמן בית שני כנראה שאולי הם לא מכירים בכך שלפני הם היו ספרדיים בבבל וואחר כך גלו לספרד וכאלה שהמשיכו לכיוון מזרח מזרח האריפואיים
10
כך זה האשכנזים המיסכנים כל ההיסטוריה שלהם עלובה אז משקרים כדי לרומם את עצמם,הם היו בורים ועמי הארצות באירופה,מעגלונים לאיכרים בקושי חלק קטן מהם ידע לקרוא תורה וגמרא,אז היה צריך לספר להם...מכאן כל המעשיות שלהם....סבי ז`ל שהיה פקיד בכיר אצל הטורקים היה מספר שהחסידים היו כל כך עניים שללא הספרדים הם היו
9
1. ראשית בארץ היו המסתערבים וספרדים לפני עליית החסידים 2. לפני ארבע מאות חמישים שנה עלו הב"י וכו' שהוא היה מספרד 3. במאה ה 17 הייתה מצוקה גדולה במזרח אירופה ולכן הם עלו משא"כ הספרדים חיו בשקט 4. ולבסוף מה זה משנה ? תולים בוקי סריקי בשטויות
8
הספרדים נמצאים פה עוד לפני שקמה החסידות עוד לפני שצצו אמורים בכל עירה מרוחקת היה את העליה של הרמבן ועוד ואחר כך עליה של האור החיים עם400מתלמידיו והישוב היהודי הספרדי היה פורח בחברון עם רבי אליהו מני בעזה עם רבי ישראל נג'ארה בצפת תקופת הזוהר של היהדות כידוע וכן בירושלים הראשון לציון לפני ארבע מאות שנ
7
הבאתם לי תחופה
6
הקהילות הספרדיות בארץ עלו כפורחת.. ואחרי גירוש ספרד הפכה צפת לאבן הפינה לפסיקה ההלכתית. השולחן ערוך. וגם מרכז לימוד הקבלה. שהיא לשד דמה ועצמותה של תנועת החסידות.
5
קודם כל באמת תודה רבה וישר כח על המאמרים האלו בדרך כלל הם מחכימים ונכונים. לכתבה הנוכחית, א רבי חיים פאלאג'י לא כתב שהם עלו אלא שהם משתוקקים לעלות וכן משמע מדברי היעב"ץ שהם לא עולים. ב. ידוע הדבר שהספרדים היו פה הרבה הרבה לפני האשכנזים ושהתורכים לא נתנו להם להכנס בכלל מחשש למרגלים אירופאים. והספרדי
4
האם התרומת הדשן כשהוא כותב: שיש שם בני ברית מערבים, נחשבים לרשעים גמורים מוסרים מפורסמים והם טורדים ומבלבלים האשכנזים שהם שומרי תורה, האם הוא מתכוין על מזרחים שהתנכלו לאשכנזים???? הוא כותב בפירוש "בני ברית מערבים", והוא מסיים: "מלבד רשעת הישמעאלים", זאת אומרת שעד עכשיו הוא לא דבר על הישמעאלים, אז
הספרדים אמרו לטורקים להכניס אתכם... חבל...
3
אתה ממש מעניין ומוסיף לאתר המון הכתבות שלך לפי דעתי הכתבות שאני הכי נהנה לקרוא , עלה והצלח!
כולם יודעים את האמת... מי עלה מתוך רווחה ועושר ומי אלה שעלו אחרי שהארופאים העיפו אותם
2
לא ברור מדוע אתה לא מתייחס לכך שהיו רוב בארץ החל מעליית הרמבן ועד עלית תלמידי הגרא הברטנורא מקובלי צפת האור החיים החידא כנסת הגדולה מחנה אפריים ראשונים לציון לדורותיהם וכו וכו
1
כידוע שלבושם של נטורי קרתא כתונת הפסים מקורו מהספרדים שהיו בארץ עוד הרבה לפני שבאו יוצאי אירופה לכאן
זה הלבוש של תולדות אהרן נטורי קרתא הם חיקוי עלוב של תו"א
שניכם שוטים, זה הלבוש שכל הירושלמים לבשו לפני 200 שנה ו150 שנה עד עליית חסידי גור כ10 או 15 שנה לפני השואה, עד אז כל הצבור החרדי בירושלים לבשו את הכתונת פסים שיש בלבוש הזה סודות גדולים שמרמז על שם ש-ד-י, הגעררס היו הראשונים שאמרו שהם לא משנים מהלבוש שלבשו בפולין, והליטאים ישבו בחברון ולמדו בישי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים