כיכר השבת

למה על השואה לא מתאבלים?

ההיסטוריה היהודית רצופה באירועים טראגיים והרי גורל לא פחות מיום תחילת המצור על ירושלים או בקיעת חומותיה. יום הטלת המצור על ירושלים לא עלה ככל הנראה בחייו של אף לא יהודי אחד, בעוד שהשואה למשל עלתה בחייהם של ששה מליון יהודים. הגולש משה מור במאמר שנוגע בנקודות העמוקות ביותר של אבל וזיכרון

| 31 | כיכר השבת |
שישה מליון נרצחים הם לא סיבה ליום אבל לאומי?
שישה מליון נרצחים הם לא סיבה ליום אבל לאומי? (צילום: מתוך ויקיפדיה)

השמירה הבלתי מתפשרת על ימי התענית והזיכרון שנקבעו לציון שלבים שונים בחורבנו של בית המקדש מעוררת השתאות ומלווה פעמים רבות בחוסר הבנה.

ההיסטוריה היהודית רצופה באירועים טראגיים והרי גורל לא פחות מיום תחילת המצור על ירושלים או בקיעת חומותיה. יום הטלת המצור על ירושלים לא עלה ככל הנראה בחייו של אף לא יהודי אחד, בעוד שהשואה למשל עלתה בחייהם של ששה מליון יהודים וחרף זאת ההלכה אינה מספקת כלים הלכתיים לקביעת מועד מיוחד לציון מאורע מזעזע ומחריד זה בתולדות עם ישראל. השאלה המתעוררת מאליה הנה כמובן, מדוע.

אין חולק כי חייו של היהודי חשובים ביותר "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא" (סנהדרין פרק ד' משנה ה') ולהיפך, זאת מכיוון שהיהודי מהווה את האמצעי להגשמת תכליתה של הבריאה שהרי "אם אתם מקבלים את התורה מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם" (שבת פח.) , "אם לא בריתי יומם ולילה - חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג' כה') וכו'.

תהליכי התחלנות גרועים מהשואה

תהליכי ההתבוללות והחילון הנם הרסניים לא פחות מהשואה שהרי תוצאתם זהה - פחות יהודים שומרי ברית בעולם, לא במובן של פחות בלגים או שוויצרים בעולם אלא פחות במצבת משמשיו של בורא העולם הקדוש ברוך הוא. ימי התענית שקבעו חז"ל עניינם נשמת העם היהודי, לא גופו, שהרי אם גופו של היהודי היה מושא התענית אזי אין יום בלוח השנה היהודי הנקי מאסון, רדיפה או פוגרום.

חורבן בית המקדש היווה עדות לא על הידרדרות במצבו הרוחני של עם ישראל והתרחקותו מהקב"ה, אלא על נפילה לתהום מהבחינות הללו. הרפיון בשמירה על התורה והוראותיה, לא רק שמהווה סכנה להמשך קיומו של העם היהודי כעם - שהרי ללאומיות יהודית בלא תורה אין שום ערך ותעיד על כך גסיסתה האיטית והעקבית של התפיסה הציונית או מה שנותר ממנה - אלא מעמידה בספק את המשך קיומו של העולם כאמור לעיל.

"מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני ג' דברים שהיו בו – עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. אבל מקדש שני שאנו בקיאים בו שהיו עוסקים בתורה, במצוות ובגמילות חסדים, מפני מה נחרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם... רבי יהודה ורבי אליעזר אמרי תרוויהו – ראשונים נתגלה עוונם נתגלה קיצם, אחרונים לא נתגלה עוונם לא נתגלה קיצם" (יומא ט:).

דברי חכמינו לפיהם שנאת החינם, שמן הדין בית דין אף אינו מלקה עליה (לאו שאין בו מעשה), הביאה לגלות של אלפי שנים וזאת על אף השלמות שהייתה בלימוד התורה ובקיום מצוותיה, בעוד שעבירות החמורות הרבה יותר שהן ב"יהרג ואל יעבור" הביאו לגלות קצרצרה של 70 שנים בסך הכל - נראים תמוהים וקשים מאוד.

ר' אליעזר ורבי יהודה מסבירים כי מאחר והעבירות בתקופת הבית הראשון היו ידועים ומפורסמים לכל, דהיינו העבירות היו בחיצוניות, הרי שעם התעוררות הרצון לתקן את המעשים ולשוב בתשובה לא היתה כל בעיה לעשות זאת שהרי ברור היה לכל על מה עליהם לחזור בתשובה. לכן "כיוון שנתגלה עוונם נתגלה קיצם".

ואכן התורה אומרת בעניין חורבן הבית הראשון "אז תרצה הארץ את שבתותיה" (ויקרא כו' לד') – כלומר מספר שנות הגלות כמספר שנות השמיטה שלא נשמרו, עובדה שיכולה אגב להתברר בנקל על ידי חישוב מספר השנים בהם מלכו מלכים שלא עשו את רצון ה' על פי המפורט בתנ"ך וחישוב מספר שנות השמיטה שאמורות היו לחול בתקופות אלו.

מטרת התענית היא הרהור נוקב במצבינו היום

בימי בית שני הבעיה לא היתה במעשים הגלויים, מהבחינה הזו הכל היה על הצד הטוב ביותר - למדו תורה בשקידה וקיימו מצוות בהידור. הבעיה החמורה היתה נעוצה בפנימיותו של היהודי, בריקבון הפנימי שהחל לכרסם בו בהיחבא ולאכול כל חלקה טובה בלבו; שמירת המצוות שבין אדם למקום לא הביאה לידי אהבת הקב"ה – "על אשר לא ברכו בתורה תחילה" (בבא מציעא פה:) ושמירת המצוות שבין אדם לחברו לא הביאה לידי אהבת הזולת – "מדשתקי משמע דניחא להו" (גיטין נה: בעניין קמצא ובר קמצא).

כתוצאה מהחורבן הפנימי של לב היהודי, המעשים שאמורים היו לחדור לפנימיותו ולשנות את מהותו הפכו למעשים טכניים יבשים שהיו לא יותר מאשר תוצאת הרגלים או תוצאת רצון לצאת ידי חובה ותו לא. כשם שלהבדיל ציות לחוק האזרחי אינו מביא בהכרח להפנמת חוקי המוסר וכמו כן אין בו כדי ללמד כי המציית לחוק מונע על ידי ההזדהות עם חוקי המוסר, כך גם הדקדוק במצוות אינו מביא בהכרח להפנמת יראת השם ואין בו כדי להעיד בהכרח כי המדקדק במצוות מונע מאהבתו.

כיוון שהפגם בימי בית שני החל לחדור לרובד הפנימי והמוסתר מן העין, גם כאשר התעורר רצון כנה ועז לתקן את המעשים ולחזור בתשובה – לא היה ברור על מה, שהרי ברובד החיצוני הגלוי לעין הכל היה מושלם! כבר אין המדובר בתיקון מעשים גלויים וספורים כבימי הבית הראשון אלא בשינוי רדיקלי של מהות האדם וזה כבר הרבה יותר מסובך, ולכן "כיוון שלא נתגלה עוונם לא נתגלה קיצם".

כיוון שכך מטרת התעניות אינה העלאת הרהורים נוסטלגיים או התרפקות על העבר, אלא התבוננות נוקבת בהווה על חורבנו הפנימי של היהודי היום. על היהודי לעורר את הרצון לטלטל ולזעזע את מהותו וזאת בכדי לתקן את הפגמים שהביאו לחורבנו הפנימי, זה שחורבן בית המקדש היה ביטוי חיצוני לו כמאמרם "בית חרוב החרבת..." (סנהדרין צו).

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
על האשכנזים
shay1571
14
טיפלת מעולה בשאלה הזו באופן עקרוני אבל לדעתי יש בעיה עם ההסבר הזה, שהרי רבים מהקהילות קבעו ימי זכרון לתאריכים שהיו בהם פוגרומים סביב הגוף היהודי. איך תסביר את זה?
בועז
13
חזק וברוך!
דוד

הצגת כל התגובות

12
שכתב האדמור מבאבוב ויש הנונהגין לאומרה בט באב
יוסי
11
אתה נשאר עם שאלה למה לא תיקנו יום צום לשואה או שאתה עונה תשובה.
שאולי
הטענה היא שימי הצום שקבעו חז"ל הם לא על הגוף היהודי אלא על הנפילה הרוחנית והשאיפה שהצום יביא לתיקון ולחזרה בתשובה. ממילא זה עונה על השאלה מדוע אין טעם לקבוע יום צום על השואה.
בועז
קהילות שלמות של תלמידי חכמים הושמדו. אלפי ספרים נשרפו ואבדו לעד. לקח שנים רבות להתאושש.
כדג
היא גרועה יותר מהסיבות שגרמו לשואה.אם הבנתי אותו נכון.
האור המאיר
10
קינות על השואה מצמררות שחיבר האדמור מבאבוא שהיה בשואה ויש הרבה מקומות שאומרים אותם בט' באב
כל המאבל
9
מרגע שקבעו רבותינו 'חדש אסור מן התורה', הטלנו מצור עצמי משלנו על חומות ירושלים שלנו - אין יוצא ואין בא ואין פרץ ואין צווחה כביכול, ואין בחורים ובתולות ברחובות עירנו. כל הרוצה לצאת מחוץ לחומות שהצבנו לנו, קנאים דוקרים אותו למוות. לכן אפילו שואת שישה מליונים לא זעזעה את החומות שלנו, ואין יוצא ואין בא.
אלעזר מנחם
8
יסוד העם היהודי הוא הנהגתו על ידי גדולי התורה שבכל דור ודור. אם חכמי ישראל קבעו צום על משהו, הם ידעו למה והם הבינו שהדבר מצדיק יום תענית לדורות, ואנחנו נעשה כדבריהם גם אם לא ירדנו לסוף דעתם. וכן להיפך, אם יש אירוע שלעניות דעתנו מצדיק קביעת צום אך רבותינו ברוחב דעתם החליטו אחרת - נבטל דעתנו ונעשה כדב
נועם
אין לי בעיה עם כך שאתה מחלק עצות ומעביר בקורת אפילו אישית, אבל קודם שאתה עושה זאת מן הראוי, לפחות לדעתי, שתקרא את תוכן הדברים. לו היית עושה זאת יתכן והיית חוסך מעצמך את השורה האחרונה בדבריך. הודית שלא קראת את המאמר ואף על פי כן הרשית לעצמך להטיל דופי ביהודי בפומבי. אבל אני מניח שהטלת דופי זו
משה מור
7
יהודים!!! כל אלו שמתו במצור? כל אלו שקפצו לאש? כל אלו שנלחמו ברומאים? מה הם לא יהודים???? זה עלה גם בחייהם של המוני יהודים!!! אז לברר דברים לפני שמפרסמים אותם...
אחת שמבינה
אבל בפריצה לירושלים וודאי שנהרגו. אז השאלה (אם אני מבין נכון)למה עשרה בטבת נקבע ליום צום בדיוק כמו בתשעה באב, שהרי קרוב לוודאי שבעשרה בטבת כמעט לא היו קרבנות.
את נורמלית?
"יום !!! תחילת המצור על ירושלים או בקיעת חומותיה. יום !!! הטלת המצור על ירושלים לא עלה ככל הנראה בחייו של אף לא יהודי אחד. אלא שבאמת צריך עוד עיון בדברין בענין הבקעת העיר.שכן מיד אחרי שאספסיינוס קיסר מינה את טיטוס הרשע במקומו כדי לחזור לרומא,שכבר מינוהו לקיסר החדש,האויבים נכנסו,ומיד התחילו בטבח.ובפר
shlomi052
יום הטלת המצור.....בעוד שהשואה עלתה בחייהם של שש מיליון יהודים... אז זה לא קרה ביום!!!! הבנת הנקקא אתה לא תלמד אותי!!!
אחת שמבינה
6
מה שיהיה אחריה היא שואה נוספת .
טל
ואם הנאצים היו מגיעים לפה לא היתה כאן שואה? יהודי ארה"ב , אוסטרליה וצפון אפריקה ניצלו, מה הקשר למדינה? אם יש מקום שצופים בו שדואה נוספת חלילה הוא דווקא במדינת ישראל - הריכוז היהודי המאוים ביותר בעולם. תלמד הסטוריה חכם.
בני
5
בא לך לצום ביום של השואה תצום בכייף מישהו אמר לך שאסור לי אישית זה כואב אבל לא חסרים לי צומות יש לי מספיק בערך איזה 10 בכל שנה אני לא צריך עוד אחד להתאבל עליהם זה גם טוב!
דביר
תשמע, תתאמץ קצת, לא נראה לי שהוא הציע לצום ביום השואה. מרוב נופים יפים שכחו אצלכם לקרוא. דווקא אני אוהב את רמת הגולן, מתי אפשר לבוא?
אביהו
4
מלקות בזה,אעפ"י שיש איסור לאו,"לא תשנא את אחיך בלבבך".אלא שהיום אנו משלמים את המחיר בכעין לאו אחר ,"לאו הניתק לעשה",כמו "והשיב את הגזילה אשר גזל".את ה"חור" העצום הזה,החלל שנשאר עד היום ללא בית המקדש בגלל עוון זה.ואת השטרות שאנו פורעים היום, כבר כתב הרמ"ק בספרו "אלימה" שאמר שהשכינה(מדת הדין) תדין את
shlomi052
3
היהדות החרדית ובעיקר מנהיגיה הרוחניים, פחדו מלעסוק בשואה ובמשמעויותיה. שמעתי על כך דברים קשים מפיו של הגאון הרב מנשה קליין זצ"ל, בעצמו ניצול שואה. הקינה שחוברה ע"י האדמו"ר מבאבוב זצ"ל נאמרת ע"י מתי מעט ובעיקר בבתי כנסת דתיים לאומיים. כמה עלובה היא הציבוריות החרדית על ראשיה ומנהיגיה מהשואה ועד היום -
אריה פרנקל
להלן מאמר שכתבתי בעניין, אלו המפחדים לעסוק בשאלה הזו הם דווקא אלו הנוהים אחר התרבות המערבית תוך שהם שוכחים שהיא זו שהצמיחה מקרבה את המפלצת הנאצית, משתפי הפעולה ושאר מדינות המערב שנהנו לראות כיצד מלאכתם נעשית בידי אחרים. בבקשה: http://www.kikarhashabat
משה מור
2
מלקות בזה,אעפ"י שיש איסור לאו,"לא תשנא את אחיך בלבבך".אלא שהיום אנו משלמים את המחיר בכעין לאו אחר ,"לאו הניתק לעשה",כמו "והשיב את הגזילה אשר גזל".את ה"חור" העצום הזה,החלל שנשאר עד היום ללא בית המקדש בגלל עוון זה.ואת השטרות שאנו פורעים היום, כבר כתב הרמ"ק בספרו "אלימה" שאמר שהשכינה(מדת הדין) תדין את
shlomi052
1
מלקות בזה,אעפ"י שיש איסור לאו,"לא תשנא את אחיך בלבבך".אלא שהיום אנו משלמים את המחיר בכעין לאו אחר ,"לאו הניתק לעשה",כמו "והשיב את הגזילה אשר גזל".את ה"חור" העצום הזה,החלל שנשאר עד היום ללא בית המקדש בגלל עוון זה.ואת השטרות שאנו פורעים היום, כבר כתב הרמ"ק בספרו "אלימה" שאמר שהשכינה(מדת הדין) תדין את
shlomi052
אולי גם יעניין אותך
תוכן גולשים