

בה' באדר התשפ"ה - לאחר פגישה עם שמונה חטופים ישראלים משוחררים בוושינגטון, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם הודעה חריפה במיוחד המהווה אולטימטום לארגון חמאס. בהודעתו התוקפנית, שפורסמה ברשתות החברתיות, איים טראמפ במפורש על מנהיגי חמאס והזהיר כי "זמנם אוזל".
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בהמשך הצהיר טראמפ ופנה ישירות להנהגת חמאס וקרא להם "לעזוב את עזה, כל עוד יש לכם הזדמנות". את הודעתו סיים במילים בולטות: "שחררו את החטופים עכשיו, או שתשלמו מחיר כבד בהמשך!".
בסיום הפגישה עם החטופים המשוחררים, הצטלם טראמפ עם שורד השבי אלי שרעבי, כשהוא אוחז קריקטורה שמושווה ביד אמן בין מראות שחרור החטופים למראות ניצולי השואה.
הקריקטורה שאותה אחז טראמפ נעשתה ידי פיטר ברוקס, ( פורסמה ב-10 בפברואר 2025 בעיתון "The Times") קריקטוריסט בריטי נודע. שלרוב מצליף בטראמפ בציוריו המושחזים, ברוקס הוא קריקטוריסט פוליטי ואמן שעבודותיו פורסמו בפרסומים רבים, ובראשם בעיתון "The Times", שם הוא הקריקטוריסט הראשי בעמוד הדעות מאז 1992. ברוקס זכה בתואר "קריקטוריסט השנה" בפרסי העיתונות הבריטית חמש פעמים ובשנת 2017 קיבל פרס מפעל חיים מטעם איגוד אמני הקריקטורה.


הטובים לסטודיו
פיטר בורקס, הוא הקירקטוריסט אולי עם החיבור העמוק ביותר בזירה הפוליטית הבריטית. בורקס נולד בליברפול ב-28 בספטמבר 1943. ראשית חייו כללו תקופה מעניינת בחיל האוויר המלכותי (RAF), שם אף החל בלימודי תואר מאוניברסיטת לונדון בקולג' חיל האוויר המלכותי קרנוול, בטרם פנה לעולם האמנות.
תשוקתו לאמנות הובילה אותו ללימודים במכללה לאמנות במנצ'סטר ולאחר מכן בבית הספר המרכזי לאמנות ועיצוב בלונדון. לפני שהתבסס כקריקטוריסט פוליטי, בורקס צבר ניסיון מגוון בעולם האיור.
נקודת מפנה משמעותית בקריירה שלו הגיעה בשנת 1992, כאשר הוזמן על ידי העורך החדש של "The Times", פיטר סתות'ארד, להצטרף כקריקטוריסט הראשי של עמוד הדעות. כפי שציין בורקס עצמו, לאחר שעבד כמאייר עצמאי גם עבור "The Times", הוא החליט לתת הזדמנות נוספת לתחום הקריקטורה הפוליטית בעיתון, לאחר שחש החמצה על שלא מיצה זאת קודם לכן – ובמזל, הפעם הם הסכימו.
מאז 1992, פיטר בורקס יוצר קריקטורות פוליטיות יומיות עבור "The Times", ומצליח לזקק את התסכולים הפוליטיים של האומה לתמונה אחת נוקבת תחת לחץ של עמידה בלוח זמנים. עבודתו הפכה לחלק בלתי נפרד מהשיח הפוליטי בבריטניה, והוא מוכר בזכות סגנונו הייחודי ויכולתו להעביר מסרים חדים ומשעשעים כאחד.
כאמור, הנשיא טראמפ הוא מקור השראה נפלא לבורקס שמיטיב לבטא את דמותו המאוד נוכחת של הנשיא הצבעוני, כמו כאן למשל:


לונדון טיים
בלונדון הסוערת של מרץ 2025, 'שמיים אפורים' לא היו הדבר היחיד שמשכו את תשומת הלב מעל מגדל השעון האיקוני, ביג בן. ב-8 במרץ, מפגין פרו-פלסטיני טיפס על המבנה ההיסטורי בווסטמינסטר, נופף בדגל פלסטיני וקרא "פלסטין חופשיה" במשך שעות, תוך שהוא גורם למהומה ציבורית, נוכחות משטרתית כבדה וסגירת גשר ווסטמינסטר.


האירוע, שתפס כותרות ברחבי בריטניה, נפל כפרי בשל לידיו של בורקס. יום לאחר התקרית, ב-10 במרץ, פרסם "בורקס" קריקטורה ב-The Times, שבה הוא לוקח את האירוע ומפנה אותו לעבר דמות מרכזית אחת: קיר סטארמר, ראש ממשלת בריטניה דאז מהמפלגה הליבורלית.
בקריקטורה, סטארמר מוצג כמי ש"תלוי" על ביג בן, מחזיק בגאווה בדגל הבריטי ומצהיר: "אני מסוגל לכבוש את הפסגות בבית כמו גם בחו"ל". מתחתיו, שוטר עם מגפון קורא לו בציניות: "טוב, תרד עכשיו מהקן הגבוה שלך!".


צבעים כחול לבן
למרות הצהרתו של פיטר ברוקס בראיון כי הוא "מאוד פרו-ישראלי בדרכים רבות מאוד", ארגון HonestReporting, המנטר את הטיית התקשורת בנוגע לישראל, בחן כמה מקריקטורותיו לאורך השנים והעלה תהיות לגבי עקביות עמדתו.
ב-2009 פורסמה ב"The Times" אחת מקריקטורותיו שהציגה זרחן לבן יורד על רצועת עזה, בליווי הכיתוב: "נצנץ נצנץ כוכב קטן. תמה אני מה אתה, לבן עם זוהר זרחני, שורף ילדים למטה". ברוקס תיאר קריקטורה זו כאחת האהובות עליו באותה שנה.


במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, ברוקס יצר קריקטורות רבות בנושא עבור "The Times", כולל אחת של ראש הממשלה בנימין נתניהו המתייחס לתקיפות אוויריות על בתי ספר בעזה בסגנון פוסטר הגיוס המפורסם של צבא ארה"ב עם הדוד סם.
ברוקס ציין כי קריקטורותיו על עזה באותה תקופה "התחילו להיות פרו-ישראליות", אך לאחר שישראל החלה להפציץ בתי ספר של האו"ם, הוא ספג ביקורת משני הצדדים. HonestReporting ציין כי ברוקס לא התייחס לכך שכוחות צה"ל נאלצו לתקוף בתי ספר מכיוון שחמאס אחסן בהם רקטות.


קריקטורה נוספת מ-2014 הציגה מחבל פלסטיני עומד על ערימה קטנה של גופות לצד חייל ישראלי הניצב על ערימה גדולה בהרבה של גופות, בהתייחסות לטענות על "כוח לא מידתי". HonestReporting טען כי קריקטורה זו מתעלמת מכך שהדין הבינלאומי בוחן את הנחיצות הצבאית ולא את מספר הנפגעים.


סוד הצמצום
בורקס לא מהסס לעורר מחלוקת, אך הוא מדגיש כי אין לו עניין בלפגוע לשם הפגיעה בלבד. לדבריו, זהו "משחק של טיפשים". תחת זאת, הוא שואף לעורר תגובה בהקשר של ההתרחשויות הפוליטיות היומיומיות, ולדעתו, עדיף "לכוון למטרות שאנשים אוהבים".
בורקס מתאר את עצמו כמי שמשתמש "בשכל ישר כדי להבין את הנושאים הגדולים של היום, כפי שהקוראים עושים". הוא מבהיר כי לקריקטוריסטים כמוהו אין תשובות, והוא אינו פוליטיקאי או מומחה למדיניות. תפקידו הוא "להציף" את הנושאים הללו מתוך נקודת מבט של אדם מהרחוב שקיבל הזדמנות לעשות זאת.
לעתים קרובות, נתקל בורקס בקושי "לתרגם" תחושות חזקות לגבי סיפור מסוים לקריקטורה ויזואלית. הוא מסביר כי האתגר הגדול ביותר בעבודתו הוא "לצמצם אירועים או רעיונות מורכבים יחסית לתמונה בודדת", וזה לא תמיד פשוט.
בריטניה במצולות
קריקטורה אחרת של ברוקס מדצמבר 2024, בה ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, מופיע בחליפת צלילה ישנה, עומד על קרקעית האוקיינוס לצד שרידי הטיטאניק. בידו בקבוק שמפניה, אותו הוא מנסה לנפץ על גוף הספינה – מחווה לטקס המסורתי של השקת ספינות חדשות, המסמל מזל טוב והתחלה מבטיחה. אלא שהטיטאניק היא לא ספינה חדשה, אלא סמל לכישלון היסטורי – מה שהופך את כל המעמד לאבסורדי.
הקריקטורה רומזת לכך שסטארמר, שנכנס לתפקידו ביולי 2024, מנסה "להשיק מחדש" את בריטניה, אך בדיוק כמו ניסיון להחזיר לחיים את הטיטאניק, זהו מאמץ חסר סיכוי. ברוקס אף מתכתב עם פרט היסטורי מוכר: כשהטיטאניק הושקה ב-1911, היא לא עברה את טקס השמפניה המסורתי, מה שהפך בדיעבד לאגדה המבשרת רעות. אם השקה ללא טקס הסתיימה באסון, האם "השקה מחודשת" בעזרת סטארמר תשנה את הגורל?


מייבש שעיר ואיש קירח
באשר לעצתו לקריקטוריסטים פוליטיים מתחילים, בורקס ממליץ "פשוט להמשיך להתמיד". הוא מציין כי קשה להיות קריקטוריסט פוליטי במצב "לא אמיתי" ללא לחץ של זמן וללא היכולת לראות את המוצר הסופי בעיתון. כמו כן, הוא מזכיר שיש רק מספר מוגבל של מקומות לקריקטוריסטים בעיתונים ובמגזינים, ולכן צריך "לקוות, כמו במקרה שלי, שלוקחים את העבודות שלך, מראים אותן לאנשים, ובסופו של דבר מקבלים את ההזדמנות". הוא מוסיף כי "אנשים תמיד זוכרים אותך אם אתה טוב".
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בראיון שנתן לאחד מאתרי האינטרנט הבריטיים בורקס חושף את ארבעת הפריטים החיוניים על שולחנו ב"The Times": קופסת צבעים, מכחולים, מחדד עפרונות חשמלי ומייבש שיער - שלדבריו חיוני לגבר קירח לייבוש צבעי מים כשהדד-ליין מתקרב.