כיכר השבת

עצור במילין

חֲכָמִים, הִזָּהֲרוּ בְּדִבְרֵיכֶם | חוק גיוס? בואו נברור את המילים

מילים יכולות להרוג, או לפחות יכולות לפצוע עד דכדוכה של נפש | בימים לא קלים אלו שרשימת הנופלים על משמר ערי אלוקינו הי"ד מתארכת | זה הזמן לברור מילים גם בדברים שבציפור נפשינו | טור שפרסם הרב חגי לובר אב שכול (דעות)

| 17 | כיכר השבת |
הפגנות נגד הגיוס בשבוע שעבר
הפגנות נגד הגיוס בשבוע שעבר (צילום: Photo by Erik Marmor/Flash90)

ימים לא קלים עוברים עלינו, עוד בוקר של הותר לפרסום, עוד צהרים של לוויה, ועוד ערב של קדיש יתום. בנוסף לכל הצרות הרי שחוק הגיוס כבר נושף בעורפנו ומאיים לחדד את הקיטוב שקורע את העם. ושוב אנו נבוכים, התצלח הממשלה את המשוכה ארוכת השנים הזו? או שמא שוב נשוב לנקודת האין מוצא.

אך דבר אחד בטוח הרוחות, כבר מתלהטות, והמילים החדות ופוצעות כבר נשלפות בזו אחר זו מן המילון ונהפכות לשפת אם מדוברת. או במקרה הגרוע, אותן מילים מגיעות לאוזניים רגישות שיכולות לרסק לב של אבא.

קחו דקותיים מזמנכם, ותקראו מה שכתב הרב חגי לובר אב שכול. מילים שיש בהן להבין עד היכן הדברים מגיעים. ויהיו דבריו אלו על לבינו וכפי שכתב הרמב"ן באגרתו המפורסמת "וַחֲשֹׁב הַדִּבּוּר קֹדֶם שֶׁתּוֹצִיאֶנּוּ מִפִּיךָ".

כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם (ואב שכול) לֹא תְעַנּוּן.
אתמול בשעה מאוחרת סיימתי הצגה בדרום,
ונכנסתי להתפלל ערבית בשטיבלך ספרדי בנתיבות.
וליד הפתח נתקלו עיני במודעה.
ורגלי ניטעו בקרקע.
ונשימתי נעתקה.
"מלחמת אש דת" זעקה המודעה.
"מי שמקבל צו גיוס שיקרע אותו"
"גם בטלן שלא לומד לא ילך לשם"
"יש שם דברים נוראיים"
וכהנה וכהנה.
והתלבטתי אם זה המקום שראוי שישמע בו קדיש על בני יהונתן הי"ד,
שהיה תלמיד חכם, ירא שמיים, וחייל צה"ל.
שהרי בבית כנסת זה סבורים שהיה ראוי להילחם בבני הצדיק, מלחמת קודש.
ובבית כנסת זה סבורים שבני הזהיר במצוות, היה מקולקל ופשרן.
ובבית כנסת זה סבורים שהיה ראוי שבני עז הנפש, ילך לכלא, ולא יציל את חבריו באותו קרב גבורה אחרון.
ושבני יהונתן שלמד תורה, מוטב היה לו להתקשר למספר 02-579-5252
ולבקש סיוע בהתמודדות נגד הצבא הנורא והאיום.
ובעודי חוכך בדעתי התחילה התפילה.
והתפללתי עימהם.
וכשהגיע פרק קדיש יתום, ולא היה אחר מלבדי שיאמר קדיש,
פתחתי ואמרתי יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא.
ולשוני צרבה, ועיני התערפלו והמילים יצאו מפי שבורות ומרוסקות ומגומגמות.
ובחורים בחולצות לבנות, כבני גילו של יהונתן, הביטו בי בתמיהה ובקוצר רוח.
ולא ידעו שליבי נצרב מעלבון,
ולא ידעו שהמודעה בפתח בית הכנסת דקרה בי כחרב.
ולא ידעו שתפילתי הייתה שהקב"ה לא יתבע עלבוני ממנו ומהם,
שעלוב וכואב ושכול אני, ואלוה-ינו אוהב עניים הוא ורב את ריבם..
ולא ידעו שהתפללתי שה' יאיר את עיניהם ויאמרו את דעתם בנחת ובלשון רכה כדרכם של תלמידי חכמים שבארץ ישראל שנקראים 'נועם' שמנעימין זה לזה בהלכה. ושלא יאמרו את דעתם בלשון קשה ומעליבה ומתריסה, שמשפילה ופוגעת ומכאיבה לאב שכול כמוני שאיבד את בנו שלחם להצילם ולהציל את עם ישראל.
וסיימתי קדיש יתום, בעֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו, הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ, וְעַל כָּל-עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.
וענו הם אמן יתומה.
ואמרתי עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ
והוספתי לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ.
ויצאתי אל הרכב וישבתי שם שעה ארוכה. כואב.
ופניתי וחזרתי אל ביתי שבהרים.
חגי לובר
אב שכול,
שהתווסף כאב על כאבו.
(חַיָּב אָדָם לְהִזָּהֵר בִּיתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת מִפְּנֵי שֶׁנַּפְשָׁן שְׁפָלָה לִמְאֹד וְרוּחָם נְמוּכָה. לֹא יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם אֶלָּא רַכּוֹת. וְלֹא יַכְאִיב לִבָּם בִּדְבָרִים קָשִׁים. וִינַהֲלֵם בְּנַחַת וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים וְכָבוֹד שֶׁנֶּאֱמַר כִּי ה' יָרִיב רִיבָם. - וגם זה רמב"ם. הלכות דעות ו' י)
[אנא בלי תגובות במילים בוטות כלפי רב ועדה בישראל. אאלץ למחוק]

יהונתן לובר הי"ד (צילום: באדיבות המשפחה )
תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
הוא צודק. טרימינולוגיית "גזרות השמד" כבר לא רלוונטית ולא מקובלת גם על חלקים גדולים (ושקטים יותר) במגזר החרדי. רבים מתוכנו מבינים את הצורך בשינוי ואת העיוות הגדול שנוצר כאן, לא הכל באשמת המגזר החרדי ועדיין מוטלת עלינו החובה לתקן מה שאפשר. מצטערת בשבילך אב יקר, הפשקווילים לא מייצגים את רובנו.
רחלי
12
הרב לובר היקר זכה בבן מיוחד קדוש וטהור שהעפיל לדרגות רמות והצבא לא גרם לו לכל חטא. אבל 99% מבחורי ישראל אינם בדרגתו לדאבונינו, ובשבילם הצבא הוא מדרון חלק לכל חטא. מה לעשות.
יוסל
מי שאיבד דרכו בשירות הצבאי, אל יאשימו את צה״ל אלא את חינוכו מבית
אסף
אז אתה מציע שבפעם הבאה פשוט ניתן למחבלים להיכנס ולרצוח את כולנו?
חיים
11
א. למה חושב הרב לובר היקר שהמודעה הזו הופנתה אליו? וכי בגלל שיש הורים שכולים כמוהו אסור לפרסם מודעות כאלו העלולות לפגוע בהם?
שמיל
ברור שאסור. מה השאלה? אתם לא מבינים שאתם יורקים בפנים לבאר שממנה אתם שותים?? מילא אל תוסיפו מים, אבל לירוק בפרצוף? לכל הציבור שכן משרת??
אורה
גם אתם על תירקו בפנים למי שמחזיק אתכם רוחנית,עם אתם משתמטים מחלק או מכל המצוות, לפחות על תפריעו ללומדי התורה להחזיק אתכם!!!!
אבי

הצגת כל התגובות

10
בזמנים קשים אלה נמדדת גדלותו של האדם ומה אנו רואים -ציבור שלם שומר תורה ומצוות שמוכן להקריב את עצמו למען הזולת ומנגד ציבור אגואיסטי חסר מצפון שמשתמש בתורה כאמתלה להשתמטות מלמלא את חובתו הקדושה ואני בוש מלהקרא חרדי.
חרדי
9
לצערנו הדעות מאוד חלוקות וכדי ללמד מעט זכות אני חושב וכמעט בטוח שאף לא אחד מזלזל בגדלותו של בנך היקר הי"ד אבל כמו שכתב הרמב"ם כדי להגיע לאמצע צריך להקצין ואולי הם הקצינו מדי אבל האמת הממוצעת שבהם הם דבקים לע"ד לא מזלזלת חס ושלום בצדקות וגדולת בנך אלא שאוחזים הם בדרך אחרת וכך משמיעים אותה)
תנוחם מן השמים
8
ואו.... הלב נקרע בוכה, ומדמם על כל החיילים הקדושים והגיבורים שנפלו במלחמות ישראל. הם יושבים ליד כסא המלכות וצוחקים עלינו.. יהיה זכרו של בנך ברוך. הלואי וניהיה ראויים להם
אסנת
7
אכן, תקופה קשה ומבלבלת וחשוב לנו באמת לזכור להוציא את כל המילים הבוטות. בין לטוב בין לרע אפילו בעניין להשתדל לומר "בית רפואה" ולא בית "חולים" כמו שאמר הרבי מליובאוויטש זצ"ל כמו כן הרבי מליובאוויטש זצ"ל היה קורא לנכי צה"ל מצונייני צה"ל והסביר זאת בארוכה בשיחה מיוחדת עבורם
מן השמים תנוחם
6
נקרע הלב . בנך צדיק וקדוש
גיילי
5
הרוגי מלכות מי יכול לעמוד במחיצתם, ת"ח שמוסרים נפשם למען עם ישראל, מה נדבר ומה נצטדק, בושה של מוסר, של תורה ושל גמילות חסדים
צבי
4
מן השמיים תנוחמו , אין מילים בפני אב שכול, בנך הוא בוודאי צדיק וקדוש לכל הדעות, כולל לדעת כותבי המודעה החריפה . רק בשביל להוציא מידי טעות המלחמה ההיא היא חס ושלום לא נגד בנך וההולכים בדרכו , היא נגד אלה שלטענתם רוצים לעקור את היהדות החרדית , שלא תדעו עוד צער ושכל עם ישראל יזכה לנחמה וגאולה שלמה
י.
3
בושה תכסה את פנינו. איה הרגש היהודי של אחווה ושותפות עם אחים?! אפילו אם סוברים שהגיוס אסור (יש צדדים לכאן ולכאן), איך אפשר להיות כל כך קהי חושים וחסרי רגש כלפי האבלים והשכולים. אבינו מלכנו גלה כבוד מלכותך עלינו! הורינו דרכיך ונחינו באורח מישור!
רוני
2
תגובה
טלי
1
דע לך אב יקר, אין מי שלא אוהב את בנך מעריכו ומוקירו, ח"ו אין מי שילחם בו, רק במוסד הצהל"י שהרבה חללים הפיל, יברכהו ה' על מה שלא נפל רוחנית ונתעלה עד כדי שרצהו האלוקים, תנוחמו מן השמים ולא תוסיפו לדאבה עוד, דע! תחיית המתים קרובה מתמיד בע"ה עוד תפגשו בזריזות, אחיכם.
אח שלו
אולי גם יעניין אותך
דעות