כיכר השבת

ה"פסק" החדש

"מותר להשתמש בתוכנת 'זום' - בליל הסדר"

מספר רבני ערים ויישובים פרסמו "פסק הלכה", הקובע כי ניתן לעשות שימוש בתוכנת ZOOM במהלך ליל הסדר, כדי לשמור על הריחוק הנדרש תוך עריכה משותפת של החג (מעניין, ארץ)

| 73 |
תוכנת ZOOM
תוכנת ZOOM (צילום: שאטרסטוק)

מספר רבני ערים ויישובים מהעדה המרוקאית פרסמו אמש (שלישי) "פסק הלכה", הקובע כי ניתן לעשות שימוש בתוכנת ZOOM במהלך ליל הסדר, כדי לשמור על הריחוק הנדרש מבני המשפחה לפי תקנות משרד הבריאות, אך תוך עריכת משותפת של ליל הסדר.

על "הפסק" חתומים הרבנים הבאים: הרב אליהו אברז'ל ראב"ד ירושלים; הרב שלמה בן חמו רב העיר קריית גת; הרב יהודה שלוש רב שכונות מזרח נתניה; הרב משה אלחרר רב העיר שלומי; הרב דוד זנו רב מושה שלווה; הרב רפאל דלויה רב בי"כ אוהל יצחק; הרב אהרון כהן רב היישוב יקיר; הרב דניאל בוסקילה ראש המרכז החינוכי הספרדי; הרב אייל ורד ר"מ במכון מאיר; הרב יוסף בן חמו רב בי"כ שבת אחים; הרב ד"ר דורון דנינו בית מועצת יח"ד; הרב יונתן סרור רב בי"כ תולדות יצחק; הרב משה סויסה מחבר ספרי עטרת אבות; הרב דוד לנקרי, רבי בי"כ שמ"ש ומגן.

בתשובתם באשר לשימוש בתוכנת ZOOM, המשמשת לעריכת שיחות וידאו בין אנשים, מסבירים הרבנים כי ישנן שלוש בעיות מרכזיות: א. הפעלת המכשיר ביום טוב; ב. עובדין דחול; ג. חשש שיבואו להשתמש בהיתר בזה בימים טובים שלא לצורך זה.

לאחר מכן מפרקים הרבנים את הבעיות ומציינים כי באשר להדלקת חשמל ביום טוב, ידוע, לדבריהם, כי רוב חכמי ישראל הספרדים וחכמי צפון אפריקה התירו זאת, בעוד הרבה מחכמי אשכנזי אסרו זאת מדרבנן, אך במקרה הזה אין צורך להפעיל את המכשיר כי הוא מופעל בערב חג. ובאשר לחשש שמא יכבה וידליק אותו - "נראה דאפשר לסמוך על המתירים לכתחילה", הם כותבים.

באשר לעובדין דחול, הם כותבים כי "נראה שאפשר להקל לצורך מצווה". באשר לחשש השלישי, הם כותבים כי "ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חירום בלבד".

This browser does not support the video element.

"מה גם שחג הפסח הוא חג מיוחד", הם מסבירים, "ובפרט ליל ההגדה שכולם רואים בו אירוע מיוחד שהוא ברית בין ה' לישראל. עוד נראה, שרבים מבני ישראל הצעירים, אילולי הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר, ורק הקשר עם הסבא יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה. ובדור זה חשוב מאוד ענין השבת לב הבנים אל אבותם.

"זאת ועוד, ענין נוסף יש בזה, והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת לה מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם, ולמנוע מהם דכאון ורפיון נפשי, אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים".

סוף דבר, הם כותבים: "על כל נראה לנו להתיר, תוך הדגשה שזה רק למצב חרום, ורק לצורך ליל הסדר תש"פ ולמי שזקוק לזה".

יצוין כי בשמם של לפחות שניים מהרבנים החתומים על ה"פסק" נמסר כי הם מסירים את ידיהם ממנו, אחד מהם טען שכוונתו היתה למקרי קיצון ביותר על גבול פיקוח נפש, כאשר לדבריו עניין זה נבדק הלכתית בפורום סגור ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור. רב אחר טען כי הפסק הוא רציני ואמיתי אך היה צריך לצרף אליו פוסקים וגדולי דור, ומאחר והודלף לתקשורת ללא ידיעתו הוא מסיר את ידיו ממנו.

תוכן שאסור לפספס
73 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
43
באשר לעובדין דחול, הם כותבים כי "נראה שאפשר להקל לצורך מצווה". איזה צורך מצווה? לחגוג ליל הסדר עם הסבא והסבתא זו מצווה?
א.
42
מי שלא הבין ... יש לנו את גדולי הדור הראשון לציון הרב הראשי לישראל מועצות חכמי התורה ועוד... בנוסף אין חתימות על המכתב!! פשוט מאוד כל התגובות בעד הרבנים הם מגיבים מהעדה המרוקאית, וקשה להם להודות על האמת שכל עם ישראל לא נוחה הימנו מפסקי הלכה אלה!! אבל אל תדאגו יהיה לכם הרבה זמן לעשות רעש במימונה - "
כנסו דחוף - וויכוח עדתי
41
ידידיי, בשעות האחרונות הופץ ברשתות הלכה לעניין היתר שימוש ב'זום' בליל הסדר. אבהיר כי כוונתי הייתה למקרי קיצון ביותר, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם. בהסתמך על רבים מפוסקי ספרד שהתירו לכתחילה את הדלקת האור ביו"ט, וכפי שסקרתי בספרי עטרת אבות, ועתה מסתמכים על כך לפיקוח
ללא שם

הצגת כל התגובות

40
חכמים הזהרו בדבריכם שמא...
שימו לב שביותר משני משתתפים בZOOM החינמי
39
הרב שמואל אליהו שליט"א רבה של צפת הכריז כי הרבנים החתומים אין להם שום סמכות לפסוק בנושאים הללו וברור שהדבר אסור בתכלית.
דדו
38
לפי הזילזול של הכתבה בפסק ההלכה הזה, ברור ְְְְְְְְְְריך ללכת לפי הכלל שמה שעושה חרדי אשכנזי - צריך לעשות הפוך.
רונן
כן, כמובן, ללכת לפי פסקי רשכבה"ג אמסלם........ אבל, אל דאגה, גם לאשכנזים יש רשכבה"גים למשל ההוא מצוע(ה)ר!
מישהו
37
בשביל מה אתם מחפשים בכח להקל ולהקל כאילו התורה שלכם בקושי אנשים עובדים את ה' ואתם מרחיקים עוד ועוד ומראים שהתורה היא עול כבבדד ואנחנו לא יכולים יותר לקיים אז חייבים להקל וספק ספיקא שהשם ישמרנו מדעותיכם העקומות בעיקר בימים האלה שצריך לעבוד את ה' ב100% ולא לחפש איפה אפשר להקל
קרדום לחפור בה
36
לידיעת הציבור וכל הבורים המזועזעים, הרב עובדיה כתב שהנוהגים להדליק חשמל ביום טוב יש להם על מה לסמוך, ולא למחות בידם. ראו יביע אומר (חלק ב' או"ח סימן כ"ו). ובחזו"ע יו"ט (ע"מ נ"ג).
יונתן
35
ח"ו ושלום להשתמש בזום בליל הסדר קצת קשה כבר נשברים ומחללים יו"ט?!
אלעזר
מחללים יו"ט?! מה הקשר?
גאון
תאמין לי שהרבנים יותר חכמים ממך
ממוסך
אלה לא רבנים
משש
אמר אדמו"ר אלה נסמכים על דעת רבותיהם המרוקאים שמתירים שימוש בחשמל ביו"ט
אביח
34
דווקא בימים כאלה צריך להתחזק ולא למצוא התרים... לא יקרה כלום לאף אחד אם יעשה את ליל הסדר בחיק המשפחה המצומצמת.
הזויייי
חוכם /גיבור - בן כמה אתה וכמה בני משפחה אתה מוקף נראה אותך שתהיה בן 70 ומעלה גלמוד איך תדבר
שלוימלה
על הרבנים החרדים להכריז כי ליל הסדר זה יהרג ואל יעבור
רבינו
33
פשוט נישמע הזוי
סבבה
32
א. יש בפסק הזה ת"ח גדולים מאוד ויש כאלה שלא (ודי לחכימא) אז הזהרו בלשונכם (ובמקלדתכם) בדבורכם על ת"ח. ב. כאחד שליבן את הסוגיא הזאת זהו פסק שניתן במקורו ע"י הרב אברזיל שהוא ת"ח גדול מאוד ואין מי שחולק על כך והוא התיר דווקא לזקנים שיש חשש פיקוח נפש בכך. ג. העוול הגדול כאן זה שאינשי דלא מעלי הוציאו פסק
דניאל
31
בתכנת זום אי אפשר לקיים שיחה של יותר מ40 דקות ברצף, אחרי 40 דקות יש להכנס לשיחה מחדש... כך שאם מפעילים בכניסת החג שניה לפני השקיעה... אחרי לפחות 20 דקות צאת הכוכבים... כך שנשארו בערך 19 דקות לעשות ליל הסדר... וזה אם התחילו מיד בצאת הכוכבים, כך שאין שום ''צורך' חיוני' להיות עם המבוגר בשביל פחות מ20 ד
לא רלוונטי
אפשר לשלם לזום ואז אין הגבלה
א אידישע קאפ
אי אפשר!
מתכנת אלוףףףףףף
30
אחד השיעורים המרתקים של התקופה
גיא
29
אחרי שרשכבה"ג אמסלם גילה דעתו להתיר, אין צורך בכל האחרים..........
יהודי
אמסלם רגיל לקפוץ בראש, אבל הרבה פעמים הוא כותב דברי טעם. הוא לא אשם, סילקוהו מש"ס והוא נעלב מאוד. ראה גם את אמנון יצחק, מה קרה לו מאז שיצאו נגדו.
חצקל
28
מקרא מלא הוא: עת לעשות לה' הפרו תורתך. אי אפשר לבחון את ההיתר הלכה לפי הלכות שבת, אלא לפי הלכות פיקוח נפש, שאם לא כן חלילה יבואו פיזית אל סבא וסבתא ונמצא מסכן את הנפש. וכל הלועג לקו המחשבה הזה, ידיו דמים מלאו ח"ו
ביטולה: קיומה
27
(למה לא מדגישים את הסוף) ואפשר לציין שהרב אהרון בוטבול עלה ואמר שזה טעות מוחלטת שכאן גורמים לפעולה חשמלים שרצויה וניחה ליה בשונה מהמצלמות הקיימות שסומכים רק על זה שלא ניחה ליה ולא מתכוונים לשימוש בו משא"כ כאן
אלחנן
אפשר לציין שהרב אהרן בוטבול היה צריך להיות היום בקושי אברך, ורק בגלל שהוא חתנו של הרב עובדיה, הקפיצו אותו לדרגה של רב, עד שהוא הפך ל"מאן דאמר". אבל מי שמקשיב לתוכניות שלו ברדיו יכול לראות את הבורות ועם הארצות שהוא מפגין, אפילו בכתבי הרב עובדיה יוסף. והעם הארץ הזה לא מבין שההיתר נשען על פסק ההלכה של
רונן
אני לא יודע מי אתה אבל גם אם אתה רב וצדיק גדול ויש לך ביקורת עליו תאמר אותה בצורה מכובדת בבקשה לא שאני מסכים איתך פשוט אני בכלל לא חושב שיש ברגיל כח לכל אדם פשוט להביע את דעתו על רבנים באופן כללי
רפי בר
26
הם הכל חוץ מרבנים אין שום היתר בעולם לחלל יום טוב אם זה לא פיקוח נפש
איד
25
ואולי מי שמתקשה להשיג מצות יכול לאכול מצות חמץ. ואולי מי שקשה לו לקנות מרור יכול לאכול פלפל חריף. ואולי מי שאין לו יין לארבע כוסות יכול לשתות חמיצת סלק. ואולי סתם, מי שקשה לו עם הפרנסה בשל המצב יכול לעבוד ביום טוב.
משוגעים
ככה פסקו בצפון אפריקה כל גדולי עולם שם והם לא צריכים את אישורם של האשכנזים שעם כל נה שהם מחזיקים מעצמם יש אצלם הרבה איסורים שנובעים מחוסר משמעת של עמך ושמתוך בורות יעברו על איסורים ואצל הספרדים לא חששו כי לא התערבו בגויים.אז לכו תלמדו
ט.
24
משנה עיתים ומחליף את הזמנים ומסדר את "הכוכבים" רבותי קחו את המכתב לידכם ותוכלו תמיד להתפלל ערבית יש שם יותר מ3 כוכבים.
מרוקאי
23
התורה לא השתנה בגלל הקורונה איך יכול להיות שרבנים בישראל מתרים כמו רופרמים ? מה שהרבנים התרו לא לתפלל במנין וכו' זה מובן !!! אבל להתיר לשתמשש בזום בחג זה לשנות את התורה !!! בפרט בזמן שקב"ה מבקש ממנו שנתחזק !!! אני חשוב שכל סבא/ וסבתא אבא /אמא ימתו יותר מהר מזה מאשר מהקורנה ה"י !!!
שש
22
ש""יתירו"" גם לאכול כזית מצה ו 4 כוסות דרך התוכנה
פושעים
גרשיים כפולים זה ככה - "..." ולא ככה - ""...""
אקדמאי
תמצא דרך לאכול ולשתות דרך גלי רדיו - ואז תשאל רב...
אני שונא אותך
21
רק שלא נשכח לא לשלוח ווטסאפ לחברים בליל הסדר בהצלחה!! תעמדו בניסיון חברים!
דוד
גם שעון שבת התירו, ולא חששו שאנשים יבואו להדליק בשבת. לצורך פיקוח נפש ובאופן חד פעמי התירו משהו, זה לא קשור לשום דבר אחר. החכם עיניו בראשו לא להתפתות לשום היתר ולא להיגרר.
מנדל
20
מי ביקש זאת מידיכם רמוש חצריי? רק מי שלא שימש תלמידי חכמים וסברתו עקושה ופתלתלה שלא יצא מבחינת עייר פרא יולד יכול להוציא פסקי הלכה מעוותים כגון אלו, ובשאלות החמורות שבהם מסתנפים הדברים לסוגיות רבות עד אין חקר, אין לאדם לתחוב ראשו בין הרים גדולים, וכבר פסק בכגון דא הנודע ביהודה שהדבר מסור לזקני הדור,
זרח וורהפטייג
19
פירוק היהדות בחסות המגפה
שפוי אחרון
18
התקשרתי לקו הלכה והוא פשוט הזדעזע... ואמר שאין שום היתר בעולם לעשות דבר כזה
יע
וואו, איזה בור ועם הארץ שתפקידו הוא לענות תשובות בקו הלכה, הזדעזע מפסק הלכה של גדולי ישראל... ממש מדהים לראות את הפרופורציות שיש לך.
דן
17
קשה לכם לקבל דיון הלכתי והשאלה אם לזקנים שעלולים למות בגלל הבדידות תאסרו עלהם
ללא שם
16
למה דווקא זום?.. זה יכבה להם אחרי 40 דקות....
ללא שם
אני השתתפתי בפיתוח של זום, ואני יודע בוודאות שזום יכול לעבוד לפחות 4 שעות ברצף. אין לי מושג מאיפה הבאת את זה שזום עובד רק 40 דקות...
מתכנת אלוףףףףףף
15
הרב שלמה משה עמר פסק שבשום פנים ואופן אין להשתמש באפליקציה הזאת ביום טוב והתפלא מאוד שיש רבנים שמתירים
חדש חדש חדש
14
טוב עשו הרבנים שמשכו ידיהם מן הפסק, כזה דבר שבא להורות הלכה לכלל ישראל בארץ ובעולם, צריך להתייעץ עם גדולי ישראל והפוסקים המפורסמים, א. כדי שלא יראה כמתעלמים מהם, ב. בודאי יש ללפוסקי הדור מה לומר בנושא, אז למה לא לבא אתם בדברים, וממה נפשך, אם הדברים ייראו להם, הנה מה טוב, ואם לא, איך אפשר להחתים רב
יוסף
13
לא פלא שהם גם עושים גיטין מעושים
שוקי
12
למה????????????????????? זה מובא כאן?????????????????????
יוסי
זה לא חדש, נשמה לצערינו לא חסר חילונים ורפורמים שקוראים לעצמם חדים ודו"ק
א
לצערנו לא חסרים טיפשים שמגיבים באינטרנט נגד גדולי הרבנים בצורה מבזה וחסרת כל רסן, והם קוראים לעצמם חרדים, אבל את גדולי הרבנים הם מכנים חילוניים ורפורמים. לא יודע מי אתה, אבל תגובה זו תשלח אותך לגיהנום, בעוד שההולכים ע"פ הרבנים הנ"ל לא יקרה להם כלום.
אזולאי
11
חבר'ה הפוכים שם
פרשן עלום שם
10
פעם הרב יוחנן גורדון הי' בביהכנ"ס שהיה התר מר להשתמש ברמקול בשבת, הוא לקח את הגבאים לרבי מלובביץ' הרבי אמר להם שהרבנים מתחלקים לב' סוגים. האחד מכיר את ההלכה ולא בקי באופן הפעלת רמקון, הב' מכיר את אופן הפעלת רמקל ולא את ההלכהה.. אני מכיר את שניהם ואומר לכם שזה אסור!..
הרבי
זה נחמד לגבי רמקול, אבל אין שום קשר לנדון הכתבה.
זלצמן
9
יש פסק הלכה ישן של רבני מרוקו שמותר להשתמש בחשמל בשבת. אומנם רוב מוחלט (אם לא כל) הרבנים אומרים שזה נבע מאי הכרת המציאות (שלא כ"כ ידעו אז איך החשמל עובד..) אבל עדיין יש שיטה כזאת ואם הרבנים האלה פסקו שגם היום במקרה מסויים מותר אז אף אחד לא יכול להגיד שהם לא רבנים או משהו כזה!!
שלום אבוחצירה
הפסק הוא לא רק של רבני מרוקו, והוא לא כזה ישן. וחלק מהם (כמו הרב דוד שלוש) ישבו ובדקו את הנושא הזה היטב, עם מומחי חשמל, והגיעו למסקנה הזאת. והמתירים טוענים שזרם החשמל שקיים וממשיכים אותו הוא אינו פעולת הולדה חדשה אלא זה כאש המוכנה מערב יו"ט שצריך רק להמשיכה. ונקודת המחלוקת היא לא בהבנת פעולת החשמל
משה
8
חסרי אחריות
יהודי
7
לאן הגענו, להתיר שימוש בסמארטפון, יש לאסור זאת רק משום מראית עין שלא יחשבו שמותר בימים כתקנם
בושה וחרפה
6
למרנן ורבנן שליט"א די בכל אתר ואתר! לצערי, נפלה טעות במכתב שהתפרסם זה עתה ברשתות החברתיות בשם כמה רבנים שכבודם במקומם מונח, ושמי נוסף לחתימת המכתב. ברצוני להבהיר: אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביו"ט. לא בצורה ישירה, לא על ידי גוי, ואפילו לא בגרמא. הופץ בFacebook סרטון ש
ללא שם
מצחיק שהוא בכלל חושב שיש מישהו שמתייחס לחתימה שלו, או להבהרה שלו. הוא בסך הכל רב בית כנסת... פשוט מצחיק. גדולי הרבנים חתומים על המכתב (יש שלושה כאלה) ורק דעתם היא זו שחשובה.
דניאל
5
לא יכול להיות א"כ הם רפורמים בטח טעות
ככ
לא יכול להיות שאתה כזה בור ועם הארץ, פשוט לא יכול להיות. אין מצב שלא פתחת ספר בכל השנים האחרונות ואין לך מושג מהמו"מ ההלכתי בנדון.
מיכאל
4
בימים טרופים אלו החליטו הרבנים קצת להצחיק את הציבור. החשש בגדול ביותר הוא שיש מי שיקח את דבריהם ברצינות.
א
3
איך אתם מדברים על רבנים????????? אם הם פסקו שמותר אז מי אתם שתחלקו על זה?! והם יודעים מה הם עושים!!!!!!!! שכל אחד יעשה כדת רבותיו ובקשר לזה שאי אפשר לקיים שיחה יותר מ40 דקות אפשר לשלם להם ואז זה ללא הגבלה.
אני
הם חזרו בהם. תבדקו אותי!!!!
עידו צברי
מי חזרו בהם?
אני
חלק מרבני בתי הכנסת החתומים על המכתב. אברכים שאף אחד לא מכיר. גדולי הרבנים (הגר"א אברז'ל ראב"ד ירושלים ומח"ס דברות אליהו שמונה חלקים, הגר"מ אלחרר רבה של שלומי, והגר"ש בן חמו, רב העיר קרית גת) לא חזרו בהם. אבל עיקר ההיתר שלהם היה עבור אנשים ספציפיים שיש לגביהם חשש אמיתי של פיקוח נפש אם יהיו לבד, אב
זליג
2
שיתירו לאכול דרך זום וגם ברכת המזון הזום
שלמה
לפחות רבני מרוקו לא מושחתים כמו הרבנים של ש"ס. רבני הג'ובים.
מרוקאי יהודי
1
הרבה חתומים אמרו שלא חתמו.זה רק למצבי קיצון ופיקוח נפש.לא לדון לחובה סתם.
משיח נאוו
לפיקוח נפש לא צריך פסק הלכה מיוחד וספציפי כל כך. האנשים האלה אינם רבנים אלא פורקי עול מופקרים עם זקנים מדובללים
משה
התגובה שלך רק מעידה עליך שאתה פורק עול עם זקן מדובלל.
אליהו בוחבוט
אולי גם יעניין אותך
מעניין