כיכר השבת

ההיסטוריה חוזרת

תלמידי הישיבה נטבחו, אך רה"י הכריע: "בחור ישיבה לא יחזיק נשק - גם אם יהיו שוב פרעות"

בימים אלו יש המבקשים להוביל להסדר מחודש של 'תורתו אומנותו' שיקדם גיוס חרדים, אלא שלאחר פרעות תרפ"ט, במהלכן נרצחו בחורי ישיבה בטבח מזעזע, ישב ראש ישיבת חברון הגאון רבי יחזקאל סרנא בחדרו עטוף כאב, ומולו ישב יהודי שביקש להפיק לקחים, אך ראש הישיבה היה נחרץ: "יהיה חברון ועוד פעם פרעות חברון, אבל בחור ישיבה לא יחזיק נשק!" | מסמך (הישיבות)

| 41 | כיכר השבת |
מחבלים חמושים בעזה | ארכיון
מחבלים חמושים בעזה | ארכיון (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)

ישיבת תפרח בראשותו של הגאון רבי אביעזר פילץ ניצלה מהטבח הנורא שהתרחש ביישובי הדרום בעיצומו של 'שמחת תורה'.

כך גם בניסי ניסים, ישיבות ובתי כנסת בעיר נתיבות, ואף ישובים וקיבוצים דתיים ששער הכניסה היה חסום בשל החג, ניצלו מהמחבלים הרצחניים.

אין אנו עושים חשבונות שמים, את זאת נשאיר למקובלים. אולם שומה עלינו לתהות באם חלק מהנרצחים היו מסלתא ושמנה של הציבור החרדי (ולא יהודים טועים מסוגם של חוגגי פסטיבל נוֹבָה הי"ד) - האם ההשקפה על גיוס הייתה שונה בימים אלה?

האם לכל הפחות ראשי הישיבות היו מעודדים אחוזים בודדים מבני הישיבה להחזיק בנשק?

כדי להבין 'דעת תורה' מהי, ובפרט בימים אלו עת לראשונה מאז הקמת המדינה, נראה כי עומד להיחתם הסדר 'תורתו אומנתו' מחודש שיקדם גיוס חרדים באישור כל מועצות גדולי וחכמי התורה, נחזור אחורה בזמן לטבח מפורסם בתולדות עמנו בארצנו – פרעות תרפ"ט בישוב היהודי בחברון.

ישיבת כנסת ישראל בחברון בשנת תרע"א (צילום: מאת לא ידוע - The First Photographs of The Holy Land, נחלת הכלל)

תחת הכותרת "יהיה חברון עוד פעם פרעות חברון, אבל בחור ישיבה לא יחזיק נשק!" סיקר[1] מוסף שבת קודש של היומון הליטאי 'יתד נאמן' דיון אודות פתיחת סניף הצלה באופקים.

הגאון רבי שמשון פינקוס סיפר שבפרעות תרפ"ט (1929) נרצחו בחורי ישיבה ונפלו חללים בטבח מזעזע במיוחד, שהופסק רק על ידי שחייל אנגלי ירה ירייה אחת באוויר ומיד נתקפו הפורעים הערבים בפחד וחרדה וברחו על נפשם.  

לאחר פרעות אלו, ישיבת סלבודקא עברה לירושלים, והגאון רבי יחזקאל סרנא היה כאבא אחראי על תלמידי הישיבה (שרובם ככולם היו מבני חו"ל) ישב בחדרו עטוף כאב, ומולו ישב יהודי שביקש להפיק לקחים. הוא פנה וקרא בקול:

"תתבונן נא, ראש הישיבה, כי הפרעות הסתיימו עם ירייה אחת של חייל יחיד, הבה נחשב, לו היה בישיבת חברון בחור עם אקדח, אולי לא היו מתרחשים כל הפרעות...?!".

רבי יחזקאל הביט באותו יהודי, קם ואמר ביידיש:

"יהיה חברון ועוד פעם פרעות חברון, אבל בחור ישיבה לא יחזיק נשק!".

הגר"ש פינקוס הסביר כי "גדול המחטיאו יותר מההורגו!" כמה הרס ואבדון, חטא ועוון נגרמו לנו במדינת ישראל מהקרבה לנשק, לכן יהיה מה שיהיה "בחור ישיבה לא יחזיק נשק".

"יהיה חברון ועוד פעם פרעות חברון, אבל בחור ישיבה לא יחזיק נשק!" - מתוך יתד נאמן מוסף שבת קודש פרשת ויקרא ה' אדר ב' תשע"ד גילון מס 26 (צילום: אוצר החכמה)

[1] בתאריך ה' אדר ב' תשע"ד

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
40
הבא להורגך השכם להורגו,,,🤔 אבל לא מעדיפים כצאן לטבח.
39
אל תבלבל את המוח פיקוח נפש דוחה שבת ינשאלה רעידת אדמה בישראל גם אתה תיפול טינופת
38
הכוונה ללכת לצאן לטבח? או נגד גיוס

הצגת כל התגובות

37
"מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא'
36
נו שוין . תורת הגלות . גם זו לטובה
35
לא שאני ח״ו מערער על דברי ת״ח רק שואל, אם לחלל שבת חייב כשנשקפת סכנת חיים חייב , נשק לא.
34
ימותו מסרטן וימותו מסרטן (ח"ו) אבל בן תורה לא יילך לטיפולים
33
שוב ערבוב דברים. אם בתורתו אומנותו עסקינן, ובשבט לוי שנבדל קודש קודשים, ואינו מתעניין בהבלי העולם, גם לא מסעדות, צ'ונטיות, ואפילו לא בין הזמנים, כי הוא קודש ונבדל מהבלי העולם, אין כמעט מי שיבקש לגייסו. אבל מי שאינו שבט לוי בהגדרתו המיוחדת של הרמב"ם, ומתעניין בהבלי העולם, עליו דנים.
32
אם כל הכבוד, אבל השקפה קצת מוזרה.
31
פשוט הזוי, כי מי שחמד םעם סוגיה יודע שחובת באדם לעדטת השתדלות לנצלת נםשטת, הן רםואית והן בנשק. תמוה
30
אם בחור ישיבה לא יחזיק נשק אז שלא יתקשר לצה"ל כשהמחבל יטבח בחבריו או במשפחתו. אי אפשר רק לחייב אחרים שימותו במקומך
29
כתבה של כפירה גמורה סותר מצוות מפורשות בתורה כל מי שמשנה את התורה יהודי רפורמי
28
אז לא לחגוג את חנוכה?
27
האם נשיאת הנשק מחטיאה? ראינו בעינינו מעשים (רבים) שבכל יום רבים וטובים שנכנסו לצבא ויצאו יראים ושלמים לומדים בתורה ועוסקים במצוות וגם בצבא לומדים תורה בין פעילות לפעילות. וראינו כאלו שרח״ל עוזבים את דרך התורה והמצוות גם ללא נשיאת נשק וללא שהתגייסו לצבא. אפשר לשקול גם דברי שיטות אחרות.
26
קיבוץ עלומים ניצל בע"ה בזכות כיתת הכוננות. הסיפורים על שער סגור בחג, בקיבוצים הדתיים שכביכול הרתיע את המחבלים - אגדות
25
התורה הקדושה אומרת הבא להורגך השכם להורגו
24
זה שראש הישיבה התנגד שיחזיקו נשק לא הופך את ההחלטה לדעת תורה. לא קראו בספר נחמיה שכשעלה לארץ הוא צייד את כולם בחרבות, כמה סבל צריך לסבול בשביל להבין שההשקפה החרדית רחוקה שנות אור מדעת תורה האמיתית והמקורית. אין עניין ללכת עם הראש בקיר. מי שעושה זאת שובר את הראש ולא את הקיר.
23
להד"מ, במלחמת השחרור בחורים מישיבת חברון היו בהגנה במקביל לשהותם בישיבה.
22
לפי תומי חשבתי שעדינו העצני גם החזיק נשק.
21
כאז כן היום . אם נמשיך באותו הקו של שחרור כל בחור חרדי משרות צבאי עלולים להגיע בעתיד לאותו המצב כמו בשנת תרפ"ט בחברון.
20
גדול המחטיאו... מוזר שמפרשים את זה כאילו, לשפוך דם יהודי זה הפקר, לעומת להחיות אתו . האם לא ראובן טעה כשחשב כך? האם לומדים הלכה ממעשה אבות? זה לא כלל? שלא לומדים הלכה ממעשה אבות? מי טוען שגדול המחטיאו זוהי דרך ישרה שיעבור לו האדם והיא תפארת לו ולקונו? לאן הגענו.!להגן על יהודי זה בדיון?
19
צריך קצת חרדים נשואים שיחזיקו נשק להגנה עצמית בפרט במדינה שמסכנת את אזרחיה עם אג'נדות של השמאל אבל לא בחורי ישיבה ולא מטעם הצבא
18
עדיין לא הבנתי היכן כתוב בתורה שיהודי חרדי צריך ללכת כצאן לטבח??? גם יעקב אבינו התכונן לדורון תפילה ומלחמה גם יש מושג שנקרא חיילי בית דוד, הן לא נלחמו בפלישתים? יואב בן צרויה לא החזיק נשק? בנייהו בן יהוידע לא החזיק נשק?
17
מוזר שאתם לא מתעוררים, יש פה דעת עסקנים - לא דעת תורה
16
פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה מה גם שאתם בוזזים את המדינה תשאו בעול נבלות 0רוחות
15
בתורה כתוב ונשמרתם, הרבי אומר בכל השו"תים יש מקור מהיכן הפסק, אי אפשר לפסוק בלי מקור.
14
רמת אמינות: כתבה של יתד נאמן. נורא ואיום כמה פלפולים של הבל אפשר לעשות כדי לזלזל בפיקוח נפש.
13
"רבותיכם לימדו: יש אמת לאומות, ולא היא אמת יהודים. ואני אומר: אמת אחת ולא שתיים, כשמש אחת וכשם שאין שתי ירושלים. כתובה היא בתורת הכיבוש של משה ויהושע, ועד אחרון מלכי ונביאי הפצוע! את ששיני גלויות ובוגדים - אכלוה" - אצ"ג. כל כך אמתי!!!
12
דוד המלך דווקא כן החזיק נשק
11
ממש ההפך המוחלט של כל התורה כולה! מ"בראשית" עד "לעיני כל ישראל", עבור לנביאים וכתובים, גמרא, הלכה, קבלה - הכל!!! אין לדברים האלו אפי' בדל של רמז בפוסקים, בבעלי המוסר, בגמרא ובוודאי בתנ"ך. ביטול תורה אמתי! מבטלים את התורה ומבזבזים זמן על פלפולי הבל
10
"יהיה שביעי לעשירי ועוד שביעי לעשירי אבל אנחנו לא נגן על אלפי רבבות עמך ישראל היושבים בארצם"(נפגע פעולות האיבה)
וואי בול
9
ללמד בני יהודה קשת ודברי הרמב"ם המפורסמים בעניין - זו היא דעת התורה!
8
רשעים ארורים. ברור שאילו בניכם היו נרצחים ובנותיכם נחטפות, הייתם מתגייסים ועוד איך. ומייד הייתם מוצאים איזה צידוק תורני. אבל כעת זה לא אתם אז מה איכפת לכם. אני מבטיח שלא אגיע למילואים עבורכם, ואף אחד מהמילואמניקים שאני מכיר לא יעשה זאת.
7
האם גם דוד פסק כך? שלמה? החינוך? הרמב"ם? ואם תגידו רק צבא של הרמב"ם אני יתגייס עיין רמב"ן דברים כג י
6
למה צריך להביא רבנים מלפני כמאה שנה. למה אין לך ציטוטים מרבנים בני ימינו שיגידו את זה ברו. מה קורה כאן? מפחיד!! הרב משה צדקה הוא כמעט היחיד שמעז לדבר בקול!! ממי פוחדים מקצת כסף שיקחו להם??????????????????
5
יש בזה ספק : בחור אחד שישא נשק ייתכן שיחטא ויסור חלילה מדרך התורה והיראה. ויש כאן ודאי שכלי נשק אחד מציל רבים מידי 'הורגו' כמו שראינו שחייל בריטי שירה יריה אחת באוויר הציל רבים. ספק מחטיאו מול פיקוח נפש רבים יש סברא לאמר שפיקוח נפש של רבים גובר.
4
איזה כיף חיים לחיות בדמיונות של מוות למען אידיאלים של מדינה גוססת שחלפה מן העולם
3
ידוע ששבסקל סרנא היה משוגע. וכן צריכים להתייחס אליו ואל דברי השגעון שלו. שהוא יחוסל בפרעות והתלמידים יתגוננו בנשק והוא עם שיגעונו.
2
הנביא אמר וכיתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות ולא יעשו עוד מלחמה ההבנה המתבקשתלהתנהג בימי פורענות כבימי עזרא ונחמיה יד אחת אוזת בסיף ואחת בונה את החומה כמו שכתוב ידו החת עושה במלאכה ואחת אוחזת בשלח והבונים איש איש חרבו על מותניו(נחמיה ד פסוק יב
1
אסור בשום פנים ואופן להאמין לשטויות שצוטטו כביכול משם הרב סרנא זצ"ל. והמקשיב להבדלים אלו הוא בבחינת המתכבד בקלון רבו רח"ל. בשו"ע או"ח סיני שכט: נכרים שצרו על עיירות ישראל, אפילו על עסקי קש ותבן, יוצאים עליהם בכלי נשק ומחללין עליהם את השבת.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים