כיכר השבת

הסערה נמשכת

קריאת 'שמע ישראל' במסגד בג'נין: "אין פה מחלוקת הלכתית"

בעקבות המחלוקת הלכתית בין ראש הישיבה הגאון רבי מאזוז לבין הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, בנוגע לקריאת 'שמע ישראל' במסגד בג'נין לפני מספר שבועות, יצאנו לבדוק האם באמת מדובר במחלוקת הלכתית או שמא בכלל במחלוקת מדינית? (חרדים)

| 39 | כיכר השבת |
קריאת 'שמע ישראל' במסגד בג'נין: "אין פה מחלוקת הלכתית"

ביום שני פורסמה כאן ב'כיכר השבת', מחלוקת הלכתית בין ראש הישיבה הגאון רבי מאזוז לבין הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, בנוגע לקריאת 'שמע ישראל' במסגד בג'נין לפני מספר שבועות - קריאה שעוררה סערה והביאה להשעיית הלוחמים.

הראש"ל הגר"י יוסף, הביע דעתו כי יש להימנע מכך וכי זו התגרות, ואילו הגר"מ מאזוז, סבר כי דבר זה מותר ואין בזה משום התגרות באומות. מי שסבור שלא מדובר בעניין הלכתי כלל, הוא נשיא ועידת רבני אירופה הגר"הגר"פ גולדשמידט, שדעתו תובא בהמשך.

אך האם באמת מדובר במחלוקת הלכתית או שמא בכלל במחלוקת מדינית?

הסכסוך הישראלי-ערבי על אדמות ארץ הקודש, הוא סכסוך עתיק יומין ודם רב נשפך על הויכוחים הרבים. אך אם בקום המדינה היה מדובר בויכוח מדיני וויכוח על שטחים, או האם בכלל מגיע ליהודים לחיות בישראל, במשך השנים, מדינות ערב מרכזיות חברו יחד וניסו לגבש עמדה ולהפוך את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים - לסכסוך על רקע ערבי-דתי.

את הניסיון הראשון עשה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר - מנהיג העולם הערבי בשנות החמישים והשישים, ותוארו הרשמי היה ראש החזית הערבית מול ישראל, בסוף שנות החמישים, יצר מנהיג מצרים איחוד בין מצרים לסוריה, שנקרא הרפובליקה הערבית המאוחדת - רע"ם. לאחר מכן ניסה לצרף אליו גם את תימן וירדן ובכך יצר לעצמו קואליציה חזקה אליו חברו עוד מנהיגי מדינות.

This browser does not support the video element.

קריאת 'שמע ישראל' במסגד בג'נין

נאצר חיבר ספר בו פרס את תורת שלושת המעגלים שיצר נגד מדינת ישראל (מה שמכונה "האידאולוגיה הנאצריסטית". ח"ב): המעגל הערבי, המעגל המוסלמי והמעגל האפריקאי, עם השנים צבר נאצר פופולריות רבה בקרב כל מדינות האיזור וניסה להגשים את חלומו להיות השליט של כל יבשת אפריקה.

בשנת 1967 חבר לכל מדינות האזור ופרצה מלחמת ששת הימים, בה הוא נחל כישלון צורה והפסיד את כל השטח הענק של סיני לישראל, ירדן הפסידה את כל יהודה ושומרון, סוריה את הגלון ולבנון חלקים בגליל.

לאחר מותו, יורשו כבר עשה שלום עם ישראל והאיבה שהייתה לישראל פחתה, אך השנאה למדינת היהודים לא נשכחה לרגע קט, וזה חזר ביתר עוד ובאוקטבות גדולות יותר לקראת סוף שנות השמונים, אז הגיעו מנהיגים חדשים עם שיגעונות חדשים כנגד מדינת ישראל והרעיון להשמדתה.

באותן שנים ראשי מדינות ערב - כמו מועמר קדאפי, חומייני, סדאם חוסיין ושאר הרודנים ועריצי המזרח התיכון והמפרץ, היו בתקופות הזוהר שלהם, ושוב הם טיכסו עיצה איך להשמיד את היהודים.

אם נאצר ניסה להפוך את הקונפליקט הישראלי-פלסטיני לבעיה ערבית לאומית, והוא ציפה שמאות מיליוני הערבים בעולם יחברו אליו, אותם מנהיגים וחורשי הרעה, הלכו לפן הדתי וניסו להפוך את הסכסוך לסכסוך בין הדת המוסלמית לדת היהודית, כאשר היתרון הוא ברור, מוסלמים, יש יותר ממיליארד וחצי בכל העולם, מה שלא יותיר למדינת ישראל הרבה סיכויים.

הערבים הישראלים וערביי האזור, היו מתוסכלים מהצלחת ישראל, איך יתכן שעם כל כך נרדף ושנוי בכל העולם ובכל הדתות, מצליח לעמוד איתן מול מיליוני אויבים שנמצאים סביבו ומצליח לשרוד, ואף נחשב למדינה החזקה במזרח התיכון, למרות כל הבעיות.

וכך, לערך בשנת 1987, התאגדו המנהיגים והכריזו, כי יש מלחמת דת נגד היהודים שרוצים לקחת את כל המקומות הקדושים למוסלמים ורוצים לגרש את כל הערבים מהארץ, וזאת בשל אמונתם האסלאמית.

המהלך החל לקרום עור וגידים, וכאז כן היום, ישראל הייתה בסכנה קיומית של ממש, ואף שלוש שנים וקצת לאחר מכן פרצה מלחמת המפרץ, כאשר המטורף מעיראק החל לשגר טילים לעבר ערי ישראל.

אך בחסדי שמיים, בשל סכסוכים פנימיים, הקשורות לכבוד ואגו בין המנהיגים ושאר בעיות, לאט לאט הברית החזקה נפרמה, וכמובן חלק מזה היה גם בלחץ אמריקני ולחצים נוספים על המדינות המתונות בברית הערבית.

אך עד ימינו אנו, כאשר מרבית הסכנות, כמו עיראק, לוב ועוד מדינות כבר לא קיימות, עדיין, המוטיב החזק להסתה נגד ישראל הוא על רקע דתי - האינתיפאדה השנייה, פרצה על רקע דתי, כאשר ראש הממשלה בזמנו שרון עלה להר הבית וכן הלאה, הערבים לא נטשו את העמדה, כביכול הסכסוך בישראל על רקע דתי, ולכן, המדינה מאוד נזהרה, שלא יהיה בארץ תירוצים לאנטישמיות הערבית וגדעה כל ניסיון לפתח מאבק דתי.

הרב פנחס גולדשמידט (צילום: רוברט ג'ונגל /CER)

לכן, כשמגיעים להסתכל על המלחמה הנוכחית, צריך ללבוש משקפיים גדולות ורחבות ולראות את התמונה המלאה, לישראל ישנה בעיה קיומית והיא חייבת ללכת בזהירות על כרעי תרנגולת ממש, כדי לא לגרום לשנאה ערבית או מוסלמית בעולם נגד יהודים. ההפרדה בין הפלסטינים לערבים ולמוסלמים חייבת להיות ברורה, אחרת אנחנו בסכנה קיומית של ממש, וכל נרמול היחסים עם מדינות המפרץ והיחסים עם מדינות ערביות, יהיו בסכנה, מדינת ישראל תהיה אף היא בסכנה ויהודים בכל רחבי העולם ובעיקר במדינות בעייתיות יהיו יעד לחיסול ולהצקות.

"הרי מה מוסלמי במחצ'קלה, או באינדונזיה או בכל מדינה אחרת", אומר נשיא ועידת רבני אירופה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בריאיון ל'כיכר השבת', "יחשוב כאשר יגיע אליו התיעוד בו רואים חיילים ישראליים משתלטים על מסגד ב"פלסטין הכבושה", ומתפללים שם תפילות יהודיות וצועקים שמע ישראל, הרי זה הדבר שהכי מצית אנטישמיות ושנאת יהודים, אין סיכוי הרי ששנאת היהודים אצלו תגבר".

"צריך להבין", מוסיף הרב גולדשמידט, "אין פה ויכוח הלכתי בכלל האם דבר זה מותר או לא, זה לא קשור, מי שמבין קצת את ההיסטוריה פה, מבין שזה הנזק הכי גדול שזה גורם למדינה בכל העולם, בשביל מה זה נחוץ ומה זה נצרך, ושוב, לא נכנס פה לויכוח הלכתי, אני מבין את דבריו של הרב מאזוז, אך לך תסביר את זה למוסלמי שגם כך שונא את ישראל ורואה את הסרטון הזה".

לרב גולדשמידט, לו יש ניסיון רב עם אנטישמיות בעולם, חשוב להסביר על הנזק התדמיתי שהסרטון הזה מייצר עבור ישראל, "הרי בכל אירופה וכמעט בכל מקום בעולם יש התרעות לפיגועים נגד יהודים, למה להצית עוד אש, למה לגרום לחצי מהעולם לא להזדהות איתנו, בשביל אירוע שולי ושטותי, טוב עשה הרב יצחק יוסף שגינה באופן רשמי את המעשה, שיבינו, שגם הנהגת המדינה הפוליטית וגם הרבנית, נגד מעשים מעין אלו".

לאחר דבריו החד-משמעיים של הגר"פ גולדשמידט, די ברור כי הויכוח בין הרבנים, הוא כלל לא ויכוח דתי אלא ויכוח מדיני ומעשי, ולא משנה מה תסביר למוסלמים בעולם, הרגש תמיד יפגע כאשר הם יראו יהודים משפילים את אמונתם והופכים את המסגדים שלהם לבתי כנסת. האמת, אין לנו פריבילגיה כזו.

בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא"ל desk@kikar.co.il.
תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
30
בקיצור, הכותב "מכריע" מדעתו בין החולקים. אין כאן אפילו ניסיון ליצור מצג שווא של סקירה הוגנת של עמדת הגר"מ מאזוז.
אריאל
29
קריאת שמע במסגד זו ודאי התגרות, וכמו שלא מקובל עלינו שערבי יכנס לבית הכנסת שלנו ויתפלל שם, כך הם המוסלמים רואים ביהודי שקורא דברי תפילה במסגד. אבל ברור שהחייל שעשה זאת לא התכוון לכל זה, ועשה זאת מתוך איזו התלהבות רגעית, ולכן אין לשפוט אותו על כך, ודי להזהיר אותו ושאר הצבא שלא לעשות מעין זה בעתיד.
אריה
כל עניין מדינת ישראל היא התגרות באומות , כמו שפסק הגאון הצדיק ר' יואל מסאטמר , ובנו של הרב עובדיה זצ"ל אמר שאין תשובה על הראיות שלו אז מכאן שורש כל הבעיות "המדיניות"
חיים
אז למה אתה גר בארץ
צבי
מדובר פה באמצע פעולה לטיהור מחבלים, וזה בכלל לא דומה לאחד שיכנס לבית כנסת ויצעק שם סיסמאות איסלאמיות, והדברים פשוטים
צבי
28
ואם כל הכבוד, בתור בעל ניסיון של עשרות שנים והבנת האוכלוסייה האזורית, אני חושב אחרת.
י. א. גושן

הצגת כל התגובות

27
זה לא כתבה, זה טור דעה, ושמאלני. את השואה עשו לנו עוד לפני שאמרנו שמע ישראל במסגדים. אז די לבלבל את המוח. אנטישמיות היתה ותהיה, לפי החשיבה שלך צריך להפסיק להניח תפילין כי זה מעצבן גויים. בהצלחה לך...
לוי יצחק כהן
26
לא יודע... הרמב"ם פוסק שבכלל אסור שיהיה מסגד... אולי נפסיק להיות תרנגולות ואז לא נצטרך ללכת על כרעי תרנגולות ונכיר בשפע האלוקי שהקב"ה משפיע עלינו בצורת שלל נשקים ונשתמש בו בס"ד לחסל את אויבינו.
איתי זרחיה
25
כל הערבים כולל ברוסיה שונאים כל יהודי שנאה עזה שאין למעלה ממנה, התגרות לא תוסיף שנאה, די לתמימות !
יאיר
24
במחילה מכבודו ההיפך בדיוק האופי המוסלמי הוא שככל שנכופף אותו, הוא מתכופף, וכמה שתנסה לרצות אותו הוא רק ירים יותר ראש נגדך
חיים
23
הכותב שמאלן ידוע, זה ויכוח בין שמאלן גלותי לימני, והרב יצחק כמו אריה דרעי שייך לשמאל ולהשקיע הליטאים, של התגרות באולמות ושאר ירקות, מתברר שמי שחזק באזור מפחדים ממנו וכך צריך לנהוג בתקיפות קומה.
אריה
נכון שהכותב הביע כאן עמדה שמאלנית מובהקת, שהיא טעות איומה ונוראה, ולא היה צריך את מה שקרה בשמחת תרה להוכיח לנו.. אבל באתי למחות על דברים שנכתבו על כבוד הרב יצחק, גם אם אמר את מה שאמר אסור לדבר על תלמידי חכמים. להיזהר!!!
אבי
החמאס הוא נכס ויש לחזק אותו כך אומר שר האוצר סמוטריץ . אז הוא ימין או שמאל
חרדי
22
השאלה ההלכתית היא, מה הדין של ערבים שרוצים לרצוח יהודים. האם יש להם דין עמלק, או שמא יש להם דין רודפים בעלמא. ואם יש להם דין עמלק, מצווה לבזותם. יכול להיות ששכחנו את המצווה הזאת של תמחה את זכר עמלק, כי לכאורה זה מתנגדת ליסודי היהדות, שישראל הם גומלי חסדים. אבל מה לעשות שיש מצווה כזאת.
דוד
21
הרב גולדשמיט צודק במליון אחוז.
דוד
בשואה אף יהודי לא התגרה.. אדרבה ניסו להתייפייף
אבי
20
לעם ישראל הקדוש יש פריוילגיה להרים ראש ולקרוא בשם ד' מול עמלק. די עם חוסר האמונה והפחד מהאומות די דיד די
לך אין אולי...
19
שאלה : האם הרב גולדשמידט מוכן להצהיר ששאיפתנו כעם לבנות את בית המקדש בהר הבית או שזו גם התגרות?
אלעד
18
הרב מאזוז פוסק מאידיאולוגיה, והרב יצחק יוסף פוסק מהלכה. זה ההבדל!!
לטאי נאמן וגאה
אתה מפגר
אבי
איזה הלכה הא. אתה עם הארץ
אתה אהבל
קשקוש וביזוי תלמידי חכמים.
אריאל
17
שיכבס את המילים איך שהוא רוצה, בתמצות הדברים שלו זה : "אני פוסק שלא כדאי היה לומר שמע ישראל במסגד"
אבי
16
המסגדים משמשים להסתה נגד יהודים, לאיכסון נשק, ולמקלט למחבלים, וכל האיסלאם נוסד על ידי אחד שהרמב"ם מכנה אותו משוגע, ולכן זה טפשי בכלל לדמות את זה למוסלמי שיכנס לבית כנסת ויקרא שם להבדיל אלף אלפי הבדלות קריאות איסלאמיות, האיסלאם הוא דת שיסד אותה אדם מטורף, איזה דמיון זה לדת אלקית שקבלנו משמים,
יואל
15
הכל עניין של חוסר שכל ויהירות. אם מישהו מעוניין גם בריב ומלחמה מול אינדונזיה , קזחסטאן וכו שיתגרה בכל העולם המוסלמי , רק שלא לייבב למה גם מדינות מוסלמיות ידידות כאפגאניסטאן כשגם התושבים אוהדים אותנו יתחילו לשנוא אותנו.
חרדי
14
לדעתי החייל ביזה את שמע ישראל לקרוא תפילה טהורה במקום שמלמדים ודורשים לרצוח יהודים זה ביזוי שמע ישראל הרי מה מלמדים אותם במסגדים איך לרצוח ושצריך לשנוא יהודים וכו
אורה
13
אם אחד מכם יגור מחוץ למדינה המטופשת שבה אתם מתגוררים אזי תסכימו איתו על כל מה שהוא אומר
דוד
12
במקום לעלות לארץ הם משתקים אותנו
דן
11
חחחחחח טור מגוחך עד אימה אני יותר מקבל את דעתו של האב מזוז אם ישנה עלייה באנטישמיות היהודים שם מוזמנים לעלות לארץ הקודש ולשאת איתנו בעול
טור מגוחך
10
גשעושים מאמר כזה שווה לדייק בעובדות וגם לעשות חשיבה יותר עמוקה בגדול מהמאמר הזה אם אתה חרדי אתה יכול להסיק בקלות שלהצביע ליהדות התורה זה לא ענין הלכתי
james
9
התגובות לכותב ראויות לו כשם שהואצלא מבין מימינו ומשמאלו כך המגיבים אינם מבינים משמאלם ןמימינם
james
8
אבל החייל קרא במנגינה ערבית מותאמת לתושבי המקום אז מה רוצים ממנו???
שמעון
7
"המניע" והאדרנלין לשמע ישראל במסגד, הוא רגש לאומי ציוני אומלל, זה הכל. והראיה שבתועבות הציונים במצעדי תועבה שלהם, ובכנסת שלהם שמחרפים שם את התורה, ובאוניברסיטאות הכפרנים שלהם, אני לא רואה חיילים נכנסים בסערה והתלהבות וצועקים שמע ישראל... מעניין למה לא... כל מילה נוספת מיותרת!
קצת אמת מול הצביעות
6
שיעלו לארץ. האויבים שלנו פה צריכים לראות שאנו מרימים את הראש בגאווה יהודית.
אם זה יגביר את האנטישמיות בחול-
5
אדון גולדשמידט יושב לו בחו''ל ומטיף מוסר ליושבי ארץ הקדש שחיים יום יום את את האופי הערבי המוסלמי שמבין רק מכות ואם לא מכופפים אותו עד הריצפה הוא נהפך לרוצח אכזר ושפל כמו שראינו באותה שבת ! לא יאומן שעוד אחרי כל מה שקרה יש עוד יהודים שמתרפסים לפני הערבים ועוד נקראים "רבנים" !!!!!
אויבער חכם
4
מדוע להחריב סמלי שלטון בעזה את הפרלמנט את בית המשפט ועוד מוסדות שלטון בעזה לא חששו שהדבר יפגע ברגשותיהם הלאומיים של העזתים הפלשתנים , יותר מכך חיילי צ.ה.ל הניפו את דגל מדינת ישראל בכל מקום שהם כבשו האם מעשים אלה לא נראו משפילים בעיני העזתים..
בן אור
3
מי אני הקטן שיכריע שני רבנים אלו גדולים כל כך ומי אני שיכריע אבל אני רק אומר את דעתי שאין בעיה שיצעקו שמע ישראל וכו. זה לא כמו שאחד כתב םה שזה כמו שיהודי יכנס וכו. כי כאן כולם יודעים שה'ם הוא אחדּדדד והוא זה שברא תעולם גם ערבים צריכים לדעת זאת
ה'מלך 👑 העולם נקודהההה
2
די עם הגישה הגלותית.
איי
1
במחילה מכת"ר איזה שטויות הרב האשכנזי הזה שבכלל לא חי עם ערבים בטוח שהוא צודק והסיבה פשוטה זה פסוק מהתנ"ך שאפילו הערבים מכבדים אז אל תחשוש מהצל של עצמך ותגיד שזה אנטישמיות
"קרא בגרון ניחר"
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים