פרק י': פולמוס הטמנת חפצים בידי נפטרים, שע"פ הגרמצ"ה טננבוים רבה של לומז'ה ומחבר שו"ת 'דברי מלכיאל' הינו בגדר 'שטות ויש לבטלם' שנוי במחלוקת, שכן ישנו מנהג חסידי עתיק יומין עליו מסופר ניסים ונפלאות.
- אוהבים לצלם ולהצטלם? 'העילוי ממוֹטֶלֶה' אוסר זאת בתוקף: "גורמים הרהורי עבירה"
- מותר להצטלם? הפוסק האוקראיני התיר, אחד מגאוני עדות המזרח אסר
- אלו התמונות בהן יש רוח טומאה - על פי המקובלים
- פולמוס תמונות הרבנים: תמונת הרבי שהצילה והקמיע שעורר סערה
- העילוי ממוטלה וה"עניינים" שנעשו ברפת הבקר כדי לברך את הבהמות
- האם חופה בבית קברות עשויה לעצור את המגיפה? "זוהי שטות"
- הביקורת של המשכיל נגד 'חופת מגיפה': "נהפך לבי בקרבי וכלימה כיסתה פניי"
- "חופה שחורה": החתן שברח באמצע וזה שניסה להטביע עצמו במקווה
- איש החברה קדישא הניח מטבע ביד - והנפטר סגר את ידו
מעשה מבהיל אודות בתו של הגה"ק רבי מאיר מפרמישלאן זי"ע, הרבנית הצדקנית מרים-חיה שהייתה בעלת מופת ופועלת ישועות. נישאה לרה"ק יואל מוסקוביץ' משאץ. מסופר שהרבנית קיבלה בירושה מאביה את מקלו, וביקשה שלאחר מותה יניחו את המקל של אביה בקברה להגנה.
לא יאומן כי יסופר, אולם במלחמת העולם הראשונה כל העיירות בסביבה נשרפו למעט סוצ'אבה בו נטמנה. יש לציין שכשהעבירו את קברה להר הזיתים ופתחו את הקבר לא מצאו את המקל הקדוש של הגה"ק רבי מאיר מפרמישלאן זי"ע.
לגבי מטבעות קדושות שמגינות כפי שהבאנו בפרקים קודמים. ראוי לציין את מסורת יהודי מרוקו על הנחת מטבעות על חזהו של התינוק לאחר ברית המילה. מטבעות אלו מבריחות לטענת הנשים את המזיקים והשדים (הובא בגליון עתיקין 1 עמ' 20).
• • •
בדורות האחרונים נתפרסם מעשה מרעיש ומרעיד בעל מוסר רב על גביר מפורסם שלמד את צאצאיו מוסר בעזרת מנהג הטמנת חפצים בקבר.
לפני שנים אחדות ישי ויינר סיפר בריאיון על צוואה מטלטלת של הנגיד ר' אלי רייכמן ז"ל.
בצוואה הוא כתב שהוא מבקש להיקבר עם גרביים, ויהי לפלא. הפוסקים שדנו בנושא כנראה לא היו מונחים בכל עניני הסגולות של הטמנת החפצים בקבר, (או שלא הבינו מה סגולה יש בגרב), והורו לאנשי חברה קדישה שאסור לקוברו עם גרביים.
בסוף השלושים, בניו פתחו צוואה שניה שכתב הנגיד רייכמן, ונדהמו לגלות שאביהם כתב שהוא בטוח שלא קברו אותו עם גרביים מחמת האיסור ההלכתי שבדבר, והמסר אותו הוא מצווה לבניו - שברגע שאדם עוזב את העולם, הוא יוצא אפילו ללא גרביו. מבהיל!
את מעשה זה הביא עיתון 'שעה טובה', וnrg מעריב (אבישי בן חיים, 13/9/2005). ברם בעיתון 'משפחה' צוטט נכדו של רייכמן שטען כי הסיפור לא היה ולא נברא. במעריב שכתב בהרחבה על פרשיה זו, הובאה תגובה מאת 'שעה טובה': "כי אין קשר בין הנכד המצוטט לבין המיליונר".
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
הצגת כל התגובות