כיכר השבת

מספיק להתנצל

או 'קווי המהדרין'. ברוב הקווים המשרתים את הציבור החרדי אין הפרדה כזאת. יש כמה קווים שבהם ההפרדה הזאת נהוגה, על-פי בחירת ציבור מסויים הרוצה בה. ייתכן שיש מי שאינם רוצים בהפרדה, אבל סביר להניח שרוב הנוסעים והנוסעות באותם קווים רוצים בהפרדה הזאת והיא נוחה להם. מהיכן הלהט לעשות 'דווקא'? ולמה אישה שמפרה את הקודים הנהוגים בקווים האלה נהפכת לגיבורת האומה?

| 61 | כיכר השבת |
הרב מנחם ברוד
הרב מנחם ברוד (COL)

מי שרוצה להבין איך מתנהל קמפיין תקשורתי, יכול לראות בפרשת 'הדרת הנשים' דוגמה מייצגת. צריך שיקרה משהו שממנו אפשר להתחיל לסובב את הגלגל. למשל, כמה צוערים דתיים שיוצאים מהאולם בשעה שזמרת עולה לשיר. אחר-כך צריך להמציא שם יצירתי – 'הדָּרַת נשים' (אף שרוב הציבור משבש אותו ואומר 'הדְרַת נשים').

בשלב הזה העורכים מורים לעיתונאים: הביאו לנו סיפורים של פגיעה בנשים. הללו מתחילים לחפש ולהביא מן הגורן ומן היקב. 'קווי המהדרין' (שכבר פועלים עשר שנים). העדר תמונות נשים בשכונות החרדיות (גילוי אמריקה). התוועדות חסידית לגברים (רק שוכחים לספר שיש גם התוועדות לנשים). ואז מאתרים מקרה שולי, חריג וקיצוני (הראוי לכל גינוי) של אלימות כלפי ילדה קטנה – והלהבות עולות עד לשמים.

זו ההלכה

כשהכול מתערבב וכשהססמאות שולטות אי-אפשר לדבר בהיגיון. למה יציאת צוערים דתיים מהאולם היא 'הדרת נשים'? וכי הם הורו לזמרת שלא לשיר? אולי זו 'הדרת גברים'? – גברים מדירים את רגליהם ממקום שבו על-פי אמונתם אסור להם להימצא בו. למה אי-אפשר להבין שיהודי שומר תורה ומצוות אוכל כשר, שומר שבת, אינו לובש שעטנז – וגם איננו מקשיב לשירת נשים? וכי מישהו מצפה שההלכה תשתנה בגלל קמפיין תקשורתי?

או 'קווי המהדרין'. ברוב הקווים המשרתים את הציבור החרדי אין הפרדה כזאת. יש כמה קווים שבהם ההפרדה הזאת נהוגה, על-פי בחירת ציבור מסויים הרוצה בה. ייתכן שיש מי שאינם רוצים בהפרדה, אבל סביר להניח שרוב הנוסעים והנוסעות באותם קווים רוצים בהפרדה הזאת והיא נוחה להם. מהיכן הלהט לעשות 'דווקא'? ולמה אישה שמפרה את הקודים הנהוגים בקווים האלה נהפכת לגיבורת האומה?

אחר-כך מראיינים בכלי-התקשורת 'מומחים' בגרוש, ואלה מסבירים שההפרדה נועדה להשפיל את האישה, משום שהגברים הם 'קדושים', ולכן עליהם לשבת קדימה, ואילו הנשים 'טמאות' ולכן עליהן לשבת מאחור. אתה שומע את דברי ההבל האלה ומתפלץ. הלוא הסיבה הפוכה לגמרי: דווקא משום שהגברים אינם 'קדושים', מושיבים אותם קדימה, כדי שלא יסתכלו בנשים...

יש שכר להפרדה

מקוממת במיוחד הסיטואציה שבה יהודים שומרי תורה ומצוות צריכים לעמוד בעמדת התגוננות בשאלת היחס לנשים. היהדות נותנת לאישה את המקום המכובד ביותר. בספרות החסידות והקבלה מוסבר ששורשה של האישה למעלה משורשו של הגבר.

גדרי הצניעות נועדו להעלות את כבודה של האישה, ולמנוע את המצב העגום בעולם המודרני, שאישה נבחנת על-פי אמות-מידה חיצוניות ושטחיות בלבד. ההלכות האלה מחנכות את האדם להביט אל נפשו של האדם פנימה, ולא ללכת שולל אחרי ברק חיצוני.

כן, בחברה שומרת המצוות נהוגה הפרדה בין נשים לגברים – במוסדות החינוך, באירועים חברתיים, בשמחות, וכמובן בתפילות. הדבר נועד למנוע הסחת-דעת וקשרים לא-רצויים. התגמול הוא בדמות חיי משפחה יציבים, נאמנות, וחיי קדושה וטהרה. התגמול הוא שילדים גדלים בבית בריא ואינם מכירים כלל את הזעזועים הנפוצים לצערנו בעולם הרחב. אין לנו שום סיבה להתנצל.

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
הגעתי למאמר זה בתיווך מכר משכבר. רציתי לשאול את עורכי האתר, מה עמדתכם בנוגע שיתוף של עמדות נשיות במרחב הגברי. תודה רבה, אוהבת ישראל, מכבדת את יושביה.
הילה
23
"ברוך אתה ה' שלא עשני אישה". כיצד תפרש את הברכה הזאת, אם אליבא דחסידות, האישה נעלית יותר מהגבר?
שי
כי ה' הוריד את האשה לזמן מסוים, אבל בעיקרון שורש נשמת האשה גבוה משל האיש
ר
לאישה אין חיוב כמו לגבר במצות שהזמן גרמא וכדומה.לכן הברכה...
יוסי
22
ירבו כמותך
שלום

הצגת כל התגובות

21
גיט געזאגט
פיין
20
ככה כותב חסיד חב"ד? אתה מורח אותנו בפילפולים?? הקיצונות המטורפת היא בושה לעם ישראל. קווי "מהדרין" זה קווי גועל נפש. תתבייש לך
עמי
19
בפני הרופאות החרדיות שמלמדות חשבון לגיל הרך בפני המנכליות החרדיות שמנהלות אולי סלון כלות בחצי משרה בפני המדעניות החרדיות שעובדות בתוכניתניות במשרות משעממות ומעליבות להתנצל גם - בפני אמא ששלושה ילדים הספיק לכוחה הדל אבל הנורמה החברתית גרמה לה לסחוב עוד חמישה ילדים עד שחיקה מוחלטת ועד סיכון חיים. בפ
משה כרם
18
זו היתממות מעושה לחפות על מעשים ניפשעים הנעשים היום על ידי חרדים וגורמים חילול שם שמים ברבים ולהופיע באימרות על ערכים עילאיים כאילו בשטח הכל תקין ורק החילונים לא בסדר צי]פינו ממך בתור חסיד חבד לקחת אחריות ציבורית ולתת אמירה אחרת אמירה של חסיד חבד בה הרבי רומם קרנם של הנשים הן בבית והן בעשיה בשליח
שרון
17
הציבור החרדי והדתי מתקשה לעכל שגם לחילונים יש ערכים שחשובים לו. במקום להבין את הזעקה החילונית, מנסים לדבוק לה תויות של "מה יפית" ומנסים להוכיח שוב ושוב שלכאורה היחס לנשים אצל החרדים והדתיים הוא רק טוב, ואילו אצל החילונים הכל רע. תנועת חב"ד עוברת בין יהודי ליהודי ורוצה שיניח תפילין, שישמור שבת ובקי
בנצי ל
16
אתה אומר: "דווקא משום שהגברים אינם 'קדושים', מושיבים אותם קדימה, כדי שלא יסתכלו בנשים" בעצם אתה אומר שגבר לא יכול להסתכל על אשה באופן שאינו מיני? לא יכול לשמוע אותה? (אמנם אמר רב שמואל שקול באשה ערוה, אבל האם זה אומר שגם אסור להקשיב לאשה מדברת? זה הכל תלוי פרשנות בסופו של דבר, אפשר גם להגיד שאין עני
--
15
אתה הרי לא מתכוון ברצינות למה שאתה כותב. איפה כבודה של האשה בבתי הדין, במניין ובשאר עניינים יומיומיים? כל הסיפר של כבודה של האשה נשמע כמו העלאת גירה ולא תשובה רצינית.
אברימל
לך תבדוק במעונות לנשים מוכות 98 אחוז חילוניות ומקרי רצח והכאה של נשים? תבדוק טוב גם אם יש מהחרדיות שלא מתלוננות, עדיין המספרים אינם שוויוניים בעליל.
יאיר
לגבי החרדיות: מה עם הנשים המוצלחות והחכמות שנאלצות להסתפק במי אפסיים של מטפלת/מורה/מזכירה/תכניתנ כאשר הן יכלו להיות הרבה-הרבה יותר רק בגלל שכבודן בבית פנימה או לא נאה לבת ישראל ככה או אחרת? מה עם הרבה מאוד נשים חרדיות שכורעות תחת נטל הילדים והבית אבל הבעל הצדיק שלהן עסוק מידי בלימוד ובתפילה מלהגי
משה כרם
14
בתור חב"דניקית גאה, טוב לי לקרוא את המילים של הרב ברוד שיחי'. סוף כל סוף בתוך כל ההמולה התיקשורתית וכל הדייסה הגועלית הזאת. שומעים מילים נכונות! מילים מחזקות! יישר כח! חייבים לפרסם את זה באתרים של אחינו הלא חרדים. למען כולם יידעו! בתקווה שזה יעזור!
אחת
13
כל החכי"ם והפוליטקאים מתנצלים זה לא אנחנו וכו' במקום להתגאות עם התורה ועם הדרך שלנו, אפשר לחשוב כבר מי זה ביבי נתניהו או ח"כ אחר וכדו' אשר מונחים עמוק בתוך הטומאה החילונית ומשום שהם מרגישים את עצמם פחותים הם צריכים להשפיל את החרדים! אנחנו ב"ה חרדים גאים!!!
הרב שליט"א
12
כתבה מעולה ומדויקת, אם יש איזו שהיא הדרה זו הדרת אמת. ואנשים שאמורים כביכול להגן על האמת, מהצד שלנו, רוצם כיסא וטוענים שאנחנו כן מדירים נשים..."הרב" אמסלם. מקווה שעם ישראל יעשה תשובה!
שמי
11
מי שהגן על פושעי עמנואל והצדיק בשני מאמרי מערכת בעלון שיחת השבוע את הפגנת התועבה בזמנו, להמשך תופעת הסלקציה בין ילדות קטנות ורכות בשנים - הוא זה שכעת מגן על פושעי בית שמש ועל בית המשוגעים הגדול המכונה בשם 'החברה החרדית'. בפועל מדובר בבכיינות חרדית טיפוסית. הם עושים את כל העולה על רוחם בברוטליות
איש ערבות
מרן הרב עובדיה!!! ועל מי הוא הגן אתה יודע? על האשכנזים והספרדים מאותו מוסד שביקשו להפרד מתלמידות שלא לרוח המוסד! שומע? הוא הגן על הספרדים והאשכנזים שביקשו להפרד מבנות שלא לרוח המוסד. הרב ברוד יחד עם עוד רבנים שבראשם מרן הרב עובדיה.
שאול
10
תמשיך לקדש שם שמיים!
חב"דצקער
9
בהתקפת הטירוף הנוכחית ממש מים קרים על נפש עייפה לקרוא אמירה שפויה ולא מתנצלת או מתחנפת לתשקורת המגוייסת והצבועה. ישר כוח!
חיים
8
ראשית, לא מדובר בקמפיין תקשורתי ותו לא. הציבור החילוני באמת כועס. נכון שחלק מהתופעות אינן חדשות, אך הן הצטברו ולבסוף הספיק גפרור אחד להצית את המדורה. זה טבעי והגיוני. יציאת צוערים בעת שירת נשים נחשבת להדרת נשים מפני שזוהי מסגרת צבאית. במסגרת כזו, בשונה מכנס אזרחי, למשל, לא מקובל שחיילים יוצאים ממנו
שי פישר
התגובה שלך היא תגובה של אדם לא חרדי, ועוד לפני שקראתי הבנתי את זה. לציבור החילוני אין צורך להביע את כעסו על משהו שבכלל לא קשור אליו! לכם הרי יש תורה משלכם לכו ותקיימו אותה...גם אותי מעצבן בתור חרדית לשמוע על הפשע שיש אצלכם. על האנסים על המושחתים ועל כל הרע שיש. אבל אני לא מחפשת לפרסם את זה בשלטי חו
אחת...
עניינך הרע בחברה החילונית כפי שעניין החילונים הרע בחברה החרדית. כולנו חיים באותו מדינה, וסולידריות היא לדעתי אחד מהיסודות שמחזיקים את החברה שלנו. אל תברחי לתירוצים כאלה. כמובן שאיש באמונתו יחייה אני מאמינה שאף אחד לא אומר לך אין להתלבש כשאת עוברת ברחוב חילוני. אבהשמרי מלראות את החברה החילונית כחברה
--
אבל נשים רבות אחרות אינן ברות מזל כמוך, וכן ספגו השפלות. את בעלת רשיון נהיגה וצועדת ברחוב הראשי, אך הביטי וראי איך הרחוב החרדי מקצין, והחילונים נלחמים כדי שגם לבנות שלך יהיו הזכויות האלה.
שי פישר
שכמותך ולכן הוא מקצין. אתה האשם...
שדגש
אני נוסע בקו ירושלים בני ברק מעל עשור ובהחלט יש אלימות מילולית נגד נשים שהפרו את " הכללים " לי בתור גבר חרדי מפריע הדיבור המבזה והטון המשפיל נגד הנשים הללו. אין לי בעיה שכול אחד ישב איפה שהוא מרגיש שם נוח אבל בלי כללים מחייבים והוראות למיניהם.ובטח לא לצעוק או להשפיל מישהי שבחרה לשבת מקדימה .
יוני
אישה חרדית/דתית/לא דתית כלל) שלא מעוניינת לקיים את חוקי המהדרין, פשוט מאד, לא נוסעת בקווים הללו...יש מספיק קווים חלופיים. בכל שכונה שיש בה קו מהדרין יש בה גם קו לא מהדרין. ואם אותה אישה מעדיפה את הקו המ' בגלל המסלול השונה או כי המסלול יותר קצר- שתיסע בו ותכבד את הכללים. לא מתים מזה!!! אני ג
הדר רותם
7
לאחר כל המסטיקים הלעוסים של לבלרי החרדים והפוליטקאים (אמסלם, דרעי, ישי) זהו המאמר הראשון שאני קורא שמציג את "דעת התורה, האמיתית בלי התייפיפות ובלי המצאות
יוסי
6
שמחופשים לחרדים
חרדי שפוי
הרב ברוד לא עודד את מעשה הקיצוניים שיורקים ומבזים נשים ברחוב אבל הוא כן נותן גיבוי לאותם שרוצים להקפיד שלא לשמוע שירת נשים, או על נשים שרוצות לשבת בקו מהדרין. אתה בעד אותם עיתונאים שמכפישים את כלל הציבור החרדי ואותך בתוכם?
אלימלך
5
הפרדה אוקיי ומה עם עולה חילוניה ולא מעונינית אז מה בכח להתעלל בה לא זה לא היהדות סלח לי
בני
4
מובא במהר"ל כמדומני.אבל זה רק בבחינה מסוימת כמו שלע"ל ה"מלכות",תתעלה בראש ז"א בסוד אשת חיל עטרת בעלה ואז לא יהיה בשם הוי"ה ב"ה כמו היום אלא בשם יהיה, ה' אחד ושמו אחד שיעמדו זו"ן פב"פ בגמר התיקון. ובאמת,המשפיע הוא "הזכר".שהוא הקב"ה.והמקבל הוא ה"נוקבא". שכינה.א"כ איך המקבל יהיה שורשו גבוה יותר משל ה
shlomi052
... אך לעתיד שיהי' אור הלבנה כאור החמה הוא מפני שלא תקבל מהשמש כו', והיא המדרי' הז' שיהי' כתר א' לשניהם היינו שתקבל ג"כ מבחי' ת"ת דאימא כמו הז"א כו', וע"כ יהי' אור הלבנה היינו אור המל' כמו אור הז"א כו'. אמנם מ"ש ולילה כיום יאיר הוא שהלילה עצמה תאיר והיינו שההעלם יאיר מצ"ע לא מצד שיקבל מבחי' האור ו
בני
לעתיד לבוא "לא ילמדו איש את רעהו כי כולם ידעו אותי" וכיון שאז עצמות א"ס יאיר בגילוי ממילא מי שקרוב יותר לעצמות א"ס הוא המשפיע וכיון שיתגלה אז שורש המלכות/הכלים שנעלה משורש שאר הספירות/האור ממילא "נקבה תסובב גבר" וכו' עיין שם בהמשך תער"ב ובפרט בעמ' א'תמ"ב-אתמ"ג (ומבואר כמובן גם במקומות רבים נוספים)
בני
3
לשל הגבר? מי יכול להסביר? אם זאת הבינה משלים לה החכמה שהוא בחינה מעליה, וכבר שם יש אחדות גמורה. אז? בכל הבחינות הגלויות יותר (קרי נפרדות) הזכר הוא העליון
מיצי
מה יותר טוב? סובארו B4 או טויוטה קורולה? נראה שקשה לענות על השאלה אולם נוכל לבחון את המעלות שיש לכל אחד על פני השני. גם בעניין זה של ההשוואה המגוכחת בין גבר לאשה. השאלה היא לא ״מי יותר טוב״ אלא מהם יתרונותיו ומעלותיו של הגבר על האשה ומהן יתרונותיה ומעלותיה של האשה על הגבר. אם כל אחד יתחזק במעל
נדב
אין טעם לחפש עליונות הגבר או האשה. מה יותר טוב - סובארו B4 או טויוטה קורולה? אם מישהו יתן לכם תשובה חד משמעית לשאלה סימן שהוא עובד של אחת החברות או שהוא פשוט שטחי ובעל ראיה צרה וחד ממדית. לכל דבר יש את היתרונות והחסרונות שלו ובשקלול הדברים אנו יכולים לומר ש״לנו יותר טוב X או יותר טוב Y. אנו לא מ
נדב
"דכל הספירות שרשם בחיצוניות הכתר שנמנה במנין עשר ספירות, ושורש המלכות הוא בפנימיות הכתר שאינו נמנה במנין הספירות" (ספר המאמרים מלוקט ד' ד"ה תפילה למשה י"ג תמוז ה'תשכ"ט - עיין שם במקורות)
בני
דבר. הבאת רק ראיה שהמלכות מוצאה מהכתר לא עליונות על הזכר. ובמיוחד לאור העובדה שאין לא זכר ולא נקבה בכתר בכלל אלא אחדות. "אשת חיל עטרת בעלה" ו"נקבה תסובב גבר" אלה לא ביטויים של עליונות. כשאדם מניח על ראשו כתר מי החשוב? הכתר שהוא סמל או המלך שהוא הפועל? כשאשה מסובבת גבר בסה"כ מתקיימת הקללה "ואל אישך
מיצי
אין להם מנוחה לא בעוה"ז ולא בעוה"ב כי שואפים להשיג עוד ועוד א-לוקות שזה אין סוף. בזוהר ברעיא מהימנא תרומה דף קנ"ח ע"א: "מסטרא דעלמא דאתי לאו איהי מנא לגביה ולא לשמשיה לגביה אלא עטרה על רישיה" אם אתה מדבר על אדם וכתר, בוא נביא את הדוגמה הנכונה: לכל אדם יש נשמה בעלת 5 בחינות נרנח"י (נפש רוח נשמה ח
בני
אולי כאשר תסיר/י את גלימת ההתקפה - תתחיל/י להבין...
נדב
דעתי. הדבר ידוע שהמלכות היא תכלית הבריאה (כמובא שם במפורש עניין "דירה לתחתונים"), אבל זה לא מעיד על עניין מעלה. שכן אם מפני עודף גילויה היא תכלית הבריאה אז מובן מאליו שהדומם הוא עיקר ונזר הבריאה וזה קצת תמוהה (אם כי מונח אצלי בצ"ע כבר הרבה זמן), שהרי הדומם הוא הגס ביותר קרי הגלוי ביותר ובו יש את הת
מיצי
או רק בשביל להשמיץ??? אם אתה רוצה לדעת אני מציע לך לברר טוב טוב, אני גם לא ידעתי ועכשיו אני רוצה לברר זאת, אבל אני לא משמיץ!! כי כשלא יודעים את הצד הנגדי א"א ךהתנגד אליו.
חב"דצקער
הוא בדברי הגמרא בברכות דף יז. גדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מלאנשים. וביאר הגר"א שהן מסטרא דשמאלא ויותר קרובות לחטא, ולכן כשמתגברות - הן עולות יותר גבוה.
א
בודאי שההבטחה לנשים גדולה יותר מאשר לגברים, אבל לא כי הן נשים אלא כי הן מאפשרות לגברים ללמוד תורה. כמו בחינת "זבולון לחוף ימים ישכון ... יששכר חמור גרם". מה המקור לביאור הגר"א? מה גם שהתעלות פוטנציאלית למקום יותר גבוה היא לא הוכחה כי אינה עניין של מעלה אלא יכולת להשיג מעלה. וגם מה תגיד על דברי הארי
מיצי
בשער הפסוקים להאריז"ל, פרשת בראשית עמוד כ"ב: והבן היטב סוד זה איך נקבה נקראה עטרת בעלה .. והוא בהיותה תוך הזכר אז היא גדולה ממנו, .. ואחר כך נשמות הנשים הנקבות גרועות מן הזכרים
א
מהזכר, שזה ידוע. והמשכת לכשהיא יוצאת אז נשמות הנשים _גרועות_ מן הזכרים. מה הוכחת פה? שבשלב שלפני הגילוי אז הנקבה היא עטרת בעלה מעל? אבל זה ידוע שבכל שלב של הגילוי העניין מהתפך לפי התכלית מלמטה למעלה עד שמגיעים לאחדות גמורה! בכל אופן, הנקודה שלי היא שאין יותר ואין פחות אם כבר מדברים על שורשים אז הכל
מיצי
יספיקו, שכן ברוך ה' על-ידי חריפות אפשר לדייק הפכים והפכי הפכים ואפילו לטהר את השרץ בק"נ טעמים (ולא, אני לא אומר שמה שהרב אמר הוא "שרץ" לליצנים הרשעים שמחפשים מריבות) ולכן כל עניין שיובא מדיוקים אפשר לדייק ההפך המוחלט. ב"שפע טל" הרב שפעטיל הורווביץ' כותב במפורש את חשיבות הזכר על הנקבה בלי שום דיוקים
מיצי
2
שלא אוסרת לגבר לשבת ליד אישה.
א"א
1
מאמרו של הרב ברוד נפלא, וראוי להפצה ברבים.
אליהו
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים