כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם החפץ חיים ראה בעליית חובבי ציון כאתחלתא דגאולה?

פרופ' מרדכי ברויאר כתב על תחלופת המכתבים בין החפץ חיים לגר"ש שקופ כי החפץ חיים ראה בעליית חובבי ציון והתנועה הציונית כאתחלתא דגאולה; האמנם?! (היסטוריה)

| 70 | כיכר השבת |
החפץ חיים זיע"א
החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ד': ביום חמישי חשפנו את מכתבו של החפץ חיים לראש ישיבת גרודנא הגאון האדיר רבי שמעון שקופ, בבקשה שיתחילו ללמוד סדר קדשים בישיבתו, כיון שהלימוד הוא כהקרבת קורבנות בפועל ממש.

הגר"ש שקופ מצידו סירב לכך, כיון שסבר שלר"מים שלו יש כבר חידושים בסדר נשים נזיקין, משנים קודמות, ויהיה קשה להם להתחיל ללמוד ולחדש בסדר קדשים.

פרופ' מרדכי ברויאר בנו של הרב ד"ר יצחק ברויאר ממייסדי 'אגודת ישראל', בספרו 'אוהלי תורה' שעוסקת באלף שנות ישיבה, כתב בין היתר על תחלופת המכתבים בין החפץ חיים לגר"ש שקופ בעניין לימדו סדר קדשים בישיבת גרודנא, וכך דבריו: (ההדגשות שלי).

"עם עליית חובבי ציון והתנועה הציונית, שעוררו הדיהן, תקוות וציפיות כמעט בכל בית יהודי ברוסיה, שהרי הייתה אז צרה גדולה ליהודים שתחת ממשלת הצאר הרוסי. החפץ חיים ראה בהתרחשות זו אתחלתא דגאולה, וכדרכו פנה אל המשמעותיה ההלכתיות. הוא הקדיש שנים רבות של לימוד מסכתות של סדר קדשים, והוציא לאור סדר קיצורי הלכות כדרף הרי"ף בשם 'ליקוטי הלכות', וכן קובצי פירושים אחרים. יתר על כן, הוא ניהל תעמולה למען החדרת לימוד קודשים אל חוגי הלומדים, ובשנת תרס"ה (1905) פתח בישיבתו ראדין מחלקה מיוחדת 'כולל קדשים' לאברכים שהתמקדו בלימוד סדר קדשים".

בהמשך דבריו כתב פרופ' ברויאר על מכתבו של החפץ חיים לגר"ש שקופ בהצעה שיתחיל ללמוד סדר קודשים בישיבת גרודנא כפי שהרחבנו בפרק הקודם.

ברם, ברויאר לענ"ד לא דייק בחלק מדבריו. לגבי טענתו שהחפץ חיים ראה בעליית חובבי ציון והתנועה הציונית כאתחלתא דגאולה, ברור שהדברים אינם מדויקים.

יתכן שהחפץ חיים ראה בתנועת 'חובבי ציון' שקדמה ל'תנועה הציונית', כ"אתחלתא דגאולה", (מן המפורסמות שרבים מגאוני ליטא, פולין ורוסיה תמכו בה), וכפי שלימים חתם הגרי"ח זוננפלד על כרוז בו נכתב על "אתחלתא דגאולה" לאחר ביקורו במושבות החקלאיות הגליליות בשנת תרע"ד[1], אולם ברור שה'תנועה הציונית' החילונית לא גרמה לחפץ חיים לסבור שימיו הם בגדר "אתחלתא דגאולה", ולא מחמתם הוא ניסה להשפיע על הגר"ש שקופ שילמד קדשים בישיבתו גרודנא.

הסיבה העיקרית אותה כתב החפץ חיים לרצונו שבני הישיבות ילמדו את סדר קדשים היא כפי שכתב במכתבו לגר"ש שקופ שהובא בספר "מכתבים ומאמרים" ממרן רבינו בעל החפץ חיים זצ"ל חלק ב שנאסף ונערך על ידי רבי צבי הירש בנו של רבי מנחם מענדל יוסף נכד החפץ חיים, הוא: "שמפאת שהחיצונים והכופרים הטילו קרירות נוראה בעם ישראל, באמונת ה' ובתורתו, והם בטלו מישראל את לימוד התשב"ר וגזרו על המלמדים לבל ילמדו את הילדים את תורת ישראל, ורצונם שילמדו בבתי ספר שלהם", ואם דבר זה יתממש, סבור החפץ חיים: "הילדים יהיו כופרים גמורים שהרי בבתי ספר שלהם, לומדים מינות וכפירה", ולכן כותב החפץ חיים: "דברתי עם כמה גדולי ישראל והסכימו שכדי להחליש את כל הטומאה של המינות והכפירה, אין עיצה כי אם על ידי לימוד התורה... כשנלמוד בספר קדשים ונתעסק תמיד בעניני עבודת המקדש והקרבת הקרבנות וכו'".

כך למעשה אפילו המשפט "אתחלתא דגאולה", לא הופיעו בכתבי החפץ חיים, וכאמור מסתבר שהתכוון על תחילת קיבוץ גלויות, שהוא מושג שונה לחלוטין מ"אתחלתא דגאולה", ומדובר על תנועת 'חיבת ציון' בלבד שגדולי ישראל רבים תמכו בה לפחות בשנים הראשונות.

[1] וכך דבריו: "אחד מהחזיונות מרהיבי הלב שבדורנו הוא וודאי חזון הארצי-שראלי ההולך ומתקדם בכל ערכיו בשנותיו האחרונות. שלומי אמוני ישראל וודאי שצריכים לשמוח על החזון הנהדר הזה, שבו אנו רואים אתחלתא דגאולה. וכשאנו מביטים על המשובות הפורחות, על ההרים המתרחבות, על הפרוורים ההולכים ומשתכללים בא"י, ואנו קוראים את דברי הנביא "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה בְּיוֹם טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכֹּל עֲוֹנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת, וְהָאָרֶץ הַנְּשַׁמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשֶׁר הָיְתָה שְׁמָמָה לְעֵינֵי כָּל עוֹבֵר:" (יחזקאל ל"ו –ל"ג-ד) ואמרו הארץ הלזו הנשמה היתה כגן עדן והערים החרבות והנשמות בצורות ישבו, הרינו אז כחולמים". כמו כן התבטא הגרי"ח זוננפלד לאחר פרעות תרפ"ט שנעזבה העיר חברון מיהודים, והגרי"ח זוננפלד סבר שחזרה של יהודים לעיר האבות, היא אולי "אתחלתא דגאולה" (ראה ספר 'כולו לב')

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
70 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
עד שלא קוראים את ספר אורות לרב קוק ובפרט ישראל ותחייתו אי אפשר להבין דבר מתהליך הגאולה. ועוד "אם הבנים שמחה" מביא ראיות ברורות לכן שזוהי התחלת הגאולה, מה גם שהדברים ברורים כשמש בדברי חז"ל המצויינים שם. "תנועה חילונית" היא תנועה שבחר בה הקב"ה ליישב את ארץ הקודש ולהלחם למענה.
תמהני שהעלו את תגובתך, זה דברי כפירה גמורים! כנראה שאתה בדת אחרת! הקב"ה בחר בתנועה החילונית לגאול את בניו, אז בשביל מה סבלנו 2000 שנה? עיינתי באם הבנים לא שמחה הכל סילופים, ואני יכול להוכיח! כגון כתוב לא זכו יבוא המשיח עני על החמור והוא מסלף שלא זכו יהיה גאולה ללא משיח רח"ל,
אל תרתח, הרי הקב"ה בחר גם בגוי כדי לסייע לגאולת שבי ציון בימי עזרא הסופר.כוונתי לכורש מלך פרס. ואם היינו זוכים היינו נגאלים בימי עזרא
מה כפירה גמורה? זה ש*אתה* לא מבין למה סבלנו אלפיים שנה הופך *אותו* לדובר כפירה? זה בסך הכל הופך אותך לאחד שלא מבין. לא יותר מזה.
14
מה זה משנה מה הוא אמר. הרי לאחר פטירתו האתחלתא דגאולה קרמה עור וגידים ממש. קמה מדינה עם צבא והביאה לכאן קיבוץ גלויות של מיליוני יהודים אחרי 2,000 שנות גלות איומה. אם הוא היה זוכה לראות זאת, נראה לכם שהוא היה מתלבט בכלל?
מיסטר עם הארץ סלפן, במגילה יז, ב, מבואר שאתחלתא דגאולה יתחיל שנה אחת בלבד לפני ביאת בן דוד, וזה אחרי שבשנה ששית שמעו קולות, ו"קולות" יש על זה 3 פי' עי' סנהדרין צז, א, שם ביד רמה, וברש"י. זאת אומרת אין שום אתחלתא דגאולה לפני שמתקיימת ב"ששית קולות"!
בגמרא נאמר שהגאולה תגיע בשנה השמינית, למרות זאת גם השנה השביעית שבה יש מלחמות מוגדרת כהתחלת הגאולה שתהיה בשנה השמינית. כל עניין זה לא נפסק להלכה ברמבם. כך שהגאולה יכולה להיות בכל שנה,
לא הגבת לענין כלל, המושג חז"ל אתחלתא דגאולה רק אחר שישית קולות, ועי סנהדרין צז, שצריך להיות "כסדרן" דווקא, ובנוסף אפי' נניח יהיה בששית קולות, אבל בן דוד לא בא מוצאי שביעית הרי שזה לא אתחלתא, כל האתחלתא היא רק כי שנה לפניה זה הכנה לבן דוד, לגבי הר"מ אדרבא הוא תולה כל הגאולה רק במשיח, אם קם מלך מבית .
אתה לא הבנת. כל העניין הזה בשישית קולות, בשביעית מלחמות וכו' לא הובא ברמבם. משמע שזו שיטה דחויה שלא נפסקה להלכה כולל המושג הנז' שם ששביעית היא התחלת גאולה.
נכון לא נפסק להלכה המושג הזה שיש אתחלתא דגאולה, ולכן תפסיק לסלף בזה, אלא הגאולה מתחיל רק בביאת המשיח, רמב"ם מלכים יא, ד, אם קם מלך מבית דוד ומחזיר בתשובה ונלחם לכבוש א"י, וכו' ועי' שם "כל הנביאים דברו שהמשיח גואל ישראל ומשיעם", ולפי הכפירה שלך לא רק המשיח אלא הציוני גואלים ומושיעים.
הגאולה אינה מתחילה רק בביאת המשיח. זה תהליך של כמה שלבים שנדעם כשיהיו. כך היא גאולתן של ישראל קמעא קמעא, וברוך ה' זכינו לקיבוץ גלויות ולנצחונות פלאיים על שונאינו. כן נרבה וכן נפרוץ עד ביאת הגואל
ובכלל כל המקורות שגלות אדום עד משיח, רמב"ן כתב (ספר הגאולה) אנו בגלות אדום עד שיבא המשיח, והר"מ במאמר קידוש ה' שנתן ה' לעשיו מלכות עד ביאת המשיח, ורשי סנהדרין צז, א, וזל: ושני אלפים שנות המשיח -.. "שיבא משיח ותכלה הגלות ויבטל השיעבוד מישראל" עכ"ל, הרי פשוט שהגלות נגמר רק בביאת משיח! ועוד מאות מקורות
זה לא סותר. כי הגאולה קמעא קמעא, זכינו בינתיים לקבוץ גלויות וניצחנו את משנאינו בניסי ניסים
13
אחי ורעי בבקשה תתעוררו תסתובבו בארץ ותראו את הפירות שארץ ישראל נותנת, הגמרא מלמדת אותנו: "ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (יחזקאל לו, ח) ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו' (סנהדרין דף צח.)" נודה להקב"ה ונכיר טובה לבוראנו על הזכות הגדולה שנפלה בחלקינו לחיות בדור כזה.

הצגת כל התגובות

12
מי שמעוניין בעדות נאמנה בנושא זה, יש בתולדות החפץ חיים של רבי לייב הבן שלו. מסביר בהרחבה את שיטתו בזה
11
שאלו את החזון איש זצל שיש אומרים שכל המהלך הציוני הוא אתחלתא דגאולה וענה להם שמא נומר שזה סיפא דגלות?
10
פרופ מרדכי ברויאר הוא בנו (ולא נכדו) של הרב ד''ר יצחק ברויאר.
9
עיין בספר מאיר עיני ישראל הדברים החריפים של הח"ח נגד הציונות הדתית, שציטט תלמידו ומשמשו הגה"צ הרב חיים חייקין זצ"ל. עיין גם בקובץ מאמרים לגה"ק מרן הרב אלחנן ווסרמאו הי"ד.
העובדות ההיסטוריות מוכיחות שהוא טעה. כשני מיליון חרדים הושמדו בשואה!! כמעט חוסלה היהדות החרדית. יש לך ראייה גדולה מזו שהוא טעה??
אצלכם החרדים מצנזרים כל ציטוט של חכמי ישראל שתמכו בציונות ומעלים על נס כל שמץ אמירה שאפעס יכולה להתפרש כהתנגדות לציונות. המציאות יותר מורכבת מזה
אף אחד מגדו"י לא תמך בציונות, הרעיון הציוני פירושה שלטון ומלכות עצמאית שמורדת בגויים, יתירה מזאת לפני המדינה, רבני המזרחי בעצמם כתבו שחלילה למרוד בגויים בשביל לקבל א"י, ורק תמכו לבוא לגור ברשות ללא שום מלחמה ויד חזקה. ורק אחר הקמת המדינה התחילו רבני המזרחי לסלף שמצוה לעשות מלחמה למען א"י.
כמעט כל גדולי ישראל מן המזרח תמכו. ההתנגדות הייתה מאשכנז והם טעו כי כולם הלכו בשואה. וכל עדות המזרח זכו ועלו לארץ ברינה
כבר השבנו על דברי הכפירה הרבה פעמים, אין מן הצורך לחזור כל יום על התשובות הפשוטות! אגב אף אחד מגדו"י מהמזרח מלפני המדינה לא תמך שמותר לעשות מלחמות לכבוש א"י, כולם התנגדו לזה, וכגון ר"י די ליאון, ריב"ש, רשב"ש, החבי"ף, ובדור האחרון פסק רב עובדיה שאיסור השבועות עד משיח (החזרת שטחים במקום פקו"נ אות ז')
אינך מכיר את גדולי יהדות המזרח שחיו בזמן הציונות ותמכו בה ובמלחמותיה בערבים. היו מתפללים יום יום להצלחת הציונים להעיף את הערבים ולכבוש את הארץ. אין לך שום מושג מהרב יוסף משאש ממרוקו, הרב כלפון משה הכהן מג'רבא, הרב יחיא יצחק הלוי מתימן ועוד. אתה סתם אשכנזי משובש במסורת משובשת ומקוטעת
כבר כתב הב"י תחילת סי' רמ"ט, שלא שייך מלחמת מצוה בזה"ז, ולכן התקשה למה הטור מזכיר בכלל ציור של מלחמת מצוה, והב"י משיב שמדובר כגון שנשבו גויים וישראלים, ובמקרה כזה מותר לילך להציל אותם. עכ"פ היוצא מדבריו שסתם מלחמת מצוה לכבוש הארץ אין כלל בזה"ז, וזה היפך דעת המסלפים שציינת, שמצוה תמיד להלחם לכבוש א"י
כל אלו לא מגיעים לקצה קצה רגליהם של רבותינו גדולי הדורות שהתקבלו בכל ישראל, וק"ו שלא יכולים לחלוק על רבותינו הרשב"ש, ריב"ש, כפתור ופרח, היעב"ץ וכו', רבי יצחק די ליאון (שמרן הב"י מכנהו 'רבינו הגדול') שכותב שדעת הר"מ שאסור לכבוש א"י עד משיח, (מגילת אסתר על מצוה ד' שהוסיף רמב"ן).
המסורת האמיתית לא מתרגשת מרבותיך. האמת לא תשתנה אם רבים יסכימו לה או יתנגדו לה. זה ההבדל בין יהדות המזרח ליהדות אשכנז. האשכנזים מסתמכים על "אישים ושיטות" ויהודי המזרח על "המסורת המדוייקת". אגב, גם הנוצרים והמוסלמים (להבדיל) על "אישים ושיטות" אולם ליהדות יש "מסורת מפורסמת". ולא קרב זה אל זה.
ראיה ברורה שהרשימה שציינת הם ע"ה, שהרי כתב הרמב"ם סוף שורש י"ד, שדבר ידוע ופשוט שהמלחמה לכבוש הארץ אינה אלא כשיש סנהדרין ואו"ת, והב"י כבר כתב תחילת סי' רמ"ט, שלא שייך מלחמת מצוה בזה"ז (היינו לכבוש עיירות א"י), ולכן התקשה שם הב"י למה הטור כותב בכלל ציור של מלחמת מצוה והשיב
יהדות המזרח וחכמיה מתבססים על המסורת מאב לבן והיא פשוטה ומפורסמת. לא מתרגשים מקושיא של גדול זה או אחר. היחס לגאולה לא התחיל מהקושיא של הב"י, ומקושיא גם לא מתים. יש מסורת פשוטה וברורה שצריך לכבוש את הארץ כמו שהשתדלו בכל הדורות בר כוכבא ועוד
8
עי' "ציפית לישועה" מפרק ד' ואילך, מוכח שם הרבה פעמים מכל מהלך דבריו, שהיה פשוט לו לח"ח שהקרבות קרבנות זה רק אחר ביאת המשיח, ולכן מאריך להסביר שם למה צריך ללמוד סדר קדשים על אף שזה לא הלכות לזה"ז, והוא מביא דוגמה מעוד לימודים שלומדים על אף שזה לא הל' לזה"ז,
7
כאחד שמכיר הסגנון שלך, ידעתי כבר מהכתבה הקודמת שאתה מתכונן לנושא זה על הח"ח,
6
גם ר' שמעון שקאפ וגפ החפץ חיים היו ציונים . קשה לכם לקבלתאת זה אבל אלה העובדות
חחח נעבאך, רבי אלחנן וסרמן מעיד (מעשי למלך) ששמע מהחפץ חיים שאמר: ברור לי שהציונים מזרע עמלק (דיבר על נשמתם). הח"ח כתב בביאור הלכה, שק"ג וביאה לא"י יהיה אחר ביאת הגואל.
אם החפץ חיים אכן כתב שביאה לארץ ישראל תהיה אחר ביאת הגואל, אז הוא טעה בגדול. אינך יכול להכחיש את המציאות
נעבאך, אתה כותב כפירה של רמה של ילד, לא כפירה מחכימה, רואים שלא למדת נ"ך עם מפרשים מימיך, וזה כמו להגיד אם הקב"ה באמת כתב בתורה שא"י תקיא את החוטאים, ואנו רואים שזה לא התקיים, אז כנראה שהתורה לא אמ.. חלילה. פשוט תת רמה!
חחח כמה אתה לא מפותח. אתה משווה בין דברי הח"ח לדברי הקב"ה?? אין כופר גדול ממך שמשווה חס ושלום את הבורא לבשר ודם. ולעצם העניין, הרמב"ם כתב בסוף הלכות מלכים שסדר הדברים בימות המשיח מה יהיה לפני מה אינן עיקר בדת ואין לנו בכך מסורת. לכן, כל חכם שדיבר בנושא זה כולל הח"ח דיבר מסברא.
הח"ח לא דיבר סתם מסברה או דרשות, אלא ההיפך כתב זאת בביאור הלכה, בגלל שזה נוגע לשאילה הלכתית, לגבי האם מותר להשתמש בבית כנסת בחורבנו כשהתנו על תנאי, וההלכה היא שיש הבדל בין בתי כנסת של חו"ל לא"י, והסיבה כי ק"ג וביאה לא"י יהיה אחר ביאת המשיח!
אלו הן עדיין דברי סברא. גם אם זה בביאור הלכה זו סברא. אל תעשה מעצמך צחוק
כל מילה נוספת מיותרת, אתה מעיד בעצמיך איזה כופר אומלל, ובור ע"ה אתה!
גם כשיבוא המשיח אתה לא תאמין, כי הוא לא ממ"ש מלובאוויץ'. חחח
ועי' פי' מהרז"ו שהש"ר ב, ז, וז"ל א"כ למה מלך המשיח בא. פירוש שזהו ענין של מלך המשיח לעלות כל ישראל יחד מהגלות (לא"י), ואם חלילה יעשו בעצמם כך (היינו ק"ג מעצמם) יפסידו גאולת המשיח עכ"ל.
גם פירוש מהרז"ו הוא סברא. אתה מתגלה ממש כעם ארץ גמור
אין לי מה להגיב לכופר בור כמוך! מהרז"ו כותב שאם חלילה יעשו ק"ג מעצמם, יפסידו גאולת משיח, ואתה כותב שזה סתם סברה ולא הוראה ברורה, (אגב גם סברה של גדולי הדורות שנכתב ע"י, אומר לנו הרבה על דעת תורה).
מהרז"ו כותב שאם "חלילה" יעשו ק"ג מעצמם, יפסידו גאולת משיח, לשון "חלילה" זה אזהרה שלא יעשו ק"ג מעצמם כדי לא להפסיד גאולת משיח, ומעניין שאתה לא יודע להבין לה"ק, ואתה כותב שזה כביכול סתם סברה ולא הוראה ברורה, (אגב גם אילו היה 'סברה', עדיין סברה של גדולי הדורות אומר לנו הרבה על דעת תורה לגבי הגאולה).
סברא זה סברא לא יותר. תלך אחר המסורת המפוארת של יהדות המזרח ולא תיכנס לדחקים ולתירוצים וללחצים נפשיים
במילים אחרות אין לך מה להשיב, ואתה כותב מילים לא קשורות לנידון!
מכיוון שאינך מכיר את המסורת האמיתית של יהדות המזרח אז אתה משיב כפי שאתה משיב. אתה שבוי בעולמה הצר של אשכנז. עולם צר כעולמה של נמלה
הר"מ דיבר לגבי אם משיח קודם לאליהו, אבל לגבי ק"ג הוא פסק להלכה (מלכים יא, א) שפסוקי ק"ג שבתורה, ובכל הנ"ך העידו על המשיח, ולא רק זה הוא חזר על זה הרבה פעמים, כגון הקדמת הרמב"ם לפרק חלק, וכן שם עוד בביאור לעיקר י"א, וכן בעדיות ח, ז, וכן איגרת תימן, וכן מלכים יא, ד כתב זאת פעמיים.
לא שייך לומר לגבי קיבוץ גלויות שהוא פסק. כי הרמבם מודה שהוא לא יודע מה יהיה קודם למשיח כמו שאינו יודע אם אליהו קודם. שהרי כתב וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם היאך יהיו עד שיהיו!
לפי הר"מ לא ניתן לסלף על ק"ג ללא המשיח, כי אם נאמר שיש מושג של ק"ג ללא משיח, א"כ יוצא שדברים ל' לא נאמר דווקא על משיח, וא"כ אין לרמב"ם שום ראיה מהתורה שמי שלא מאמין במשיח כופר "בתורת משה", וכל הראיה שלו שכפירה במשיח זה כפירה בתורת משה, היא רק משום שהתורה "העידה" פסוקי ק"ג, וביאה שלישי לא"י על המשיח!
אתה מתפלפל סביב עצמך מחוסר הבנת דברי הרמבם הפשוטים שלא ניתן לדעת כיצד יהיו הדברים עד שיהיו. אבל רק עד שיהיו, והנה ב"ה זכינו לקיבוץ גלויות וכיבוש ארץ הקודש. ישתבח שמו לעד!!
כבר הוכח הרבה שמלבד שהנך כופר ידוע, אתה גם טיפוס גאוותן שלעולם לא יוכל להודות שטעה.. גם כשמציגים לך שחור ע"ג לבן, פסק הר"מ שאין לך מה לענות עליה, שהתורה "העידה" פסוקי ק"ג דברים ל', וביאה לא"י על המשיח, ולכן מי שלא מאמין במשיח, כופר באותם פסוקי ק"ג שנאמר על המשיח.
אין לך ידע ראוי במסורת האמיתית של עם ישראל שנשתמרה דוקא ביהדות המזרח ולכן אתה מגיב כפי שאתה מגיב
גם לגבי קיבוץ גלויות כתב הרמבם שאין לנו ידיעה מה יקדם למה. לך תלמד היטב רמבם. אגב, הרב שלך ישראל הלפרין החבדניק המהולל פסק שהרבי הוא הבורא. עפרא לפומיה ולפומך ועובדי אלילים ממ"ש
ר"מ לא דיבר לגבי ק"ג, אלא על באת אלהו קודם משיח, לגבי ק"ג ציינתי לך כ8 מקומות מר"מ שהמשיח יעשה זאת, יתירה מזאת לפי הר"מ מה שקובע שזה "משיח בוודאי", אם משיח יקבץ נדחי ישראל (אגב מבואר בזה שכל ישראל לא אמורים לעלות לאי), ולשון קנ"י בא לומר אפ' הנדחי, היינו לא רק קבוץ קני ועיקר ישראל, עי' חת"ס ח"ו צ"ח,
חחחח איזה דקדוקי עניות של עמא דארעא. תעשה טובה אם אין לך תשובה ברורה עדיף שתשתוק. סייג לחכמה שתיקה
ענו לך תשובה ברורה עם הוכחות שחור על גבי לבן, שלפי הר"מ ק"ג רק ע"י המשיח, ובאיגרת תימן כתב: "זה יסוד גדול מיסודי אמונת ישראל, יעמוד מזרע שלמה איש שיקבץ נפוצותינו". רק כופר שנשמתו לא מישראל יכול להכחיש מילים מפורשות שכאלו מהר"מ! אגב במייל אני יכול לשלוח לך 100 מקורות, שק"ג וביאה לא"י רק אחר המשיח!
תפסיק עם פלפולי ההבל שלך ותחשוב כמו הרמבם, כמו יהודי המזרח ותזכה לראות את האור. קיבוץ הגלויות מול עיניך ואתה מכחיש את המציאות חחח ככה זה שרואים את המציאות בצורה עקומה (=אשכנזית, ואני אוהב את אחיי האשכנזים אבל יש להם הבנה לא ישרה בלשון המעטה ודי לחכימא)
כל מילה נוספת מיותרת, אתה מעיד בעצמיך בתגובתך איזה כופר אומלל, ובור ע"ה אתה! (את מי אתה אוהב ממש לא מעניין אותנו, אנו במילא לא מצרפים אותך למניין, מחמת שהנך כופר בזוהר, במדרש רבה, ובירושלמי, וגם חולק על הר"מ שפסק שק"ג התורה "העידה" על משיח!).
הכפירה הגדולה ביותר בדורנו היא של חבדניקים כמוך שמעריצים בשר ודם. וזו מסורת אשכנזית להעריץ בשר ודם, ברסלב, ברלנד, בעשט, מזריץ ועוד ועוד. הרשימה ארוכה מאוד. זו לא יהדות, זו עבודת אלילים
5
ב'ציפית לישועה' פ"ב, כותב החפץ חיים שלא לטעות שקבוץ גליות יתמשך כמה שנים, אלא זה יהיה במהירות גדול מאוד.
4
דעת הח"ח שהגלות עד משיח, ח"ח בספרו שם עולם ח"ב שער התחזקות סוף פי"ד בהערה וז"ל: "וכל הלילה היה רמז לעת הגלות" שימצא הרבה מציקים לישראל שיהיו רוצים לכלותם, ולפחות להזיקם בכל מה שיוכלו, "ויומשך זה הדבר עד עלות השחר שהוא רמז לאור בוקרו של משיח", ומיד שיאר האור ויתגלה כבוד ה' בעולם יכירו כולם האמת עכ"ל.
זה לא כ"כ משנה מה הוא כתב כי הרמבם פסק שאין לאף אדם כולל נביאים מה יהיה סדר הדברים עד שיהיו. וכיום אנחנו רואים שקיבוץ הגלויות נעשה לפני ביאת המשיח.
יש בחירה לעשות ק"ג מזוייף, כמו שיש בחירה לעשות מלחמות לכבוש א"י, על אף שזה אסור לפי כל הפוסקים. עי' פסקי ריא"ז כתובות יג, ו, שסק שאסור לעלות לא"י כעין קבוץ גליות, ופשוט שכמו בכל איסור יש בחירה, גם כאן יש בחירה לעבור על זה! תלמד נ"ך עם מפרשים וזה אולי יעזור שתצא מהכפירה והדמיון שאנו בק"ג!
ועי' מגילה יז, ב, מבואר שם מרש"י שלפני שהק"ג יתיישב בי-ם כבר לא ישאר שום רשע ופושע שלא מאמין שתורה משמיים, היינו ששום חילוני לא יתיישב בי-ם בק"ג האמיתי, ודי בזה לסתום כפירתך!
העיקר אצלך זה לובאויץ' המשיח. כל השאר כופרים חחח
3
מקור הדברים הם מביוגרפיה שכתב בנו הגאון זצ״ל. לאחמ״כ כשהשתתפו בזה החופשים הוא לא רצה להשתתף עמם ואמר שנמתין לראות אם זה מצליח או לא. וכפי שהביא הגר״א וסרמן זצ״ל בשמו ״אם ה׳ לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו״.
2
כל אחד יפרש את זה איך שבא לו.....
1
בתוך המכתב המזוייף מהרב זוננפלד כתוב התשובה עצמה, האם אנו באתחלתא דגאולה או לא, יחזקאל לו, לג: "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי "ביוֹם טהרי" אֶתְכֶם מִכֹּל עֲוֺנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת", רק אחר שלא ישאר שום עוון בישראל, היינו אחר שחזרו בתשובה אז יבנה א"י, והמלבים כותב זאת מפורש!
הרב זוננפלד עם כל הכבוד לא הסגן של בורא עולם. עשה גם טעויות לא קטנות במהלך חייו. ה' ימחול לו. תתחיל להעריץ את הקב"ה לפחות כמו שאתה מעריץ את הרב זוננפלד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים