כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"שטותים והבלים"; דבריו החריפים של הרבי

על קדושתו וגאונותו של הגה"ק רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם זי"ע ה'שפע חיים' מצאנז נכתב רבות; הנה דבריו החריפים על שיטת הלימוד שעוסקת רק בפלפולים (היסטוריה)

| 22 | כיכר השבת |
השפע חיים מצאנז זי"ע
השפע חיים מצאנז זי"ע (מאת Yael Simon מוויקיפדיה האנגלית, CC BY-SA 3.0)

פרק ט': על קדושתו וגאונותו של הגה"ק רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם זי"ע, האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג, מחבר הסה"ק 'שפע חיים' ו'דברי יציב' נכתב רבות.

האדמו"ר עמד בראש חסידות צאנז-קלויזנבורג משנת תש"ו (1946) ועד לפטירתו בשנת תשנ"ד (1994), והיה ממקימי העולם היהודי של אחרי השואה, וכן מייסד קריית צאנז בנתניה ובית חולים לניאדו.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

את הרידב"ז שציטטנו שעוסק בפולמוס שיטת הלימוד של גאוני ליטא, ציטט אדמו"ר 'שפע חיים' מצאנז זי"ע (שפע חיים הדרכה וחיזוק עמ' שלח), והמשיך וכתב:

"ודוה לבי למאוד, שאני רואה שנשתרש בישיבות קדושות שלנו שלומדים ח"ו דברי חז"ל כדברי חולין... ולא לומדים ביגיעת בשר ונפש לאמיתה של תורה לדייק בדבריהם הקדושים... כמו שכתב אא"ז בדברי חיים... ומייגעים על חידושי מהרש"א ז"ל או מגן אברהם כראוי, ולא עלה על לבם לחדש... כי יודעים ומכירים ערך עצמם שאין בכחם לחדש דבר אמת ונכון, לא כן וכו' מפלפלים בהבלים וכל מי שיודע רק מימרא בש"ס תיכף אומר חידושים, עיין שם דבריו הקדושים להבות אש".

השפע חיים מצאנז זי"ע (מאת Yael Simon מוויקיפדיה האנגלית, CC BY-SA 3.0)

ממשיך ומצטט ה'שפע חיים' מדברי זקנו ה'דברי חיים' שבכל הדורות ישבו ולמדו לייגע עצמם להבין כל אות בש"ס וכל מילה ברש"י ותוס'. ובאות ג' כותב דברים חריפים ביותר:

"ובעוונותינו הרבים ותרד פלאים שעוסקים רק בדמיונות וסברות שדופות קדים, וכל המרבה בשטותים והבלים הרי זה משובח, וכל הממעט מללמוד פשוטו כמשמעו תורת אמת הוא מתעלה על חבירו".

הדברי חיים מצאנז זי"ע; ציור מאת לזר קריסטין (באדיבות בית המכירות קדם)

נאה דורש נאה מקיים. השפע חיים מצאנז מסר מידי שבוע 7 שיעורים בגמרא, יורה דעה, וחושן משפט. כל ימיו עודד את חסידיו לדעת את כל הש"ס. במסגרת מפעל הש"ס העולמי שהקים, נבחנים הלומדים מדי חודש על שבעים דפי גמרא, רש"י ותוספות, ותוך שלוש שנים לומדים, מסיימים ונבחנים על כל הש"ס.

יש לציין שהשפע חיים זי"ע בראש השנה לפני התקיעות התעמק בספר 'קצות החושן'. הרב שלמה לורנץ מזכיר פרט מפעים זה בזיכרונותיו וכותב: "החסידים היו בטוחים שרבם מתעמק בכוונת התקיעות", אך לאחר זמן נודע שהיה לומד בספר 'קצות החושן'.

השפע חיים עצמו נדרש להסביר את פשר מנהגו זה, וענה בהאי לישנא: "בראש השנה אנו באים לפני בורא העולם עם חבילות של בקשות. אם הקב"ה ישב עמנו בדין וידקדק עם כל אחד אם בקשתו אכן מוצדקת, אוי לנו! מה איפה העצה היעוצה? עלינו לגרום לה' יתברך שמחה גדולה, כדי שיעניק לנו ביד רחבה, בלי לדקדק עמנו... וכיצד יכולים אנו לגרום להקב"ה שמחה? 'קודש אבריך הוא חדי (שמח) בפלפולא דאורייתא', נאמר בזוהר". לכן דווקא לפני התקיעות, בשעה שאנו נכנסים לפני התקיעות, בשעה שאנו נכנסים לפניו לדין, קבע ה'דברי חיים' את לימודו בספר קצות החוזן וזכה לפלפל לאמיתה של תורה, ואין לך שמחה גדולה מזו לפני הקב"ה.

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
שיטת הליטאים אינה פלפול אלא הבנה מקומית עמוקה ,השפע חיים אמר כל יום מימי חנוכה פלפול ארוך ,וכן בנו .
ללא שם
13
אתה לא מכיר עולמו, מרבית הגדולים מעולמו לא ידעו ולא הבינו כלל דרך הלימוד הזה. כלך לך מעולם שאינך יודע כלום
חאזקל
12
הוא צודק : לכו לישיבת כסא רחמים.שם הסופרמרקט של העיון..
אבאתו

הצגת כל התגובות

11
ולא זכיתי להבין את פסקו התמוה של הרבי הצדיק מקלויזנבורג, (דברי יציב יו"ד סי' מ') לגבי כניסה למערת המכפילה, כביכול יש לזה דין של כניסה לבית ע"ז, בגלל מסגד מוסלמי שיש שם, ובכלל תמוה שהרבי זצוק"ל פסק נגד הרמב"ם, והבית יוסף, שפסקו שהישמעאלים אינם כלל עובדי ע"ז.
רודניק
כמו כן שמעתי פעם שהרבי רצה לפסוק שהמוסלמים עובדי עבודה זרה בכדי שגם בשמיים יפסקו כך, ואז נוכל לנצח את הערבים במלחמות.
אסף
זה מחלוקת ראשונים. גם הציץ אליעזר פסק שאסור.
אסף
10
לפעמים זה ממש חילול השם שרואים מגיד שיעור בעיון 30 שנה בסוגיות בסדר נזיקין שלא יודע ידע מינימלי בחלקים אחרים של איסור והיתר ואבן העזר גם רבי נחמן מברסלב סבר כך שרק כשעתיים ביום ללמוד בעיון והשאר בקיאות וסדרים בכל חלקי התורה
מ.י.ו
ר' אייזיל' חריף התבטא על הלומדים בקיאות ''מתגייעים לא לדעת''. ידוע הפתגם ''בהמה שאכלה בקיאות''. (הלשון במס' חולין הקיימות היינו עצים).
אברהם בטיטו
א"א לדעת כלום, אם לומדים רק 8 דפים "בעיון" לזמן שלם, בתורה הקדושה חופרים רק אחר שיש לך ידע בכל השס, זה כמו ללמוד קבלה לפני שלמדת נגלה. "מתייגעים לא לדעת", זה נאמר בדיוק על המתייגעים ומתפלפלים על לשונות, וסברות של אחרונים, בלי לדעת מה הגמ' בעצמה אומרת בעמוד ב' של הדף.. ועיין מה שכתב אחד מהראשונים,
פפושדו
9
יש טעות במאמר: הדברי חיים התעמק בקצות החושן לפני התקיעות, ולא השפע חיים כפי שנכתב.
מוטי
ישר כח על העמדת דברים על דיוקם!
ח
8
זה מה שעושים היום בגור לומדים גמרא ולא מתפלפלים וכך בחורים יוצאים מישיבה עם לפחות 1000 דף גמרא אחר כך אפשר להתחיל בעיון
Chaim
מי שהתרגל לשטחיות נשאר שטחי. יש גם "פוסקי הלכות" שלא יודעים לקרוא,פשוטו כמשמעו,ואכמ"ל
א
ברוך שעשני סט
ב''ה
7
נכון, מה שגור עושים בקטע שנבחנים על מאות דפי גמרא זה קידוש השם עצום, וזה הדרך לקבל חשק גדול בתורה, כי רואים שמספיקים עוד מסכתא ועוד מסכתא, וגם יודעים אותה ע"פ.
רודניק
6
הכותב מתבלבל בין הדברי חיים שלמד "קצות" ובין השפע חיים (שאולי גם למד אבל הסיפור לא היה איתו).
בערל & הערשל
5
האם הרבי התכוין נגד דרך הלימוד בפונוביז והישיבות הליטאיות? כי אם לא הם, אז על מי הוא התכוין?
כב
4
תענוג, אין מילים! ישר כח
ורד
3
מה שכתבתם על לימוד הקצות החושן בשעת התקיעות זה מסופר על הדברי חיים ולא על נכד נכדו השפע חיים
ללא שם
בן נכדו לא נכד נכדו
חיים שבתי
2
מעניין שר' שמעון שקאפ אמר שזה פלא שהחסידים לא יודעים ללמוד ובכל זאת הפסק שלהם למעשה נכון
אבי
1
לפני התקינות צריך לעיין בכונות התקיעות. וכנראה שלא היה לו שיג ושיח בהם רק בספר משנת חסידים וקצת במורה נבוכים. אעפ''י שהיה תלמידו של בעל עטרת צבי מזידיטשוב כמ''ש באגרתו בספר ''כנסת הגדולה'' מ''מ לא נחשב כמקובל.
אברהם בטיטו
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים