כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

גאון וצדיק או משכיל וידיד הרפורמים?!

בשנת תק"ט (1749) ירדה לעולם במדינת גליציה נשמתו של החכם היהודי מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב. על דמותו ישנו ויכוח בין גדולי ישראל - האם היה גאון קדוש או "משכיל", ידידם של ראשוני הרפורמים? • פרק א' (היסטוריה)

| 9 | כיכר השבת |
ספר 'חשבון הנפש'
ספר 'חשבון הנפש' (צילום: באדיבות אוצר החכמה)

פרק א': בשנת תק"ט (1749), בתאריך לא ידוע, ירדה לעולם במדינת גליציה נשמתו של החכם היהודי מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב. על דמותו ישנו ויכוח בין גדולי ישראל זצוק"ל ושיבלחט"א, האם היה גאון קדוש זכר צדיק לברכה, או "משכיל", ידידם של ראשוני תנועת הרפורמים לדיראון עולם.

החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב התפרסם בעיקר בשל ספרו "חשבון הנפש", שקיבל הסכמה של י"ב רבנים בני דורו. לאחר פטירתו הודפס הספר בעידודו של גאון תנועת המוסר רבי ישראל סלאנטר זי"ע (ולימים קיבל את הסכמתם של גאונים רבים כדוגמת הגה"צ רבי איזיק שר והגה"צ רבי יצחק מֶלצַן).

מהדורה ראשונה של ספר 'חשבון הנפש' שכתב החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב. תקס"ח (1808) (אוצר החכמה)
ספר 'חשבון הנפש' שכתב החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב בהוצאת תלמידי ישיבת סלבודקא בליטא תרצ"ז (1937) (אוצר החכמה)

מחלוקת נורא וחריפה ישנה בין גדולי ישראל זצוק"ל ושיבלחט"א על היחס לספרו "חשבון הנפש" שנפוץ בחלק מהישיבות ובתי המדרשות.

ישנם שסבורים שספר מוסר זה קדוש ברמה של "אורחות צדיקים" ו"מסילת ישרים". לעומתם, ישנם הסבורים ש"חשבון הנפש" כמוהו כספרי עכו"ם שהוקדשו ליהדות, כגון "המידות" של הפילוסוף הנוכרי אריסטו, שאומנם מצוטט אצל רבים מרבותינו ראשונים ואחרונים, אבל אינו מוגדר כספר קודש[1].

• • •

בפרקים הבאים נעסוק בפולמוס שעסקו בו בין היתר, כותבי 'מוסף שבת קודש' של עיתון 'יתד נאמן', וכן (להבדיל) חוקרים מפורסמים מהפקולטות למדעי היהדות באוניברסיטאות.

"החוקרים" ובראשם פרופ' עמנואל אֶטְקֶס, מהאוניברסיטה העברית, סבורים שהחכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב היה "משכיל". לאחר ש"חשבון הנפש" נדפס בשנים האחרונות בברכת חלק מגדולי ישראל, כתב אטקס מאמר אקדמאי בשם "שובו של ה"משכיל" מנחם מנדל לפין אל חיק שלומי אמוני ישראל", במטרה להוכיח שהחכם לפין היה "משכיל". כאמור, לא רק אטקס אלא גם חלק מגדולי ישראל סבורים כך.

בסדרה מיוחדת נביא בפני גולשי כיכר השבת את הפולמוס בעניין החכם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, האם היה יהודי חרדי שומר תורה ומצוות, קלה כחמורה, או שמא משכיל גליציאני, ידידם של ראשוני הרפורמים רח"ל.

נשמח לקבל מכם, גולשים יקרים, מידע על הפצת הספר "חשבון הנפש" בהיכלי התורה ובבתי הכנסיות והמדרשיות. אם מצאתם את הספר בארון ספרי המוסר בישיבה או בכולל שלכם - נשמח שתצלמו זאת ותשלחו למייל sisraerl@gmail.com כדי שנפרסם את התמונה בכתבות הבאות (אם תרצו קרדיט נעשה זאת כמובן, ואם לא - נכבד את בקשתכם).

[1] יצוין שבפרקים א-ה שמונה פרקים לרמב"ם, יש שטוענים שהם פרפרזה של חיבור של אל פאראבי, המבוסס בעצמו על אריסטו, בספרים אתיקה ועל הנפש. עוד חזון למועד לעסוק בהתייחסות של גדולי ישראל ובראשם הגר"ח קנייבסקי לחיבור זה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
מה הקטע שלך עם "תחקירים מסוג זה? אם מדובר בצדיק יר"ש ואתה בעצמך כותב שגדולי עבר סמכו עליו אז אתה מסתכן בהוצאת שם רע על צדיק שנפטר מזמן. ועל הדרך מערער את האמונה ברבים אחרים. אולי גם הם לא היו מי שאנחנו חושבים שהם? במה אתה שונה מהמשכילים וממשיכי דרכם בדור זה שהרבו לחקור ולדרוש בחכמי המקרא והתלמוד ולה
ללא שם
6
רבי מנדל לפין היה משכיל ודקדק במצוות קלה כבחמורה מלבד כל מה שקשור לקבלה אותה לא סבל (בשל ההזיות והבערות בעקבותיה)
הליטוואק
5
גם על הרמב''ם הקדוש היו מי שחלקו עליו
תזכורת

הצגת כל התגובות

4
להבנתי אם ר"י סלנטר אישר אפשר לסמוך
משה בן אברהם
3
היה קודש קודשים יש לנו בישיבתינו הקדושה
ללא שם
הגאון רבי אביגדור מילר זצ"ל לימד ברבים ועידד את הלימוד בספר זה. כפי אשר קיבל מרבו המובהק רבי איזיק שר זצ"ל מסלבודקה. אמנם שכן ששיטת החינוך והרגל במידות מיוסד עפ"י שיטת החקרן הגוי בענדשימן פרענקלין. אבל כבר אמרו חכמה בגוים תאמין.
יחזקאל
איזו ישיבה? תשלח למייל המצורף בסוף הכתבה פרטים ותמונות.
ישראל שפירא
2
ידוע הדבר שעל כל אחד ואחת מאיתנו צריכים לעשות חשבון נפש..כל אחד לעצמו יודע מה צריך לשפר ולתקן !
בלי קשר לספר
1
בדור הזה כל מי שלא מיישר קו עם מה שנקרא ''גדולים'' בפי העם נחשב ל''משכיל'' עפרא לפיהם מי קובע מי זה גדול זה אפילו ה''גדול'' לא יודע
ללא שם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים