כיכר השבת

הסערה חוזרת?

דיון בבית הדין בבני ברק: אלו פאות כשרות?

בבית דינו של הגר"נ קרליץ נערכה אסיפה מיוחדת לדיון בכשרות הפאות בשל החשש לשיער של עבודה זרה. הדיינים מינו שני שליחים לחקור את הנושא ויתכנסו לדיון נוסף (חרדים)

| 67 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

האם סערת כשרות הפאות חוזרת? לפני מספר שנים התחוללה סערה של ממש במגזר החרדי בעקבות החשש לכשרות פאות הנשים זאת לאחר עדויות שונות לפיהם השיער לפיאות ברובו מגיע מהודו והוא נגזז מקורות של חשש לעבודה זרה.

בעקבות הסערה קיבלו על עצמן באותה העת נשים רבות שלא להשתמש כלל בפאות נוכריות ועברו לחבוש מטפחות וכיסויי ראש מבד.

במקביל לכך הקפידו הנשים שכן המשיכו לרכוש פאות לעקוב אחר כשרותן. בתקופה האחרונה הציפו שוב עסקנים שונים את הנושא כאשר הם טוענים שישנם עדיין בעיות רבות בחשש לשיער שמקורו בעבודה זרה.

ל"כיכר השבת" נודע כי אמש (שלישי) התקיימה ישיבה מיוחדת בבית דינו של פוסק הדור הגאון רבי ניסים קרליץ בהשתתפותם של הגאון רבי יהודה סילמן, הגאון רבי שריאל רוזנברג, הגאון רבי מנחם מנדל לובין חתנו של הגר"נ קרליץ והדין הגאון רבי יעקב רייסנר, שדנו יחד עם מומחים ויבואנים שונים מהארץ ומחו"ל במטרה לתהות על שורשי הסוגיה.

עוד נודע ל"כיכר השבת" כי הדיינים ביקשו לבדוק האם אפשר להתיר גם פאות שמחירן עולה על 3,000 שקלים, זאת לאחר שלפני כשלושה חודשים, התירו פאות שמחירן עד 3,000 שקלים מאחר וההערכה הייתה כי פאות אלו אינן עשויות מבתי עבודה זרה.

כמו כן הם ביקשו לבדוק את התקנות שפורסמו והאם יש סוגי שיער מסויימים שניתן להתיר את השימוש בהם.

ל"כיכר השבת" נודע כי הדיינים מינו את הדיין הגאון רבי אליהו פוזן והאברך הרב שמואל חיים כהן שיבדקו את כל הנושא לעומק. השניים פתחו במסע אצל הפאניות ויבואני השיער כדי לבדוק את הנושא, לקראת דיון נוסף שייערך בבית הדין בעוד כשבועיים.

תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
העדה הספרדית תלך לפי מוריה ורבניה, אלו שנוהגים כמרן הגר"ע יוסף זצ"ל, יחמירו וילבשו מטפחת, ואלו ההולכים כהרבנים המתירים פיאה יילכו ככה, ושאר ההעידות כרבניהם. הסברות והדיעות נוטפות ההיגיון שגולשי האתר מביעים, אינם אלא גיבוב דברים. השאלה אם פיאה מותרת או אסורה הוכרעה כבר לפני עשרות שנים, וכל הבעת דיעה
דעתם נשקלת בכובד ראש ולפעמים פוסקים כמוהם רבי יוחנן הסנדלר והנפח והמוכר דגים וכו' רק הערב רב הליטאי קובע לו נורמות של גאוה ושחצנות
אוי, כמה טמטום ובערות
האם תהיה מוכן לקחת על ראשך את כל עניין הפריצות בפאות??????????? נא להגיב!
קראת את תשובתו של הגר"מ פיינשטיין? רוב ככל המתירים כתבו במפורש להתיר פאה אע"פ שאין להכיר כלל שהיא פאה, ובזה חלקו על האוסרים, שגם הם דיברו על כך. פוסקים בודדים בימינו (כהגרש"ז והגרי"ש) דעתם היתה להחמיר בפאה שלא ניכרת גם ע"י התבוננות מקרוב, כאשר ביאר יפה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, וכדלהלן, ודעתם אינה
18
לא נוכרית ולא יהודית ולא מצמר של כבשה. רק כיסוי ראש לפי הדין ושנשים לא יחפשו להן היתרים בגלל הרבי. שיחשבו בהיגיון מה שונה שיער ראש משיער פאה? היא מכשילה גבר ככה או ככה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ואם אישה הולכת עם פאה בגלל הרבי או הסבתא היא מוסיפה להם גן עדן או ח"ו ............ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לפני שאתה מדבר נגד פאות תזרוק את האייפון שלך
הרמב''ם והשו''ע פוסקים שאשה שיוצאת במטפחת, אע''פ ששערה מכוסה היטב - תצא בלא כתובה,צריך רדיד ועוד כיסוי על המטפחת. כל מי שאסר פאה כמו הבאר שבע ועוד - אסרו מטפחת. וגם החתם סופר ורבו בעל ההפלאה שאסרו פאה, התירו מטפחת רק עם האשה עושה קרחת לגמרי.תתחיל ללמוד באמת ואל תשמע להבלים
(דילגתי על שבעים פוסקים מדורות קודמים) ע. הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל, רבה של ירושלים, אמר שמעיקר הדין פאה נכרית מותרת, ורק תקנה היתה בירושלים באותו הזמן, שלא ללבוש פאה נכרית. כן העיד הגר"ח קיינבסקי שליט"א בשם אביו, בספר "אורחות רבנו הקהילות יעקב" (חלק ג' אות ס"ב). עא. הגאון רבי יצחק בלאזר זצ"ל, היד
17
לטוב ולרע..........

הצגת כל התגובות

16
עם אש וגופרית
על בבא סאלי. כבר התפרסמו מכתבי חתניו המכחישים בתוקף את הסיפור הזה שהומצא ע"י החתן השלישי
אשרייך גדול..בדיוק כך..ושנית בבית דין של קרליץ כל הרבנים מושחתים רמאים נוכלים..אסור ללכת לבית הדין הזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איך אפשר להתבטאות בצורה כל כך מזלזלת באנשים הבקיאים בש"ס ובפוסקים, באנשים העוסקים בתורה רוב חייהם. גם אם שמעת לשון הרע על בית הדין הזה, אסור לך להאמין. ואם חווית בעצמך את מה שאת טוענת, כנראה שפסקו נגדך ולכן יש בך את כל הרוע הפנימי הנוטף הזה. להזכירך: אין שום מקום שכתוב שהבאבא סאלי יאכיל את חובשי הפי
הידוע שהבאבא סאלי זי"ע אמר שכל אישה שלובשת פיאה מכינה לעצמה חומר הסקה בגיהנום וככל שהפיאה יותר גדול החומר הסקה בגיהנום גם כן יהיה יותר,
אין שום מקום בגמרא שהפאות יהיו חומר בעירה בגיהנום אבל יש גמרא מפורשת במסכת סנהדרין על המזלזל בתלמידי חכמים. ויש מספיק חומר בעירה במחסני הגיהנום בשביל להעניש חוטאים.
מדובר בסיפור המובא בספר "סידנא בבא סאלי", אשר הוציא לאור חתנו, הרב יהודיוף, ובדה מלבו מעשיה שלא היתה ולא נבראה, מן הסתם כי חשב שיהיה בכך חיזוק לבנות ישראל או לבנותיו ונכדותיו של בבא סאלי החובשות פאה... ואמנם הבבא סאלי לא עודד חבישת פאה, אולם מעולם לא אמר דבר כזה ואפילו לא דומה לזה, לא כפה על בנותיו
להזכירך:אל תגיד דברים שאתה לא יודע תחפש בספר של הבבא סאלי ותמצא את זה כתוב
15
הפאניות המסכנות ישלמו פרוטקשן לבד"ץ בשביל לקבל הכשר. עולם תחתןן במסווה של דת.
פחות מ 10- 12 אלף ש"ח לא תמצא פאה איכותית! גנבות ושודדות!
14
מגיעות מהודו
להלן הנתונים המתפרסמים ע"י האו"ם לשנת תשע"ח (המתייחס לשנת 2016 למניינם). בדיווח שלהם יש שתי קטגוריות של שיער אדם: 0501 - שיער אדם לא מעובד, 670420 - פאות מוכנות העשויות משיער אדם, וישנה גם קטגוריה נוספת - 670300 - הכוללת שיער אדם יחד עם צמר, שיער בעלי חיים ודברים נוספים, שעובדו עבור הכנת פאות וכדומה
כך אמר הגאון רבי יהודה אריה דינר שליט"א, רב ביהמ"ד "דברי שיר" בב"ב, כאשר נשאל בעת התחדש הפולמוס בחודש כסלו תשע"ח: "היום כידוע המידע מאוד זמין באינטרנט בכל נושא. דיברתי עם רבנים חשובים בקהילות בחו"ל על סערת השיער מהודו, והם עדכנו אותי שהמצב בשוק נבדק והמציאות היא שאחוז השיער מהודו הנמצא בשוק יצרני הפ
13
עבודה זרה זה ה"מוהר" שההורים משלמים עבור חתן ת"ח בצורת דירה ... להפסיק את הדבר הנורא הזה "פאות" זה שולי... הבת לומדת , מפרנסת וגם צריכה לספק "מדור" ... איפה בית הדין ???
12
בכל יום ויום, ישנם אנשים אשר מוציאים דפים ועלונים וחוברות וספרים, או מודעות ענק ברחובות, עם "בשורה חדשה" או תגלית מדהימה שלא נודעה עד היום, כאשר המסקנה היא שאסור לנשים לחבוש פאה לראשן, והציבור כבר התרגל לנוד להם בראשו. בעבר ניסו לטעון ש"אין אף פוסק שמתיר פאה", עד שהתפרסם שיש למעלה ממאה ושלושים פוסק
שפורסמה: "לשאלת הרבנים שליט"א אני מביא בקצרה את בסיס הדברים. א. פאה שנקנתה ממקום ללא תעודת כשרות, אין לנו דרך לדעת מנין השיער שהיא עשויה הגיע. ועל כן היא בחשש שאינה כשרה. בשנתיים האחרונות הפסקנו לשים תוית כשרות על הפאות, לאחר שרבו הזיופים בזה על ידי מפעלים בחו״ל וגם על ידי פאניות, לכן חובה לדרוש ת
11
והקשקשנים יקשקשו בטוקבק.
נם על חשבונכם על חשבון מישהו אשרי האשה שזורקת הפאה הארורה זו וחוסכת לעצמה הרבה כסף ודיניםםםםםםםםםםםםםםםםםםם
10
אשה בבית מותר לה הכל כל כבודה.... ואם כבר יוצאת אז עם מטפחת כל אשה לפני ששמה פאה תלמד הלכות צניעות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בגמרא כתובות דף ע"ב, שהיוצאת בקלתה עוברת על דת יהודית. קלתה, לדעת חלק מהפרשנים, ובכללם הפוסק הגדול, הרמב"ם, היא מטפחת... בהתאם לכך, פסקו הרמב"ם והשולחן ערוך שאסור לצאת עם מטפחת מהבית, בגלל שאינה מכסה הכל, וחובה ללבוש רדיד החופה את ראשה ורוב גופה. ראה שו"ע אבן העזר סימן קט"ו: "יוצאת לשוק או למבוי
9
הגאולה קרובה שם לא יהיו פאות 😄אל תקנו חדשות🔯🔯🔯 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הלה ניסה לשאול אותו שוב ושוב כדי להוציא איסור, ורבינו לא נתן לו. שואל: אז הרב אומר שאין לאשכנזיה שום בעיה ללבוש פאה? (השואל שאל כך לפי דעתו שיש חילוק בין אשכנזים לספרדים, אמנם רבינו סבור שלכולם מותר, כמו שאמר לפני כן, אך השיב לו לפי סגנון שאלתו). רבינו: כן, אין לאשכנזיה שום בעיה ללבוש פאה". כהשלמ
שאלה: הרי זה נראה כשיער? רבינו: העיקר שהשיער מכוסה. שאלה: אבל זה כמו אחד שמכסה בור עם ניילון, שזה לא חשוב כיסוי, אותו דבר כאן - השיער מכוסה בדבר שהוא נראה כמו שיער. רבינו צחק בביטול ואמר שזה לא דומה. שואל: אבל יש פאות שגורמות להרהור. רבינו: שתלבש פאה שלא גורמת להרהור. שואל: אחת שלובשת פאה שגו
שאלתי עוד, האם נכון שמי שלבשה פאה לא צנועה, מותר להגיד כנגדה דברים שבקדושה, והשיב רבינו שמותר
נכח שם אחד מקהילה שלא נהגו בלבישת
והדברים לא מצאו חן בעיניו
8
מי שרוצה פאה שתיקח פאה מלפני 100 שנה. אולי זה טוב. מה בבא סאלי זצ"ל זיע"א אמר על הפיאות אתן זוכרות!!!
❖משפטי עוזיאל (ח"ז, אה"ע סי' צ"ד) ❖דובב מישרים (חלק א' סי' קכ"ד) ❖דינים והנהגות מהחזון איש (חלק ב' פ"ח אות ט', וכן בספר "מעשה איש" ח"ג פרק ו' - מעשה רב) ❖עובדות והנהגות לבית בריסק (חלק ב' עמ' מ"ז) ❖הר צבי (אה"ע ח"א סי' פ"ט) ❖ישכיל עבדי (חלק ז', אה"ע סי' ט"ז) ❖קיצור שולחן ערוך (טולידנו, ח"א, או
7
פאה איכותית השיער הוא מברזיל או רוסיה אז פשוט לכו על איכותי
כדאי לך ללמוד את הנושא היטב.
השיער ההודי הוא בקושי 20 אחוז מהשיער העולמי, וזה הוכח ע"פ נתונים מאתר האו"ם, השגריר בהודו, שר המסחר ההודי
6
אדם להחליט איך הוא רוצה לחיות. זה בין אדם לקונו ולא בין אדם לעסקניו. תעזבו את הפאניות שעובדות יותר קשה מאלו שיושבים וחושבים איך להוציא כסף. איך להרויח כסף לא כשר. יותר לא כשר משיער הודי.רוסי או אחר
מי שקצת מכיר את עולם הגועל נפש של הפאנות, הגנדרנות שטיפת המח לנשים איך להראות יותר צעירות ומושכות עיניים, תוך כדי סחיטת מחירים הזויים מנשים רדופות אופנה, לא מרחם על יורשות גיהנום אלו. הקשר בין פאות מותרות לגן חיות שיש היום ברחוב הוא בשם בלבד.
ומאז ומעולם נשים התקשטו ויצאו לרחובה של עיר, גם בפאות, עוד בזמן הגמרא. אין שום הבדל בין הפאות בזמן המשנה, הגמרא, הראשונים והאחרונים, לבין זמננו אנו במאה שנים האחרונות. אין שום הבדל בין הפאה משנה שעברה לפאה בשנה הזאת, למעט שכלולים זוטרים כמו "קרקפת לבנה" (ומי יודע, אולי את ההמצאה הזאת גם המציאו בזמנ
5
ראשית הסיפור עוד בשנת תשמ"ה לערך, ע"פ עדותו של הרה"ג רבי יעקב אהרן שפירא שליט"א, מו"צ בק"ק בייזווטר, פאר רוקאווי ניו יורק, כאשר העיד בפני גדולי הרבנים בארץ ובחו"ל, ואז ע"פ דבריו התירו הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבאך את הפאות מהודו (ועוד מגדולי הרבנים שלא נקב בשמם), והיתרו של הגרי"ש אלישיב נדפס בקובץ
בשנת תשס"ד שוב התעוררה הסערה ע"י "המעוררים" והפעם הלך רב אחד למדינת הודו, וחזר והעיד על המתרחש שם, והתיאור שתיאר גרם לגרי"ש אלישיב לחזור בו מהיתרו ולאסור את הפאות, והנתונים שהביא בפניו גרמו לו לאסור את הפאות המסופקות, ובכך התעורר שוב ענין זה בעולם היהודי, ונכתבו תשובות לאסור ולהתיר. וכך כתב הרב אפר
למרות שהגרי"ש אלישיב אסר, שאר הרבנים לא הסכימו עמו, ולדוגמא, הגר"נ קרליץ והגר"ש וואזנר פרסמו "קול קורא" מאוד פושר ומינורי, בנוסח: "אף שיש צדדים בהלכה [להקל]... ישתדלו להחליפן..." וכתב על זה הגאון רבי נחום רוטשטיין שליט"א: "לנכון דקדקו גדולי הרבנים הגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ שליט"א בלשונם בכרוז שהו
לאחר שנפוצו בחו"ל פשקווילים עם חתימות שונות, שלאחר מכן תורגמו לעברית והופצו גם בארץ, היו עוד פוסקים שנשאלו בענין זה של חשש ע"ז בפאה, וגילו דעתם להתיר (ורוב הפוסקים לא התייחסו לענין זה כלל, מאחר ובפשקווילים היתה הוצאת לעז על בית דינו של הגר"מ גרוס). הגרמ"מ שפרן שליט"א גילה דעתו להתיר, מכמה סיבות: רא
לאחר שנפוצו בחו"ל פשקווילים עם חתימות שונות, שלאחר מכן תורגמו לעברית והופצו גם בארץ, היו עוד פוסקים שנשאלו בענין זה וגילו דעתם להתיר (ורוב הפוסקים לא התייחסו לענין זה כלל, מאחר ובפשקווילים היתה הוצאת לעז על בית דינו של הגר"מ גרוס). הגרמ"מ שפרן שליט"א גילה דעתו להתיר, מכמה סיבות: ראשית, בגלל המציאות
לאחר שנפוצו בחו"ל פשקווילים עם חתימות שונות, שלאחר מכן תורגמו לעברית והופצו גם בארץ, היו עוד פוסקים שנשאלו בענין זה וגילו דעתם להתיר (ורוב הפוסקים לא התייחסו לענין זה כלל, מאחר ובפשקווילים היתה הוצאת לעז על בית דינו של הגר"מ גרוס). הגרמ"מ שפרן שליט"א גילה דעתו להתיר, מכמה סיבות: ראשית, בגלל המציאות
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
2
ראש ישיבת נזר התורה. לאחר שכתב תשובה ארוכה להתיר את הפאות שהן בחשש ע"ז, הוסיף: "לאלו אשר כחץ לשונם, ומנצלים לדבר גבוהות במלאכי אלוקים אשר נשותיהם ובנותיהם חבשו וחובשין פאות נכריות, וגם להמוני העם היראים ושלמים ההולכים בדרכם ורואים בפאה ככיסוי ראש מעולה לנשותיהם, נגד כל אלו פצחו פיהם זה עידן ועידני
1
בושה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים