כיכר השבת

הטור השבועי

הסקר המטלטל שלא טלטל

סקר מעמיק הציב נתונים מטלטלים על החברה הדתית לאומית ויחסה לשמירת מצוות ברמה היומיומית. הר' שמואל חיים פפנהיים תמה מדוע לא הציבור הדתי-לאומי לא חווה טלטלה מהנתונים, ומה ההבדל בינו למגזר החרדי? (חרדים)

| 42 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

בשבועון מוצ"ש של הציבור הדתי לאומי, פורסם השבוע סקר עומק על מידת אדיקותם של בני הציבור הדתי-לאומי בביטויים שונים של קיום ההלכה ושמירת התורה והמצוות, והמסקנות מטלטלות, או לפחות צריכות לטלטל...

הסקר מדבר על אחוזים זניחים מבני ציבור הציוני-דתי שמברכים אחרי אכילת לחם רק מדי פעם, לכל היותר; אינם מברכים אחרי מאכלים אחרים אף פעם; אינם מניחים תפילין בכל יום; ואינם מתפללים ערבית בשום יום וכו' וכו'. אלו הם ה"מסורגיים": המסורתיים הסרוגים.

מעניין, שבמקביל פורסם רשימון של הסופר ר' חיים סבתו, המבטל את קביעת המגזרים בתוך ציבור שומרי התורה, כאילו ואין הבדלים מהותיים בין הציבורים.

כדאי להתעכב קצת ולחשוב האם אכן אין מגזרים? אין הבדלי גישות ודעות? האם הכל כמו שהר' סבתו כותב? אפשר לומר שאין מגזרים ואין שוני ביניהם - והאחדה או עיוורון הצבעים הוא מה שנקרא "עולם בית המדרש הישן, שהביא רוח של אמונה" הבא מתוך האחדה?

תאמר האמת, איני יודע מה היו התוצאות אם היו עושים סקר שכזה אצל הצעירים בציבור החרדי. לבי אומר לי, וגם פרשנים דגולים בניתוח הסקר אומרים שבציבור החרדי הנתונים היו אחרים לגמרי, שהרי בציבור החרדי יש דגש חזק ואיתן על שמירת התורה וההלכה כיסוד מוסד להיותך יהודי חרדי, ולכן תוצאות שכאלו לא יכולות לבוא בחשבון.

הנתונים עצמם לא מפתיעים - אומרים רבנים ומחנכים בציבור הציוני-דתי. כל מי שמסתובב במעגלי הציונות הדתית מכיר את התופעה, וגם לא ראינו זעזוע גדול מדי נוכח הסקר, לא ראינו את שעת חשבון הנפש הבאה אחריו. אדרבה, ראיתי אפילו רב נכבד אחד מגיב לסקר ואומר: אם אכן כך פני הדברים, זו מציאות בריאה יותר מאשר דיכוטומיה חד-משמעית ובלעדית בין דתיים לחילוניים.

הרב הנכבד חס על כבוד המגזר ותובע: חס-ושלום שלא יטיחו בהם שהם מסורתיים כאלו, אנשי נוח - המסה הגדולה של הציונים הדתיים רואים עצמם מחויבים להלכה ולאורחותיה גם אם אינם מקפידים על כל תג. הם רואים עצמם כהלכתיים מינוס, ולא כמסורתיים פלוס... המצב הזה נוח גם ל"מסורגיים" עצמם... הם רוצים לחיות בשוליה של קהילה דתית, ליהנות מהקהילתיות. הם יכולים להיות מסורתיים, בזכות העובדה שרוב חברי הקהילה יותר דתיים מהם.

פרשן דתי-ליברלי יותר, הרבה יותר אופטימי נוכח הסקר: אני גם לא חושב שהתופעה אמורה להדאיג במיוחד גם את מי ששמירת מצוות מאוד חשובה לו. השוליים הרחבים האלה הם נורמליים ומובנים מאוד בכל חברה דתית גדולה, על אחת כמה וכמה כשמדובר ביהודים בישראל, בה הזהות הלאומית חזקה מאוד, ובה נחשפים ליהודים חילונים כל הזמן.

והוא ממשיך לנתח את הסקר לפי השקפתו: במובן מאוד פשוט, הסקר הזה מראה שלרבים מבני הציונות הדתית התפיסה שלהם את ההלכה מאפשרת לחיות טוב עם חוסר הקפדה קבוע... דהיינו, חיים בהם הפרט לא מקפיד על כל דבר כל הזמן, בהם יש היררכיה בין המצוות. כאמור, צריך לקחת את זה כסימן לנורמליות בריאה. לדבריו, במובן חשוב אפשר לומר שכמעט כל הציונות הדתית, אלו אנשים שהמצוות הן חלק מחייהם, לא כלל חייהם. שההלכה היא "עוד משהו" שהם עושים, לא "ה"משהו שהם עושים. זה כמובן חשוב להם וחלק מהזהות שלהם, אבל פעמים רבות לא החלק העיקרי. הם, על כן, לא "הלכתיים".

ומכאן הוא מגיע להנחה תיאולוגית האומרת שכמעט כל הציונות הדתית הם אנשים שהערכים שלהם הם הומניסטים-דמוקרטיים, אלוקים שלהם הוא איזה "כוח עליון" אמורפי ולא שופט גדול וקפדן, ושפונדמנטליזם דתי מפחיד אותם לא פחות מאשר את החילוני המצוי. ולכן המסקנה שלו היא: חילונים צריכים לקחת את הסקר הזה כאיתות חיובי באשר לאופי של הציונות הדתית... רוב הציונות הדתית שותפה לתמונת העולם המודרנית הבסיסית. זה חשוב וטוב מאוד".

יצוין שד"ר סוציולוג-תיאולוג מפורסם זה, יודע לאבחן ולומר ברורות שהנתונים האלו לא יכולים היו להתקבל בציבור החרדי, גם כי אין תופעה נרחבת כזאת במציאות, ואין בה זהות לאומית מתפתחת. ובעיקר כי התפיסה החרדית את ההלכה לא מאפשרת לחיות טוב עם חוסר הקפדה.

הציבור החרדי מאמין בחיים בהם הפרט חייב להקפיד על כל דבר כל הזמן, וההיררכיה בין המצוות אינה נתון לגבי קיומה בהידור או לא. גם אם ההקפדה היא לפעמים סוג של המשכה מכוח האינרציה והלחץ הסביבתי. בכל זאת, אלו אנשים שהמצוות כלל חייהם. ההלכה היא "ה"משהו שהם עושים כל חייהם. זה כמובן חשוב להם וחלק מהזהות שלהם והחלק העיקרי שבהם. על כן, החרדים הם בהחלט "הלכתיים".

כלל גדול הוא אצל כל הוגה דעות וחושב מחשבות שכל מערכת החיים עם כל תופעותיה היא שרשרת ארוכה, מורכבת מחוליות וטבעות של מטרה ואמצעים. כל תנועה ופעולה בחיי עולמנו היא אמצעי לתנועה ופעולה אחרת, הבאה אחריה, שהיא כלפיה מטרה. אותה הפעולה והתנועה, שנקבעה כמטרה לפעולה שלפניה, נעשית אמצעי לפעולה שלאחריה. וכן הלאה. ונשאלת השאלה: ומה היא סוף-סוף המטרה האחרונה, המטרה הסופית? נשתמש במשפט המלוטש של ה"מסילת ישרים" בריש פ"א: "שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו, ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו".

היהדות החרדית מאמינה כמו יהודים מאמינים בה' ובתורתו, שהמטרה העליונה והסופית היא ברורה ומפורשת, והיא: חיי התורה, עולם מתוקן, עולם שכולו טוב, עולם של "עתיד לבוא". וכל החיים הנוכחים בעולמנו זה הם רק אמצעי לאותה המטרה העליונה, כ"פרוזדור לפני טרקלין". אולם ידיעה רחבה ועמוקה על שני הדברים - האמצעים והמטרה - דרושה ליהודי המאמין בתורה מן השמים. וברור כשמש, ששניהם, גם המטרה וגם האמצעים, הם שווים, כי בלי ידיעת טיבם וערכם של האמצעים, אי אפשר לאדם להגיע למטרה הנכספת, ובלי ידיעת המטרה הרי כל עמלו ויגיעו יהא לריק ולבהלה.

הציונות הדתית קידשה את החיים והתורה, וכנראה יש בלבול אצל בוגריה איפה לשים את הדגש, מה העיקר ומה הטפל. את חכמת השילוב ניסו דרך שיטות נוספות. מיוחדת היא שיטתו של הרש"ר הירש, לדעתו כל מערכת החיים עם כל גילוייה, התפתחותה וכל מה שנמצא בתוך החיים ומסביב, מאחר שהם כולם יצירת ה' ובריאתו, ומכיוון ש"בעשרה מאמרות של התפתחות קרא ה' את הבריאה אל המציאות" - יש לנו ללמוד כל חכמות החיים וגם להתעמק בהן, כי כל אלו הם אמצעים להגיע למטרה הסופית, ועל-ידי הלימודים האלה יכולים להתעלות מעלה מעלה בהשגת ידיעת המטרה העליונה. ובהעדר איזו ידיעה מחכמת החיים, תהא הידיעה בחכמת התורה פגומה וחסרה. "אל לך לומר, אפוא, כי התורה הזאת, תורת אלוקים, תורת העולם, ותורת כלל האנושות היא שמעכבת את המדע". "להכיר את העולם, להכיר את עצמו, לדעת את דברי הימים". "לראות ולהכיר ולדעת את במת החזיון בעד פעולתו אתו בימים יבואו. להכיר מה הוא זה יציר ה', עבד ה', חוק ה', ודעת את ה', הן כל אלה יהיו לו לעזר לו, להגדילו להרחיב את ידיעתו בתורה, הלא הוא דעת את הטבע ודעת את האדם. לדעת את ה' בטבע ובתולדות בני אדם".

אבל יחד עם זה הוא דורש ש"בכל מקום משמשת התורה בלבד כעובדה. שכן ודאי לא זו היא חקירה אמיתית: לכונן את העולם בעיניים עצומות ובאוזניים אטומות על יסודו של הציור בתוך לבו של המפרט פנימה; החקירה האמיתית נוטלת את הטבע, את האדם ואת דברי-הימים כעובדות וחוקרת בהם כדי להגיע לידי הכרה, והיהדות תצרף אליהם את התורה, אשר גם עובדה הנה ממש כשמים וכארץ".

*) הרב שמואל ח. פפנהיים, שימש כעורך "העדה", כעת בשליחות חינוכית במוסקבה.

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
"לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו" (דברים יג,א) הם שני איסורים דאורייתא. יש רפורמים חילונים שעוברים על איסור דאורייתא "לא תגרע ממנו", ויש רפורמים חרדים שעוברים על איסור דאורייתא "לא תוסף עליו". ה' אמר לאדם לא לאכול מעץ הדעת. אדם הוסיף סייג לדברי ה' ואמר לחוה גם "ולא תגעו בו". לאדם היתה כוונה טובה - הוא
הבעיה שלך, יצחק שאתה חושב שכל מה שלא מוצא חן בעיניך זה "חומרה" והמצאה ובל תוסיף. לי אין את הבעיה הזאת. כל מודעה, שמועה, רכילות לא מעניינת אותי יש לי מורה הוראה, מה שהוא אומר זה נכון כל השאר שטויות. לכן אני שמח ואין לי בעיה עם אף אחד.
26
שיתעסק בחסרונות האדירים של הציבור החרדי. נשות בני ברק המודרניות נראות כמו פרחות פרוצות עם הפאות החצאיות הקצרות והעקבים!!!! לדעתי כבר יש מושג של פריצות חרדית ממש נראות כמו פרוצות מאופרות. וכידוע כמה במארטפונים מחובאים במכנסיים ויוצאים לשימוש בשירותים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
25
בתורה כתוב שצריך לקיים את כל המצוות, בהקפדה ללא הבדלים. הדתיים הלאומיים הם דתי לפי דעתי, אינם חיים לפי התורה ולפי מה שכתוב במסילת ישרים.
אם אתה לא אלהים מה אתה דן אותם היחידים שיש זכות לדון אותם זה אלה שדנים אחרים כמו אלה שצועקים שבסססס....יהודי אינו הפקר גיוואלד... אלו אפשר לדון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלכלך על יהודים אחרים? ישר לגן עדן! מסילת ישרים שמובילה אותך בדרך חתחתים... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)

הצגת כל התגובות

24
הוא של האדם הראשון- והוא חוסר לקיחת אחריות על מעשיו והאשמה של האשה. האשה- את הנחש.. הציבור הדת"ל מתחזק מאד תודה לאל. לכל ציבור יש את הנסיונות ההלכתיים השכיחים אצלו ועליו להתמקד בהם. (כן!! אפילו לחרדים יש נסיונות הלכתיים(!!) דברים שהם הלכה מפורשת!! והם...) יכלתי לפרט דוגמאות אך 1. כמו שכתבתי אדם צריך
יפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
23
החרדי, כרגיל מכה על חטא על חזהו של השני. החרדי הממוצע דואג לעולם הזה שלו עצמו ולעולם הבא של האחר במקום שיהיה הפוך. אתה אל תדאג לרוחניות של האחר, רק לפני כמה ימים הזכרת לכולנו שאצל החרדים להיות יהודי מסתכם בלבישת חולצה לבנה (שכחת עוד הלכה למשה מסיני, -הטלפון הכשר), אז די, לפני ראש השנה שכל אחד יעשה א
22
הקריאה הזו של הרב פפנהיים למנהיגי הציבור הד“לי לעשות בדק בית פשוט הזויה. החרדים וביקורת עצמית זה אוקסימורון. כל הזמן מנסים כמו כותב המאמר להקטין את השני וזה לכשעצמו ביטוי מובהק של קטנות וחולשה. ולגופו של עניין- האבחנה לגבי “ חפיפניקים“ במגזר הד“לי מתאימה ללפני כעשרים או שלושים שנה , בזמנינו אנו הרוב
21
אצל הציבור הדת"ל לפחות יש אהבת חינם ולא שנאת חינם כמו אצל החרדים וד"ל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קשוט עצמך תחילה ואחכ קשוט אחרים
20
שכח את דברי ר' יוסי בן חנינא. אזכיר לו ולכולנו: "כל המתכבד בקלון חברו אין לו חלק לעולם הבא". לכולנו יש מה לתקן. ואדון פפנהיים - חשבון נפש אמיתי עושים בענווה ובצנעה ואין חובה מן התורה ליידע אותך. אם תשאל אותי מה התיקון שצריכה לעשות העיתונות החרדית ועסקניה, אומר לך: פחות לשון הרע, פחות שנאת חינם ופחות
19
במקרה אני גרה בגבעת שמואל וזה כל כך נכון. רוב {לא כולם} הבתי כנסיות אצלנו יושבים בנים ובנות ביחד וכולם מגיעים לפצח פיצוחים ולדבר..נשים מוסרות שיעורים לגברים בבית כנסת..אחרי החמין כולם מתאספים בבריכה השכונתית..אני לא מדברת על שמירת שבת שהיא חפיף מאוד מאוד ...כמובן שאי אפשר להכליל אבל האחוזים הם רעים
הכי טוב והכי קל לראות את הרע שבשכן וכמה שאת מוצי פוצי הכי הכי (הכי מה בדיוק?)... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
18
כל חוג בציבור החרדי, מרגיש שמשה רבינו הוריד את התורה, אך ורק למענו, ושרק דעותיו ואורח חייו, הם הם ההשקפה הצרופה, ואין בילתה. למרות שלמשה רבינו עצמו, ולשאר יהודים הבאים מאותו רקע מיזרחי, אין מה לחפש, בין החרדים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
17
רק חרדים מרשים לעצמם, (אותם אלו שכל ילדון אצלם נהיה הרב הגאון בדרשות שלקוחות מכה עשו חכמינו) להעיז ולקרוא לרב תלמיד חכם עצום כמו הרב חיים סבתו שליטא בתואר ר'. חצוף מחוצף נמר לקנאי ננתורי קרתא הקיצוניים.
16
"מקדש ראשון מפני מה חרב ? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים. אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם. ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים". החרדים הם אנשי בית שני , עוסקים בתורה וג
15
וגם מעשן סמים או סיגריות דבר שקורה פחות בציבור הדתי .מאופן ההיחשפות שלו לאנשים יותר מלומדים שלומדים מקצוע עתידי(עורך דין .רופא . וכו...)אנשים שדואגים לעתיד.ואצל החרדים מי שלא לומד אין לו הרבה עתיד-רק בגיל 17.18 חלה הירידה וההשקעה רבה מדי.והרחוב קורץ מדי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חח הצחקת .. לכי לבת אל וכאלה מקומות הם כולם על סמים. אז אל תדברי אם את לא יודעת.. אני מכירה !!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ומייבאי סמים מחו"ל בקרב הציבור החרדי/חסידי. זה הקרוב לפפנהיים
לא שיש לי בעיה עם סמים קלים. אבל כן יש בציבור שלנו הדתלשי סמים. אצל החרדים מי שיורד ישר לסמים.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
14
מצאתם יום לפרסם את ההגיגים שלכם במקום ללמד זכות על עם ישראל אתם בוחרים להכפיש מגזר שלם לפני יום הדין דרך ארץ קדמה לתורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
13
!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
12
א. מקללי חיילים ושוטרים ב. פידופליה ג. תקיפות במשפחה וברחוב ד.מציצנות למקוואות ה. הברחת סמים ו.עמותות לעשיקת עניים ורשים ז. סמינרים תקבל תוצאות עוד יותר מפתיעות שלאף אחד אין אומץ לדבר עליהם והם משום מה לא מטרידים אף אחג אז קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים לראות מה לא טוב בשני זה הדבר הכי קל בעולם (נשלח
איזה שטויות שבחיים שלי לא ראיתי. אשמח שתעשה מחקר בעצמך ותספר לי מה יצא או שאולי יש לך רוח הקודש
11
ומדוע המגזר החרידי אינו עוסק בבעיות התדרדרות תלמידי ישיבות חרדיות בתחנות המרכזיות בגן העצמאות וככר החתולות
10
גם ירא שמים בתכלית כל עוד כיפה סרוגה לראשו מראה שהוא מחובר לשורש פורה ראש ולענה שונאי בני התורה נותן לגיטימציה לכל העבירות שלהם וייתן על כך את הדין במלואו!!!
יש לך עוד הרבה מה להעמיק. לא שיקרת בכתבה. אך כתבת תפיסה צרה מאד של המציאות.[אך הרבה הרבה יותר רחבה ממה שדמיינת להבין לפני 10 שנים, בעשור הבא בע"ה תעשיר יותר את רוחניותך, ואת עולמך הפנימי. וכתתוב אחרת. בהבנה רחבה ומקיפה יותר. יותר אוהדת, ומבינה לעומק. ואולי אף מהצד השני של המתרס.]
9
הציבור הדתי לאומי מתחזק מאד בשנים האחרונות ובפרט הזרם החרדי לאומי... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
8
הציבור החרדי א' מתלבש פחות צנוע מהחרדים לאומים..... דבר שני יש את הרב טל מיד בנימין.. והתלמידים שלו לא רואים תחרדים. הם גם לא עושים צבא. גם לומדים בכולל. גם הנשים שלהן צנועות!!!! וגם הם נגד יום העצמאות.. וכו........ אל תדברו אם אתם לא יודעים!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
7
משיש לחרדים שמקפידים על כל ברכה ועל כל פסיק. אבל שוכחים מה זה להיות בן אדם
אולי את רואה פרחחים איך מתנהגים, צריך להשוות את העילית לעילית ואת השולים לשולים.
6
את כל הנעשה במאמר אפשר לסכם במילה אחת דמגוגיה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
5
מוצש זה לא עיתון שניתן לקחת ממנו נתונים מהימנים בנושא הזה. ידוע שאחת המטרות של מקור ראשון זה להראות שהציבור הדתי הולך ונחלש ומחובר יותר לחילוניות הישראלית. אז נכון שיש הרבה כאלה חלשים לצערנו אבל מכאן ועד להפוך את זה לרוב לא הייתי מאמין.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
4
תודה שאתה מזכיר לי להתחזק עוד בהלכות לשון הרע, דיבה חס ושלום והכללה. תודה שאתה מחזק את דרכי ללימוד מעמיק של תורה נביאים כתובים , חסידות משחבה רמב"ם גמרא תלמוד . ובסדר ההפוך וזאת עם עשיה בקדושה למען משפחתי והכלל . תודה שאתה מזכיר לנו הכיפות הסרוגות איך לבנות את בית המקדש באהבת חינם ולשרת את עבד ה'
3
א.התופעה הזאת קיימת ומדאיגה רבנים בציונות הדתית. ב.העיתון שבו פורסם הסקר הוא עיתון שמאד אבל מאד ליברלי והרבה פעמים מנסה להשוות את עצמו לחילוני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
2
צריך להדגיש אם לא היה את כל ההסתה וזריקת ביצים וכ"ו על הדתי לאומי ולא היו קוראים להם חרדל אז אני בטוח שהם היו בתפילות יותר מחרדים!!! כי להם זה בא מאהבה ולחרדים זה בא מכפייה!!! אבל כשיש נתונים מזהזהים שתוקפים אותם בבתי כנסת וכ"ו אז נאמר ונשמרתם לנפשותכם ואז הם מתפללים בכוונה יותר גדולה על ה
1
"אשמתם, בגדתם.." נראה את הציבור החרדי, מבצע סקר כן כזה, ועוד מעז לפרסם את התוצאות גם כשזה לא מוצאי חן בעיניו - חלום רחוק.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים