כיכר השבת

פורים קטן

"יש לשתות יין ולהשתכר ביום שלישי הקרוב"

המשפיע החסידי הרב הגאון רבי מנשה ישראל רייזמן קבע בסוף השבוע בשיעורו כי לעניין המצוה לשתות יין ולהשתכר בפורים, יש עניין לעשות זאת דווקא באדר ראשון, השבוע (ארץ)

| 15 |
יין. אילוסטרציה
יין. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

בהלכה נפסק כי בשנה מעוברת כמו בשנה זו, שנת תשע"ט, אין חוגגים פורים אלא בחודש אדר, אדר ב', הסמוך לניסן כדי לסמוך גאולה לגאולה, גאולת מרדכי לגאולת משה.

המשפיע החסידי הרב הגאון רבי מנשה ישראל רייזמן קבע בסוף השבוע בשיעורו כי אמרו חז"ל כי אין בין אדר הראשון לאדר השני אלא קריאת המגילה ומתנות לאביונים בלבד, אבל כתבו התוספות כי לעניין משתה ושמחה זה וזה שווים.

המשפיע הרב רייזמן אמר כי דווקא לעניין המצוה לשתות יין ולהשתכר יש עניין לעשות זאת דווקא באדר ראשון.

"יש לבאר את מאמר חז"ל 'חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי' והרי בפורים הגדול נזכה בעזרת השם לשמוע את המגילה ואז נדע היטב מיהו ארור ומיהו ברוך, אך בפורים קטן עדיין אין אנו יודעים מיהו ארור ומיהו ברוך, שכבר עברו י"ב חודש מפורים הקודם, שאנו שוכחים את כל הניסים שהיו במגילת אסתר ועתה בפורים קטן אנו בבחינת 'עד דלא ידע'", תהה המשפיע.

הרב מנשה ישראל רייזמן מוסיף ומסיק כי מצות ההשתכרות בפורים קטן היא מדאורייתא ובפורים גדול היא מדרבנן בלבד, והביא לכך מקורות רבים בהלכה ובאגדה.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הרמ"א כותב אורח חיים הלכות מגילה ופורים סימן תרצז הגה: י"א שחייב להרבות במשתה ושמחה בי"ד שבאדר ראשון (טור בשם הרי"ף) ואין נוהגין כן, מ"מ ירבה קצת בסעודה כדי לצאת ידי המחמירים; וטוב לב משתה תמיד (משלי ט"ו, ט"ו) (הגהות מיימוני בשם סמ"ק). כך שה"ירבה" הוא על הסעודה ולא על השתיה. הר"ן על הרי"ף מסכת
ראובן שרון
יש באוצר החכמה ספר שנקרא עתה באתי, יש שם קונטרס בשם והשתיה כדת, ושם ביאר שדעת מרן השו"ע אינה כהרמ"א מומלץ לראות.
נועם
11
אין ספק שגם לשיטת התוס' כפי שמובאות ברמ"א החיוב הוא של סעודה בלבד כמו שאר ימים טובים והדין של חייב איניש לבסומי הוא דין של פרסומא ניסא ששייך רק בפורים עצמו.
אריה
10
אני לא ח"ו חולק אבל מוזר שיש מצווה דאורייתא שלא מוכרת לנו ורוב הציבור לא נוהג אותה
תוהה

הצגת כל התגובות

9
לא מצאנו שום מקום בתורה שכתוב שחייבים לשתות בפורים ואמת לא כתוב בשום מקום בתורה על פורים (חוץ ממגילת אסתר) אולי רק רמזים שמובאים במס מגילה כגון פרשת תצווה "מר דרור"שזה הכוונה למרדכי היהודי וכו, אבל עדין פורים (קטן) שמח!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
הצלחתי!
8
תוס' הקשו על זה וכתבו שאין להחמיר בסעודה בפורים ראשון.
עם הארץ
7
להלכה מבואר ברמא דירבה קצת במשתה בפורים קטן ודברי רב רייזמאן הם דברי אגדה
הרב מזלי
6
כל פורים זה רק מדרבנן
הצודק
5
הרי איך יתכן שמצוה בפורים שתיקנו חז"ל - היא מהתורה? ולגופו של ענין - אכן התוס' במגילה ו: כתבו לחייב באדר ראשון אך כתבו רק בלשון "ויש נוהגין". ואחרי כן אף דחו את דבריהם וכתבו במסקנתם שאין להחמיר בזה. אמנם אני סבור שכן היה מקום לחייב משתה ושמחה באדר ראשון, (לא ע"פ דברי התוס' - ואכמ"ל) וכ"כ מס' אחרו
אחד שחושב..
4
מה משמעות "עד דלא ידע" ? מקובל לחשוב שצריך להגיע למצב של "לא ידע" ואז יש להפסיק. ותמוה ביותר לדרוש מאיש שתוי שאינו מבחין בין ארור המן לברוך מרדכי , שיבחין שהוא שתוי ועליו לחדול). אך יש מבינים. שישתה בשמחה אבל יקפיד שיהיה במצב שהוא מבחין בין ארור המן לברוך מרדכי , ולא יגלוש מעבר לגבול הזה.
ראובן שרון
3
בקושי
דוד
2
חיפשתי בשיעורים שלו ולא ראיתי מתי הא אמר את זה
ישראל
1
חס ושלום לומר שיש חיוב מדאורייתא. כפי שמובא ברמב"ם, אסור באיסור חמור להוסיף על דברי תורת משה ולומר שיש חיוב מהתורה. אחד התנאים שבהם מותר לחז"ל להוסיף על מה שנכתב בחמישה חומשי תורה הוא אם מדגישים שזה חיוב מדבריהם ולא מהתורה. חס ושלום... זה תחילת ההרס של היהדות.
ברוך
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי