כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה הקשר בין עומק שיטת הלימוד ל"הכנת קוגל"?

בשיחת פתיחה לזמן חורף, אמר הגר"מ שטרנבוך לתלמידי ישיבתו כי "אין לנו לחדש דברים חדשים אלא לבאר דברי הקדמונים"; והלוא רבי חיים מבריסק כן חידש? ויש ליישב עם משל הקוגל (היסטוריה)

| 8 | כיכר השבת |
מה הקשר בין עומק שיטת הלימוד ל"הכנת קוגל"?
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרק י"ח: בשיחת פתיחה לזמן חורף תשפ"ג בישיבה הגדולה בבית שמש בנשיאותו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, דרבן הגר"מ את תלמידי הישיבה לעלות מעלה ומעלה בדרכי הלימוד, ואמר שכל בחור צריך לדעת שהוא יכול לצמוח גדול בישראל ממש.

הפרקים הקודמים >>

בתוך דבריו הזכיר ש"אין לנו לחדש דברים חדשים אלא לבאר דברי הקדמונים", כפי שהתבטא מרנא הגאון רבי חיים מבריסק.

וכאן תימא עצומה על דבריו הקדושים, שהרי הגר"ח בריסעקר בעצמו חידש שיטה חדשנית בלימוד בישיבת וולוז'ין עד כדי כך שראשי ישיבות ור"מים שלא פנו והלכו אחריו, איבדו את תפקידיהם בעולם הישיבות, והיאך אמר שאין לנו לחדש מאומה בדברי הקדמונים??

אלא ביאר הגר"מ שטרנבוך שאכן הגר"ח בריסקער נשאל שאלה זו על דבריו, וביאר ונימק שהוא עצמו לא חידש מאומה בדרכי הלימוד, אלא הוא טרח להבין גם את שורשי הדינים, ולא רק את הדינים בעצמם, והדברים יובנו במשל הבא.

רוב בני האדם נהנים כשאוכלים קוגל, אבל אינם יודעים להכין קוגל. לעומתם נערה צעירה יכולה להכין קוגל אולם אין זה מכח גאונותה, אלא אך ורק כיון שהיא עומדת ליד אמה בשעה שהיא הכינה קוגל, וכך היא למדה את המתכון.

ממשיך ומסביר הגר"ח בריסעקר, שכן הוא ממש בלימוד התורה, הרבה רק טועמים את סברות הראשונים, אולם אינם מתבוננים בשורש הדברים להבין היאך הראשונים הגיעו לזה, ומה היה ההכרח שלהם לזה, לעומת הגר"ח שלא השיג עליהם כלל, אלא כיון שהוא חיפש דבר נוסף – להתבונן בשורש הדברים ולראות איך "הכינו" את דבריהם ולא רק לטעום את מסקנת דבריהם, היו שחשבו שהוא חידש שיטת לימוד חדשה, ולא היא. ודפח"ח! (הובא בעלון לפרשת השבוע 'מאמר שבועי בדרכי ד' ועניני הזמן מפי מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א' פרשת נח תשפ"ג)

ע"פ השמועה, הגר"ש אוירבך התבטא ואמר שעם ישראל זכה לתורת הגר"ח מבריסק כי עמדנו בניסיון כנגד הרפורמים. בדבריו הקדים לטעון שזכינו בתורת הקבלה והזוהר הקדוש כי עם ישראל עמד בניסיון של הפילוסופיה. לתורה שבע"פ זכינו, סיים הגר"ש אוירבך, כי חז"ל עמדו בניסיון ולא נהיו צדוקים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש הכל ניתן למשה מסיני
הפוך בה
חחח ברור שהכל להבין את התורה ורצון ה' יתברך ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים. השאלה האם החידוש הוא מהפכני ז.א. יכול לייצר הלכה או הבנה מחודשת בסוגיא, או שזה לחידושא בעלמא
דוד דויטש
אסור להאריך בשבחי הקב"ה, במיוחד שפה קצת הגזמת
ירושלים
4
ולחידוש העצום של מסווה קנאות על פניהם של הפלג הירושלמי זכינו בזכות שעמדנו בניסיון ונלחמנו על מבנה ישיבת פונוביז'
פלג ירושלמי
3
לגבי השמועה משם הגר"ש אויערבך, צריך רק להוסיף שלפי זה, לתורת החסידות זכינו אחרי שעמדנו בנסיון נגד השבתאות, וזה ידוע שבכל ענין ודרך קדוש ניתן להוריד זאת ולהשתמש בו לרעה, בבחינת זה לעומת זה, וניתן להשתמש בתורת חסידות לרעה, בדיוק כמו שניתן לסלף בזוהר עצמו, ובתלמוד ועוד,
חבדניק יפוצו מעיינותיך!

הצגת כל התגובות

2
הסבר נפלא, אכן רבי חיים מבריסק לא המציא משהו חדש מעצמו, אלא ירד לעומקם של דברים.
יענקלה
לכן בבריסק לומדים בשטחיות את חידושי רבי חיים הלוי, אבל מו"ר הגאון ר' אבא ברמן זצללה"ה השכיל להבין את העומק והעיון בדברי רבינו הגדול נ"ע
וולוול
1
ודאי שצריך לחדש כמו שלימד אותנו מרן הרב שג"ר זללל"ה ע"פ החוקרים עיינו בספרו בתורתו יהגה
איא
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות