פרק י"ח: בשיחת פתיחה לזמן חורף תשפ"ג בישיבה הגדולה בבית שמש בנשיאותו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, דרבן הגר"מ את תלמידי הישיבה לעלות מעלה ומעלה בדרכי הלימוד, ואמר שכל בחור צריך לדעת שהוא יכול לצמוח גדול בישראל ממש.
הפרקים הקודמים >>
- "הלימוד שנתפשט בישיבות - מביא עזות וחוצפה ובטל השקידה לגמרי"
- כשהרב מבריסק לא הסכים לרב שך לקחת את התפקיד החשוב
- ההסבר הפלאי: למה רבי שמעון שקופ אסף רק 2,000 דולר?
- האם הגרי"ז לא ירד לעומק שיטתו של אביו הגר"ח מבריסק?
- השאלה של רבי משה שפירא שהסעירה את הגרי"ז סולובייצ'יק
בתוך דבריו הזכיר ש"אין לנו לחדש דברים חדשים אלא לבאר דברי הקדמונים", כפי שהתבטא מרנא הגאון רבי חיים מבריסק.
וכאן תימא עצומה על דבריו הקדושים, שהרי הגר"ח בריסעקר בעצמו חידש שיטה חדשנית בלימוד בישיבת וולוז'ין עד כדי כך שראשי ישיבות ור"מים שלא פנו והלכו אחריו, איבדו את תפקידיהם בעולם הישיבות, והיאך אמר שאין לנו לחדש מאומה בדברי הקדמונים??
אלא ביאר הגר"מ שטרנבוך שאכן הגר"ח בריסקער נשאל שאלה זו על דבריו, וביאר ונימק שהוא עצמו לא חידש מאומה בדרכי הלימוד, אלא הוא טרח להבין גם את שורשי הדינים, ולא רק את הדינים בעצמם, והדברים יובנו במשל הבא.
רוב בני האדם נהנים כשאוכלים קוגל, אבל אינם יודעים להכין קוגל. לעומתם נערה צעירה יכולה להכין קוגל אולם אין זה מכח גאונותה, אלא אך ורק כיון שהיא עומדת ליד אמה בשעה שהיא הכינה קוגל, וכך היא למדה את המתכון.
ממשיך ומסביר הגר"ח בריסעקר, שכן הוא ממש בלימוד התורה, הרבה רק טועמים את סברות הראשונים, אולם אינם מתבוננים בשורש הדברים להבין היאך הראשונים הגיעו לזה, ומה היה ההכרח שלהם לזה, לעומת הגר"ח שלא השיג עליהם כלל, אלא כיון שהוא חיפש דבר נוסף – להתבונן בשורש הדברים ולראות איך "הכינו" את דבריהם ולא רק לטעום את מסקנת דבריהם, היו שחשבו שהוא חידש שיטת לימוד חדשה, ולא היא. ודפח"ח! (הובא בעלון לפרשת השבוע 'מאמר שבועי בדרכי ד' ועניני הזמן מפי מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א' פרשת נח תשפ"ג)
ע"פ השמועה, הגר"ש אוירבך התבטא ואמר שעם ישראל זכה לתורת הגר"ח מבריסק כי עמדנו בניסיון כנגד הרפורמים. בדבריו הקדים לטעון שזכינו בתורת הקבלה והזוהר הקדוש כי עם ישראל עמד בניסיון של הפילוסופיה. לתורה שבע"פ זכינו, סיים הגר"ש אוירבך, כי חז"ל עמדו בניסיון ולא נהיו צדוקים.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
הצגת כל התגובות