אם הייתם טייסים, האם הייתם מוכנים להטיס את המטוס שלכם מעל עיראק עמוסת המיליציות? או אולי מעל תימן בשליטת החות'ים? מסתבר שטייסים מערביים רבים חווים את הפחד הזה על בשרם מדי יום, ללא יכולת להתנגד מול המדיניות של החברה.
בכתבת 'רויטרס' שפורסמה השבוע, תוארו הפחד והחרדה שחשים הטייסים עליהם מוטלת המלאכה המסוכנת לטוס מעל אזורי סכסוך.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בספטמבר האחרון, טייס מנוסה בחברת הלואו-קוסט האירופית "וויז אייר" החל לחשוש לחייו כאשר התבקש להטיס מטוס מעל עיראק, ברקע המתיחות שגברה בין איראן לישראל והאיומים ההדדיים במתקפות טילים ומטוסים.
החששות נבעו מהחלטה קודמת של החברה להימנע מטיסה במסלול זה, אך לאחר מכן הוחלט לשוב ולטוס בו בטענה כי המסלול נחשב כעת לבטוח.
"לא הייתי מרוצה מזה", סיפר הטייס, שביקש להישאר בעילום שם בשיחה עם סוכנות הידיעות מחשש לאיבוד עבודתו. ימים ספורים לאחר מכן, נסגר המרחב האווירי של עיראק בעקבות מתקפת טילים איראנית לעבר ישראל, מה שאישר לטייס את חשדותיו.
"וויז אייר" מסרה בתגובה כי בטיחות הצוות והנוסעים נמצאת בראש סדר העדיפויות שלה. לדבריה, ההחלטות מבוססות על הערכות סיכונים מחמירות בשיתוף מומחי מודיעין חיצוניים. החברה ציינה כי "הצוותים יטוסו רק במרחב אווירי שנחשב בטוח ולעולם לא ניקח סיכונים בהקשר זה".
עם זאת, השיח סביב בטיחות הטיסה במזרח התיכון הולך ומתעצם, במיוחד מאז מתקפת הטרור הנוראה של חמאס באוקטובר 2023.
ב'רויטרס' מסבירים שהמזרח התיכון מהווה למעשה מסדרון מרכזי לטיסות בין אירופה לאסיה, כאשר מדי יום עוברים בו כ-1,400 טיסות (!).
איגודי טייסים וצוותי אוויר באירופה הביעו ביקורת כלפי חברות התעופה על ההחלטות המתקבלות, ולעיתים ללא שקיפות, לטענתם. סוכנות הידיעות 'רויטרס' שחקרה את הנושא לעומק, סקרה מספר מכתבים מאיגודים אירופיים ששלחו בקשות למידע נוסף ולהענקת זכות לסרב לטוס במסלולים מסוכנים. "אין לאלץ עובדים לטוס באזורים מסוכנים, ואינטרסים מסחריים לא צריכים לגבור על בטיחות הצוות והנוסעים", נכתב במכתב מאיגוד צוות הטיסה הרומני.
בקרב חברות התעופה קיימים נהלים שונים. לופטהנזה ו-KLM, למשל, מאפשרות לטייסים לסרב לטוס מעל אזורים מסוכנים, בעוד ש-Wizz Air ו-Ryanair אינן מעניקות זכות כזו. מנכ"ל איירבלטיק, מרטין גאוס, טען כי סטנדרט הבטיחות של החברה עומד בדרישות בינלאומיות, ואמר: "אם נתחיל זכות סירוב, היכן נעצור?", הוא טען, אולי בצדק, אולי לא.
החששות מהסלמה ביטחונית מזכירים מקרים קודמים, כמו הפלת טיסה MH17 של מלזיאן איירליינס באוקראינה ב-2014 וטיסת PS752 האיראנית ב-2020. גורמים בתעשייה ציינו כי ירי בשוגג הוא אחד החששות המרכזיים, לצד סיכוני נחיתה במצב חירום. בעוד שחלק מהחברות נמנעות לחלוטין מטיסה מעל איראן ועיראק, אחרות ממשיכות לטוס באזורים אלו.
EASA, סוכנות הבטיחות של האיחוד האירופי, מספקת הנחיות בנוגע לטיסה באזורים מסוכנים, אך חברות התעופה אינן מחויבות לפעול על פיהן. המידע לא תמיד מועבר לצוותים, מה שמעלה תחושת אי-ודאות בקרב הטייסים והנוסעים.
חברות כמו Flydubai, Emirates ואיתיחאד מדגישות שהן פועלות במרחבים שאושרו על ידי הרשויות המקומיות. אך עם עלייה בשימוש בטילים באזורי סכסוך, כמו ירי של 165 טילים בנובמבר האחרון לעומת 33 בלבד שנה קודם לכן, החששות גוברים.
מעבר לטיסה במסלולים חלופיים, כמו דרך מרכז אסיה או מצרים וסעודיה, מייקר את עלויות הטיסה בשל צריכת דלק מוגברת ותשלומים גבוהים למדינות על השימוש במרחבן האווירי. לצורך המחשה, טיסה מסינגפור ללונדון דרך מרכז אסיה תעלה 50% יותר מאשר מסלול דרך המזרח התיכון.
גם קבוצות זכויות נוסעים מצטרפות לקריאה לשקיפות. "אם נוסעים יסרבו לטוס מעל אזורי עימות, חברות תעופה לא יהיו נוטות להמשיך בטיסות כאלה", אמר פול הדסון, ראש קבוצת Flyers Rights.
נראה כי השילוב בין שיקולים כלכליים, לחצים מצד רשויות התעופה, והחשש לבטיחות מטילים סיכון על ענף התעופה באזור המזרח התיכון.
ב'כיכר השבת' דיווחנו על המטוס הלבנוני שתיאר בפני כתבי ה'וול סטריט ג'ורנל' את החרדה שליוותה אותו בכל פעם שנאלץ לנחות ברפיק אל-חרירי באמצע המלחמה.
"כשאני נוחת, אני צריך להתמקד במסלול ההמראה", אמר אז טייס ותיק בחברת Middle East Airlines, "אבל המתקפות שמתרחשות סביבך במהלך הנחיתה גורמות לך להסתכל", הוא התוודה בפני ה'וול סטריט'.
ההתלבטות הקשה בין עקיפת האזורים המסוכנים במסלול ארוך יותר, לבין נטילת סיכונים תוך מעבר באזורי סכסוך, באה לידי ביטוי גם בעולם הספנות המסחרית.
לאחר שהחלו מתקפות החות'ים על הים האדום, בחרו חלק מחברות הספנות המסחרית להקיף את אפריקה בדרכם מאסיה כדי להיכנס לאירופה, בעוד אחרות לקחו את הסיכון ועברו דרך מיצר באב אל מנדב והים האדום.
חלק מאותן חברות שילמו את המחיר בספינות ששקעו או ניזוקו, ובמקרים אחרים אף נהרגו מלחים במתקפות החות'ים. במרץ 2024, נהרגו לראשונה שלושה אנשי צוות של אוניית צובר במתקפה של החות'ים.
למזלנו כישראלים, כל המדינות שאינן בטוחות לטיסה מסרבות גם כך למטוסים שיצאו מישראל לטוס מעל לשטחן, משום שהן מחשיבות את ישראל למדינת אויב.
ובכל זאת, גם לנו זה נוגע.
בחודשים האחרונים נפוצו השמועות אודות החלטה אוקראינית קרובה לפתוח את השמיים לטיסות.
חסידים ואנשי מעשה, מתכננים כבר כעת את טיסתם הקרובה לאומן ראש השנה עם נחיתה בקייב, שתחסוך מהמתפללים את הנסיעות הארוכות והמתישות באוטובוסים וההמתנה בשערי הגבולות השונים.
הכתבה הזו של 'רויטרס' נותנת פרספקטיבה קצת שונה בנוגע לאמינות של חלק מחברות התעופה בנושא בטיחות הנוסעים. בסוף, מי לא רוצה לראות טיל רוסי 'אורשניק' בשיא תעופתו מבעד לחלון המטוס...
>> למגזין המלא - לחצו כאן
מאידך גיסא, חזקה על חסידי ברסלב ששום דבר לא יעצור אותם בדרכם ל'רבינו'. לא טיל אורשניק ולא פוטין.