במלאת שלושים שנה להסתלקותו של רבי שלמה קרליבך ז"ל, מתברר כי מורשתו המוזיקלית ממשיכה להשפיע על עולם המוזיקה היהודית יותר מתמיד. "הרבי המרקד", כפי שכונה בפי רבים, הותיר אחריו מאות ניגונים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהפסקול היהודי, כפי שכמעט אף יוצר לא הצליח לעשות.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
סיפורו המוזיקלי של קרליבך החל בשנות החמישים המאוחרות בארצות הברית. באותה תקופה, כשהעם היהודי עוד ליקק את פצעי השואה, כשמוזיקת הרוק והפופ כבשה את הדור הצעיר, זיהה קרליבך את הצורך ביצירת אלטרנטיבה מוזיקלית יהודית עמוקה ומשמעותית. הוא פיתח סגנון ייחודי, שנודע כ"מוזיקת נשמה יהודית", המשלב ניגונים חסידיים מסורתיים עם השפעות מודרניות.
אלבומו הראשון, "הנשמה לך", יצא בשנת 1959 וסימן את תחילתה של מהפכה מוזיקלית בעולם היהודי. בהמשך הוציא אלבומים נוספים, ביניהם "ברכי נפשי" (1960) ו"פתחו לי שערי צדק" (1963), שזכו אף הם להצלחה רבה, כשבכל אחד מהם להיטים רבים שאנו עדיין מכירים ושרים.
אחד האלבומים המיוחדים שלו היה "מקדש מלך" משנת 1965, בו שיתף פעולה עם המנצח בנדיקט סילברמן, שעל פי האמור בעטיפת האלבום נפטר כמה חודשים לפני צאת האלבום לקהל הרחב (לאחר תגובה פה, בדקתי את הדברים ואכן ברוך הירש בנדיגטון סילברמן נפטר בהולנד רק ב-1971... לא ברור עדיין איך קרתה טעות מוזרה כזו על ידי קרליבך שאף הספיד את המעבד על העטיפה). האלבום הציג את שיריו של קרליבך בעיבודים תזמורתיים מפוארים במיוחד, אם כי קרליבך עצמו לא היה שלם עם התוצאה, עד כדי כך שהקליט חלק מהשירים מחדש בגרסאות פשוטות יותר.
בעוד שרבים מדברים על השפעתו המוזיקלית של קרליבך כיום, חשוב להבין את המקום העמוק שתפס בעולם היהודי שלאחר השואה. השואה הארורה יצרה 'לוח חלק' במסורת המוזיקלית היהודית באירופה - 90% מהעם היהודי שחי באירופה טרם המלחמה הושמד, ועימם אבדו קהילות שלמות על מסורותיהן המוזיקליות. מלבד חסידויות בודדות כמו חב"ד ומודז'יץ, שעשו מאמצים מיוחדים לשמר את המוזיקה שלהן, רוב המוזיקה היהודית האירופאית 'מתה' בשואה.
בתוך הריק הנורא הזה, קרליבך לא ראה את עצמו רק כמוזיקאי, אלא כשליח שתפקידו להציל את הדור האבוד שלאחר השואה. המוזיקה שלו הייתה תגובה למשבר העמוק - היא לא נועדה להיות יצירה אמנותית מורכבת, אלא כלי להחייאת הנשמה היהודית. הוא יצר מנגינות פשוטות ומרגשות, שנועדו להחזיר את החיות והשמחה לעם שאיבד כל כך הרבה.
תפקידו ההיסטורי של קרליבך היה מורכב: מצד אחד הוא היה חוליה מקשרת למסורת המוזיקלית שאבדה כשהוא שואב השראה רבה מהמוזיקה של חסידות מודז'יץ וחב"ד, ומצד שני הוא יצר שפה מוזיקלית חדשה שתתאים לדור הצעיר שצמח בצל הטראומה. מודז'יץ בהפקתו וביצועו של ר' בן ציון שנקר ז"ל וסדרת ניחוח של חב"ד הביאו לארה"ב שאחר השואה את המוזיקה החסידית האותנטית וקרליבך הושפע מכך רבות. בעוד הגישה השמרנית יותר התבצרה בעמדת הגנה מול העולם המאיים, קרליבך בחר בגישה אחרת - הוא יצא החוצה, אל הצעירים המתרחקים, והשתמש במוזיקה ככלי לריפוי ולחיבור מחדש לזהות היהודית.
שלושים שנה אחרי פטירתו, ניתן לראות כי המהפכה המוזיקלית של קרליבך הייתה הרבה יותר מסתם שינוי מוזיקלי או השקפתי - היא הייתה חלק מתהליך השיקום הרוחני של העם היהודי לאחר השואה, תהליך בו היה צורך אקוטי ליצור מסורת מוזיקלית חדשה במקום זו שאבדה בכבשנים.
למרות הצלחתו הרבה, דרכו לא הייתה סוגה בשושנים. רבים בציבור החרדי מתחו ביקורת על גישתו החופשית והבלתי שגרתית. בישיבות רבות אף נאסרה השמעת שיריו, בעיקר בשל טענות הנוגעות להתנהגותו בענייני צניעות. קרליבך בחייו היה דמות שנויה במחלוקת ובסוף ימיו השפעתו הייתה קטנה יותר.
אולם למרות זאת, דווקא לאחר פטירתו השפעתו על עולם המוזיקה היהודית עצומה ונמשכת עד היום. דורות של מוזיקאים יהודיים, ביניהם אהרן רזאל, יונתן רזאל, שולי רנד, נפתלי קמפה ועוד רבים וטובים הושפעו מדרכו המוזיקלית וממשיכים את מורשתו, כל אחד בדרכו הייחודית.
שירים בכל פינה
כיום, שלושים שנה לאחר פטירתו, שיריו של קרליבך נשמעים בכל פינה בעולם היהודי - בבתי כנסת, בטישים, בחתונות ובאירועים שונים. הם הפכו לחלק בלתי נפרד מקבלות השבת ומהסעודה השלישית בקהילות רבות.
הדברים מקבלים תוספת משמעות דווקא בעידן בו להיטים מתחלפים במהירות הבזק, כששירים "וויראליים" נשכחים כלא היו אחרי יומיים, וכשרשימות ההשמעה מתעדכנות בקצב מסחרר - דווקא ניגוניו של קרליבך לא רק שורדים, אלא מתחזקים ומעמיקים את אחיזתם עם ביצועים חדשים ועדכניים ושירים שלו שנשלפים ממעמקי הבוידעם לקדמת הפלייליסט.
"למען אחי ורעי", "עם ישראל חי", "אם אשכחך ירושלים", "הנשמה לך", "עוד ישמע", "לכה דודי" - אלו רק דוגמאות בודדות לשירים שהפכו לנכסי צאן ברזל בכל העולם היהודי. בעוד שבעולם הכללי נדרשים תקציבי ענק ומערכי שיווק מתוחכמים כדי לשמר להיט בתודעה למשך כמה שבועות, שיריו של קרליבך עוברים מדור לדור בטבעיות, כמעט ללא מאמץ שיווקי.
תופעה זו מלמדת על כוחה העצום של מוזיקה הנובעת מעומק הנשמה היהודית. בעוד שמפיקים ואנשי תעשיית המוזיקה מנסים לפצח את הנוסחה ל"שיר מצליח", קרליבך הוכיח שכאשר המוזיקה נובעת ממקום אמיתי ועמוק, היא חודרת ללבבות ונשארת שם לנצח.
הדור הצעיר, שגדל על צריכת תוכן מהירה ורגעית, מגלה שוב ושוב את הכוח המיוחד של ניגוני קרליבך. בישיבות, בקומזיצים ובמופעים השונים - המנגינות הפשוטות לכאורה, אך העמוקות כל כך, ממשיכות לרגש ולחבר דור חדש למסורת אבותיו.
מורשתו העיקרית של קרליבך היא ההבנה שאפשר ליצור מוזיקה יהודית מקורית ועמוקה, שמחברת בין עולמות ומדברת אל הלב, פשוטה אך כזו שניתן להרכיב אותה שוב ושוב ושוב מבלי שתימאס. הוא הראה לנו שמוזיקה יכולה להיות כלי רב עוצמה בחיבור בין יהודים ובהעמקת הקשר למסורת ושמוזיקה טובה היא על זמנית.
לקרליבך אין להיטים.
להיט זהו שיר בעל תאריך תפוגה כמעט ידוע מראש. שיריו של הרבי המרקד הם לא להיטים, אלא אש תמיד שבוערת כבר למעלה מ-60 שנה.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
- להערות, הארות והסברים למה דווקא השיר שאף אחד לא מכיר של קרליבך, הוא הטוב ביותר שלו: nl@kikar.co.il
הצגת כל התגובות