כיכר השבת

מגזין 'כיכר'

מה הופך מופע למצליח: העיבודים או הניצוח? // ביקורת מקיסריה

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בביקורת על מופע הענק בקיסריה "מנצחים לחיים" | האם הניצוח הוא זה שקובע או אולי אלו העיבודים? (מגזין מוזיקה)

26
נתנאל לייפר | כיכר השבת | כ"א בסיון | 27.06.24
כל הזמרים יחד עם התורם של האירוע
כל הזמרים יחד עם התורם של האירוע (צילום: מנדי הכטמן)

אמפי קיסריה, היכל התהילה של המוזיקה הישראלית, הוא מקום ייחודי ובעל משמעות בעיקר סימבולית. הוא לא גדול כל כך, כ-3,700 מושבים צפופים במיוחד. לא נוח בעליל, רחוק לרוב האנשים ובעל מושבי אבן עלובים במיוחד, ללא משענות גב ואקוסטיקה שלא קיימת. אבל עדיין הישיבה באמפי העתיק יש בה קסם ייחודי שמושך אליו את מיטב האמנים, ששואפים לסמן את הוי על מופעים במקום.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

מופע "מנצחים לחיים", שנערך ביום שלישי בקיסריה, הוא מופע ההתרמה המסורתי של ארגון מד"א. בשנה שעברה הוא נערך בהיכל התרבות בתל אביב ואילו השנה בהרכב כמעט דומה של אמנים הוא הועבר לבמה היוקרתית יותר של קיסריה.

במופע עם התזמורת הסימפונית ירושלים, השתתפו כמנצח, זמר ומעבד מרכזי - יונתן רזאל, שולם למר, ישי ריבו ויצחק מאיר הלפגוט. העיבודים לתזמורת הסימפונית נכתבו במיוחד לאירוע על ידי רזאל וכמה מתזמרים ומעבדים נוספים שסייעו לו כבר גוטפריד המצוין (בנו של הפסנתרן הנודע ירון גוטפריד) שגם ניצח בחלק מהשירים, מוישי סלושץ, המנצח החרדי, מהראשונים שלומדים את התחום באופן מקצועי ומסודר (ובחודש הקרוב מסיים במזל טוב את הלימודים הארוכים והקשים), ועוד.

העיבודים נכתבו באופן שעשה שימוש מאד ברור בתזמורת הסימפונית על גווניה הייחודיים, מבלי לנסות לחקות תזמורות רוק רגילות. זה היה לפעמים מיוחד וכיף, כמו בביצוע של ישי ריבו ל"סיבת הסיבות", שם עלה לצדו עם גיטרה חשמלית, הנגן הקבוע שלו עמית יצחק. אבל פעמים רבות, החיסרון בגיטרה בס היה ממש משמעותי ומפריע באוזן.

אחד משיאי הערב, היה אחד השירים הראשונים שפתחו את החלק השירתי של המופע, "רצה" בלחנו של יוסי גרין, שביצע במקור דדי גראוכר ז"ל. במופע ביצע אותו הזמר הנפלא שולם למר (ולא הלפגוט כפי שהופיע במסכים...). הייתה זו מחווה מרגשת כל כך ליצירה הזו. בחירה מפתיעה, אבל מדויקת. למר בקולו המיוחד ביצע את השיר בעוצמה רבה והעניק כבוד של ממש ליצירה האהובה הזו. מבחינתי, היה זה כנראה הביצוע הטוב ביותר במופע, אם כי בקטע המהיר היעדר הבס הפריע מאד לזרימה של המקצב.

הבחירות של חלק השירים במופע היו בנאליות למדי - "ניגון הבעש"ט", החרוש כבר לחלוטין בביצועם של כל הזמרים, "שערי שמים פתח" בלחנו של ביכלר אף הוא חרוש עד כאב בביצועו של הלפגוט, "אוחילה לקל" של פלאי, שהמילה חרוש כבר חרושה כשמנסים לתאר אותו, בביצועם של ריבו והלפגוט, "ריבונו של עולם", של מרדכי בן דוד, בביצועם של למר והלפגוט (שלגמרי הצליח לחרב את הביצוע, כשהתבלבל כמה פעמים) ו"סדר העבודה" של ריבו, גם בו ניצב לצדו עמית יצחק עם הגיטרה האקוסטית וגם בו הייתי שמח לשמוע קצת גיטרה בס.

רזאל עזב את עמדת המנצח לטובת בר גוטפריד, שפשוט הצטיין בעמדת המנצח, לכמה שירים כשישב על הפסנתר ושר ואז קיבלנו כמה שירים מעניינים מעט יותר, כמו "למען אחי ורעי" של קרליבך, בביצוע נהדר לגמרי של רזאל. החלק המעניין בביצוע הגיע עם מקהלת "העבריים מדימונה", שעטפו את רזאל בהרמוניות מעולות וייחודיות. ביצוע משובח נוסף של רזאל היה ל"ממקומך" המרגש, בלחן של ר' בן ציון שנקר ז"ל, אחד ההברקות הטובות של רזאל בשנה האחרונה ו"רקמה אנושית", בלחנו של מוטי המר, עם אורח לא צפוי - אמיר דדון המשובח, שנשאר גם לביצוע מתבקש, אם כי משעמם למדי, לצדו של ישי ריבו ללהיט הענק של רזאל - "והיא שעמדה", שהושר לראשונה לפני 16 שנה על הבמה הזו בקיסריה במופע של יעקב שוואקי. לריבו ודדון זו לא הפעם הראשונה יחד על במת קיסריה, לפני כשש שנים הם יצרו במופע הבכורה של ריבו בקיסריה את הדואט המוכר שלהם ללהיט "לבחור נכון". בכל הביצועים האלה, כשגוטפריד ניצח על התזמורת, היה נראה כאילו הוא רוקד איתם ומשתלב בצלילים באופן מושלם והייתי שמח לראות אותו יותר על עמדת המנצח.

(צילום: מנדי הכטמן)

מבחינתי שוב, שולם למר היה הממתק של הערב, לקראת סיום המופע הוא עלה לשני שירי "סיימון אנד גורפינקל", הלהקה האמריקאית הידועה, אחד מהם (אל קונדרה פאסה) הודבק למילים של "בצאת ישראל", כשלבמה הועלו גם נגן חליל פאן אינדיאני ונגן יוקלילי, שנתנו את הגוון של הביצוע המקורי לפני כ-55 שנה. מיד אחריו, ביצע למר שיר נוסף של הלהקה מאותו אלבום - "גשר על פני מים סוערים". הביצוע של למר באנגלית, בניצוחו של רזאל, פשוט היה תענוג לאוזן, הוא ליטף כשרצה ושר בעוצמה וצרידות מרגשים ברגעים אחרים. למר הוא פשוט זמר אדיר והביצועים שלו ללהיטים קלאסיים באנגלית הם תמיד תענוג מיוחד.

גם השנה התארח במופע החזן צביקי ברקוביץ, שביצע את "לא ישא גוי" של אריה בראון בעיבודו של סלושץ. לברקוביץ' יש קול אדיר, אבל מעט מידי דינמיקה בשירה. אם הוא רוצה להיות באמת ברמה של שורת האמנים של המופע, הוא צריך להעמיק את הגוונים בקולו ולהגיש את השירה בצורה מגוונת יותר ולא רק חזק, חזק וחזק עוד יותר.

המופע הסתיים בשורת שירים צפויים אך משעממים למדי, "אחינו", של אייבי רוטנברג, "עם ישראל חי" של קרליבך (שוב, בלי בס זה לא עובד!) ושירת התקווה, שחתמה את המופע המושקע ושלחה את הציבור חזרה ממושבי האבן שרופדו הפעם בכרית דקיקה מתנת מד"א, אל המושבים הנוחים באמת של המכוניות.

חשוב לציין את המנחה, סיון רהב מאיר, שעשתה עבודה רהוטה במיוחד, עם קטעי קישור מדויקים, ולא ארוכים מידי וזו משימה לא פשוטה בערב שנועד להתרמה להצליח להביא את האמירה הזו מבלי להעיק על הקהל. עבודת המסכים גם הייתה יפיפייה, אם כי אובר היח"צ למד"א במהלך כל שיר היה מוגזם והיה צורך מעט למתן אותו.

אין ספק שמדובר במופע מושקע במיוחד, אחד המושקעים במוזיקה היהודית בהפקה מדויקת ואיכותית במיוחד של יצחק ראשי וזה באמת היה יפיפה וברמה שאנחנו לא רואים בכל יום. למרות שבחירת כמה מהשירים הייתה באנלית, הערב נתן לא מעט ביצועים משובחים וראויים ששווה לנסוע בשבילם עד קיסריה.

  • להערות, הארות, איומים וזיופים: nl@kikar.co.il
תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
שני גדולי החזנות על במה אחת איך למען ה' אין קטע חזנות שמתאים למלחמה כמו 'מי שברך לחיילי צה''ל' או 'קהילות הקודש שמסרו נפשם' פספוס אדיר זה היה יכול להרים את כל האירוע במקום זה שירים משעממים ניגון בעש''ט ואוחילה לקל חבל
מה עם המלחמה 05.07.24
19
חבל שבאתר חדשות חרדי נותנים במה לאירועים מעורבים.
גערער28.06.24
נכון!
נכון30.06.24
18
נראה לפי הלשון של הכותב, שהוא לא מפרגן לאירוע המוצלח, אז אני מאד מציע לכותב ללמוד קצת מסילת ישרים ועבודת הפירגון והמידות, ואז ייצא כתבה נפלאה מאד, ואירוע מוצלח מאד
חיים27.06.24
ביקורת מדיוקת
יענקי27.06.24
לא לעניין, היה אירוע מאד יפה ומכובד, יחד עם את היו שם מש בעיות שצריך לדבר עליהם אנשים הגיעו מרחוק וציפו ליותר
מתנדב מד"א27.06.24

הצגת כל התגובות

17
תיאור יפה של המופע דעתי גם לשלום למר וגם להלפגוט היו קטעים לא מדוייקים בעיה כשחזנים הופכים לזמרים פריד הנדוש מידי או אוהד מושקוביץ הנדיר היו נותנים שירה יותר מדוייקת וחזנים שישירו חזנות שם הם יכולים לבוא לידי ביטוי שכחתם את מפיקים של הערב אדירים
שלמה 27.06.24
מסכים לכל מילה באופן אישי הגעתי כדי לשמוע הלפגוט - כלומר חזנות טובה ומשובחת כמו שרק הוא יודע לתת חבל שלא קיבלנו חזנות ( כמובן שאפשר לשלב *גם* שירים אחרים אבל לא רק שירים בלי העיקר..)
מד"א27.06.24
הביקורת שלי היא מבחינת הלייןאפ ההפקה לא מבינה שאנשים מגיעים להלפגוט כדי לקבל בעיקר חזנות ולא דברים אחרים? יש ציבור שנסע עד קיסריה .. וזה עוד לפני הבעייה בסאונד שהייתה עליו עשה רושם שמישהו התנכל לו שם אין לי דרך להסביר איך זה לא סודר במיידי..
יהודה 27.06.24
16
הייתי שם ניתוח מדוייק אבל באותהמידה זאת מאכזב , כי הבעיות בעיבודים היו קצת יותר מדי היה נראה שזילזלו בחזרות סהכ היו שם אמנים מהשורה הראשונה אבל זה היה נשמע לעיתים כמו אסון
נעמה27.06.24
15
דבר נוסף שממש חבל עליו זה הסאונד של הלפגוט ממש עשו לו עוול, (גם בקונצרט הקודם היה ככה) סגרו אותו בגבוהים זה היה ממש צורם, ולא לעניין .. לטעמי הוא צריך היה צריך לא לעלות לבמה ככה ותמוע עוד יותר למה לא סידרו לו את זה תוך כדי
הודיה27.06.24
תכלס ממליץ לכל מי שהתאכזב ממנו להגיע לקונצרט שבוע הבא בבניני האומה אם עוד יש כרטיסים
יוחנן27.06.24
14
כולם היו נשמעים מצויין למעט הלפגוט וחבל היו שם ביצועים יפים שהוא נתן ולא קיבלו את החן שלהם בגלל זה .
יאיר27.06.24
13
מדוייק, רק להוסיף יותר על מה שקרה שם עם החזן הלפגוט איך כוכב בסדר גודל כזה לא קיבל במה וביטוי נורמלי באירוע (הערת אגב - היה גם משהו ברמקול אצלו לא טוב לא מובן כ"כ איך ההפקה לא סידרה)
יוסי27.06.24
12
צריך לדבר יותר נקודה שכתבת כאן, יונתן רדאל צריך להיות זמר ומלחין היצוח פחות החמיא הפעם .. כל פעם שהיה את המנצח האורח זה היה ממש תענוג .. משהו לא זרם עם רזאל וחבל לגבי הלפגוט ממש החמצה ועוול גדול מה שעשו לו.
יוחאי27.06.24
11
הייתי מלא אירועים עם החזן הלפגוט בשנים האחרונות ובעבר, כמה הערות 1. היו בעיות סאונד קשות דווקא בגבוהים שלו וזה מוזר כי היה שם הפקה מלוטשת.. 2. הבחירת שירים ממש לא הייתה מתאימה בשבילו וגם לא מה שהציבור ציפה לשמוע ממנו.. חזן = חזנות אולי שילוב של עוד אולי דברים קלילים אבל חזנות בבסיסה ..
יוחנן27.06.24
10
המבקר הנכבד שברצוני להאמין שאכן היה באירוע, מאוד תמוה למה לא ציינת אף במילה את האופרה ״לה דונה מובייל״ אותה ביצע הלפגוט (כהרגלו) בצורה נפלאה מעוררת השתאות, או את שערי שמיים פתח (שהוא אכן נדוש) אך לשמוע את זה מהלפגוט ובטונים שלו זה בהחלט לא נדוש
סתם אחד27.06.24
9
צריך עבודת חריש עמוקה איך זה שכל הנתונים הכי מושלמים היתקבצו לערב אחד ובמה אחת וסיימנו בערב פחות מוצלח ונתנאל היקר אתה כותב דברים כהוייתם לאורך כל טור זה ובסוף בשורה אחרונה ערב מושקע ויפיפה אין באלנס בין הטור לשורת סיכום
נתי28.06.24
8
אפשר לקרוא לזה ערב שירה עממי או קומזיץ בקיסריה אבל זה ממש לא היה קונצרט לא היה להלפגוט קטע חזנות אחד ראוי לשמו אכזבה גדולה בחירת שירים איומה!
משה28.06.24
7
כל מה שכותב המבקר נכון מאד. צרם לנו שהחביאו את להקת העבריים והעמידו אותם במעבר ובחושך. (הנגנים דווקא היה טוב כיון שחלקן באו בלבוש לא הולם ארוע דתי). ללא צל של ספק יונתן רזאל היה הכוכב הגדול והראשי באירוע. ומילה טובה על היציע הנפרד - הלוואי ועוד אירועים יבוצעו במתכונת כזו.
מרדכי28.06.24
6
היה מופע באמת בעייתי רזאל מוזיקאי ענק לא הולם אותו ניצוח זה גס מדי זה פחות נעים העיבודים ברובם מוזרים ולא פרקטיים למופע כזה .הסאונד לא היה טוב .בגדול היה מאוד מאכזב
שי28.06.24
5
ביקורת על הביקורת סיימון אנד גורפינקל היו צמד ולא להקה(יהודים כמדומני)
משה29.06.24
4
אני לא הייתי במופע סתם מעניין אותי כמה שירים כל זמר שר שם? ועדיין לא הבנתי אם נתנאל לייפר נהנה או לא לפי הכתבה זה נשמע שהייתה הופעה סבבה ויוכלו יותר.
...28.06.24
3
המופע הזה נועד לרצות את כולם, ובמקום זה אכזב את כולם. צריך כישרון מיוחד שמופע עם זמרים כאלה יהיה כל כך מאכזב.
מאכזב30.06.24
2
אני הייתי שם והיה מאוד לא מתאים לציבור החרדי הישיבה באמפי המשענת שלך היה הרגליים של האשה מאחורי והרגליים לזה שמלפני אני באופן אישי עמדתי בצד כל המופע חבל שלא עשו את זה בארנה יותר קרוב גם
משגב30.06.24
1
מופע גרוע ושרזאל ימשיך להוציא שירים לא מעבר
יהודה01.07.24
אולי גם יעניין אותך
מגזין

כשזמר עצוב הופך לשמח, מה קורה?! // ביקורת סינגלים

נתנאל לייפר | 04.07.24

מגזין 'כיכר'

לפני הקלעים: כשהמלחין לוקח את המיקרופון // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 20.06.24

מגזין מוזיקה

שלושה שירים, שלושה סגנונות, שוואקי אחד // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 14.06.24

מגזין 'כיכר'

המהפך הגדול של רפי ביטון // ביקורת מופע 

נתנאל לייפר | 06.06.24

מגזין "כיכר"

האם זהו הקאמבק המיוחל של "פרחי מיאמי"? / טור ביקורת

נתנאל לייפר | 30.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

מגזין 'כיכר'

המיותרים והמרשימים // ביקורת אלבומים של המוזיקה הווקאלית

נתנאל לייפר | 23.05.24

מגזין 'כיכר'

אלו שדווקא כן יודעים לעשות ווקאלי // ביקורת מפרגנת

נתנאל לייפר | 16.05.24

מגזין 'כיכר'

כך תעשו ווקאלי בלי לבזות את המאזינים // ביקורת נוקבת

נתנאל לייפר | 09.05.24

מגזין כיכר

המופע המסוכן של השנה? נפתלי קמפה כבש את בנייני האומה, שוב

נתנאל לייפר | 02.05.24
ש

התאמה חינם!

נסו: מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר לייזר | מקודם

מגזין 'כיכר'

מניסים סאאל ועד משה לוק - כרחוק מזרח ממערב? // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 18.04.24

מגזין 'כיכר'

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24
ש

בהשתתפות קופ"ח

תפסיקו להסתובב עם המטרד על הפנים- הסירו אותן בלייזר

כיכר בשיתוף קאר לייזר | מקודם

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24
ש

'פרח' מתרחבת

חולמת על עבודה עם שליחות ואפשרויות קידום? זה ההזדמנות שלך

כיכר בשיתוף פרח | מקודם

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24