כיכר השבת

התחדשות ועוצמה

שיח מעומק הלב: שינוי הוויה, לא שינוי תודעה

סיגל אהביאל מדברת בהתרגשות ועם זאת ברגיעה. משהו בשיח איתה מזכיר נחל זורם ומתחדש. המילים הראשונות שעולות לתודעה שלי כשאני רוצה לתת שם לשיחה הכי מעשירה ומסקרנת שקיימתי בעת האחרונה, הן: התחדשות ועוצמה • סיגל, בעלת ניסיון טיפולי של כשלושים שנה, היא מייסדת בית הספר 'שיח הלב' לגשטאלט יהודי • ישבנו לשיחה מרתקת של סקירת יסודות השיטה. טעמנו טעם של אמת ונגענו עמוק פנימה (מעניין)

| מקודם |
להשיב את האמון הפנימי בלי האשמות של 'אכלו לי־שתו לי'
להשיב את האמון הפנימי בלי האשמות של 'אכלו לי־שתו לי' (צילום: שאטרסטוק)

בשנים האחרונות קיימת תודעה גבוהה לטיפול ולערך הגבוה שהוא מעניק לאיכות חייהם של בני האדם. תוכלי להגדיר מה מבדל את הגשטאלט היהודי משאר השיטות?

"גשטאלט יהודי – דרך שמביאה לשינוי הוויה ולא רק לשינוי תודעה", פותחת סיגל. "רוב שיטות הטיפול עובדות על שינוי תודעה, מלמדות את האדם לשתול בתוכו או להרגיל את עצמו במחשבות שינתבו את העשייה שלו לכיוון מועיל ומבריא. כמובן שיש בכך תועלת וחשיבות רבה, אבל הרובד שבו נעשה השינוי הוא בעיקר רובד מחשבתי ותודעתי. בסופו של דבר זה כמו לקחת רכב שגלגליו נוטים שמאלה וללמד את הנהג למשוך את ההגה ימינה לאורך כל הנסיעה. בגשטאלט יהודי אנחנו 'נכנסים מתחת למכונית' עם מברג. אומנם הידיים מוכתמות קצת בגריז, מתאמצים, אבל בסופו של תהליך כל הגלגלים נוסעים חלק ובלי למשוך תדיר את ההגה לאיזון".

להסתכל לספק בלבן של העיניים

רעיון שינוי ההוויה נשמע מסעיר ומסקרן. מי לא רוצה להיות במקום מאושר, שמח ומחובר, ללא מאמץ תמידי? איך יוצרים שינוי בהוויה הפנימית של האדם?

"כדי לזכות לשינוי הוויה יש לחזור לספק העצמי הראשוני והקיומי שבאדם. כולנו נושאים בתוכנו ספק עצמי. בחטא עץ הדעת החדיר הנחש באדם וחוה ספק עצמי שורף ונוקב ומאז הוא מפעם בכולנו. ספק אם אנחנו טובים; אם נצליח להתממש; אם נהיה אהובים; אם יש לנו ערך. זהו מקור כל הייסורים והתקיעויות שלנו. המטרה היא לחדור עד לספק העצמי השורשי הזה, ודווקא משם להתחבר לחלק האלוקי הייחודי של כל אחד מאיתנו. מכאן בעצם נרמז שהיכן שנמצא הספק הכי גדול שלנו לגבי עצמנו – שם נמצא גם האוצר הכי משמעותי שלנו. התוצאות יהיו חיוּת ושמחה שינבעו מאיתנו".

את יכולה לתת דוגמה להתגברות על הספק?

"אישה שמנהל אותה ספק אם היא מעניינת. בעטיו היא לא פותחת עסק, לא מתקרבת למי שנראה מצליח בעיניה. היא נמנעת ממצבים חברתיים שיכולים להוכיח לה שהיא לא באמת מעניינת.

אומנם אפשר להדריך אותה להאמין שהיא מעניינת: להנחות אותה לדבר עם אנשים, ללכת לאירועים, ליצור שיח או לשנות את המחשבות שלה לגבי עצמה. בגשטאלט היהודי דווקא 'ניכנס' ל'לא מעניינת'. נרחיב את החוויה של הלא מעניינת וניתן לה להוביל אותנו לפעם הראשונה שחדרה תחושה זו לתוכה. לרוב הפעם הראשונה תוביל אותנו לילדות. נחפש חוויה כזו עם אבא ואימא או בני משפחה קרובים, ומשם נצא לדרך להשיב את האמון הפנימי בלי האשמות של 'אכלו לי־שתו לי'. מצאנו שאישה זו הייתה ילדה שנולדה לבית שבו נשואים ומתבגרים מאתגרים, לא רק זאת אלא שההורים רצו בן ונולדה בת. היא גדלה במשפחה של מצליחנים בעוד שהיא רוחנית ורגשית ונעלבת מהר. הפרשנות שחדרה לליבה הייתה 'אני לא שווה, אני לא ראויה מספיק'. אנחנו נכנסים לעולם הפירושים שהעניקה לאירוע, משום שבאותו רגע שנטשה את עצמה המעניינת – התחילה לחיות בבועה הישרדותית; כתוצאה ממנה חיפשה אישור חיצוני שוב ושוב להיותה מעניינת; וברחה מחוויה שתשלול אותה".

ומה התיקון לחוויה הזו של נטישת העצמי האמיתי?

"האמת! לאמת יש כוח ריפוי אדיר. משום שברגע שאישה מזהה במדויק את האופן שבו היא נטשה את עצמה, חושפת את האירוע שבגללו התעורר הספק העצמי, וחווה בדיוק את מה שקרה לה, עולה אור האמת ומתעורר החלק האלוקי. כי הקב"ה חותמו אמת. האמת מעוררת את הנפש לאור חדש, ואז, מתוך הפנימיות, מתגלה החלק האלוקי שבה. מתוך כך מגיע הסוף לנטישה העצמית. כך המטופלת עוברת מתמיכה חיצונית לתמיכה פנימית ושורשית. וזהו שינוי הווייתי".

איך מתרחש התהליך?

"התהליך הזה קורה בשלבים ומעמיק יותר ויותר. השינויים שקורים במהלכו ניכרים גם בחיי היומיום וגם ברווחה ובשמחה הפנימית. זו חוויה של גאולה! גאולה מהשורש. רבי ישראל סלנטר אמר: 'ניסיתי לשנות את העולם ולא הצלחתי. שיניתי את עצמי והשתנה כל העולם'. זה בעצם מה שקורה בגשטאלט היהודי שמושתת לחלוטין על תורת ישראל. ההנחה שמובילה אותנו היא שאנחנו אלו שנטשנו את עצמנו ולא בגלל שפגעו בנו, ולכן אנחנו אלה שנוכל להשיב את האמון בעצמנו. מעתה עלינו לשוב לעצמנו ולא להמשיך לנטוש את עצמנו בגלל שהעולם בחוץ לא מאשר אותנו".

תוכלי לתת לנו טיפ שאפשר ליישם מיידית?

"כשיש לנו קושי עם מישהו אפשר לזמן את אותו אדם לשיחה דמיונית בינינו לבין עצמנו. מדמיינים שהוא יושב מולנו, ועל אף שמושא השיחה שלנו לא יודע שהשיחה מתקיימת, מבחינה אנרגטית רוחנית, האדם שנזמן לשיחה ירגיש בתודעתו הפנימית שהשיחה התקיימה! בשיחה אנחנו אמיתיים מאוד ואומרים את הנקודה המרכזית שחווינו, הרגשנו והבנו בהתנהלות איתו. שוב, לא כדי להאשים, כי מהאשמות לא יוצא דבר. אנחנו רק מזהים את הפירושים שפירשנו על עצמנו בעקבות מה שחווינו איתו. הבירור הזה יוצר חוויה מיוחדת של הבנה וריפוי".

שמעתי שבבית הספר לומדים אבחון נפש על פי ארבעת היסודות. תוכלי לספר עליהם?

"העולם כולו בנוי מארבעה יסודות כולל הגוף והנפש שלנו. אש, מים, אוויר ועפר. כנגדם עומדים הארבעה שחייבים להודות: הולכי מדבריות, יורדי ימים, מי שחלה והחלים ומי שיצא מבית האסורים. ביחד אלו ארבע תנועות נפש מאוד ספציפיות שנמצאות בכל אדם. התפיסה של המערכת הזו מאפשרת לנו להבין את עצמנו בדיוקים ובעומקים בלתי נתפסים. מדובר בארבע מצוקות נפש בסיסיות שמהן יוצאות כל מצוקות הנפש האפשריות. הולכי מדבריות ויורדי ימים הן תנועות נפש זכריות פורצות, עוצמתיות ותנועתיות שרוצות לכבוש את העולם. לעומתן החולה שהחלים והיוצא מבית האסורים אלו תנועות נפש נקביות מעודנות, קורבניות, ותרניות. כעת אני בסיום כתיבת ספר בשם 'נביעה' על יסודות השיטה. הספר יצא לאור בקרוב.

"הלימודים ב'שיח הלב' הם לימודי חיים שנוגעים בכל רובד של החיים ובעיקר ברבדים הכי עמוקים של הנפש. זה חלק ממני והתלמידות שלי סופגות את זה וממשיכות באותה דרך".

לימודים עמוקים, מעשירים, מפתחים

"מסלול ההכשרה שלנו הוא בן שלוש שנים (יש גם מסלול מקוצר של שנה לטעימה עמוקה). המסלול משלב מפגשים פרונטליים חד שבועיים ושיעורים חד שבועיים שנשלחים למייל. אפשר להשתתף במפגשים גם בלמידה מרחוק. התלמידות שלנו זוכות לחוויה עמוקה של שינוי תפיסתי חווייתי והווייתי, שבו הן לוקחות אחריות מלאה על כל תנועות הנפש ורוכשות בחירה מודעת ומחודשת.

"בשנה הראשונה לומדים את יסודות השיטה ומפנימים שינוי חשיבה, שמגביר את המודעות לחיבור לעוצמה הפנימית וליצירת שינוי בחיים שלנו; בשנה השנייה מקבלים כלים טיפוליים מחודדים ומדויקים מאוד, שחוד החנית שלהם הן מפות נפש מאוד מבוררות ומדויקות; השנה השלישית היא שנת פרקטיקום שבה מעמיקים יותר את הכלים הטיפוליים ומיישמים אותם בפועל, וכל אחת מוצאת את הדיוק האישי שלה. בכל שלוש השנים מתנסים בתרגילים חווייתיים רבים. בכל מפגש צופים בטיפול שלי באחת מבנות הקבוצה תוך כדי שאני כותבת את אבחון הטיפול על גבי מסך, על פי מה שנלמד באותו שבוע. זו חוויה מעצימה ומכוננת. גם אם רק אחת נוגעת באמת פנימית בתוכה, האמת הזו מהדהדת בנפש של כולן וגם הן מרוויחות נגיעה בהירה פנימה".

לסיום, תוכלי לתת לנו סיפור מבוגרת?

"אחת מהבוגרות שסיימה ללמוד השנה שלחה לי ממש עכשיו מכתב מרגש. היא כתבה שפגשה חברה שמתמודדת עם נושא מסוים וטופלה במשך למעלה משנה אצל פסיכולוגית קלינית. בשלב מסוים הרגישה שהיא לא מתקדמת בכלל, וגם הפסיכולוגית עצמה ראתה שאין תועלת בטיפול ויעצה לה ללכת לשחרר את עצמה בשיחה עם חברה קרובה. החברה בחרה... נכון. לשוחח עם התלמידה שלנו. 'סיגל', כך כתבה לי. 'לא תאמיני איך בשיחה אחת איתי היא כבר קיבלה כיוון להבין את עצמה! היא נדהמה מהאופן שבו הובלתי את התהליך. היא התפעלה שהשיטה שלך כל כך מדויקת ועוצמתית והתקשרה אליי עוד כמה פעמים כדי לקבל כיוון ודרך. זה נותן לי ביטחון לצאת לדרך עצמאית משלי מתוך ידיעה שיש לי הרבה מה להעניק לעולם'".

איפה נמצא בית הספר ואיך ניתן ללמוד בו?

"בית הספר נמצא בקריית יערים, באווירה פותחת ומחבקת, ויש גם אפשרות ללמידה מרחוק למי שמעוניינת. התלמידות הופכות להיות אחיות לדרך שחולקות שפה מעמיקה שמחברת פנימה.

גם את רוצה ללמוד ולהתמקצע, בגשטאלט יהודי, בשיטה ששינתה לאלפי נשים את החיים? הכניסי פרטייך כאן ונחזור אלייך >>

אפשר גם לפנות ללאה רכזת הקורסים בטלפון 0544388612

או למזכירה חגית 0545568698

או במייל Ahaviel@siach-halev.com

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
מעניין