כיכר השבת

מותר או אסור?

500 דולר בתמורה לתפילה על כנסיה נוצרית

אברך חרדי שהתפלל בכותל המערבי קיבל פניה מאדם לא יהודי, להתפלל עבור כנסיה נוצרית שתצליח והעניק לו 500 דולר. כעת, שואל האברך האם מותר לו להשתמש בכסף (מעניין)

| 14 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

אדם שאינו יהודי ניגש אל אברך חרדי שעמד והתפלל בכותל המערבי וביקש ממנו להתפלל על חבירו הכומר שיש לו כנסיה נוצרית ואין בה מספיק משתתפים והוא רוצה שיתפללו עליו שיבואו יותר אנשים לפקוד את המקום.

להפתעת האברך, המבקש מסר לו בתמורה סך חמש מאות דולר. האברך לקח את הכסף אך לא התפלל על הכנסיה הנוצרית ושיגר את המעשה אל הקובץ התורני 'וישמע משה' ושאל האם מותר לו להשתמש בכסף שקיבל מהגוי.

גדולי הפוסקים בדורינו נחלקו כיצד להכריע לאותו אברך האם מותר לו להשתמש בכסף והאם פעל כהלכה כאשר לקח את הכסף מהאדם הנוצרי.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין הכריע כי היה אסור לאברך להסכים לקחת את הכסף כי בעצם הדבר שלקח את הכסף הוא מודה שיש להתפלל להצלחת כנסיה נוצרית והלכה למעשה הורה כי אין ראוי להנות מהכסף שהגיע לידו באיסור.

הגרמ"ש קליין והגרי"מ שטרן פסקו שאין חשש איסור בדבר, ואין לחוש לאיסור גזל עכו"ם, שהרי אפילו טעות עכו"ם מותרת, ובודאי במקרה זה שהאברך לא התחייב להתפלל אלא קיבל את הכסף בשתיקה.

הגרש"א שטרן פסק כי מותר לאברך להשתמש בכסף רק לדברים שאינם לדבר מצוה.

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
מגיע מהמדינה שמקבלת כסף מאמריקה שמקבלת כסף מהרבה עובדי ע"ז.(הכי הרבה כנסיות יש בארה"ב).האם זה בטל בשישים.והרי אין ביטול לע"ז.או האם
ראב"ד הסלבס
10
מקוה שאותו גוי יקרא את הכתבה
יוסי
9
תתרום את הכסף לבית חולים
יע
אם אתה היית מקבל אין ספק שזו לא היתה העצה....
מיכאל

הצגת כל התגובות

8
בהצלחה לאברך........
אילן
7
הכי טוב אם מלכתחילה היה מסרב בנועם עם הסבר שאסור ליהודי להתפלל להצלחת ע"ז.
יוסף
6
אינני יכול לדמיין בשום אופן סיפור הפוך. כנראה שאינטואיטיבית מבין הגוי שה' אלקי ישראל.
ליווא
5
דבר ראשון לקח ואחרי זה ניזכר לישאול לגבי גזל עכום ידוע שזה אסור לגבי טעות העכום בוודאי שאסור חיישינם משום חילול השם לגבי הכסף היות שהוא לא יודע מיהוא ויש בעיה למי יחזיר אז מותר לו ליקנות מה שהוא רוצה כי יש פה משום יאוש בעל הבית
דויד
4
והרי זה כמתנה או כאבידה לפע"ד.
משה בן אברהם
3
כדי להתחייב צריך תנאי כפול, האברך לא התחייב דבר ואפילו לא אמר כן, והגוי לא התנה עמו שאם לא תתפלל הרי זה גזל, [נשאל אחרת אם גוי נותן ליהודי 500$ ואומר לו תקנה בזה חזיר ותאכל, האם היהודי חייב לקנות ולאכול?] בנוסף אם הגוי היה בא למחרת ואומר אם לא קנית תחזיר את כספי היה מקום לדון אבל כשלא בדק אם התנאי ה
משה בן אברהם
2
מבואר שם שהבייתוסים בקשו להטעות את חכמים ושכרו עדי שקר, ואחד מן העדים היה אדם ירא שמים שלקח מהם הכסף שמא יבוא אדם שלא הגון, וחכמים נתנו לו את הכסף (ולא אמרו שם שזה חילול ה' לקחת מהם את הכסף. אך אולי יש לחלק בין ע"ז למינות?)
עמוד ענן
1
א. קודם לקח כסף ואחר כך שאל. ב. מה כל הנידון אם זה טעות או גזל ברור שזה גזל, ללא ספק שחסר פרט, כנראה הוא הסכים אין מצב שנתן והלך, בלי לשאול אותו כלום.
יוסי
אולי גם יעניין אותך
מעניין