כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

דעת הגר"ח קנייבסקי והרבי מליובאוויטש: האם משה רבינו נולד עם מידות רעות?

אנו עסוקים בפולמוס מעשה שהובא ב'תפארת ישראל' אודות משה רבינו שנולד עם מידות מקולקלות ובעמלו תיקן את מידותיו | בפרק התשיעי ישראל שפירא מעמיק בדעותיהם של הגר"ח קנייבסקי, הרבי מליובוויטש, הגר"א שפירא, הגר"ש פינקוס, הגר"מ אליהו, הגר"מ מאזוז, והג"ר שלמה אבינר (היסטוריה)

| 8 | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: דוד זר)

פרק ט': אנו עסוקים בפולמוס מעשה שהובא ב'תפארת ישראל' על המשניות מאת הגאון ר' ישראל ליפשיץ, אודות משה רבנו שנולד עם מידות מקולקלות ובעמלו תיקן את מידותיו. המגיד מווילקומיר רבי חיים יצחק אהרן הכהן רפפורט התנגד בחריפות לסיפור זה ופרסם קונטרסים רבים כנגדו.

הרב שלמה אבינר[1] נקט כדעת הרב קוק, ודלא כדברי ה'תפארת ישראל' והוא לא הזכיר את גדולי החסידות שנקטו בדרך זו. ברם, הוא כותב שמכיון שכתב כך גאון גדול כבעל ה'תפארת ישראל' ממילא לא נוכל לגעור בתוקף במי שיכתוב כך.

הגר"מ מאזוז[2] הביא את דברי 'שבט מוסר' שהביא סיפור זה על אריסטו, וכתב שנראה שמכאן מקור המעשה שמובא בתפארת ישראל (ושכן העיר הרב מיימון), "וכבר צווחו עליו בבי מדרשא ויצאו עליו עוררין".

הגר"ח קנייבסקי אמר שהמהרי"ל דיסקין כבר קבע שהסיפור איננו נכון, ולכן אין לסמוך על הסיפור שמקורו מספרים של גויים.

בספר 'ומתוק האור'[3] למגיד רבי שלמה לוונשטיין הביא כמה מהקושיות שיש כלפי המעשה הנזכר בתפאר"י וכתב: "רבי חיים קנייבסקי אמר לי כי המהרי"ל דיסקין כבר קבע שהסיפור איננו נכון".

בספר 'אוצר פלאות התורה'[4] הביא שהגר"ח קנייבסקי אמר לו ש"מעשה זה מקורו מספרים של גויים, וחידוש הוא על התפארת ישראל שמעתיק זאת".

ראש ישיבת מרכז רבי אברהם שפירא והאדמו"ר רמ"מ מליובאוויטש[5] נקטו ככל הנראה בשיטת המגיד מווילקומיר וכנגד ה'תפארת ישראל', לעומת הראשון לציון הגר"מ אליהו שנקט כשיטת ה'תפארת ישראל'.

בביקורם של הראשון לציון הגר"מ אליהו והגר"א שפירא אצל האדמו"ר מליובאוויטש[6] אמר הגר"מ אליהו:

"איתא בספרים שמצד טבעו היה משה רבנו "איש"... מלשון 'אש', אלא שמשה רבנו  שבר את תכונותיו ומידותיו ונעשה "אדם" ("עניו מאוד מכל האדם"), מלשון 'אדמה' יסוד העפר המורה על הביטול".

 הגר"א שפירא הגיב מיד ואמר:

"לא מסתבר לומר שיהיה איזה פגם ח"ו בטבעו של משה שלכן הוצרך לשבור ולשנות את טבעו. משה רבנו  היה קדוש מרחם. וידועה הקפדת גדולי ישראל על אלו שכתבו דברים כאלו על משרע"ה".

מיד הגיב האדמו"ר מליובאוויטש ואמר:

"בעל סדר הדורות מביא[7] שישנם מדרשות חלוקים בדבר. יש אומרים שלמשה רבנו היה טבע בלתי רצוי וכו', שקלסתר פניו הראה על ענין של תוקף והיפך הרחמנות וכו', ומפריך סברא זו מכל וכל על פי מארז"ל על הפסוק 'ותרא אותו כי טוב הוא' 'כשנולד נתמלא כל הבית כולו אורה', היינו תיכף ומיד ברגע שיצא לאויר העולם, עוד לפני התחלת עבודתו".

בהמשך הגיב הגר"מ אליהו שמשיח צדקנו יפעל את מעלת התשובה גם אצל צדיק אמיתי, צדיק שאינו צריך לשנות את טבע תולדתו".

הגה"צ ר' שמשון פינקוס[8] הביא ש"מובא באחד הספרים" המעשה הנ"ל ומשום כבוד התפארת ישראל לא הזכיר את שמו, ושמהרי"ל דיסקין אמר שמעשה זה הוא שקר וכזב.

המשך יבוא...

-לקריאה נוספת: ירחון האוצר, גליון 90, אייר תשפ"ד.

[1] בספרו 'מדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה', ה'תש"ס, דרוש ד, עמ' 49, ובדרוש ט.

[2] ספר המזכיר, מהד' ה'תשע"ד, מערכת א אריסטו אות ב

[3] דברים ג, אלול תשע"ב, עמ' שלה.

[4] שמות, עמ' תתל"ו הערה רנב.

[5] ראה 'ליקוטי שיחות' מועדים פורים ח"ג, אדר תשע"ג, עמ' קכב-קכח. אך השווה ליקוטי שיחות בתרגום חופשי חלק ח' עמ' 27, וראה מה שפלפל בכל זה הרב שלום דובער הכהן ב'הערות התמימים ואנ"ש 770 איסטרען פארקווי' גליונות עז-צו עמ' 273, גליון כ (צו) אב תשל"ח].

[6] א' כסליו תדש"מ, שוכתב בספר תורת מנחם תשמ"ה ב עמ' 3086.

[7] וראיתי מי שכתב שעד כה לא נמצא כן בסדר הדורות.

[8] נפטר בשנת ה'תשס"א, בספר נפש שמשון ענייני אמונה ה'תשס"ה עמ' קפג.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
מה זה משנה ? למי אכפת אם תיקן או נולד כך? נשמע פולמוס בלי שום תכלית
תחקירן
6
אבינר הוא לא גאון ולא רב. גדולי רבני הצה"ד יצאו נגדו שהוא מכשיל את הרבים באיסורי כרת.
אריאל
5
אני אישה בורה שלא מבינה כלום. לא הבנתי. האם משה רבינו נולד עם מידות רעות ותיקן אותן או שלא?
מחילה מכבודכם
מכוון שמה לא היה קיים. הוא לא נולד ולא מת .הויכוח סתמי.
טום

הצגת כל התגובות

4
אם משה רבנו נולד מושלם ולא היה לו שום יגיעה איזה שבח יש בזה?
יניב
3
קשה להתעלם מהאור החיים תחילת פרשת וזאת הברכה על הפסוק אשר ברך משה איש האלוקים שכל מידותיו הטובות אינן בטבעו אלא רק מחמת היותו איש האלוקים
אהרן
2
ובשבוע הבא. האם הנחש מגן עדן היה הומו? דעות לכאן ולכאן.
טום חן
1
תשמעו אתם פסיכים לגמריי ירדתם מהפסים לא יאומן כמה שיגעון הכתבה הזו והכותב שלה הוא עם המידות הרעות
יהודה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים