כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ה"דרמה" התקשורתית על צורת המנורה - על לא מאומה

בכלי התקשורת פורסמה "דרמה" של ממש. המדובר על גילוי ארכיאולוגי של מנורה מתקופת התלמוד כשיטת חב"ד של קנים אלכסוניים V ולא U כצורה המקובלת | ישראל שפירא בדק האם יש סיבה לדרמה... (היסטוריה)

| 61 | כיכר השבת |
המנורה העתיקה מתקופת חז"ל בכפר סעייר (ליד חברון), שהחוקר ז'אבו ארליך זיהה לפני עשור שנים
המנורה העתיקה מתקופת חז"ל בכפר סעייר (ליד חברון), שהחוקר ז'אבו ארליך זיהה לפני עשור שנים (צילום: באדיבות החוקר ז'אבו ארליך)

בכלי התקשורת פורסמה "דרמה" של ממש.

מה ה"דרמה" אתם שואלים?

האם נמצאו הוכחות שהישראלים הפילו את מטוס נשיא איראן, או שמא שוחררו החטופים הישראלים שנמצאים בעזה?!

לא ולא. המדובר על גילוי ארכיאולוגי של מנורה מתקופת התלמוד כשיטת חב"ד של קנים אלכסוניים V ולא U כצורה המקובלת.

צפוי ביותר שהדרמה נוצרה אך ורק ברשתות החברתיות המזוהות עם חסידות חב"ד, ואלו ערכו "הפצה" הגונה לממצא הנדיר, וכך בכל קבוצת וואטסאפ נשלח המידע להמון העם שאיננו מבין דבר וחצי דבר בסוגיה זו.

כותב השורות מברך על כך שסוגיות ארכיאולוגיות היסטוריות עולות על שולחנם של מגישי החדשות, ואנו כאן במאמר קצר ננסה להבין על מה המהומה.

כאמור, פורסם שבמהלך פעילות צה"ל בכפר סעייר ליד חברון הגיעו לוחמים לקסבה של הכפר שהייתה כפר יהודי בתקופת חז"ל, ועל משקוף של בית עתיק נמצא שרטוט עם מנורה בצורת V.

סא"ל מעוז שוורץ מג"ד 7007 שפיקד על הכניסה לכפר, הזכיר בתגובתו את ידידי ז'אבו ארליך [שערך איתי ביחד את מגזין 'שלום לך עזה' שיצא בקרוב במהדורה שניה מורחבת], מגדולי חוקרי ארץ ישראל שנכנס ביחד אתם לכפר ואישש את הממצא. (דבריו פורסמו לראשונה באתר 'בשבע').

להלן דבריו של ז'אבו ארליך: "בבית בתוך בלב הקסבה בכפר סעייר נמצאו לידנו שתי מנורות מתקופת התלמוד, לצידם עיטור צמחי, חצי עיגול וכוכב, מכירים דברים כאלו ממקומות אחרים".

המנורה העתיקה מתקופת חז"ל בכפר סעייר (ליד חברון), שהחוקר ז'אבו ארליך זיהה לפני עשור שנים (צילום: באדיבות החוקר ז'אבו ארליך)

ברם, לשווא חוגגים החב"דניקים (שנמצאים בשיטת מיעוט בנושא), כיון בשיחה שערכתי עם מו"ר החוקר ז'אבו ארליך הבוקר, נאמר לי שעל כל ממצא של מנורה מתקופת חז"ל בצורת V ישנם כמה וכמה אחרים בצורת U.

"לפחות שמונים אחוזים ויותר מהמנורות העתיקות וציורי המנורות עומדים בסתירה למסורת של חב"ד", מטעים ז'אבו.

"כל שאר הממצאים" ממשיך ז'אבו בדבריו "הם בצורות שונות, ומיעוטם מתאים לשיטת חב"ד".

"רק לפני שלושה חודשים ביקרנו שנינו [ז'אבו וישראל שפירא. י"ש] בחורבת רימון בדרום הר חברון (בסמיכות לקיבוץ להב), ושם חזינו במנורה חקוקה על רצפת בית הכנסת העתיק בצורת U וכמוה כאמור רוב מוחלט של הממצאים מתקופת חז"ל", אומר לי ז'אבו.

This browser does not support the video element.

ישראל שפירא וז'אבו ארליך בביקור בחורבת רימון (כנראה חורמה וצפת המקראית), שם בביה"כ העתיק מתקופת בית המקדש חקוקה על הרצפה מנורה עגולה. ראה דקה ועשרים שניות את ההלם של החב"דניק שהשתתף בסיור [פורסם לראשונה ברשתות החברתיות של ישראל שפירא] (אין לראות בדברים משום המלצה לבקר במקום. יש לשמור על כללי הבטיחות ולשילוט המקומי)

עוד מוסיף ז'אבו שהמשקוף האמור הוא איננו חדש, והוא מכירו למעלה מעשור, והרצאה אודותיו מסר בשנת תשע"ח בכנס "מחקרי חברון ויהודה" והיא תפורסם בקרוב במאמר מדעי.

לסיור האמור בכפר סעייר, צורף ז'אבו יומיים לפני כדי להעשיר את הידע של פלוגת החיילים, והנה הדברים פורסמו ויצאו מכלל פורפורציה.

• • •

יצוין שגם אנשי 'מכון המקדש' שחקרו באופן יסודי את תקופת בית המקדש המודעים לדברי הרמב"ם ציירו את המנורה בצורת U ולא V והסבירו את צעדם בכך ש"הרמב"ם לא פסק במשנה תורה לעשות מנורה עם קנים ישרים.. הציור הידוע הוא צייר בזמן שכתב את פירוש המשנה (מנחות ג,ז), שנים רבות קודם לכתיבת משנה תורה", [בצעירותו בשנות ה-20 לחייו - עין בשו"ת רלב"ח בפרשת הסמיכה].

מכון המקדש בראשות הרה"ג ישראל אריאל מודע לכך שהרמב"ם "בציורו מצייר את הקנים באופן ישר, ובנו, ר' אברהם, כותב שהקנים צריכים להיות ישרים כמו שצייר אביו, ולא בעיגול", אולם הם מוכיחים שציורו של הרמב"ם [בפירוש המשניות אותו צייר בצעירותו], כשהקנים ישרים, אין לו אח ורע מכל הציורים שיש בידנו מתקופות חז"ל.

שכן מימי הבית השני שרדו כמה תמונות עתיקות של מנורות, ובכולם המנורה לא כצורה שצייר הרמב"ם בצעירתו.

ציורים אלה, מטעימים במכון המקדש צויריו בתקופה בה כהנים היו בעבודתם, ואין סיכוי בעולם שצויריו הפוך ממה שהיה בבית המקדש.

להלן מספר ממצאים מתקופת בית המקדש עם מנורות בצורת U:

א. מטבע מתקופת מתתיהו אנטיגונוס אחרון השליטים מבית חשמונאי.
ב . מנורה מעוגלת נמצאה על ציור קיר ששרד ברובע היהודי.
ג. הקבר יאסון מתקופת בית שני, נמצאו חמש מנורות מעוגלות.
ד. בכותל הדרומי נחשף שעון שמש מתקופת הורדוס שעליו מצויירת מנורה מעוגלת.
מתוך מגזין 'שלום לך עזה' [בקרוב מהדורה שניה מורחבת] מאת כותב השורות ישראל שפירא ובעריכת חוקר ארץ ישראל ז'אבו ארליך

בנוסף, ישנם עשרות ממצאים מתקופות קדומות מהשנים שלאחר החורבן, ובכולם, לא נמצאה מעולם מנורה עם קנים ישרים.

• • •

על כל מיעוט זניח בין הממצאים מתקופות קדומות המאששים את ציור הרמב"ם [בצעירותו] שהמנורה הייתה בצורת V -מסביר החוקר ז'אבו ארליך שהיה מושג של "חופש אומנות", ואמנים מקומיים גם בתקופת חז"ל ציירו את צורת המנורה לא כפי שהייתה במציאות בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו אמן.

כתבות בעניין זה פורסמו ב'בשבע' וב'מקור ראשון'.
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
53
להבא לפני שאתה כותב דברים תבדוק את הצד השני טוב ,טוב ורק אז תכתוב במיוחד כשאתה יוצא פה עם דעה שלך של בן אדם קטן נגד רבי....
52
יהי זכרו ברוך
51
דברי הרמב״ם הם מאוד ברורים ומפורשים. הוא גם טרח לצייר ולהדגים אותו בצורה בהירה וברורה. זאת אומרת, הרמב״ם הביע דעתו ׳דעת תורה׳ ברורה, באופן שלא משתמעת לשני פנים, איך היה המנורה במקדש. הרמב״ם כתב הגרסא שלו, למרות שידע בבירור את האופן בו מופץ המנורה בעולם.

הצגת כל התגובות

50
אבל את זה שרש"י והרמב"ם ציירו קנים בצורת V הם לא כתבו פה (כנראה שגם רשי והרמבם טעו...)
49
לא שיטת חב"ד אלא שיטת הרמב"ם. תדייק בדבריך!!!
לא לא שיטת הרמב''ם תקרא שוב זה שירטוט שהוא עשה בגיל צעיר לספר שהוא לא ספר הפסקים שלו
צודק במאה אחוז! כותב השורות בכוונה מנסה להעביר שזו שיטת חב"ד ווהשיטה הזו טועה
בפועל מי שמייצג אותה כיום ומייסם אותה הם חב"ד
48
אם החוקר ילמד את השיחה של הרבי מלובביץ על העניין, יבין למה יש גם ציורים מעוגלים, ולמה דווקא קנים ישרים.
47
בשער הנצחון ברומא, שבנה טיטוס, הקנים עגולים
46
כנראה שגם בזמן הבית היו אנשים ישרים מול אנשים שמעגלים פינות העיקר לא ליישר קו עם החבדניקים
45
לא רק בפירוש המשניות צייר כך הרמב"ם, אלא גם בכת"י שנתגלו מס' היד. בנוסף רש"י כותב גם הוא 'הקנים נמשכים באלכסון'
44
ולא שיטת הרבי מליובאוויטש זו שיטת הרמב"ם. נקודה. אין בכלל על מה להתווכח
43
אני חושב שאין כמו שיטת ומנהג חב"ד זו האמת הצרופה.
42
לאחר חורבן בית שני, נבנו מנורות על ידי חרשי ברזל שלא יכלו או לא רצו לבנות מנורה מעוגלת והסתפקו בריתוך צינורות פליז או נחושת בצורה ישרה לעמוד מרכזי גדול ויציב שגם הוא רותך בצינורות בחלק התחתון. ללא בעל מלאכה אומן אי אפשר לבנות מנורה מפוארת כמו זו שמצויירת בשער טיטוס ברומא.
41
הכתבה כתובה בצורה פסלנית שמיסבססת על ממצאים ארכיאולוגים כההוכחה הכי טובה ולעומ"ז התורה וההלכה והפוסקים משמשים כהוכחה הפחות מועדפת ברור שאם הרמב"ם צייר ופירט אז זה כך וגם אם מישהו מסופק וודאי שרק הציור הוא משקל רב ומאוד (ואולי מכריע)
40
זה אתר חרדי?! הכתבה מזלזלת בדעה הלכתית. הכותרת והתוכן מטעה (אני מקווה שזה לא במזיד, אם כי...). אין שום הוכחה שממעיטה את הממצא מלבד דבריו המלומדים של ז'אבו שמדובר על "חופש אומנות". הכותב לא הצליח לדחות את העובדה שכך סבר הרמב"ם (ודרך אגב גם רש"י). אבקש מכיכר השבת להסיר הכתבה המזלזלת.
39
היה לך את זה ביותר מתריס?
38
במהרה בימינו נדע את האמת
לא על כל דבר אומרים\כתוב תיק"ו
37
קשקוש בלבוש ,לא מי דבר וחצי דבר כמעט מסוגייה זו
36
נשמע מדברי הכותב הנכבד נימת זלזול בפירוש המשניות להרמב"ם מהדגש "שכתב בצעירותו" רח"ל. בנוסף התעלמות מדברי ר' אברהם בן הרמב"ם שכתב שזה בדווקא וכפשטות דברי התורה "קני מנורה" וקנים הם ישרים.
35
מי אתם לפסוק בן גדולי ישראל?????????????
34
למה כתבת שהחבדניקים שמחים לשווא?
33
יש תרוץ גם לזה פשוט יותר נח לחרוט קו ישר מאשר חצי עיגול קשה ללמוד מזה שזאת צורת המנורה ..
32
התגובה לניסיון ההשתלחות והירידה על החב"דניקים היא רק רחמים, הצחוק הוא לא על החב"דניקים אלא על הרבי מליובאוויטש שכך הוכיח מדברי רש"י והרמב"ם, טוט תשובה און חשבון נפש
31
נראה שמישהו עשה את זה לפני כמה שנים בלדבד ולא מתקופת חז"ל
30
כמה נחמד. הרמב"ם היה צעיר, מה הוא מבין. כנראה אני למדתי תורה קצת יותר ממנו. צדיק?! קדוש?! אז הבן שלו כותב שכך הוא העניין. --- לבטל במחי יד, ע"י סרטון מטופש, את הסברי גאוני עולם, שלא אמרו על פי שכלם, כי אם על פי שכל התורה, אין מילים לתאר גודל החרפה.
29
הלואי הייתי חסיד חבד. בנתיים מספיק לראות את הסברו הנפלא של הרבי מחבד בשבת פ' תזריע-מצורע ה'תשמ"ב.
28
הזלזול העולה בכתבה משיטת "חב"ד" מזעזע. זה לא המצאה של אנשים אלא דברי כ"ק אדמו"ר מלייובאוויטש שאתה מזלזל בו והופך את מורך ורבך החוקר לבר סמכא יותר ממנו! ואתה עוד קורא לעצמך חרדי... מציע לך ללמוד את שיחות הרבי במקורות לפני שאתה משתלח בצורה מבהילה כזו. בושה
27
איפה שכתוב בתורה על עשיית המנורה ספר שמות פרק כה פסוק לב רשי אומר על המקום " יוצאים ממנה" - באלכסון. חב"ד הולכים לפי הרמב"ם, ומה שמצוי כu זה עיוות המקורות ע"פ מה שחרוט בשער רומי - שכל מטרתם הייתה לשבש את המסורת שעוברת מדור לדור.
26
אני לא חושב שלפשוט העם הזה זאב ארליך יש רשות להגדיר את הרמבם כאחד שרצה חופש אומנות ולבטל את דעתו של האדמו"ר זי"ע מליובאוויטש! בושה וחרפה!
25
המנורה הייתה עגולה בדיוק כמו שהלוחות היו עגולים ושגג בית המקדש היה עגול
24
ע"פ יהדות תימן בית המקדש הראשון היה v והשני היה u
23
זו שיטת הגאון מוילנה קצת קודם לחבד
כך גם שיטות רבים, שמקורה ב-טעות. כשם שלוחות הברית העגולות - מקורם בציור של משה רבינו - - - עם קרניים...
זו שיטת הרמב"ם קצת לפני הגאון מוילנא
טיפש מפלגתי, זה לא שיטת חב״ד זה שיטת הרמב״ם ורש״י, זה שהרבי זי״ע השמיע דבר זה ברבים לא הופך את זה לשיטת חב״ד, נטו ניסיון של כותב הכתבה להשתלח בחב״ד
22
ישנה שיחה ארוכה של הרבי מחב"ד שמתייחס לנושא, מדבריו עולה שמנורות השונות שצוירו בעיגול סימנו את שבעת המנורות השונות שהיו בבית המקדש אך לא את המנורה הטהורה בהיכל שהייתה בצורת אלכסון
21
קצת מכאיב לראות באתר חרדי הזלזול בשיטתו של מרן כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל תחת השם "החבדניקים שנמצאים בשיטת מיעוט" בתקווה לשינוי וקצת כבוד תלמידי חכמים
20
הכותב טועה כי אין פה "מסורת חבד" אלא הדגשה על שיטת הרמבם לפי ציורו הידוע . וכן דעת הגרח קנייבסקי לפי הרמבם. ואם יש קושיה ממצאים ארכאולוגים הקושיה על הרמבם וההולכים בשיטתו !
19
לא קשור לחב"ד ספציפית, קשור לשיטת הרמב"ם בנושא. סוגיא שלימה. (הרבי מחב"ד נקט כרמב"ם..).
18
אוי אוי אוי
17
זה לא רק שיטת הרמבם זה גם שיטת רש"י!!!
16
לא רוצה לבאס אבל הציור לא מדויק בלשון המעטה... יש ארבע קנים בצד אחד ושלוש קנים בצד השני וקנה אחד באמצע 🤦‍♂️🤦‍♂️
15
הלכה פוסקים לפי רב מורה הוראה, ולא לפי מציאות ארכיאולוגיות, ובדורנו כל אלו שלא הכירו את ציורו של הרמב"ם ועדות בנו רבי אברהם גם שהיו חכמים דגולים יודו לנשר הגדול.
14
אין שום אזכור בתורה שהצנורה הייתה עגולה. יש רשי מפורש על התורה שהקנים היו באלכסון, וכן ציורו של הרמבם שזה באלכסון. אז ניסיון לומר שהמנורה בבית המקדש הייתה עגולה, פשוט אינה נכונה בעליל. לא צריך להיות חבדניק, צריך לפתוח ספרים ולחפש מקורות
13
זה נשמע שכאילו בגלל שהרמב"ם צייר את המנורה עם הקנים הישרים בצעירותו זאת סיבה לחלוק עליו
12
ל"חוקר" שלנו יש הוכחות נגד הרמב"ם.....
11
שכחת לציין שהמנורה החקוקה על שער טיטוס מזמן חורבן הבית גם היא מעוגלת
לפי התגובות רואים באליל איך חב"ד היא כת לכל דבר.
10
שמענו עליך "שיטת חב''ד שיטת חב''ד" מה הזלזול? זה רמב''ם מפורש
9
1 איך יודעים שהיא מזמן התלמוד ולא מישהו מהכת שציור את זה לפני 30 שנה?
8
בור ועם הארץ אתה לא ’בן תרה’ אלא מתנגד פאנטי לכל מה שקשור לרבי גם אם זה לא דבר שנתון לוויכוח על דרך ההתנגדות ללימוד הרמב”ם בתשמ”ד
7
המנורה בהיכל היהv והמנורות שהאירו את עזרת נשים היוU תראו את הרמבם ומה שראו בשלל שלקחו הרומאים זה לא היה המנורה של ההיכל תמיד הרבי מנצח
6
התשובה הנכונה היא המנורה הזכירה בצורתה את עץ החיים, חצי עיגול למעלה, מוט באמצע ועיגול תחתון עליו עמד העמוד. הציור על האבן היה קשה לכן מצויר בקווים.
5
א. הרמב"ם צייר באלכסון במשנה תורה ולא בפירושו למשנה. ציורים לא הודפסו בדפוס ראשון ומכאן טעות מכון המקדש. ב. רש"י כותב במפורש: "יוצאים מצדיה, לכאן ולכאן באלכסון" (תרומה כה, לב). ג. בפסוק כתוב "וששה קנים יוצאים מצדיה". קנה אינו יכול להיות בצורת U. ד. 5 מנורות בצורת U? סביר שזה מנורות שמחת בית השואבה.
4
ה. סביר להניח שהטביעו במטבעות מנורות שונות ממנורת המקדש משום קדושתה, כמו שלא כתבו כתב אשורי במטבעות. ו. המחלוקת האמיתית בין הרבי מליובאוויטש זי"ע למכון המקדש, היא: איך פוסקים הלכה, לפי הפסוק וגדולי רבותינו הראשונים או לפי ממצאים ארכיאולוגיים וסברות כרסם.
3
אתם מסתמכים על ציורים שצוירוי על ידי גוים כמו שעא טיטוס וכדו ושיית היהדות כפי שחבד היחידה שמביאה אותה כמו כל שאר הדברים היא כדברי רשי שכותב בפירוש שהקנים של המנרוה הולכים באלכסון וכמומהציור המפורסם בכתבי הרמבם אבל כמו תמיד אדון שפירא מחפש איך להפריך את המסורת האמיתי של עם ישראל
2
לא מבין באמת את העזות שלכם כאתר דתי ללכת בזלזול נגד דעת גדולי עולם שהכריעו כדעת הרמב"ם בגלל מחקרים טיפשיים, שגם עליהם יש תשובות )כגון שידוע בוודאות וגם נאמר במשנה שהיו כמה מנורות במקדש ופה מדובר על המנורה העיקרית) .
1
אפשר לטייל בארץ ולהינות- בשמחה. לצאת נגד גדולי הראשונים והרבי מליובאוויטש- זהו קו אדום שאסור לחצות!!!
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים