פרק ב': אמש חשפנו על הערפול בנושא חמולת אבוחצירא העזתית, ועל הקשר בינה לבין "שושילתא דדהבא - אבוחצירא", כפי שידוע לנו על חמולות ערביות (כגון מַחַ֫'אמְרַה מהכפר יטא), שהם צאצאי יהודים אנוסים.
הרב אילן גוזל סיפר[1] על המקובל רבי יצחק אבוחצירא - 'באבא חאקי', שלאחר מלחמת ששת הימים, שמע שבעזה יש ערבי שקוראים לו יעקב אבוחצירא ויש לו גם מסעדת דגים, והוא נסע לבקר במקום.
בביקורו זה בעזה, שאלו האם הוא יהודי, וענה לו שהוא ערבי שורשי, ושם משפחתו הגיע אליו בעקבות שלהוריו לא היה ילדים במשך שנים רבות, והם שמעו שבמצרים בדמנהור קבור צדיק, ואמא שלו נסעה להתפלל, (הם לקחו אתם שקדים, תמרים ו'מחייה' כמנהג יהודי המקום בהילולות), ואביו נדר שאם יהיה לו בן הוא יקרא לו על שם הצדיק, וכך הווה - והוא התינוק שנולד ונקרא על שם הקדוש היהודי הנודע.
מסתבר, שמעשה זה אותו סיפר הרב גוזל, נמצא ב'כתובים', ושם הביאו את הסיפור המלא (בשינוי מעט).
בחורף תש"ל (1970), דווח בעיתון 'מעריב' על פגישה מרגשת בין הרב הראשי לרמלה הרב אבוחצירא, שנפגש עם השייח אבוחצירא מעזה.
ע"פ כתב מעריב, הרב אבוחצירא מרמלה נפגש בהתרגשות ובדמעות עם שייח' חאג' מוחמד אבוחצירא המוסלמי, ושושבין הפגישה היה הרב של יפו ר' חנניה דרעי שפעל לכך (במסגרת מאמציו הרבים לגילוי שרידי יהודים בשטחים המשוחררים שלאחר מלחמת ששת הימים). שייח' אבוחצירא נישק את גלימת הרב אבוחצירא מרמלה, והשניים התנשקו זה עם זה.
שייח' אבוחצירא סיפר כי סבו לפני כמאה שנים נסע ממרוקו למצרים, ולאחר מכן נדד ממצרים לעזה וליפו, והשייח' הסכים שיתכן כי סבו היה יהודי. מסתבר שבני אותו שייח' התלהבו ביותר מגילוי זה, והם הביעו את רצונם לעבור לגור בישראל, וחלקם אף הביעו את רצונם להתגייר. הרב והשייח' קבעו להיפגש שוב בעוד מספר שבועות, ולבדוק ספרי יוחסין (וחבל על דאבדין שלא הצלחתי למצוא מידע על פגישה נוספת זו. י"ש).
יצוין שמשפחת אבוחצירא שלטו באותן השנים (ויתכן גם בימינו) על הדיג בחופי עזה.
לא רק אבוחצירא: צאצאי משפחות 'נאג'רה' ו'אלבז' בעזה
בביקורו ברצועת עזה, הרב אבוחצירא השתטח על קברו של רבי ישראל נאג'רה, והרב של יפו ר' חנניה דרעי חיפש את צאצאי משפחת נאג'רה (ניחשתם נכון, גם עליהם נטען שהם צאצאי יהודים שהתאסלמו), ומצאם בחאן יונס, וערבי מקומי ישיש ששמו נאגר'ה טען כי אבות אבותיו השתייכו לשבט נרדף שנדד בין עזה לחאן יונס.
הרבנים אבוחצירא ודרעי, גילו בעזה גם משפחות המכונות בשם אלבז, שגם הם יתכן שמוצאם המקורי יהודי. בסיום הביקור המרגש, אמר הרב דרעי מיפו לסופר מעריב עזרא ינוב שבמסגרת מאמציו למצוא צאצאי יהודים, הוא ביקר גם בבית הסוהר המרכזי בעזה, אולם שם הוא לא מצא אסירים בעלי שמות כ"אבוחצירא", "נאג'רה", או "אלבז": "חבלנים נושאי שמות כל החמולות האחרות מצאנו, אך לא בעלי שמות יהודיים", סיכם הרב דרעי הנרגש את ביקורו.
מה התשובה האמיתית, האם חמולת אבוחצירא בעזה, הם צאצאי יהודי מתאסלם, או ערבי מלידה?!
בפרק הקודם ציטטנו את ד"ר זאב זיוון שהסתפק בכך, ואת אלי פרץ חוקר יהדות מרוקו שסבר שאין המדובר בצאצאי יהודים, אלא בערבים שקראו לעצמם בשם אבוחצירא, לאחר שנושעו כשהתפללו על קבר אביר יעקב.
מחיפוש גוגל בערבית שערכתי, מסתבר שאין תמימות דעים גם שם. ישנם אתרים ערבים שהביאו את הגרסה שמדובר ביהודי שהתאסלם, ואתרים אחרים כתבו שהמדובר על ערבי שנושע בזכות האביר יעקב זי"ע, ולכך קיבל את שמו.
- עוד על אבוחצירה העזתים - ראה בספר מעשה ניסים לרב מוגרבי. חלק ד (שכתב [כנראה בטעות] שהם "אוהבי עם ישראל", ולא כן הוא, שכן נציגים ממשפחה זו, ישבו בכלא הישראלי שנים רבות)
נספח:
גם אם האגדות על שבטים שונים מקרב ערביי עזה והגדה, שהם צאצאי יהודים (מעשרת השבטים, צאצאי דלת העם שנשארו בארץ ישראל לאחר חורבן הבית כפי שמראים מחקרים גנטים), נראה שעליהם סברתו של רבי עקיבא הוכחה כמציאותית כדבריו במסכת סנהדרין (פרק י' משנה ג'): "עשרת השבטים אינן עתידין לחזור שנאמר 'וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה' (דברים כ"ט כ"ז), מה היום הולך ואינו חוזר אף הם הולכים ואינן חוזרים – דברי רבי עקיבא".
שבטים ערבים אלו במקרים רבים הוכחו כקיצונים אף יותר משבטים אחרים, ורובם מזדהים עם חמאס הנאצים.
•
[1] בערוץ יוטיוב שלו
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com