כיכר השבת

הגר"מ שטרנבוך נגד סאטמר והבת עין?

מה חשבו גדולי ישראל לאורך הדורות על נתינת גלילה לאישה?

בשבוע האחרון, הרשת סוערת וגועשת בעקבות פרסום תיעוד של אישה גוללת את הספר תורה בבית כנסת בבית שמש | הגר"מ שטרנבוך יצא במכתב חריף כנגד המעשה וכינה את אנשי הבית כנסת "קהילה בשורש חרדים" | ישראל שפירא, יצא למסע תורני מרתק לאורך השנים - מה חשבו גדולי ישראל על התופעה (חרדים)

| 186 | כיכר השבת |
הברך משה (מימין), הגלילה בבית שמש והגר"מ שטרנבוך
הברך משה (מימין), הגלילה בבית שמש והגר"מ שטרנבוך (חיים גולדברג, פלאש 90, ארכיון כיכר השבת)

בשבוע שעבר נחשף לראשונה ב'מעייריב' על הסערה בכוס המים, של עסקנים זוטרים מדרג ג' שהתקיפו לחינם רב חשוב מבית שמש, על לא עוול בכפו כביכול הוא התיר לאישה לגלול ספר תורה שתרמה לבית הכנסת.

לאחר הפרסום ב'כיכר השבת' בו ניתן במה לטענותיו של עסקן זוטר מבני ברק, הענין עלה למעונו של ראב"ד העדה החרדית (גאב"ד לפי תלמידיו), הגר"מ שטרנבוך והזדעזע מהמקרה וכינה את הקהילה בה התרחש האירוע בשם "קהילה בשורש חרדים" ש"ירדו מטה מטה" והמשיך וכתב "וכיבדו אשה לגלילה, ופירסמו שבזה הרימו כבוד התורה וכבוד האשה החרדית".

[לא מובן ממכתבו מי פרסם שבזה הרימו את כבוד התורה, האם אנשי הקהילה, או סתם לבלרים ואנשי ווצאפ שפרסמו את התיעוד החריג, עוד לא ברור, איך הציגו להגר"מ את המקרה והאם הוא ידע שמדובר באישה לא-חרדית מארה"ב].

את מכתבו סיים ראב"ד העדה החרדית במילים חריפות, ואיום כלפי קהילות שינהגו כמנהג זה: "אחינו בית ישראל נתנתק מהם ויהיה טוב לנו ולבנינו. משה שטרנבוך".

בנוסף, בשיעור של ראב"ד העדה החרדית הוא הוסיף ואמר שהוא הצטער מאד ש"לא יצא עדיין קול מחאה, אף שעד היום לא היה כזאת בישראל אצל יהודים חרדים, וחייבים להרים קול מחאה על הפגיעה בכבוד התורה ובקדושת התורה".

מכתבו של הגר"מ שטרנבוך (צילום: ישראל שפירא)

לעת כתיבת שורות אלו, זולת רב הקהילה אותו הכפישו אינשי דלא מעלי, כביכול הוא עודד את מעשה זה (וזאת, לאחר בירור מקיף, היה לבני הקהילה היתר מרב חשובץ י"ש), לא שמענו על רבנים ופוסקים שנענו לקריאת ראב"ד העדה החרדית ויצאו במחאות כנגד מעשה זה של כיבוד גלילה לאשה במעמד הכנסת ספר תורה.

טור דעה

אני אישית תמהתי אודות פרסום הדברים, ועוד שב'מעייריב' נטען שכל מי שיצא כנגד רב הבית כנסת (על לא עוול בכפו), היה זה מטעמים פוליטיים מובהקים, ומה ענין לפרסם אירוע זוטר מקהילה מודרנית מבית שמש בתואנות שונות, וכך עם ישראל כולו ישמע על כך?!

והגדילו לעשות עסקנים נוספים ועלו למעונו של ראב"ד העדה החרדית, והוציאו ממנו מכתב חריף ותקדימי, וכך הוגבר חילול השם, ואם אלו שלא שמעו על האירוע הנ"ל, בוודאי שלאחר מכתבו של הראב"ד ישמעו על כך.

This browser does not support the video element.

החמור מכל, שכל מי ששמע על הפרשיה, מודע לכך שרק ראב"ד העדה החרדית יצא נגד אירוע זה, ולא שאר גדולי ישראל, וכך משמע שכל גדולי ישראל זולת ראב"ד העדה החרדית, נח להם במעשה זה, או לכל הפחות הם לא יוצאים כנגדו.

בעניין זה קבלתי מכתב למערכת מאת אחד הרבנים המוכרים, שביקש לפרסמו בעילום שמו.

"לכבוד החוקר המפורסם הרה"ג ישראל הכהן שפירא שליט"א

הנה התפלאתי מאד על ענין א' שאירע השבוע, זכרתי את הקישויים, אמרתי אולי תמצא מזור לקושי.

בימים האחרונים אני שומע קול ענות בבתי המדרש, והאברכים היושבים עם המחשב מתקבצים וצופים בסרטונים, אמרתי בודאי מסתכלים בשמחת בית צדיקים להתעורר ליר"ש מחמת קדושת פני הצדיקים, או מאזינים לשיח סוד של שאלות לב לאחים המובאים בפני מרנן ורבנן להתעורר מהם לעבודת השי"ת וכו'.

אבל בהתקרבי ואראה והנה צורת דמות אשה אוחזת ספר תורה, והמון העם מתבוננים בכל מעשיה ומתווכחים זה אומר בכה וזה אומר בכה.

ואזעק זעקה גדולה ומרה, ויאמרו אלי החברים, מה לך כי תבכה, הלא גם הראב"ד שליט"א הרב שטרנבוך צפה בסרט זה ויביע דעתו, והוא עוררנו על המראה לראות ולעיין בדבר כיצד נעשה ואם כדת של תורה, תורה היא וללמוד אנו צריכים וכו'.

הגר"מ שטרנבוך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ובאמת התפלאתי, אם נהגו באיזה מקום לתת לאשה גלילה, כמו שהיה מנהג כמה קהילות ותיקות, הרי זה נשאר באותו מקום וכפי מנהגם, ובפרט לעשות כבוד לתומכי תורה, שבודאי אירע כן כמה פעמים, ואתה בקי בדברים אלו יותר ממני ובודאי תדע.אבל השתא אחרי הפרסומת שעשה לדבר הרב שטרנבוך, הרי כל ישראל ישמעו וייראו, וגם באמצעי התקשורת, ונעשה שם דבר בישראל, אשר בודאי ייכתב בספרי ההיסטוריה, וכל זאת למה?

והרי כל אחד הוא מורה לקהילתו ולעצמו, ומה לרב קהילה א', להתערב בעניני קהילה ב', והרי הרב שטרנבוך עצמו סבל מרורות וירדו עמו ללחייו מחמת פסק היתר שלו, וא"כ מה לו עכשיו לרדת לחיי אחרים?

כל זאת אני שואל כתלמיד לפני רבו, כי בודאי יש בענין סודות גדולים, ואולי בהשתטחו על קברי צדיקים ובשיחו עם מקובלים אחרי טבילה במקוואות טהורים, ידע פשר דבר ויודיעינו בנושא הגלילה...".

מקום החותם

והנה נשיב ראשון ראשון ואחרון אחרון לדברי טעם אלו.

כפי שכתב אחד הרבנים, היו קהילות קדושות בעם ישראל שנהגו לתת לאשה גלילה, ובעז"ה נביא מקורות לקהל הגולשים הצמא לדעת, כפי דבריו "ואתה בקי בדברים אלו יותר ממני ובודאי תדע", הבה נלמד יחדיו את הסוגייה.

בעת ביקורו השני בארץ ישראל של הנדיב סר משה מונטיפיורי ואשתו יהודית בשנת תרצ"ט (1839) בביקורו בצפת כבדו האדמו"ר רבי אברהם דב מאבריטש 'הבית עין' זי"ע בכבוד רב, כיאה לגדול התומכים בישוב ארץ ישראל באותם השנים.

בליל חג שבועות הוזמנו הזוג מונטיפיורי להכנסת ספר ובמעמד זה הגברת יהודית מונטיפיורי הוכנסה להיכל בית המדרש וכפי שכותבת ביומנה "בעדי הכינו כסא לנוכח ארון הקודש".

מסעות א"י לאברהם יערי עמ' 558 (צילום: ישראל שפירא)

כל זאת היה במעמד האדמו"ר הבית עין שבתהלוכה הוא קיבל את הזכות להחזיק את ספר התורה תחת חופה לבנה ואחריו המון חוגג, ומאחוריו הגברת יהודית מונטיפיורי, אותה כבדו להחזיק "אבוקת דונג", וכך דבריה: "ויבילוני תחת החופה אחרי הרב הנכבד הזה נושא הספר וכל הקהל צפופים אחרינו משוררים מרקדים ומוחאי כף". ממשיכה הגברת יהודית מונטיפיורי ביומנה המרגש: "מה שמחתי ונהרתי למראה השמחה הקדושה הזאת!".

הגברת יהודית מונטיפיורי התרגשה במעמד זה, והיא חששה שמא יזול דונג מידיה לבגדי המשי הלבנים של הגה"ק הבת עין שעמד לידה מתחת לחופה: "חרדת שמחה ופחד החרידתני ואירא פן אכשל עם אבוקת הדונג שבידי ואצית אש בחופה או אטיף דונג על בגדי המשי הלבנים אשר לבש הנכבד הגאון ר' אברהם דוב" [בעלה משה מונטיפיורי היה חולה בבית האכסניה, ולכך נראה שכבדו אותה בכבוד כה רב].

יהודית מונטיפיורי מסיימת את דבריה: "שמחתי מאד על כל הכבוד אשר הנחילוני להושיבני נכח ארון הקודש לתת אבוקת דונג בתוך קהל חכמים ונבונים. השמחה הזאת לה נאוה שם 'שמחת תורה', כי הופיעה יפעת קודש בתוך משואות השממון".

אם שרדתם גולשים יקרים בתיאור על הכבוד הרב שערך הבת עין הקדוש לאשת התורם יהודית מונטיפיורי, בכך שהיא עמדה לצידו מתחת לחופת ספר התורה, וכבדוה במושב בתוך בית המדרש מול ארון הקודש, אנא, תהיו חזקים ונמשיך לתיאור הבא.

שבוע לאחר מכן, משלחת הזוג מונטיפיורי עושה את דרכה לטבריה, ובתחילת היום הם מתפללים תפילת שחרית בבית הכנסת עם הבת עין זי"ע. חשוב להדגיש שמעיון בכתבי הגברת יהודית מונטיפיורי, עושה רושם שהיא העריצה את חכמי ישראל, כפי שכותבת: "אודה ואהלל את אלהי חסדנו ... ויביאינו עד הלום לנחול כבוד ויקר בארצנו הקדושה המקודשת בשכינת עוז ובקדושת החכמים הגדולים אשר נולדו ונקברו בה, ובמעלת הצדיקים והחסידים המקדישים כל ימיהם לתורה ועבודת השם ובהן כל מעינם כל היום!".

בבית הכנסת של הבית עין הקדוש, הגברת יהודית מונטיפיורי מתכבדת ב'גלילה' במעמד חכמי העיר

מסעם השני של משה ויהודית מונטיפיורי בארץ ישראל מתוך מסעות ארץ ישראל לאברהם יערי (צילום: ישראל שפירא)
אוצר מסעות ליהודה דוד אייזנשטיין (צילום: ישראל שפירא)

לאחר הקדמה זו במעלת תלמידי חכמים, כותבת יהודית מונטיפיורי את הדברים הבאים: "בשעה השביעית הלכנו להתפלל תפילת השחר בבית הכנסת של הגאון ר' אברהם דוב, ושם קהל גדול מחכמי העיר. אותי כבדו לעטר את ספר התורה, וכל האנשים אשר עלו לקרוא בתורה ברכו אותנו והתפללו בשלומנו".

לאחר התפילה בני הזוג מונטיפיורי אכלו ארוחת הבוקר בחברת הבת עין הקדוש כעדותה: "אחר התפילה נתן לנו ברכתו ברכת הפרידה, אף קראנו לאכול אתו בבקר".

"אותי כבדו לעטר את ספר התורה". הגברת יהודית מונטיפיורי שכובדה ב'גלילה' במעמד אדמו"ר הגה"ק רבי אברהם דב מאבריטש הבת עין זי"ע

החכם הספרדי שכיבד את אשת הנדיב בגלילת ספר התורה

אם חשבתם שבית הכנסת של הבת עין זי"ע היה הראשון לכבד את יהודית מונטיפיורי ב'גלילה' , זהו שלא. מספר ימים קודם לכן בקרו הזוג מונטיפיורי בבית הכנסת הספרדי בצפת "והוא בניין יפה אשר בנוהו אחרי הרעש", וגם שם כבדו אותם כיאות והושיבו אותם במושב המזרח, ולאחריכהם הרב החכם מזרחי ע"ה. בבית כנסת זה כבדו את יהודית מונטיפיורי בגלילה לספר התורה כעדותה: "את מונטיפיורי כבדו בהגבהה, ואני נתכבדתי לעטר את הספר".

מקורב לראב"ד: "תלמיד טועה כתבו"

אם עד כה עסקנו בחשיפת מקורות היסטוריים על אירועים אלה מספרות המוגדרת 'היסטורית' ולא 'תורנית' (וכדברי אחד ממקורבי ראב"ד העדה החרדית איתו שוחחתי וחשפתי בפניו את מקורות אלו, וטען לי שהראב"ד לא יאמין שדברים אלו התרחשו, ואם אכן נכתבו, הרי שמדובר ב"תלמיד טועה כתבו"), כעת נמשיך עם דברי הפוסקים, כפי שציטט הגאון רבי גבריאל צִינֶר רב בית מדרש בבורו פארק שבניו יורק ומחבר סדרת הספרים "נטעי גבריאל" הכוללת עשרות כרכים.

הגר"ג צינר הוא תלמידו המובהק של הגה"ק רבי יוסף גרינוולד מחסידות פאפא, ואשר המיוחד בסדרת ספריו 'נטעי גבריאל' שהם עוסקים בנושאים שונים, בהתייחסות למנהגים כולל פרטי פרטים, כולל אנקדוטות שאין להם התייחסות בספרות ההלכה הקלסיים, כמו למשל מנהג כיבוד אשה בגלילת ספר תורה, דיון שלפי לבלרים ברשת בשבוע האחרון, הוא דיון רפורמי (עפ"ל כמובן).

ב'נטעי גבריאל' הובא מנהג מהעיר זוולד בהולנד אשר הנהיג הגאון רבי שמואל הירש לכבד בגלילת ספר תורה אחת מהילדות בעזרת נשים.

בשם נכד האדמו"ר הברך משה מסאטמר הביא שכאשר הכניסו ספר תורה חדש לע"נ בתו, אמר לכבד איש בהגבהה, ואת אשתו בגלילה והיא סגולה להיפקד בבנים, וכך היה המנהג בסיגעט.    

העיד הגאון רבי אפרים פישל הערשקאוויטש אב"ד האליין שהמנהג בספינקא היה לכבד נשים בגלילת הספר תורה, וכך העידה אשת חבר לאדמו"ר רבי יעקב מספינקא שהיא ראתה שכיבדו נשים לשים מטפחת לספר תורה חדש.

בתשובה מפורטת שנכתבה בשנת תשע"ד ויועדה לאב"ד 'אברכי תורה ודעת' הגאון  רבי מרדכי הכהן כ"ץ, כותב הגאון בעל 'נטעי גבריאל' מקורות רבים בעד ונגד, כדוגמת דברי הגאון בעל 'ערוך השולחן' שכתב בעניין סיוע לתפירת היריעות ע"י נשים "ואנו רואים מנהג ישראל שהשנים תופרות הס"ת ושמחים בהמצוה ומנהג ישראל תורה, ואין שום מקום בדין למונעם מזה ונחת רוח הוא להן וכן עיקר לדינא".

וכן הביא את 'ספר חיים' להגאון רבי חיים פלאג'י שהסתפק האם אשה תוליך ספר תורה בתיבה לפני הציבור, ופסק שלפי דבריו בוודאי מותר לכבדן בגלילת הספר תורה.

עוד הביא מספר 'תפארת אריה' שראה מנהג בשמחת תורה דוקא הנשים זקנות מלבישות ספר התורה.

עוד הביא סגולה לאשה מעוברת שלא תפיל ח"ו, לחגור עצמה בחגורת ספר תורה, (ראה בשו"ת אבני צדק להגה"ק מסיגוט, וכן ראה השפע חיים מכתבים ח"ה סימן ת"ה,  וכן פסק הגאון רבי שלמה קלוגר (שו"ת טוב טעם ודעת ח"ב סי' מ"ז, וכן ראה את שכתב הגה"ק רבי צבי הירש שפירא  ב'דרכי תשובה' יו"ד קעט, לב).

הלכה למעשה פוסק הגאון בעל 'נטעי גבריאל' להתיר מנהג גלילת הספר תורה ע"י נשים רק בג' תנאים:

א, בימי טהרתה.

ב, לבושה בלבוש צנוע.

ג, תעשה את מנהג הגלילה רק בפני קרובי משפחה.

מעניין מאד באם גולשי 'כיכר השבת' יעלו למעונו של ראב"ד העדה החרדית, ויצטטו את פסק זה, ונראה כיצד יתייחס לכך.

נספח: ראיתי בספר 'חשבי מחשבות' לגאון רבי יהושע פולק (מחבר פני יהושע), שראה בק"ק פרעשבורג שלאחר הושענה רבה, אחר יציאת האנשים מבית הכנסת הולכין נשים חשובות לעזרת גברים ושם השמשים מוציאים להם ספר תורה על השלחן ופותחין אותה לפניהם, ואשה אחת עושה 'הגבה', וחברתה 'גלילה', ואח"כ מוציאים ס"ת שני, וכמעשה הראשונה כך מעשה אחרונה.

נספח ב: ביום שישי ט"ז אלול בעיתון הפלס עמ' 14 כתבו על אירוע זה, וציטטו את מכתבו של הראב"ד הגאון רבי משה שטרנבוך כנגד אירוע זה. יצוין שהפלס כיבד את הגר"מ שטרנבוך כראב"ד העדה החרדית, ולא כגאב"ד העדה החרדית, ומקור בעיתון טען לי: "לעדה החרדית יש מוסדות דמוקרטיים מסודרים. זה לא עובד שם בצורה שאחד המוצ"ים ממנה גאב"ד, גם אם הוא בן 100".

  • מקורות: יומנה של יהודית מונטיפיורי מופיע ב'מסעות ארץ ישראל' לאברהם יערי עמ' 545 והלאה, וכן ב'אוצר מסעות' ליהודה דוד אייזנשטיין עמוד311, המופיעים הן ב'אוצר החכמה' והן באתר היברובוקס החינמי, וכל הרוצה יקראם שם בעיון.
תוכן שאסור לפספס
186 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
155
זה מסוג הסוגיא של ברכת הגומל לאשה שהפוסקים בזמננו אסרו, וטעמם עמם ופשוט, ופשוט שחלק מהראיות שהבאתם למעלה לא היו ברבים וגם שאלה מאיזה נשים שמדברים שגם זה סוגיא בפני עצמו בפוסקים אם מותר להסתכל על רבנית שידוע כצדיקת או לא
שרגא
154
לחרדים החדשים הקנאים קיים חוסר ידע מה זה חרדים אמיתיים
חרדי מקורי
153
וואי וואי איך הרב שטרנבוך עף על עצמו מול הציבור החרדי
250 שנה

הצגת כל התגובות

152
מברבר את עצמו לדעת
שטרנבוך
151
פשוט מזועזע מהאתר . איך נותנים ככה לדבר על הרב
יוסי
150
הזהרו בגחלתן! לא נכנס לנושא ההלכתי, אבל מי שמביע חוסר כבוד כלשהו להרב שטרנבוך שלכל הדעות הוא זקן הפוסקים שכבר לפני עשרות שנים כל גדולי עולם כבדהו כמי שכל רז לא אניס ליה, עושה מעשה טפשי ואף יותר מזה רח"ל.
יענקלה
149
שלום רב א- מבין ריסי כתבתך ניכר שכל רצונך הוא לשכנע ביתר שאת כי דברי הגאון הרב שטרנבוך אינם נכונים וכי הוא לא עיין מספיק במקורות וההלכה ניתנה ללבלרים כמותך הבקיאים בהיסטוריה ועל זאת אתמהה? ב- מה שהבאת ראיה לדבריך מסגולה שאשה תחגור הרצועה של הס"ת-שם מדובר שעושה בינה לבין עצמה ולא במעמד אנשים
לפידות
148
נו שוין, מה געבורנר מבין בחרדים?
היסטוריון
147
מה לרפורמים ולהם??? תהום פעורה ביניהם! הרב שטרנבוך חזור בך!! חזור לאחוריך!!!
בת קול
146
כיצד הוא מעז לומר שהם לא חרדים??? מה קורה כאן???
קישקוש מקושקש
145
הוא מחלל קהילה קדושה בישראל. בושה לאמו אוי ליולדתו. עושה תעמולה מהתורה. המצב מדאיג. מכתב עמוס בכשלים עובדתיים ולוגיים.
לא ייאמן
144
מכתב הבל ללא שום הגיון והסבר. צר לנו שהסתבך.
איצי
143
מכתב שגוי. אבל הוא חייב לקחת אחריות על מה שהוא כותב. שוב הוא מסתבך עם הציבור החרדי.
צו"ל טילים
142
המכתב גובל באנטישמיות לכאורה. אני חרדית בעלי אברך, וכל המשפחות שאני מכירה הביעו הזדהות עם האישה.
יסכה
ולכן מה? אם לדעת פוסק פלוני אסור, אז אסור!
טוב
אברך ליטאי רפורמי? חברונער מודרני?
יוחנן
141
עיתון חדש רפורמים בארון
משולם
140
אז איך חרדי אדוק כמוך מאמין להוצאת שם רע?
ועלול'ה
139
הוא לא העיפרון הכי חד בקלמר. עסוק בתעמולה ותו לא
גינגי
138
הוא "פוסק הדור" כמו איג נובל
מלכות שמיים
137
הרב שטרנבוך אתה שונא חרדים זה לא מעיד על מנהיגות
יאיר
136
הוא שבוי בקונספציות ובהכללות רדודות
כלומר
135
וודאי שהלכתית לכאורה מותר והראיות שהבאת לא מחייב שמדובר להלביש זה גלילה אולי זה ס’’ת ספרדי שבעצם רק הוסיפה האישה מטפחת עליה שבזה וודאי מותר ולגופו של עניין וודאי שמפני כבוד הציבור אין לעשות כן בפני אנשים זרים שאין זה כבוד אלא ביזוי והוא רחום יכפר עוון
טוב
הבת עין התפלל בבית כנסת ספרדי??
צפתי
134
לעטר ספר תורה אין הכוונה לגלילה אין להביא ראיה מאדמו"ר שהכניסו ספר תורה לעלוי נשמת ביתו לגלל ישראל יש הרבה דברים שנכתבו בשם האחרונים אל עם ישראל לא נהג בהם מעולם, אין מוריד מקדושת הגר"ח פלאג'י אך כלל ישראל לא נוהג כמו כל מה שהוא כתב וכנ"ל גלפי נטעי גבריאל. שאלה- מישהו שאל אם היא טהורה?
יוני
מה זאת אומרת מישהו שאל עם היא טהורה, יכולה להיות שהרב שטרנבך כתב כזה מכתב קיצוני בלי לברר קודם?!
דוסי
בטח הרב שטרנבוך בדק לפני שהוא הוציא מכתב תוקפני, מה לא?
החכם בלילה
ברור שאין יוזמה לערוך רפורמה רבתית בהלכות גלילה (למרות דברי רבותינו הק'), אולם תימא גדולה על הראב"ד/גאב"ד שישקול את מילותין הקדושות לבל יכשל בביזוי גדולי ומאורי הדור!
סאטמרי
היא מבוגרת
ב ב
היא תורמת מבוגרת ודוק.
שלומי
133
כתוב שרק בפני קרובי משפחתה אבל להיכנס בבית הכנסת מלא גברים הם התירו?
משה פשקוס
132
בית המקדש נחרב בגחח שנאת חנם או בגלל שהנשים עשו גלילה???
א.א.
131
חיברת ענינים לא קשורים, אדוני ה"חוקר המלומד", בלהטך להוכיח את נאורותך על פני הגר"מ. מה ההוכחה מכיבוד לילדה?! ומתפירת יריעות? בכלל הבנת מה הנושא, על אלו בעיות באת לענות? כתבה שטחית מלאה חוצפה כלפי הגר"מ, ולפני שאתה מתנשא עם פסק ה"נטעי גבריאל" (ממש קושיא על הגר"מ) שים לב שלפחות התנאי הראשון לא התקיים.
מוחה בתוקף על חוצפתך וטיפשותך
130
למה מי אתה?! לא נעייסן בעלבת' וחרתתן? ההקשר פה לרב לייבל זועק וברור מה האיכות של ה"דעת תורה" בעניין
אברך לנצח!
129
סליחה שאני שואל, אבל את כל המלל שאתה מטרחן פה, מרן הגר"מ שטרנבות צריך ש"איצל'ה קצבורג" האגדי יעדכן אותו? התחלקת על השכל?! רק רבנים אפשר לסובב?! ומה עם שדרנים דרג ג'?...................
בושה בושה בושה
128
הרי כתוב שרק בפני המשפחה וזה היה מול כולם וכלום מבינים שזה הי אמירה ויודע מה שקורה בבית שמש שם ולכן השאלה אם מצאו איזה רב שמתיר אני בטוח שבמצב שהי בבית כנסת כולם היו אוסרים
מרדכי
127
להיכן הרב שטרנבוך הגיע????? אני המום
הצילו מהרב הזה
126
כיצד להביך חרדים געבורנער'ס: אין להם תשובה לשאלה: מה המקור לדבריך? כל "השקופע" שחרדי גבורנר אומר, תאמר לו "השקופע" נגדית מפולפלת. לא יהיה לו מה לומר.
חרדי ותיק
125
הרב שטרנבוך מבייש את מוסד הרבנות
מכתב מחפיר
124
ה"חרדים המודרנים" קיימים אך ורק במוחו הקודח לצרכי תעמולה בלבד
יש אחד שמו שטרנבוך....
123
הרב שטרנבוך מציג: צחוק מעצמו. שואל: הרב, מותר לאישה לגלול ספר תורה? הרב שטרנבוך: אם היא חרדית, אסור.
פויסק הדור
122
הפוסק הפרובוקטור
קדימה
121
איפה שיש כסף ותרומות יכופפו את ההלכה. זה המנהג הנפוץ בכל החוגים.
ליזול
120
תלוי אם האישה גוללת לאורך או לרוחב.
ליזול
119
אל תדאגו , תקפו אותה אבל מיד רצו לקבץ נדבות אצלה..
גביר
118
אתם מפספסים את הסיפור, יכול להיות שמותר, אבל כיום זה מלחמה עם הרפורמים.והפרוגרסיבים,של היה אז בירושלים.
מ.ת
117
התפללתי הרבה בהרבה בתי מדרש ששייכים לסטמר וגם לספינקא. ואף לא ראיתי אישה עולה להגבהה או גלילה. אהה הבנתי לוקחים ס"ת לתוך חדר צנוע ולסגולה נותנים לאשה לעשות הגבהה או גלילה. כמדומה שלשנאת תלמיד חכם גדול עצום פאר הדור כזה מותר שלא לחלק אף בחילוק גס כזה עד שתמוה מה הדמיון
יעקב הערש
116
אשרי הדור שהגאון המופלא רבי משה שטרנבוך בתוכו, הנערץ הרבה מעבר לעדה החרדית, אין גדולים ממנו, בדורנו,
מרדכי
115
התגובה הטבעית של האדם להתייחס לחריג בשלילה, אבל זה לא נכון. יש הנהגה להתייחס למה שלא מקובל בצניעות כפריצות, כך אמר הרב אלישיב לגבי הנהגה מסוימת, לא זוכר ברור מה זה היה. אבי סיפר לי, שבעירו (קובנה או קלם, הוא היה בשניהם), היה יהודי שנפטר ללא בנים אלא בנות, ובנותיו נכנסו להיכל הגברים ואמרו קדיש.
מאיר רוז
114
הסיפורים על גב' מונטיפיורי נמצא בספר הביוגרפיה שלה 'יהודית', היברובוקס, אוצר החכמה, זה המקור של יערי
נפתלי
113
מטומטמים, עפ מה הם מתעסקים במקום ללכת לעבוד. זו העגלה המלאה? מלאה בהבל.
שפחת השם
112
הפכתם להיות רפורמים על מלא
דוד
111
ידוע המנהג של פעם שאם היה איזה חולה מסוכן, היו הנשים נכנסות לבית הכנסת ופותחות את ארון הקודש ומתפללות ובוכות וצועקות. מה יגידו על אלו שתעשינה זאת היום?
דוד
הם עשו את זה בפני גברים????????
דוד
110
תלכו לעבוד ותתגייסו לצבא אז לא יהיה לכם פנאי להתעסק בשטויות הזויות
אורן
109
הרב שטרנבוך היה מקובל על כל גדולי הדור הקודם , וגם עשרות ספריו מעידים , איננו זקוק להסכמה בדורנו .
אלחנן
108
הרפורמים התחילו בהשמטת יקום פורקן שאין חובה לאמרו, וגם הקונסרבטרים התחילו בקטנה
דוד
107
פוסק הדור הרב שטרנבוך הוא ליטאי נכד הגרא בנותיו למדו בבית יעקב רגיל ובניו בפונביז ונרדף ע"י קנאי העדה, גדול האיש בלמדנות בפסיקה ובדרוש, ובשימוש רבנים,ירבו כמותו בישראל.
מרדכי
106
אם כל הכבוד אצל הציבור החרדי יש גם הורחות חיים ואחד מהם היא שאשה לא נכנסת בין הגברים בבית הכנסת ובטח לא עושה פעולה שעיני כל הגברים בה ובכל בית כנסת במשך כל הדורות התנהגו כך לכן מה שנעשה שם בבית שמש ללא ספק פירצה חמורה ללא קשר לצד ההלכתי שבדבר
יוסי
105
כתבה שמתחילתה ועד סופה לא הייתה מביישת את גדולי ה'משכילים' בווילנא ובבשארמדינות אירופה !! גם הם ידעו בחכמתם הגדולה למצוא ולחפש ולקנתר, ואין לנו אלא דברי משה בן עמרם!! נ.ב. גם על דברי אפשר להתלוצץ וכו'
יצחק
104
לכותב המאמר: יעויין גם כן בקורות חייה של הגברת פלורה ששון. יש עוד סוגי חרדים והרב שטרנבוך אינו בעה"ב על החרדיות
חוקר
103
גלילה בספר תורה נכון זה נחשמע הזוי אבל אם זה מותר למה להכשיל אחרים וחוץ מיזה הבת עין ידע מה הוא עושה זה לא אומר שהיום זה אפשרי
מוטי
102
לא עשיתם מספיק נזקים עם החרמות וההתנתקויות שלכם?? תראו איך אתם חיים, יהודי אשכנז, חרדים לצד כופרים גמורים..קרבו את הרחוקים והפסיקו להרחיק את הקרובים, כולנו באותה סירה ואין לכם ולא תהיה לכם שום עדיפות או תקומה ביום פקודה! השואה פסחה כאן על מישהו?? לימדו ללמד זכות על אחיכם!
חרדית לדבר ה'
תודה. אבל הם כבר לא אחיינו. אנחנו כבר לא עם אחד. לא רוצים שום דבר עם אנשים קיצונים וגזענים.
טום
101
הבעיה שהציבור מחפש השקפה ולא הלכה ואנשים לא יודעים הלכות ורק מחפשים לחטט אצל השני במה הוא לא בסדר ומפורש בהלכה שמותר לאשה אפילו לעלות לתורה אך משום צניעות אסרו על גלילה אין דיון וברור שאין בעיה אולי כדאי לחזק יותר בסדרי הלימוד והתפילה בישיבתו של הרב שטרנבוך ברמה ג
משה
100
תתבייש לך איצלה על ההשתלמות בר' משה שטרנבוך עם המכתב שברור שכתבת את כולו, ותתביישו כולכם על הברבורים המוזרים שאברכים ישבו לצפות בזה בבית מדרש תפסיקו לחשוב שמאמינים לכם, מטומטמים
המון וכואב
99
לא כתוב בתורה שזה אסור,וכנ" ל לגבי עליה לאשה,או לקרוא,או להניח תפילין,ולכן גם לא מובן הכעס על נשות הכותל(בהנחה שזה לא התרסה מצידם)תקנו אותי באם טעיתי
חיים
98
הבנות של הגר"א,רש"י,בעל התניה, לבשו טלית ותפילין ולמדו גמרה,
יי
97
סוף סוף רב שעשה חסד עם נשים.לפני שנתיים נגלה לי מה כתוב במסכת שבת על נשים. מאז אני מאמינה באלוקים אך לא במתווכים הרבנים. איש באמונתו יחיה. לא שמעתי אף רב יוצא נגד האדיוט הזה
בן דב צילה
96
חברה פנאטית שחיה חיים לא מאוזנים ולא בריאים ושהופכת לקטנונית וקיצונית.
איציק
95
כידוע הבנות של רש י הניחו תפילין למה אז היה מותר ולגדול ספר תורה אסור אולי זה מתוך קנאות
אברהם
94
אחרי שהגברים יצאו. לא לערבב יחד
יהשוע הקדוש
93
די לזלילה בליל שישי ולרקודים בסליחות לא כל החובש כיפה שחורה הוא חרדי
משה
92
ואיפה כתוב שאסור להכניס עוגב לבתי כנסיות? אלא שזה דומה לנוצרים ולכן התרחק מהכיעור ומהדומה לו, הכותב מתעלם מהמציאות שיש היום של רפורמים
הורוביץ
91
'דור דור ודורשיו' ברור כשמש בלי לקרוא את הכתבה שלא דומה מה שהיה לפני דורות למה שקורה היום האנשים לא דומים ההתנהגות האופי וכו' ולכן אי אפשר להביא ראיה ממה שפסקו פעם בכל דור יש את פוסקיו הדברים ברורים ולא צריכים להרפות את עם ישראל מלשמוע לפוסקים שלו בכל דור ודור.
יוסי
90
למה הסתפקתם ברב חיים פלאג'י? הרי רב אחא היה מרכיב את הכלה על כתפיו ומרקד, ועוד שאלה, לא ראיתי שום פוסק בן זמנינו שמביא את הדברים, האם כל פשפש היום יכול לחלוק על גדולי ישראל בפרהסיה? ספק אם תצאו מהגהינום
פלוני
89
כמו תמיד. אם אפשר לעשות ליצנות על משהו אז למה לא? הכותב לא הביא שום דעה שכנגד. אלא רק שם מטרה למצוא את האיפכא מסתברא כנגד אחד התלמידי חכמים הנדירים שעוד נותרו בדור. עצוב.
אבי
88
ממש חילול ה' כל הכתבות האלה... אין שום בעיה גם שאישה תקרא בתורה.. וכל אחד יעשה את מה שנוח לו ולפי מנהגו... ולא צריך לתת לקיצונים להכתיב לכולם. ולתת להם במה כאילו הם צדיקים גדולים
ג'ו
87
מריבות ליטאים בליטאים, כבר מאות שנים רבים הליטאים עם כולם ובינם לבין עצמם, שומר נפשו ירחק מהליטאים.
וילנאי
86
חברה היזהרו בגחלת של תלמידי חכמים גם אם אתם חושבים עצמכם למלומדים אינכם מגיעים לקצה הציפורן של מרנן ורבנו חידלו לדבר שרה בקדוש ישראל לא לשכח עוד 2 שבועות יום הדין
משה המגניב
85
ודאי שהלכתית אסור. ובודאי שזה לא ראוי ובודאי שהפסק הזה הוא כולו חנופה וכולו מהשקפות חילוניות של פמיניסטיות. ובודאי שרב שפסק זאת שוטה גדול. טאין למוד מהעבר וכמו שתביא ראיה מאמורא שרקד עם אשה עליו ונתיר לכולם לרקוד עם נשים. שוטים שבעולם
משה
84
חבל שכיכר לא מקציב כסף לעורך שינגיש את הטורים והכתבות לקוראים
למה הטור לא עבר עריכה מסודרת?
83
המודרנים הולכים ומשתגעים. הבעיה שיש כתבים שהם חצי חילונים ומעיזים להביע דעה. עוד איזה רב קהליה מודרני ופמינסטי שחוזב שהוא מייבין ועתיד לרדת לשאול תחתית.
חרדי
82
הכותב מתאמץ כביכול לכבד את הרב שטרנבוך, אבל הזלזול נודף מכל שורה. אני לא תלמיד שלו, אבל בלי צביעות.רוצה לתקוף אותו? תקוף! בלי היתממות... אבל ברור שהרב צודק. גם אם מצאת מקורות ישנים שהתירו, במצב של היום צריך לגדור פרצות.
יש
81
ישראל שפירא כמה שאתה חצוף ! הרי גם הנטעי גבריאל שליט''א כתב מפורש רק בפני קרובי המשפחה ורק בימי טהרתה וכאן בבית שמש זה ממש לא היה רק בפני קרובי המשפחה אלא היו שם מאות איש גברים מסביבה והיא נכנסה ביניהם עד הס''ת שם דבר שגובל בפריצות איומה
דוד
נכון זה ההבדל הגדול והפשוט!
שפירא הכתב ר.
80
לעטר זה לא גלילה אם זה היה גלילה היה כתוב גלילה
אחד שיודע
79
״כפי דבריו "ואתה בקי בדברים אלו יותר ממני ובודאי תדע", הבה נלמד יחדיו את הסוגייה.״
פרגן לעצמו..
78
ההקצנה החרדית משנה את היהדות
ציפי
77
ושוב חוזרת השאלה הגדולה למה היא העיזה לבקש דבר כזה ומדוע היא בכלל נכנסה לתוך בית הכנסת.. כל אחד יענה את התשובה לעצמו… ועוד שאלה אם הרב קורנפלד זה הרב שלהם אז מדוע הם לא שאלו אותו??בושה וחרפה
מאירה
76
הרב ישראל. אם אתה קורה לזה "תשובה הלכתי" כדאי לך לחזור לישיבה כמה שנים.
השם ישמור
"הרב"?? לכתב כלומניק אומלל שחי בשביל כתבות כאלו, אתה מכנה הרב?
????
75
אני זוכר שהיו מכניסים את הכלה בחתונה לעזרת גברים ישבה ליד החתן והבחורים קיפצו סביבם. לגופו של ענין היום מראה הנשים שונה מזמנם וד"ל
אבי
74
לא הבנתי הבאת ראיות מהחסידים? תביא ראיות / מקורות יותר טובים.וכמובן ראיות שנשים גללו בזמן שכל הגברים שם
רועי
73
ישראל אני אומר לך שגם אם זה מותר אבל כשהדור שלנו פרוץ ומחפש איך לפרוץ גדרות שגדרו גדולי עולם בכל תחום, יש לחזק את בדק הבית הרבה יותר מבעבר וללכת בדרך ישראך סבא בכל המנהגים.
יוסל
72
הרי כתוב במשנה אשה עולה למנין שבעה כל שכן גלילה רק זה לא עזה מתאים אבל מן הדין מותר
מוישלה
71
בפני קרובי משפחתה.... טהרתה... - האם כך היה? האם הכוונה גלילת הספר תורה??
שם
70
באשר לרב החשוב שהתיר זאת לפי הפרסום במערייב מי שהתיר זאת הוא הרב קורנפלד שגם נאם בכנס של אחוות תורה לחרדים העובדים אז למה לא ציינתם את שמו???
הזהרו בגחלתן
69
כבר קידמו אתכם בציבור הד"ל בהרבה שנים וכבר התערו בק"נ טעמים ריקודי נשים עם ס"ת, קריאת התורה לנשים וטבילת רווקות במקווה.... וכן הבגדים וכיסויי הראש באותו פלג ד"ל מתדלדל, וגם לא בטוח שהם בעליה רוחנית בכלל... רח"ל... חכמים הזהרו לא לחזור על טעויות של אחרים...
שם
68
ולכותב המאמר - אני מרגיש חוצפה כלפי הרב שטרנבוך - למרות שמותר לחלוק ולהביא מקורות - הכתיבה היא בצורה חצופה לענ"ד כל הכתיבה ככתבי שטנה כלפי היהדות בכל הדורות... ושוב קטנתי מלהביע דעה הלכתית כאן. אבל בושה לאתר "חרדי" צורת הכתיבה
שם
67
לפני שמוכיחים שמותר לאשה לעשות גלילה, צריך קודם לחשוב מה בכלל הסברא לאיסור. אפשר לחשוב על כמה טעמים. אם היו שם הרבה אנשים, זה יכול לגרום שיסתכלו בה ויש בזה בעיה של צניעות, השאלה האם באמת המעשה היה לפני הרבה אנשים, או רק לפני בני משפחה. אבל מה זה קשור לטהרה? גם גבר יכול להיות טמא.
ישראל
66
יש לי תמונות משנות השלושים באירופה חרדים חסידים בחתונות יושבים נשים וגברים יחד,בכותל נשים וגברים יחד..המצאות ואיסורים נולדו אחר כך.
אבא
איך נראו הנשים אז ואיך היום?! לזה לא צריך להתייחס, נכון צדיק שלי???!
יוסי
65
מקריאה תמימה של הכתבה זה נראה כאילו הכתב לא מסקר את המקרה מבחוץ אלא זה יותר נשמע שהוא בעלה של אותה אשה... ולגופו של עניין ולפי הציטוט המרכזי שהבאת בשם הנטעי גבריאל ותהית מה היה קורה אם היו מעלים את זה לר' שטרנבוך שים לב לתנאי שהציב "שזה יהיה בנוכחות קרובי משפחה של האשה בלבד!!" אז מה קשר השיוך לכאן??
עולם מעוות
אכן ההבדל פשוט!
לתבוע את שפירא על השמצה וסילוף!
64
מאז שתואר פוסק הדור ניתן הרי שיש את הזכות לומר ולהתערב בנהלי של קהילה אחרת, אלא מאי? מה המשמעות של התואר הגנרי פוסק הדור? ומי הם אלו שקבעו שמדובר בפוסק הדור? הלוואי ויגיע הזמן שכל אחד התערב בענייניו וימנע מלהתעניין בנעשה במקומות אחרים
ליים
63
בדור כ"כ חשוף לפריצות צריך לגדור עצמינו ...הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו
לא פשוט
62
כתבה מגמתית!!
יוסי
61
חוצפה ועזות פנים כלפי פוסק הדור הגרמ''ש שליט''א. לאן הגענו שאזובי הקיר מעיזים ממקום בורותם להטיח דברי הבל בפוסק הדור. כמובן שאין לפסוק שום דבר ממעשה כזה או אחר אלא מהנהוג בכל תפוצות ישראל שלא לתת גלילה לאשה. ובמהרי''ל בהל' מילה כתב שפריצות שאשה תלך בין גברים ושאין להכניס אשה לביהכ''נ.
איש יהודי
60
אינני בא להצדיק את אותו רב שתקף אך אם אתה כבר מצטט 3 כללים מהנטעי גבריאל שים לב שכלל א' אינו ידוע, וכלל ג' בודאי לא התקיים שם שכן בסרטון נראה בבירור שהיה קהל גדול וגם שרו שירים ובצורה זו ודאי לא התירו.
יוסי
59
האירוע היה לא מקובל ופרובוקטיבי אשרינו שיש לנו את קודש הקודשים הרב שטרנבוך שלא חושש לומר את האמת
מנחם
58
"לעטר" זה "גלילה" מה הקשר????????
עיטור זה לא גלילה!!!!!
נכון!
םם
57
באיזו קלות דעת מוציאים כזה מכתב חריף המוציא מכלל ישראל קהילה שלמה?? בלי לבדוק ובלי לחשוב פעמיים?? הוא האמין ללשון הרע!! היו לא תהיה כזאת בישראל!! רב יוציא קהילה מכלל ישראל בגלל לשון הרע מטופש ורדוד!?!
קלות ראש וקלות דעת כאישה
לא הוציא קהילה כי הוא לא יכול, אלא קרא להתבדל מהם!
בה
56
ליצני ולבלברי עיתון "חדש בבית שמש" הוסיפו כהנה וכהנה דברי בוקי וסריקי על מניעי אנשי הקהילה, שכביכול מטרתם הייתה "שוויון" ו"מעמד האישה", והפיצו דברי דיבה על גבאי וחברי הקהילה הקדושה. בושו לכם!!
ליצני הדור
55
עיתון "חדש בבית שמש" בושה לעיר!! חובה לפתוח מתחרה שפוי!! מסיתים ומדיחים!! מוציאי דיבה ורכילות צהובה!! חיזרו לאחוריכם עכברים קטנים!! חסרי דעת וחסרי אחריות!! מחרחרי ריב ומדון!! מסלפי התורה והדת!! חושבים את עצמיכם למבינים, אך רק לקלקל אתם יודעים!!
עיתון "חדש" בבית שמש השקרן והרמאי
54
לבלרי עיתון "חדש בבית שמש" שופכי דמים!! אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם!! ואתה אלוקים תורידם לבאר שחת!! עובדים על הציבור בעיניים!! משקרים ומלכלכים על קהילות בישראל!! יבושו ויסוגו אחור כל שונאי ציון!! בושו והיכלמו!!
מטופשים
53
זה פוסק זה?? ככה לכתוב בלי לבדוק את העובדות?? לנדות קהילות בגלל הזיה של מישהו?? כך לא ניגשים לעניין שכזה. חוששני שהוא אינו בכושר.
אברך
אדיוט "זה יהודי" כמו שאתה כותב על אחד מגדולי הדור?? ביררת בכלל על מה כתב הרב שטרנבוך ועל מה מתכוין? אתה מודע שהכתב מסלף לך מקורות, ומערבב דברים?!
דוד
52
מה אתם רוצים מהם... בית כנסת רפורמי קלאסי !!!
יזהרו בגחלתן !!!
51
הרב שטרנבוך אינו בכושר. ידוע.
מכתב תמוה מאוד
50
המכתב נראה מגוכך ומנסה להתבשם בניחוח "היסטורי" של היפרדות מ"החרדים המודרנים". אבל אנחנו לא נולדנו אתמול, ואנחנו יודעים שפעם, לפני המהפכה החרדית של שנות ה80, כל החרדים בעולם היו "מודרנים", והגבורנערס הם "החרדים החדשים" בעצמם
חרדי ותיק
49
עיתון "חדש" הנוכלים
כהן
48
לבלרי עיתון "חדש" בבית שמש בלחץ והיסטריה
עלובי בית שמש
47
דיקטטור. מכתב תבהלה
הרב הגאון ראש אבות בתי הדין
46
מכתב זה הוא פיגוע ביהדות, ונכתב מתוך קבלת לשון הרע והוצאת דיבה. "בני אל תלך בדרך איתם מנע רגלך מנתיבתם". דרך המחלוקת והשנאת חינם. זו אינה דרך התורה.
המשגיח
45
נמסור נפש כנגד חרמות האכזריים. אנחנו במשבר הנהגה השקועה בניגוד עניינים. עסקנים ו"פוסקים" חסרי רגישות לתורה ולדרך החרדית המסורה מדור לדור מרבותינו, מנסים לפרק את רשות הרבים החרדית, ואיתה את כל האחווה החרדית על גווניה.
איש ציבור
44
מאורע אחד, שכמה גורמים אינטרסנטים השתמשו בו באכזריות כדי להשתרר עליי ועליך. מכתב בשם "התורה" וה"הלכה" של "פוסק הדור" לטובת צד שאינו רלוונטי לאירוע, הוא אם כל חטאת.
יהודי
43
דמיונם הנובע של לבלרי עיתון "חדש" בבית שמש בא לידי ביטוי ביצירת נרטיב עסיסי ורטוב בשליליותו בכמה שורות נחפזות כדרכו של היצר הרע השוכן בין מפתחי הלב של אנשים ריקים ופוחזים שמחפשים בנרות את החושך בכל מקום שטוף שמש ואור להזיק ולחבל בכרם ישראל בכדי למצוא "במה לציבור החרדי בבית שמש"
המלחמה על הנרטיב
42
נשרוף בליבנו ומוחנו את עיתון "חדש" יחד עם המכתב, ונתחזק בסנגוריה על קהילות שונות מאיתנו, ובהלכות לשון הרע ורכילות. וכנגד העיתון המדרדר נקבל על עצמנו לא להכניסו הביתה לחודש הקרוב, ובמקום זאת נלמד יחד את הספר היקר "שמירת הלשון" של ה"חפץ חיים"
איש חינוך
41
קיבלתי על עצמי לא להכניס הביתה את עיתון "חדש בבית שמש" למשך חודש
תושב בית שמש
40
מצטרפות ליוזמה מקבלות על עצמנו לא להכניס לבית את עיתון חדש בבית שמש לחודש הקרוב
הילה ותמר
39
לא מכניס את עיתון חדש לחודש הקרוב
מצטרף
38
מצטרפת. לא מכניסה את "חדש"
חני
37
לא מכניסה
מצטרפת
36
גם אני לא מכניס את עיתון חדש בחודש הקרוב
חיים
35
יוסי
מצטרף. לא מכניס חדש חודש
34
יישר כוח על היוזמה. לא ל"חדש"
עמנואל
33
חדש החוצה
מרים
32
עיתון חדש לא חינוכי
רבה בחיידר
31
חדש החוצה. לפח
מצטרף
30
"פוסק הדור"?? ממתי הוא באמת כזה??
אתמהה
29
מרוב שנאה לחרדים שאינם כמוהו הוא משתמש בטכניקות של אנטישמיים
אברהם ישעי'
מרוב שנאה לאחד מגדו"י הגה"ק הרב שטרנבוך, אתה כותב כמו טיפש ומשתמש בטכניקת "הקוזק הנגזל"!
חסימת פיות באתר שלא מצנזר נגד גדו"י
28
לפסוק מה שמתחשק, ובלי בסיס, זה לא רציני
כל ילד יודע
27
יש הבדל בין לפסוק לבין להביע דעה אישית. המכתב הזה אינו פסק אלא דעה אישית, וזה מה ש"פוסק הדור" עשה....
... בן יפונה
26
מיהודה ברקן ועד הרב שטרנבוך: ליצנות אינה תורה, זו בדיחה
שייקספיר
25
זה נכון שעל פי הלכה זה מותר, אבל יש מה שנקרא החלק החמישי של השלחן ערוך. מיסד תנועת הרפורמים יצא לתפילת מנחה באמצע פגישה עם המלך ואף על פי כן הוא לא צדק הגם ששמר על כל מה שכתוב בשלחן ערוך. והוא מה זה יגרום לרואים שלא בקיעים בכל פסיק בשלחן ערוך, ולשער מה הולך להיות בדור הבא מזה.
חיים
24
(המשך) ובזה אין ממה שהיה בדורות הקודמים ראיה אלא לזה צריך מנהיגי הדור.
חיים
23
אף אחד לא לוקח את הדעות שלו ברצינות יתר.
הרב שטרנבוך קיצוני.
אכן החילונים והציונות הדתית לא לוקחת דיעותיו, אבל בצבור החרדי בפרט ליטאי דבריו נשמעים!
טוב
22
לעטר ספר תורה הכוונה היא להניח את הכתר. וכידוע שבהרבה כתיבת ספר תורה לע"נ אב המשפחה, האלמנה ל"ע שתליוש"ט, היא זו שמניחה את הכתר על ספר התורה בבית בסיום כתיבת האותיות לעיני ובנוכחות המשפחה ומתפללי בית הכנסת ששם התפלל המנוח, לפני שיוצאים לרחובה של עיר בתהלוכה לביהכנ"ס.
שלום
21
צריך להיות שוטה גמור בשביל לא לראות בזה פריצת גדר, אין כאן שאלה הלכתית - שפשיטא שמן הדין מותר [ולא גרע מהנחת תפילין], ואעפ"כ גם הכותב הנכבד מבין שהיום הנחת תפילין זה פריצת גדר חמורה, והדמיון לגב' מנטיפיורי רחוק ודל מאוד - תנסו לדמיין את הסיטואציה בימים דאז.
חרדי
20
מקסים מקסים מקבים. הלוואי שבימינו היו נותנים לאשה להתקרב לספר התורה שבעזרת גברים.
יעל
19
בכל הראיות שהבאתם לא נכתב שזה היה בבית הכנסת, וכאן הם הכניסו אשה לתוך בית הכנסת בין הגברים, ומה השלב הבא? חזניות? אז מה הטענה נגד הרפורמים בכותל?
דוד
18
אז נכון, אתם צודקים, לפי כל הראיות המובאות כאן, מותר לאישה לעשות גלילה (בפני קרובי משפחתה) אבל, הייתה יכולים לכתוב את הכל בלי לזלזל בכבוד תורתו של הרהג ר' משה שטרנבוך
מוטי
17
סליחה אבל שכחתם העיקר בין הנטעי גבריאל ובין ר' פישלע הערשקאוויטש התירו אצל הכנסת ספר תורה בבית הנדבן אבל לא חס וחלילה בבית המדרש לפני אנשים זרים ר"ל העיקר חסרתם מן הספר
אברך ברוקליני
אתה באמת משוכנע שהכתב שפירא "שכח" בשוגג ההבדלים הברורים??!!
די לתמימות שלך
16
חוצפה גדולה שלבלרים וגולשים באינטרנט יבואו בביקורת על זקן הפוסקים בדורנו שזכה להערצה של גדולי הדור הקודם והדור הזה. מביאים ראיות שאין בהם ממש !
אברהם
15
בתור נכד של הגאון הרב שמואל יהודה הירש מזוולה המוזכר במאמר אני רוצה לציין שיש פה בלבול. בקהילות אשכנז המנהג לא לסגור ספר תורה עם גומיה וכדומה אלא עם :מפה: בד צר וארוך גם ידוע בתור " וימפל" מה שהתירו בהולנד בהתחלת קריאת התורה שמורידים ה : וימפל" להעביר אותו לעזרת נשים ולכבד בנות לגלגל אותו.
אהרן כל טוב
14
הגזימו ..... אם זה הבעיות של הדור , אשרינו....
גדול הדור
13
להלבין את פני האזה הרבה יותר חמור תתבישו
שיי
12
אני מוחה על ביזיון כבוד התורה שבוודאי מרן רבינו הגר"מ שטרנבוך יודע יותר טוב מכיכר השבת את הציטוטים שהביאו מהספרים כנראה הוא גם מבין את זה יותר טוב מהם אז מה זה הדבר הזה שגדול הדור צריך להתנצל או משהו כזה בושה וחרפה משה אמת ותורתו אמת זיקה מדם ליבי
איציק
11
פתאום הפכתם להיות חסידי סאטמ"ר? אתם פורצים פרצות בישראל, איפה שמעתם על כאלה דברים? תפסיקו ללקק לחילונים שוטים שכמוכם
אליהו
10
אחד מתנאיו של הנטעי גבריאל זה שתעשה רק בפני קרובי משפחה... כמו עוד הרבה דברים שמצד הדין מותר לאשה לעשות אך מפני ’כבוד הציבור’ אסרו עליה. כאשר קורה דבר כזה (לא בפני קרובי משפחה) עוד מפרסמים אותו בריש גלי?
משה
9
לא מבין את הדיון והסערה הגדולה סביב "גלילה" בעת שהלכה מפורשת היא שאשה כשרה אפילו לעלות ולקרא בתורה, אך לא נהגו כן מפני כבוד הציבור (מגילה כ"ג ע"א).
עזרא
8
תשובת מהרם מרוטנבורג דכתב להעלות אשה עדיף במקום שכולם כהנים עיין בתשובת מהרם המובאת בסימן רב בבית יוסף מצער שהפוסק הנ״ל מזדרז בשביל כבוד שמים לרמוס אחרים ואני תמה אולי שיסביר לנו האם מותר להלבין קהילה שלימה ברבים כאשר הדבר מותר על פי ההלכה
אמ
7
תתחילו בבקשה לצאת מימי הביניים! לצערינו הרב חתם סופר גרם להרס היהדות ושינה אותה ב 120 שנה, ובכך הפך אותה לכת חרדתית/חרדית, שלצערינו תביא לחורבן היהדות והעם היהודי. תתחילו בבקשה לחשוב ותתחברו למציאות. מה באמת רע באישה שרק רוצה לעשות טוב - אשת חייל!
רון
6
לתורה לא אכפת מי מגלגל אותה. זהו ספר שמאגד בתוכו סיפורי עם ומיתולוגיות עתיקות מכל עמי המזרח העתיק. וזה שאנשים כמוכם רוצים לשלוט במדינה רק מראה שיש סיבה למה מדינת ישראל הוחרבה כבר מספר פעמים ובקרוב מאד תוחרב שוב. התורה לא אשמה. אשמה התרבות היהודית הבדלנית,הקיצונית המתנשא והגזענית.
יום חן
5
בלשון הרב שטרנבוך: "שכיבדו בבית שמש אשה בגלילת ספר תורה לעיני כל הקהל". התנאי השלישי של ההיתר של הנטעי גבריאל: "תעשה את מנהג הגלילה רק בפני בני משפחתה". כך שהם ממש לא חולקים. אין בעיה בגלילה, אך יש בעיה כאשר זה בפני הקהל.
יוסף
4
שאלה: האם המתפללים הם בוגרי צבא?
יצחק
3
נמאס לנו לראות על המסך את הפנים האלה
נפתלי גור אריה
2
טוב, אז יש מחלוקת בין הג"ר ישראל שפירא לרב שטרנבוך, כנראה הרב שטרנבוך אינו בקיא מספיק, או שהיטעו אותו, בכז, אולי זו רק שגגה וכדאי שמישהו יתקן אותו. מזל שיש לנו גדולים אמיתיים כמו הרב ישראל שפירא!
אשרי
1
אני לא מבין - האם המקורות שהבאת מתירים גם לזלזל וללגלג על גדול הפוסקים, או שזה בלי מקור, האם הבת עין זי"ע היה מסכים שהמעשה שלו עם אשת הנגיד, ישמש ככלי לביזוי גדול הפוסקים, תזכור את מאמר חז"ל 'דור דור וחכמיו' וכן 'נחישתן נחישת נחש'. גוט שבת
מרדכי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים