כיכר השבת

זיכרונות מבית הספר 

הרב'ה אסר על חבריו של מאיר לשחק איתו; אחרי שנים, הם נפגשו בחופשה • סיפור מטלטל

ממש בהתחלה המלמד הקפיד לפנצ'ר אותי בכל הזדמנות. זה התחיל מהתעלמות ממני - לא קרה שקיבלתי אישור לענות תשובה שידעתי ושכל כך הייתה לי על הלשון. ללכת לצלם במזכירות? הוא אף פעם לא נתן לי כשביקשתי. פתק נחת? פעם בחודשיים כשלא הייתה לו ברירה ולא יכל להתעלם מהחריצות שלי (מגזין כיכר)

| 64 | כיכר השבת |
תלמיד בחיידר | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה
תלמיד בחיידר | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שלום, אני שלום מאיר (36) מטבריה.

כילד, למדתי בתלמוד תורה באזור המרכז, הייתי ילד פורח ומשגשג. בכל לילה ממתין שיגיע כבר הבוקר, בכדי ללכת לתלמוד תורה. הייתי עם מעמד חברתי גבוה במיוחד, ולא על חשבון הלימודים שלי, כי הייתי מביא ציונים גבוהים, ונחשבתי למצטיין הכיתה.

>> למגזין המלא - כנסו

בכל שנה הקשר שלי עם מלמד הכיתה בה למדתי היה טוב מאוד. הוא ראה את היכולות שלי והשתמש בהן נפלא. שנה אחת הייתי אחראי על ארון הפרסים, שנה אחרת הייתי הילד שאחראי על גמ"ח מכשירי הכתיבה, ופעם הייתי אחראי על ניקיון הכיתה... בקיצור, הצליחו להוציא ממני את המירב. לא היה ילד מאושר ממני ומקובל ממני חברתית. כך היה כל השנים, עד השנה הארורה ההיא.

זה היה כשהגעתי לכיתה ו'.

אני זוכר את היום הראשון של כיתה ו', המלמד קורא בשמי, וכשהצבעתי, הוא הביט בי מבט ארוך וקשוח. כבר התחלה לא טובה לילד סטנדרטי, אבל לא לי. לי הפרצוף הזה לא אמר כלום דווקא בגלל המעמד בו הייתי. פשוט דפדפתי את זה, ושכחתי מזה אחרי דקה.

בגלל שהייתי ילד חכם ושנון, שמבין את הסביבה שלי, מכיר אותה די מהר ויודע מתי להיות הזאב ומתי להיות הכבש - הבנתי מהר מאוד, שאני, מאיר שלום המבוקש והמקובל כאן בחיידר, לא באתי טוב בעין למלמד שלי מההתחלה, אבל למה, זה לא הבנתי.

ילד משחק בחיידר | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מה שכן, הייתי ילד שצריך לתפוס את הנקודה שלו. בגלל השנינות שלי, היו כאלו שראו בי כאחד שלא רואה בעיניים או חוצפן, אבל לא כך הייתי. מה שכן, היה לי כוח סחיפה אדיר ושליטה בחיידר, ובגדול. אני חושב שלכן כל רב'ה בכל שנה עלה על זה, חוץ מהרב'ה הזה של כיתה ו'.

כבר ממש בהתחלה המלמד הקפיד לפנצ'ר אותי בכל הזדמנות. זה התחיל מהתעלמות ממני באופן שוטף. אם נגיד הוא היה שואל שאלה והיה צריך להצביע - אז לא קרה שקיבלתי אישור לענות תשובה שידעתי ושכל כך הייתה לי על הלשון. ללכת לצלם במזכירות? הוא אף פעם לא נתן לי כשביקשתי. פתק נחת? פעם בחודשיים כשלא הייתה לו ברירה ולא יכל להתעלם מהחריצות שלי, רק אז הוא היה נותן לי. אם הוא היה צריך לשוחח איתי על עניין, הכל היה טכני. שום רגש הוא לא גילה אליי.

לא יודע מהיכן הביטחון שקיבלתי, אבל המשכתי להתנהל כרגיל, ומעמדי בחברה לא השתנה.

המשכתי להיות המצליח במבחנים, הילד הכי מדובר בחיידר, ואם היו בחירות, אז הייתי לוקח בסיבוב הראשון ומביס את הצד השני. המעמד החברתי כל כך היה חזק אצלי, שלא עניין אותי בכלל הפרצופים של הרב'ה.

יום אחד לא הרגשתי טוב, ונשארתי בבית. אבל יום אחרי גילתי משהו לא נעים.

ניסיתי כמו בכל פעם לארגן קבוצה למשחק כדורגל בחצר הת"ת, ואז אני שם לב, שהחברים שהיו מנת חלקי, פשוט בורחים ממני. שאלתי את דודוש: "אתה בקבוצה איתי או עם יוסי?", דודוש ענה לי: "אני לא איתך". ובכן פניתי לעוד כמה מחבריי מהקודקודים בכיתה, גם הם, פשוט ברחו ממני.

גם בשיחות מסדרון, הייתה ירידה עם חבריי, חוץ מכמה חברים בודדים שהיו פונים אליי. הייתה שם מגמתיות ברורה שלא לשחק איתי. זה המשיך כך תקופה שפשוט הרגה אותי בכל פעם מחדש. מילד שהיה המרכז, הפכתי להיות שולי כל כך.

זה היה הרגע הכי קשה שאני זוכר בילדותי.

רב'ה בחיידר | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

דווקא בגלל שלא הייתי הילד שיודע לשווק את עצמו בבית בהצלחות שלו, ממילא גם לא הייתי משתף את העובר עליי. אבל זה היה גדול עלי, והחלטתי לשתף את אבא שלי, וכך עשיתי.

אבא שלי חיבק אותי ואמר לי בחום: "בשבילי תמיד אתה מספר אחת". אלו היו מילים שהיו כל כך חשובות, אבל הם לא שינו לי את החשק, והרצון ללכת לחיידר - הלך ודעך.

בוקר אחד בדרך לחיידר ראיתי את יודל'ה, אחד החברים הבורחים ממני בחיידר. הלכנו יחד, דיברנו וצחקנו, רק הגענו לחיידר, הוא פשוט עזב אותי בקרירות והלך לכיתה.

כשחזרתי הבייתה, אבא שלי הודיע לי שאנחנו יוצאים יחד הערב לשוחח קצת. אבא הסביר לי שיש ימים שהכל פורח, ויש ימים בחיים שלא תמיד מרגישים את זה. זה עזר לי להתמודד, אבל דבר אחד הציק לי שגם עליו אבא שלי לא ידע לענות לי.

מה עשיתי?!

קמתי בבוקר, ואבא שלי התלווה אליי לחיידר. "אני הולך לדבר עם הרב'ה שלך", הוא אמר. ראיתי אותו משוחח עם הרב'ה שלי, שיחה שהייתה נראית נינוחה וידידותית. כשאבא סיים את השיחה הוא ניגש אליי ואמר לי: "הרב'ה אומר שאתה נפלא, הוא מאוד מעריך אותך". לא האמנתי למילותיו של הרב'ה! בכל אופן לא כך הרגשתי.

ואז הגיע ליל שבת ההוא, שגילה לי 'מה עשיתי'.

יצאנו מבית הכנסת, אח שלי הקטן יחיאל אומר לי את המשפט הבא: "מאיר, למה הרב'ה שלך לא מסכים להם?". בתחילה לא הבנתי את השאלה, ולא ייחסתי חשיבות למילותיו של יחיאל הקטן. אבל יחיאל לא הרפה. "נו תגיד לי כבר, למה הוא לא מסכים להם?". אני, שהייתי בשיחה עם אבא שלי, אמרתי ליחיאל: "יחיאל, שקט רגע, אני מדבר עם אבא".

יחיאל שתק!

נכנסנו הביתה, שלום עליכם, אתקינו סעודתא, קידוש ונטילת ידיים. ואז בין הדגים לזמירות, נזכרתי ביחיאל אחי הקטן, שנדנד לי כל הדרך עם שאלה.

"יחיאל, מה רצית בדרך, שאלת אותי משהו על הרב'ה?"
"למה הרבה שלך לא מסכים להם?"
"מה הוא לא מסכים, ולמי?"
"למה הוא לא מסכים לחברים שלך לשחק איתך?"
"מה??? מה פתאום. מי אמר לך דבר כזה?"
"כן, שמעתי את יוסי אומר לגידי שהרב'ה אמר בכיתה לא לשחק איתך!"
"ככה שמעת מיוסי? יואווו.... אבא, שמעת מה הוא אמר?", זעקתי לאבא שלי מדם ליבי.
אב ובנו בדרך לחיידר | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מיד במוצ"ש אבא שלי התקשר לאבא של יוסי, הוא ביקש ממנו לאמת את העניין עם יוסי. לא עברו 10 דקות, והיה אישור. אכן, הרב'ה נתן הוראה במישרין או בעקיפין שלא לשחק עם מאיר שלום.

הטלפון הבא היה לרב'ה, שהסביר: "על מאיר שלום הגיעו כמה תלונות שאיננו יודע להפסיד במשחק, אי לכך המלצתי לילדים המתלוננים שלא לשחק עימו". אבא שלי שאל: "האם הרב'ה פנה למאיר בנידון?". הרב'ה ענה בשלילה והוסיף בהלצה צינית: "את מאיר אי אפשר לתפוס בהפסקה הוא תמיד עסוק".

"האם הרב'ה לא חושש שמאיר שלום יפגע חברתית מהצעה שכזו?", שאל אבי והרב'ה ענה: "אני לא חושב על חשש כזה לבן שלך, הוא ילד מספיק חזק חברתית, ואם כבר אתה מדבר, אז חשוב שתדע: הבן שלך לא צדיק תמים, הוא חכמולוג גדול והוא סוחף אחריו את כולם. ילד כזה צריך לרסן, ואם אתה כאבא לא תעשה את זה, אז אני אעשה זאת".

אבא שלי היה בהלם על השפה, הודה לרב'ה על 'האכפתיות' והשיחה הסתיימה.

ההלם התעצם דווקא בגלל שכמה ימים לפני הוא שאל את הרב'ה עליי, והוא שיבח אותי, "מה קרה פתאום?!", הוא שאל בקול. הוא התקשר לרב'ה של אחה"צ ושאל מה קורה במשמרת שלו. הרב'ה השיב לו: "מאיר שלום ילד למדן, מדהים, ממושמע וכריזמטי, תענוג של ילד".

ואז הוא סיים עם המשפט המזעזע הבא: "מאוד חשוב שהרב'ה של הבוקר יאהב אותו, כי אם לא, זה לא ילך. כי הוא פשוט לא יודע איך לאכול אותו... אני מקווה שהבנת אותי...".

באותו היום המפקח התקשר לאבא שלי. "שלום לכם, מאוד מאוד חשוב שתסתדרו עם הרב'ה, אני לא בא להיות בורר, אחרי הכל הוא הרב'ה והבן שלך הוא התלמיד, אבקש להגיע עם הרב'ה להבנות...". אבא שלי ניסה להשחיל מילה ולהבין מה כבר עשיתי, אבל המפקח לא נתן לזה לקרות: "כבר אמרתי, אינני בורר בעניין, אני מבקש להסתדר עם הרב'ה הוותיק עם ניסיון רב השנים, וממקימי החיידר שלנו. כל טוב, ובהצלחה!".

זה נראה שהרב'ה שלי היה די חזק שם, היה לו כוח אדיר, הרגשתי שאף אחד לא יכל לקום ולצעוק את הכאב שלי.

לא יכולתי לשכוח את הרב'ה הזה, לעולם. והנזק בגלל מעלליו, הורגש מאותה השנה ואילך. כבר העדפתי לקבל ממנו מכות, ולא שיפצע את ליבי המדמם ללא הפסקה. זה קיבל ביטוי כשהגעתי לישיבה הקטנה, היה לי קושי לפתוח שיחה עם בחורים, חששתי תמיד שלא יקבלו אותי כמו פעם. וכן, גם בישיבה הגדולה, הקושי לא עזב אותי. אפילו בשידוכים היה לי קושי שלא אצליח לבנות בית, ושלא ירצו אותי, ובפגישות גיליתי נחיתות גדולה. בסופו של דבר, בחסדי שמים, הקמתי את ביתי לתפארה.

• • •

(צילום: שאטרסטוק)

זה קרה בבין הזמנים, אני רעייתי, ושלושת בנותיי נפשנו במלון יוקרתי בצפון.

כבר בקבלת המפתח בעמדת הקבלה הבחנתי בו, ברב'ה שלי, שהצליח לנגוס את התקופה היפה שלי כילד, שעד עתה אני לא שוכח, יושב לו בלובי עם רעייתו ובני ביתו לדורותיהם. נכנסתי לחדר עם ילדיי, התמקמנו קמעא, וחזרנו ללובי.

הוא עדיין ישב שם עם איזה עיתון מזדמן. פחד אחז בי, פחד וחרדה שהיה קשה לי לשלוט בהם. ראיתי אותו, ומבחינתי ראיתי את האדם שבמידה מסוימת הרס לי תקופה מאוד חשובה בחיי, שהצלקת ממנה עדיין נמצאת בליבי בעודי מביט בו, הכל היה כל כך טרי מבחינתי, גם אם עברו מאז, מעל 20 שנה אחורנית.

רעייתי ראתה אותי טרוד, שיתפתי אותה במתרחש בחדרי הלב שלי. "תלך לדבר איתו על זה, שתף אותו", היא הציעה. "זה יעזור לך, אל תפספס את ההזדמנות הזו", היא אמרה באחריות.

לא ראיתי את עצמי מעז לעמוד מולו, ועוד לדבר איתו. רציתי רק להבין מה חטאתי, מה עשיתי...

בארוחת הערב זה קרה, בעודי ממתין בעמדת הבשר המעושן, אני רואה אותו ממש לפניי.

שלום הרב, הרב זוכר אותי?
"לא. עם מי הזכות?"
אני הייתי תלמיד שלך!
"ואוו... היו לי כל כך הרבה. אולי תגיד לי שם שלך?"
מאיר
"מאיר? ואווו... היו לי כמה 'מאירים'..."
רציתי לשאול את הרב שאלה:
"בשמחה!"
למה ככה עשית לי?

הוא הביט בי, והשתתק כלא מבין.

"רגע, מי אתה עוד לא אמרת ל"י.
בדיוק זה מה שכואב לי: אתה לא זוכר אותי, ואני זוכר אותך כמעט כל יום מאז...

המלצר שעמד בעמדה עצר את השיח שלנו. המלמד לקח את המנה שלו, שם על השולחן של בני ביתו וניגש אליי.

"אני רוצה לדבר איתך, זה בסדר עכשיו?"
אני אשמח.
"מי אתה?"
אני מאיר שלום.

רק הוא שמע את שמי, קימט את מצחו כמנסה לזכור...

"אווהההוו.... מאיר שלום, המוכשר והסוחף... איך אתה מרגיש?", הוא שאל בחוסר ביטחון.

אני הייתי הכי אמיתי, וליבי נפתח כמו שלעולם לא.

"אני רוצה להיות כנה איתך, ולהגיד לך באמת איך אני מרגיש: אני שונא אותך!".

הוא נבהל, ונסוג אחורנית.

• • • • •

ישבתי עם הרב'ה שלי ההוא מלפני 20 שנה בלובי המלון, וסיפרתי לו את הנזקים שהוא גרם לי, ואת תופעות הלוואי שאני חווה עקב החרם שהוא עשה עליי בתלמוד תורה. סיפרתי הכל, הוא ישב והקשיב, הזדהה עם כל מילה.

על כל מילה שיריתי אליו, הוא כיווץ את פניו. הוא פשוט היה איתי, התנתק ממה שמסביב, והקשיב. מרגע לרגע רמת השנאה שלי אליו הלכה וירדה, וטון הדיבור שלי החל לרדת.

הרגשתי איך אני מתרפא, איך אני מרגיש טוב יותר, איך הכעס כבר לא אותו כעס. כל כך כאב לי שזה לא היה אז, כשהייתי ילד, שהייתי צריך את היחס הזה, את ההקשבה הזו, את היכולת להכיל אותי.

בסיום דבריי הוא הביט בי, הסביר לי שזה הגיע ממניע של שליטה, הוא פשוט לא ידע איך להתמודד עם הכוח שלי בכיתה. הוא השתתף בקושי שלי, הביע את צערו הרב, ואז, הושיט לי את ידו הרועדת ואמר בקושי גדול ובלחש:

"אני מתנצל, הייתי צעיר".

• • •

משה רבי (צילום: מ. מזרחי)

הילדים שלנו חווים חוויות ביומיום שלהם, ואנחנו חושבים שזה משהו של מה בכך, שיעבור. המזל שלי שההורים שלי תמכו בי, נתנו לי את התמיכה ואת הגב, והרעיפו עליי אהבה שבטוח בלעדיה לא הייתי שורד.

א. כשילדים חוזרים הבייתה מהחיידר, הם חוזרים טעונים. דורשים מהם כל כך הרבה, והבית זה הפינה שלהם לפרוק. זו יכולה להיות בעיה חברתית, עומס לימודים או מלמד שבאמת בא עמוס רגשית או נפשית לחיידר. אנחנו חייבים להקשיב, לאהוב, לקבל אותם טעונים, ולפרוק מהם הכל. נכון שזה קשה, אבל זה משהו שמשפיע לדורות. 
ב. בכל אפשרות שיש לנו לספר את הכאב שלנו, חשוב מאוד שנעשה זאת. עד עכשיו אני מוקיר טובה לאשתי על ההצעה שלה ללכת ולדבר איתו. הבנתי שלעמוד מול הבעיה ולהתמודד איתה - זה הפתרון שלה. לי זה עזר פלאים. אין צורך לחשוש מתגובה של הצד הנגדי, קל וחומר בזמן שהינך יודע שנעשה לך עוול. 
ג. והדבר האחרון זה מה שלמדתי מהרב'ה שלי: להצליח להתנצל, ולא לתרץ תירוצים על מה שעולל לי. הוא פשוט היה חכם ומבוגר מספיק בכדי להבין את הצורך שלי אחרי מה שעברתי, ובגלל זה, היה לי פחות קשה לסלוח. הוא נתן לי להבין שזו הייתה טעות מבחינתו לשלוט בי בצורה הזו, וריפא לי חלק נכבד מהמחלה שקוננה בי.

בואו נשמור על העתיד של הילדים שלנו, מעכשיו.

תוכן שאסור לפספס
64 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
55
אבא שלו היה צריך להוציא אותו משם מהר, עוד בהתחלה. כל כך מפחיד שאנשים שלא אוהבים את הילדים שלנו נמצאים בכזאת עמדת כח מולם
אאא
54
זה מלמד? זה רוצח !!!!!!!
בני ברק
כמעט ואין ילד שאין לו איזה משהו פצוע שהורה או מורה עשה לו בעבר...ולא פעם הם חשבו שזה טוב לילד...
לא פשוט
אכן
נתי
53
ומהסיבה הזאת אני כברשנים לא במסגרת בגלל שחסר מורים אז עושים להם הכשרה מהירה למרות שהם לא באמת ראויים
יש היום מורים שהורסים לילדים את החיים
ויש ילדים שהורסים למלמד את החיים!!!
מחנך בישראל
ליבנו אתך! לא מכיר את כבודו, אבל אל תתייאש! אתה זהב טהור!!!
יוני
בהחלט מזעזע מה שקרה לך, אבל צריך לשמוע 2 צדדים ... לצערי יש גם תלמידים הורים שהורסים את חיי המורים.
פלונית

הצגת כל התגובות

52
לדעתי על ההורים להקשיב טוב לילדים לשאול ולבדוק ולא לטאטא מתחת לשטיח בעיות ישר לטפל. מכירה סיפור של ילד שאמא לא תפקדה בבית עבר התעללות ואחרי נישואיו נפגשתי עם הרבה דיברתי איתו היה מזועזע וביקש סליחה
אלמוני
51
מנוול הרבה הזה אבל בלשון המעטה עברנו דברים יותר קשים
חרדי
50
הרבה דברים הילדים שלנו עוברים ואנחנו לא תמיד שם. הענין בכתבה הזו לדעתי שה לא שהמלמד רוצח...זה לא הפואנטה. הענין פה איך אנחננו באמת מקשיבים והאם אנחנו באמת נימצאים שם כשהם צריכים. תודה על הכתבה.
מלחיץ...
49
לא מקובל עלי הייתי צעיר!!!איך היה צעיר והמנהל אמר שהוא אחד ממיקימי החידר..פושע..פגע בנפש הילד והסיט את ההנהלה נגד ילד בכיתה ו"מי יתן דין וחשבון ??
תירזה
48
מרגש!! הלואי שילדינו יחוו רק חוויות טובות ונעימות ואם חלילה לא כך אז לפחות שנדע לזהות ולהצליח לעזור!! תודה על השיתוף!
שירלי
47
סיפור מאד קשה שלצערי חוזר על עצמו לא מעט בכל המגזרים .לדעתי הוריו עשו טעות וגרמו לו נזקים בכך בשהשאירו אותו בתלמוד תורה הזה.כשיש בעייה שלא ניתן לפותרה לעיתים משנה מקום משנה מזל.חבל על כל הסבל
קבסית
מכירה מקרוב 2 מקרים. 1- החליפו מקום. האדם היום מרוסק. לא נשוי. פרש מהדת. חלש נפשית. 2- לא החליפו מקום ונתנו לילד להבין שמדובר בנבלה, השנה חלפה והילד אברך עם ילדים. בנה את עצמו. לא יודעת אם ניתן להסיק מסקנות מכך, אבל לא למהר להחליט. תמיכת ההורים חשובה מאוד. מאוד.
ש.ח.
46
לצערי גם היום יש מלמדים שבלי להשים לב גורמים לתלמיד לקשיים לכל החיים, הבעיה המרכזית שההנהלה מטייחת ושותקת!!!!
בערל
45
עצוב מאוד לשמוע!מעניין איך הרבי ישן בשקט ללא נקיפות מצפון.ברור שזה נובע מחוסר ביטחון של המלמד.ניסה כל הזמן להקטין את הילד.מה שכואב הכי הכי זה הנזק שנגרם לילד גם לאחר שגדל. מי שלא יכול להכיל תלמידים מצויינים שיהיה מלמד במקומות רדודים ונמוכים. עצוב לי מאוד.
גאולה לוח
44
אני גידלתי בלע״ר 5 ילדים הבכורה שלי סבלה את ההתעללות הדומה מהמנהלת שלה בבי״ס חרדי ״נתיב״ בירושלים המנהלת שלה תן את הדין בשמיים ביום הדין משום שהילדה חזרה בשאלה פשוטה למה?
יהודיה אמיתית
43
היום אסור להרביץ מכות רצחניות לילדים... מבורך כשלעצו, הרצון לעשות טוב ולמנוע התעללות. רק בעיה אחת קטנה יש, אולי ממש שולית: התעללות נפשית, הזנחה פושעת על כל סוגיה וניכור קיצוני, חמורים בהרבה אפילו ממכות רצח!!!!!!!! מניסיון!!!!!! ועל זה אין שום חוק שאוסר, וגם קשה מאוד להגדיר התעללות כזאת!!!!!!!!
איש נחמד
42
אם זה היה רבי שלי כנראה הייתי מפנצ'ר לו גלגלים או משו כזה
לא מסמפת
41
על דברים כאללה כדאי ללכת ולספר למנהל בכל זאת מעליו ואולי המנהל היה רואה שנעשה עוול לילד. בכל זאת יש דין למעלה וישלם על הטעות ועל מה שעשה. זאת שינאה.
עלי
40
למה משאירים כאילו מלמדים בבית ספר ????????????????????
חסוי
39
לא תאונות הורגות אנשים ולא פיגועים הורגים אנשים.מה שהורג זה הקפידות אחד על השני. הבעיה שיש אנשים שממש כאילו מתחננים שיקפידו עליהם.....
דבורה
38
כאבא לכמה בנים בתלמוד תורה (בגלל אשתי.. אני עצמי דתי לאומי) אני מאשר את כל הנ'ל. תגידו מה נסגר אתכם??? באים ללמד תורה ושורפים את הנשמה. ה' ישמור!
בהלם מהחרדים כרגיל
37
מזעזע !!!
ירושלים
36
איך מקבלים מורה להיות רב׳ה?איך מקבלים בכלל מורים,חייבים לעבור בדיקה פסיכיאטרית הוא אמלל את הילד שהיה שמח,פגע בבטחונו והרס לו את החיים,תתעוררו ותקשיבו לילדים שלכם,אם זה לא נפתר לעבור בית ספר
אית
35
" המלמד"הזה הרג את הילדות של התלמיד חצי מהחיים שלו אחרי הרבה שנים כשנפגשו אמר לו הייתי צעיר והילד היה ילד קטן זה בסדר להרוס לו את החיים ממש לא
שילה
34
יפה. מעריכה מאוד את השיתוף ואת הכנות. האם לא אשתך היא זו שכוונה אותך לשיחה עם הרבה ולא הרב המפוקפק?
חושך לגרש
33
ואוו ואוו איזה סיפור מחכים עברתי גם חרם ומאז אין לי חיים
הפעם הסיפור הכי מוצלח
32
חסר כאלו ילדים ?????
בניברקי
31
נפלאות דרכי השם
הציוני
30
הבעיה אינה המלמד הבעיה היא ההנהגה החרדית הרקובה המחבקת ואוהבת את החלאות האלה!! המלמד יודע שיהיה לו גיבוי מלא מהמפקח, והמלמד של אחרי צהריים יודע שהוא חייב לשתוק זוועה, זוועה, זוועה
. .
למה להכליל??? המוסדות החרדים מחנכים הכי טוב ובסה"כ יוצאים דורות נפלאים ואנשים טובים. פשוט יש עשבים שוטים, אותם צריך לעקור ויש גם כאלה שדרך החינוך הסטנדרתית לא מתאימה להם...
איש נחמד
29
חשוב שכל מי שעבר משהו דומה יקרא את זה ויבין שבאמת מלמדים משחקים כבר בצעירותם ועושים שטויות וטעיות
מצווה לפרסם
28
בושה וחרפה למורה בישראל שכך מתנהג,הורים היו צריכים לעשות רעש ולהעיף אותו מהחיידר,באמת רוצח
דן
27
מ-ד-ה-י-ם!!!!!!!
יוני
26
מזעזע מאד. חייבים לדעת שחינוך זה דיני נפשות. לא רק של התלמידים גם של המחנך - המתחייב בדיני שמים על מעשיו!! אני מכיר סיפור נורא בחור שהיה בן של ניצולי שואה, בחור חכם ומוכשר. הראש ישיבה שגרם לו עוול גדול ולא שעה לתחינות הוריו, חלה ונפטר באותה שנה, בגיל 47 בלבד.
אהרן
25
רוב המלמדים נמצאים במוסדות מתוקף קשרים ואולוצים, עמ' להביא פרנסה לביתם ! יכןל מאוד להיות שנם יודעים את החומר הנלמד, אבל בדרך הם הורסים נשמות!בצורה אכזרית !
מוישי
24
אותו סיפור גם לי זה קרה מילה במילה.לזכותו היתה לו מישפחה תומכת.לי גם זה לא היה.התוצאה היום אני בת 60! רווקה בלי מישפחה משלי וסוחבת איתי שינאה ותיסכול מרירה כל השנים.היו לי מורות ניצולות שואה.
חנה
אף פעם לא מאוחר לשנות את החיים. אני בטוחה שבמהלך החיים פגשת גם אנשים טובים יותר ופחות, אז דווקא אלה שלא בסדר - את נותנת להם להשפיע עלייך? לפעמים צריך לסלוח לא בשבילם אלא בשבילך, שתוכלי להתקדם הלאה בחיים
מאחלת לך טוב
23
מכירה אישית קרובי משפחה שניזוקו משני מורים מתלמוד-תורה "יוקרתי". המלמדים האלה לעולם לא יתנצלו ולעולם לא יבינו. הרישעות האטימות והיוהרה שלהם היא חלק מאישיותם. תלמודי תורה, שלא כמו תי בפר רגילים, הם מקום אהוב על טיפוסים כאלה. אין פיקוח ואים יושרה אנושית שם.
שרה
22
תודה רבה על השיתוף
שושנה
21
עצוב מה שהמלמד עשה לו. כואב הלב.ישנם מורים לחיים וישנם מורים שסכנה שהם מלמדים בכיתה.
דליה
20
זה מתאים לתלמוד תורה תורת אמת... אם אפשר לקרוא לזה תלמוד תורה
אלי שטיגליץ
19
מקומם. מרתיח. הייתי צעיר?? זה תירוץ לשפיכות דמים?? רשע מרושע
שמערל
18
בבית ספר חילוני זה לא היה קורה, אם היה מתגלה שמורה אמרה להחרים ילד, היא הייתה עפה מיד, אין מצב שהיו אומרים לאבא תסתדר עם המורה, אנחנו מגבים אותה לא משנה מה היא עשתה
אאאא
יש אנשים מכל הסוגים בכל חברה.
הכל יכול לקרות
17
היה לי פעם מורה שביקש להעביר אותי לכיתה מקבילה, בגלל משהו שלא מצא חן בעיניו. ההורים שלי באו, דיברו עם המנהל, אבל ההחלטה נפלה. לאחר השיחה אבא שלי בא ואמר לי "המורה הזה, לא יקבל אותך לפני ש... אבל אתה ילד חכם, יותר חכם מהמורה. תקבל את הגזירה לתקופה קצרה". יצאתי מהסיפור חזק יותר נפשית, בזכות אבא שלי.
אלי
16
לגבי המשפט שלפני אחרון: המחלה קיננה, מלשון ״קן״; לא ״קוננה״=בכתה (כמו המקוננות בלוויות), מלשון ״קינה״.
לב
15
מבחינתי, ה"רב'ה" נחשב שופך דמים כפשוטו. אם היו מוצאים את מאיר ששלח יד בנפשו בשל הצער שגרם לו, עגלה ערופה לא יכלה לכפר לו על שפיכות הדמים שלו. ניכור חברתי הוא עוול שגורם לילדים למאוס בחיים. זה עוול שאי אפשר לכפר עליו בסליחה רפה ובתירוץ.
נתנאל דודסון
14
השנה הכי גרועה שעברתי היתה בכיתה ד .קיבלנו מלמד חולה נפש ..... היתה לו רצועת גומי והיה מכה ללא הבחנה ולפעמים ללא סיבה.עד שיום אחד התווכח עם מלמד אחר זה הגיע לדחיפות והוא נפל על הגב ומאז לא ראינו אותו.
אבא
13
אם זה היה קורה לבן שלי זה היה נגמר אחרת
בן אבו
12
גם לבן שלי שהיה ילד דומיננטי היה מקרה דומה שהוא לא מצליח לשכוח וזה כל כך כואב לי שמחה שהייתה לך הזדמנות לתקון
גרמת לי לדמוע
11
זה הבעיה שהיום של הרבה מלמדים!! פוגעים בנפש של ילדים רכים שלא עשו מאומה
מכירה סיפור גרוע יותר
10
לי גם היה מורה שלא ממש אהב או. לא דנה את המורה אז, אבל היום אני עוסק בחינוך ומקפיד למצוא על כל תלמיד דברים טובים כדי לאהוב אותו באמת ולפרגן לו!! אולי זה אחד הדברים שחישלו אותי, המורה דאז.....
פלוני
9
מצמרר!!!
שניאור
8
אםיש ילדים שהורסים לרבה זה עדיף ,אבל הפוך זה אסור כי לא כל אחד מתאים ומי שלא מיסתדר עם ילדים שיפנה ליעוץ או יעזוב את התפקיד הקדוש הזה ולא יזיק להם אף אחד לא החריח מישהו לעבודה הזאת ואם התלמידים הורסים למישהו אז שיעשה בדק בית
תותי
7
מה שעברת מאוד כואב ומצער, טוב שסגרת מעגל. כולם עוברים דברים בחיים , אנחנו לומדים מהדברים האלה, אולי להיות רגישים יותר או חזקים יותר. לא כולם מצליחים להתקדם אז טוב שהצלחת ויש לך את הכוח לסלוח על כך
הילה
6
התירוץ העלוב שלו שהוא היה צעיר? איך הוא צעיר אם המפקח אמר במפורש שהוא צריך " להסתדר עם הרב'ה הוותיק עם ניסיון רב השנים, וממקימי החיידר שלנו". מקווה שזה הנזק היחיד שהוא עשה. ואין עוד ילדים שמסתובבים ככה פגועים שנים
דוד
5
בואו נודה על האמת, המורה הזה לא עבר הכשרה בסיסית כמורה, מפחיד שהורים מוכנים לשלוח את ילדיהם ללמוד אצל אדם שלא עבר הכשרה וכך פוגעים בילדים שלהם למשך שנים קדימה...
משה
4
אחר כך מתפלאים למה הילדים נמצאים ברחובות... יאללה מורים ורבנים למיניהם תחליטו מה העתיד של התלמיד\ה שלכם, תחשבו איך תתנהגו אליו\ה ואיך בסוף הוא\היא ייצא בסוף.
סתם
3
ואני שעברתי חרם מתמשך שנים בבית הספר והמחנך האשים אותי ואמר לי אין לי איך לעזור לך אתה אשם, איך זה? אלחנן בן דוד לא אשכח לך את זה. תתבייש
מישהו
2
לי היה רבב שהיה מכה בנו בכיתה ב והיום אני לא זוכר אותו אפילו אז מה ????????????????
משה שולזנגר
1
גרטנר היה פשוט זבל הוא היה רב שךי בבק בק
י6הוד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים