כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מחשש לאפיקורסות? החזון איש אסר על תלמידו לגעת ביין

בבית מרנא החזון איש שוחחו על דבר אגדת חז"ל בעוג מלך הבשן, ואחד התלמידים הציע שאולי הדברים הם משל ומליצה. במוצ"ש כשבאו לעשות הבדלה, אמר לו החזו"א: 'אתה אל תיגע ביין' (היסטוריה)

| 56 | כיכר השבת |
מרן החזון איש זיע"א
מרן החזון איש זיע"א (צילום: מאת לא ידוע - מהאוסף שלי, שימוש חופשי, ויקיפדיה)

פרק י"א: אמש עסקנו בסוגית עוג מלך הבשן שעל פי תיאור חז"ל, עקר הר של ג' פרסה והניחו על ראשו כדי לזרקו על ישראל (ברכות נ"ד ע"ב).

מעניין ביותר 'מעשה רב' הקשור לביאור הרשב"א שהיה בשבת קודש בבית מרנא החזון איש ששוחחו עמו על דבר אגדת חז"ל בעוג מלך הבשן שביקש להשליך הר של ג' פרסי על ישראל.

פרקי הסדרה על אשת לוט >>

הבחור ר' מרדכי שולמן הציע שאולי הדברים לאו דווקא והם משל ומליצה. שמע החזו"א את הדברים ושתק, ובמוצ"ש כשבאו לעשות הבדלה, אמר החזו"א לר"מ שולמן: 'אתה אל תיגע ביין' (כרומז לו שאמר דברי אפיקורסות).

לכאורה אשתמיט מרבינו החזון איש דברי הרשב"א שכתב במפורש שהדברים הם כמשל ומליצה, כפי שכתבו רבים מרבותינו על אגדות רבה בר בר חנה, ולמה אמר לו שלא יגע ביין כחושש לכפירה?

אולם יש ליישב שעיקר כוונתו של החזון איש היתה לחינוך התלמידים, שלא ימהרו להטיל ספק בדברי חז"ל. וברור שלא חשש באמת ליינו.

מה גם שרבי מרדכי שולמן גדל לגברא רבה, ולאחד מגדולי ישראל ושימש כראש ישיבת סלבודקא.

ישיבת "כנסת מרדכי" ע"ש מרן הגאון רבי מרדכי שולמן זצ"ל ראש ישיבת סלבודקא (צילום: ישראל שפירא)

• • •

ראיה לדברים יש מאמרתו של התקיף הנודע הגרמ"מ שולזינגר שכתב: "יש לדעת שאין כזה דבר טעויות במשנה ברורה!", (סימן קריאה במקור).

הוסיף הגרמ"מ שולזינגר: "אירע ונפגשה בת יעקב עם בן ישיבה לצורך שידוך. אמר הבחור לעלמה, שפעמים שיש טעויות במשנה ברורה".

חזרה הנערה לאביה, שהלך וסיפר זאת למרן הגראמ"מ שך זצוק"ל והורה לאבי הבת שינתק באופן מידי מהשידוך, כיון שלדבר כך, זה גובל באפיקורסות.

ולכאורה ראינו שיש פוסקים שסברו שיש כזה דבר טעות במשנה ברורה, כפי שכתב הגרמ"מ שולזינגר עצמו שציטט משנה ברורה (סימן תקי"ג ס"ק י"ט) שיוצא מדבריו שראש השנה יכול לצאת ביום ראשון ושני.

על משנה ברורה זו הקשה שר התורה הגר"ח קניבסקי (שי"ח השדה חלק ג') בסופו שתמה על המשנה ברורה שהובן מדבריו שראש השנה יכול לצאת בימי ראשון ושני, ולכאורה תמה הגר"ח קנייבסקי, הרי יש לנו כלל: "לא אד"ו ראש" (שמשמעו שראש השנה לא יכול לצאת ביום ראשון בשום אופן).

תירוץ גאוני מתרץ הגרמ"מ שולזיגר שכוונתו של המשנה ברורה היא לאחרית הימים, אחרי ביאת משיח צדקנו שיקדשו את החודש על ידי הראיה, ואז יוכל לצאת ראש השנה בימי ראשון ושני. כידוע החפץ חיים כל ימיו ציפה לגאולה ובנין בית המקדש, ועבודת הקורבנות, כך שסביר להניח שלכך התכוון.

ברם, שה"ת הגר"ח קניבסקי לא ענה את תשובתו של הגרמ"מ שולזינגר, אלא מובן בדבריו שישנה טעות במשנה ברורה.

ויש לבאר את אמרתו של מרן הגראמ"מ שך שבחור ישיבה בפגישה עם בת סמינר שאומר שהמשנה ברורה יכול לטעות - זה באמת גובל באפיקורסות, לעומת תלמידי חכמים שמתדיינים בהלכה, כפי שהחזון איש ידע שהרשב"א סבר שאמרת חז"ל הם מליצה, אולם לבחור ישיבה בימינו אסור לאומרו.

לקריאה נוספת: ספר מעשה איש. מחברת של רבי שמערל גריינמן

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
כל אגדה יכול להיות בה גם שהיא משל וגם שהיא מציאות, אך אסור לנו לקבוע שא"א שהיא מציאות, שכן הכל ברצון ה', וגם מציאות שאינה מובנת לנו, אם רצונו בכך - זה קורה. כמו קריעת ים סוף לדוגמא
צבי
16
לא מתאים לחזון איש, תלמידו ר' גדליה היו לו דעות קיצוניות בהרבה, ואת יינו שותים כל תלמידי החזון איש
סיפור מוזר
גם אני הרגשתי כך. לא מתאים לכאורה לחזון איש.
יהודי
מתאים ועוד איך, עי' אמונה ובטחון לחזון איש, זה שגדל אצלו עשבים כמו ר' דגליה נדל לא קשור כלל לדעתו האמיתית של חזו"א, וכבר מצינו בהסטוריה הרבה דוגמאות כאלו מתלמידים שלא אחזו כמו רבם.
כן
מתאים ועוד איך, עי' אמונה ובטחון לחזון איש, זה שגדל אצלו עשבים כמו ר' דגליה נדל לא קשור כלל לדעתו האמיתית של חזו"א, וכבר מצינו בהסטוריה הרבה דוגמאות כאלו מתלמידים שלא אחזו כמו רבם.
מתאים ועוד איך
15
אתה איש קטן שכותב בקטנות על דברים גדולים
חזונישניק
אני לא מסכים איתך בהכללה הרבה דברים נפלאים הוא כותב ובפרט בנושאים היסטוריים ואף אם כדבריך , אפשר היה להעיר לגופו של דבר ולא של אדם אבל הפעם שזה בולט לעין דברי האיוולת, וכבר כתבת עלזה מה שכתבת, לא נותר לי אלא להסכים איתך ובציפיה שלהבא ירחיב אופקיו ויכתוב לעניין
חיים
מדויק! כל האובססיביות הזו ל"רציונליות" של דברי חז"ל, הקלות בה הוא כותב שאשתמיט מהחזו"א דברי הרשב"א... אתה בעל טור סה"כ באתר אינטרנט, כן? אין לך רבע מושג בידיעת החזו"א ולא חיית בדורו אפילו... ולמרות זאת אתה שופט אותו, ואת חז"ל, ב"כלי הרציונליזם" המדופלם שלך כשאינך מבין לא את זה ולא את זה.
מאיר
בול ההגדרה, סורי, אם אין לגר''ח תשובה זה לא אומר שהוא חושב שהמשנ''ב טועה, אנחנו בדור שפל שאם יש על משהו שאלה אז זהו הוא גמור והוא טועה, מתי נבין שיש דברים שאנחנו לא מבינים.
sss

הצגת כל התגובות

14
זה נקרא חינוך התלמידים? להטעות את כולם בכוונה?
קורא ותוהה
13
כוונת החזו"א שהרשב"א יכול לומר זאת, אבל איש בדורינו שאפשר שאומר זאת מחוסר אמונת חכמים, ולא למהר לומר אישתמיטתיה לחזו"א, והרי בכתבה עצמה אתם מדברים על אמונת חכמים, ולעולם יהא כאילו בעל השמועה עומד לפניך, אז תאר לך שהיית אומר לחזו"א שאישתמיטתיה, מה היה אומר לך.
אריה
12
הרס"ג, חוה"ל הרמב"ם ואחרים סברו שהתורה אינה מחייבת להאמין בדבר בלתי רציונלי. הרשב"א הסכים לזה במידה רבה. השינוי והאמונה התמימה-רדודה הוא של החסידות והחרדים באה"ק.
אלי
אתה תימני קראי שכופר בזוהר, ובמדרש רבה, ובירושלמי, אז למה אתה מכנה עצמיך "אלי" שזה כינוי אשכנזי? אין לי בעיה עם זה אבל לפי איך שקראנו בעבר את שנאתך היוקדת (כתוצאה מקנאה) ליהדות אשכנז, אז מעניין מאוד שאתה מכנה עצמיך ככה..
יתמו חטאים ולא חוטאים!
אתה תמיד קופץ כמו חמור. אולי תשיב פעם אחת בצורה עניינית. אגב, יש לך שם? או שמא אתה שד?
יהודה
"אלי" זה לאו דווקא כינוי אשכנזי, אבל בכל אופן אכן צריך להיפטר מהדרדעים האלו, שמגיבים פה באתר חרדי!
שיחזרו לתימן ויכפרו שם בזוהר הקדוש!
החרדים פחות יראי שמים מהדרדעים. מהיכרות אישית. אגב, לדרדעים לא הייתה שואה
ציון
זאת אומרת שלפי הרמב"ם אדם הראשון לא חי כ900 שנה, כי זה לא "רציונלי"? וכן אליהו הנביא לא עלה בסערה השמיימה כי זה לא רציונלי?
גוי שתולה כפירתו על הרמב"ם ז"ל
הרמבם בעצמו כתב שאחיה השיליני חי מאות שנים. הוא אותו הרמבם שכתב שהאגדתות אינן מבטאות מציאות אלא רעיונות. חבל שנולדת חסיד, כי אין לך את הידע הנדרש ואת האפשרות לבחור
יהודה
1. במילים אחרות זה שהגיב לך צדק בתגובתו, אתה קבעת בטפשותך שכל מה שלא רציונלי, כביכול לפי הרמבם לא צריך להאמין, בא ההוא והוכיח לך שיש הרבה דברים לא רציונלים שגם הרמבם האמין, וכפי שהבאת בעצמיך מאחיה השילוני, וא"כ להבא תדייק לכתוב שזה מדובר רק על "אגדתות", ולא כל סיפור בתורה שאינו רציונלי.
AS
שוב כשלת. אריכות ימים קיימת בטבע. אולם המדרש שעוג עקר הר מעולם לא היה בטבע
יהודה
אתה מכיר בן אדם באלפי שנים האחרונות שחי 900 שנה, או עלה בגופו לשמיים? זה "רציונלי", זה טבעי?.. אריכות חיים של אלף שנה קיימת בטבע? ואם תביא ראיה ממה שכתוב שחיו עד דור המבול, א"כ גם כתוב על עוג שעקר הר, ועל זה בדיוק השאילה (לשיטתך) אם זה כפשוטו, בקיצור לא התקדמת כלום. אלא המצאת שלחיות אלף שנה זה טבעי
אליהו עלה לשמיים זה בטבע???....
אתה משווה בין יכולת הבורא ליכולת בשר ודם???
משה
2. אגב אולי גם דברי הרמב"ם על אחיה השילוני שחי מאות שנים, זה רק משל ומליצה, ואיזה רמז, או "רעיון" עמוק שטמון בזה?..
AS
לא הבנת. ימי מתושלח הם כן רציונלים לפי הרמבם כיוון שהיה העולם נקי יותר ממחלות. וזכה אחיה לחיים כאלה מאת ה'. אולם האגדתות מלכתחילה לא נועדו לפרש פשט אלא רעיונות
יהודה
11
בביאור הלכה סי רי"ח, ד"ה ואבן שבקש עוג. מסביר שעוג היה תערובת של זרע בני אדם ומלאכים (ויבואו בני האלוקים על בנות האדם), והיה לו כח מעין גבורת המלאכים לעקור הר של 3 פרסאות, ולכן אין תימה שהסיפור היה כפשוטו! אלא שעכשיו יש להבין איך באמת התחתנו מלאכים עם נשים?
צבי
שגעון על שגעון. לא למד רמבם ורסג וחובות הלבבות וכתבי הגאונים. בקיצור, אשכנזי מהשטייטל
יהודה
מילא זה שידוע כבר לכל הגולשים שיינך נסך, נו, אבל עכשיו אתה מעיז לזלזל ברבינו הקדוש מרן החפץ חיים ??
תחזור לתימן המוסלמים ישמחו ללמוד איתך
מסורת התורה דור אחר חשובה יותר מרב פלוני או אלמוני שלא הייתה להם מסורת עתיקה
משה
הגר"א למד את כל מה שכתבת, ובכל זאת פסק (בביאור הגרא יו"ד) על הרמב"ם שהפילוסופיה הארורה הטתו להוציא כוונת הגמרא מפשוטו!
אתה כופר קטן וטיפש
חחח הרמבם למד את כל מה שידע הגר"א והרבה יותר ממנו, ובכל זאת הוא החזיק מהפילוסופיה. וגם כל גאוני בבל. רק באשכנז היו מרוחקים ממרכז התורה הבבלי כמו האתיופים
יהודה
10
למ ישלא יודע ל"חזון איש" היה יש חוש הומור
אברך
9
מובא כבר בגמ' כשר' יוחנן אמר שעתיד הקב"ה להעמיד בשערי י-ם מרגליות בגודל ל' על ל' אמא, ותלמיד אחד לגלג ושאל, הרי בזמננו ניתן למצוא בקושי מרגלית בגודל ביצה? אחרי זה כשהתלמיד ראה זאת בעיניו ממלאכי השרת, ורק אז הוא הודה, אמר לו ר' יוחנן אילו לא ראית לא האמנת? נתן בו עיניו, ונהפך אותו תלמיד לגל עצמות
סנהדרין ק, א, מקור לדעת חזו"א
אבל גם שם זה לא פשט אלא רמזים וסודות. אתה יודע מה פירוש "גל של עצמות"? עניות! עניות הדעת!!
אלעזר
קודם כל לפני שאתה נכנס לסוף הסיפור "גל של עצמות", הרי מוכח משם שצריך להאמין בדברי חז"ל בלי חכמות גם כשזה נראה לא הגיוני בעיניך, ולגבי "גל של עצמות" רש"י מסביר שהכוונה שאותו תלמיד מת! ודלא כמו שכתבת שזה "עניות בדעת", כי עניות בדעת היה לו לאותו תלמיד במילא (וכמו שיש לך למשל..).
גם אתה כופר בדברי ר' יוחנן?
לרש"י לא הייתה מסורת גאונים. לרמב"ם הייתה. למשל, רש"י לא ידע איך נראה חגב שהתורה התירה לאכול.
יהודה
הרמבם חלק כמה פעמים על הגאונים שמפיהם הוא חי, ומסורת זה רק בדבר שיש ספק או לא ברור, אבל בדברים פשוטים כמו גל של עצמות אז פשוט! לא קשור מסורת פה! (אילו היית שם גם היית מלגלג על ר' יוחנן רח"ל שדבריו אינם כפשוטו, ומסתמא היית נעשה לגל עצמות רח"ל).
אין ספק אילו היית שם היית מלגלג
לא נכון. הרמבם חלק על גאון זה או אחר ולא על הגאונים ככלל. אין נאמן לגאונים כמו הרמבם
משה
8
יתיב רבן גמליאל וקא דריש, עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות [פת אפויה] וכלי מילת [בגדים שעשויים מצמר], ליגלג עליו אותו תלמיד ואמר אין כל חדש תחת השמש, וכו' (שבת ל, ב)
מאז ומעולם נמצאו כאלו שכפרו בדברי חז"ל
אתה מביא אגדתא על אגדתא. רמז על רמז. רעיון על רעיון. אז מה הועלת?
אלעזר
הועלתי שלכל הפחות יראו כל הגולשים שאתה גלגול של אותו תלמיד שלגלג על רבן גמליאל, ולגבי דעת הרמב"ם בענין זה, 1 כבר הסביר החזו"א ועוד שרק לגדול עם יר"ש מותר לפרש כן בגמ', משא"כ כופר ידוע כמוך זה ברור שזה בא בגלל כפירה, 2. בנוסף רוב הראשונים ואחרונים ממש, הבינו והסבירו כפשוטו שבעתיד יוציא א"י בגדים ולחם
יינך נסך ואינך מצטרף למניין!
לא הועלת שום דבר. התורה לא תשתנה בגלל חזון איש או חזון יעיש או כמות תומכים או מתנגדים. עיין ערך שואה
חזון יעיש
אפשר לקרוא לך המוסלמי האנטישיימי שמשתמש הכי הרבה בשואה לנגח את היהודים, גם כשאין קשר בתשובה שאתה "מנסה" להשיב..
אין תקנה לפיגור שלך!
כנראה שאפשר לקרוא לך המוסלמי האנטישיימי שמשתמש הכי הרבה בשואה לנגח את היהודים, גם כשאין קשר בתשובה שאתה "מנסה" להשיב..
אחמד אתה מדבר כמו ערבי שתוק!
אין לך תשובה לעובדה הנוראה ששואה קרתה באשכנז ולא במזרח! זו הוכחה חותכת היכן הצדיקים האמיתיים!!!
חזון יעיש
אתה חוזר שוב ושוב על טעויותיך. אין כל חדש בדבריך
אלעזר
7
אני לא יודע למה רואים את זה טענה על הגר"מ שולמן, ולא קושיא על החזו"א כמדומני שרוב הת"ח הגדולים שבדור היו אומרים כהגר"מ, ויש הרבה אגדתות שכתבו המפרשים שהם מליצה וכדו', גם מה שהבאתם על המ"ב שאין בו שום טעות אלו דברים תמוהים ורק שצריך להזהר בלשוננו איך להקשות
אברך כולל
6
אני מתאר לעצמי איך היה רבי גדליה נ״ע מגיב לכתבות מעין זה. הוא היה מושך בכתפו וממלמל נונו..
מאיר
5
כאחד מן המשפחה הסיפור לא מדוייק, בהתחלה אמר לו ביין אל תיגע, למוחרת ביוםראשון המשיכו ללמוד והגיעו לדברי הרשב"א , אמר לו הרב מרדכי הנה כתוב כאן מפורש כך, ענה לו החזו"א לרשב"א מותר לומר כך ,לך אסור, הוא מהראשונים.....ואתה....
רוני
זו לא טענה רצינית. אם דברי הרב שולמן אסורים על פי התורה, אז הם אסורים אפילו למשה רבינו. אין משוא פנים לפני ה' חס ושלום.
משה
מצינו כמה דברים שאסור לקטן, אבל לגדול בתורה מותר, כגון ללמוד מרשע כמו אחר (וגם לגדול זה לא לכתחילה), והריב"ש אכן מלמד זכות על הרמב"ם שדווקא לו היה מותר לכתוב מורה נבוכים, כי הוא היה אדם גדול שלמד כבר כל התורה כולה, וכתב זאת רק להשיב לאפיקורס,
ויש עוד דוגמאות של הבדל בין גדול לקטן
אין משוא פנים לפניו יתברך
יהודה
4
גם בחידושי אגדות של המהרש"א כותב שהאגדה לא כפשוטו רק שהסביר זה אחרת מן הרשב"א מה שמרומז במאמר זה
המעורר
בוקר טוב אליהו, כבר קדמך ישראל שפירא שכתב זאת בכתבה, להבא תקרא כל הכתבה!
המשיב כפשוטו, מדברי הפוסקים משמע
3
זה בעברית הכתבה?כי לא הצלחתי להבין מילה אחת!!! 😭😭😭😭😭😭😭😭 עברה שכתוב ועריכה? למה כלום פה לא מובן
בחורה שלא מבינה
2
כאילו הם אינם דקים. ממש הפך דעת תורה לטייל פה. לא מבין מה העניין פנ של העורך הראשי פה לפרסם פלפולים שמתאימים לבית מדרש ולא לכאן שיד הכל ממשמשת בו...
יש קטע שכותבים פה על דברים דקים
1
לכאורה התירוץ הנ"ל אינו מצריך גאונות יתרה, אלא עין חדה שמבחינה בפשטים דקים.
ל.מ.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים