כיכר השבת

איסור הגשמת הבורא

הראב"ד כתב על הרמב"ם: "גדולים וטובים ממנו"; מי הם?!

הראב"ד סבור כהרמב"ם שיש איסור על הגשמת האל, אולם הוא התרעם על פסקו הקיצוני של הרמב"ם, שמי שסובר כך הוא מין, שכן "כמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה" | מיהם הגדולים וטובים יותר מהרמב"ם שכתב הראב"ד? (חרדים)

| 33 | כיכר השבת |
הרמב"ם
הרמב"ם (צילום: שאטרסטוק)

הרמב"ם (פ"ג מהלכות תשובה הלכה ז') כתב "חמשה הן הנקראים מינים... והאמור שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה". והראב"ד כתב "ולמה קרא לזה מין וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה, לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות".

לאמור: הראב"ד סבור כהרמב"ם שיש איסור על הגשמת האל, אולם הוא התרעם על פסקו הקיצוני של הרמב"ם, שמי שסובר כך הוא מין, שכן אלו למדו זאת מה"מקראות", ומה"אגדות המשבשות את הדעות", ומה אשמים אלו בהבנה שגויה כאשר התורה בפשטות נקטה כמו הבנתם.

מיהם הגדולים וטובים יותר מהרמב"ם?

רבים תמהו על דברי הראב"ד שכתב "וכמה גדולים וטובים ממנו", והאם למעשה הראב"ד סבר שיש תלמידי חכמים "גדולים וטובים" יותר מרבנו הרמב"ם שהאמינו בהגשמת האל ?!

מרן רבי יוסף קארו כתב ב'כסף משנה': "ויש לתמוה על פה קדוש [הראב"ד] איך יקרא לאומרים שהוא גוף ובעל תמונה גדולים וטובים ממנו?![1]".

הגאון רבי יעקב עמדין בספרו 'מגדל עוז' כתב "תמה אני... שכתב [הראב"ד] על הרמב"ם ז"ל, 'גדולים וטובים' שא"כ היאך היה מניחם בזאת האמונה, והלא אמרו פ"א דחולין בהמתן של צדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, צדיקין עצמן לא כל שכן?!".

בימינו כלל עם ישראל קיבל את דברי הרמב"ם לגבי איסור הגשמה כולל אלו שהסבורים ש"עצמות ומהות הקב"ה מלובשות בצדיק", וגם אצלם ברור שמדובר במשל ומֶטָפוֹרָה[2].

נחזור ל"גדולים וטובים ממנו" שכתב הראב"ד, שלא ברור מיהם, אולם אחד מאלו שהיה קרוב לאותם דעות, אותם הרמב"ם הגדיר כ"מינות", היה רבי משה בן חסדאי מתקוּ, מחכמי בוהמיה, שטען בספרו "כתב תמים"[3] כי עם היות הבורא לא גשמי, לעיתים הוא מצמצם את עצמו ומופיע בצורה גשמית, והיכולת לעשות זאת היא עצמה מכח אינסופיותו. (עוד מרבותינו שסברו כמותו, היו הרוקח ורשב"א מן ההר ועוד[4]).

הגאון הנודע רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק בעל האור שמח הגיה וכתב "גדולים וטובים מעמנו", ובכך יורדת הקושיה העצומה "מי לפי הראב"ד יותר טוב מהרמב"ם?!", שכן מדובר בגדולים "מעמנו", ולא יותר מהרמב"ם.

החזון איש פירש "גדולים וטובים מאתנו" ובכך ישנה תשובה נוספת לקושיה העצומה "מי לפי הראב"ד יותר טוב מהרמב"ם?!".

יש שפרשו שהכוונה ל"גדולים וטובים ממנו" בפלפול הגמרא כשיטת חכמי צרפת השונה משיטת הרמב"ם וחכמי ספרד כידוע (הובא ב'אור תורה', טבת תשמ"א, שנה י"ג, חוברת ד' (קנא).

הגאון רבי מנחם מנדל כשר בספרו 'תורה שלמה' (חלק ט"ז, עמ' רפ"ח-שכ"א), דן בנושא זה בארוכה, והביא את דעות החולקים על הרמב"ם, שאחת מהטענות בפולמוס שגרם לשריפת ספרי הרמב"ם, היה נושא זה של הגשמה.

בקובץ ישורון כ"ז (ירושלים תשע"ב), ב"מאמר משיב נפש לר' מאיר בן שמעון המעילי" מאת הגאון רבי יהודה הערשקאוויטש מירושלים הובא בשמו של הפילוסוף רבי שם טוב בן יוסף אבן פלקירה שהעריץ היותר את הרמב"ם, וחרד ביותר לכבודו של הרמב"ם, וכתב שאולי הראב"ד התכוון ב"גדולים וטובים ממנו", ל"ממדי גוף", וכוונתו ליהודים גבוהים ושמנים יותר מהרמב"ם, וכך דבריו: "ויתכן שהיו גדולים ממנו בקומתם וטובי מראה ובריאי בשר[5]". (נדפס במקור ללא שם מחבר בסוף 'מנחת קנאות' פרסבורג תקצ"ח).

יודגש שעפר אנו לרגלי הראב"ד, שכתב את שכתב על הרמב"ם, מתוך גדלותו העצומה בתורה הקדושה.

[1] והמשיך וכתב: "ואפשר שעיקר בנוסחה כמו שכתב בספר העיקרים פ"ב ממ"א וז"ל א"א, אע"פ שעיקר האמונה כן הוא המאמין היותו גוף מצד תפיסתו לשונות הפסוקים והמדרשות כפשטן, אין ראו לקרותו מין עכ"ל".

[2] יצוין שעל משפטים כעין אלו בתורת חב"ד היה אחד הפולמוסים הסוערים בינה לבין ר"י פונביז', שלא הבין ששום חסיד חב"ד לא מתייחס למורו ורבו כאל אלוהים ממש, כפי שמובן ממשפט זה "עצמות ומהות [הקב"ה] מלובשים בצדיק".

[3] נדפס לראשונה במאסף אוצר נחמד חלק ג'. מהדורת פקסימיליה של כתב יד פריז על ידי יוסף דן, הוצאת מרכז דינור, ירושלים תשמ"ד. עוד ראה קטעים ספורים בספר "ערוגת הבושם" של ר' אברהם ב"ר עזריאל, מתלמידי רבי יהודה החסיד.

[4] וכן רש"י הקדוש בכמה מקומות (אולם במקומות אחרים סותר עצמו, ויל"ע).

[5] והמשיך "ואני לא אומר בעדם שהיו קטני אמונה אם האמינו גשמות או מקרי, אלא אומר כי אבדה האמונה מלבם ונכרתה מפיהם".

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
כל החוקרים יודעים בדיוק למי כוונתו הכוונה לרבי יהודה החסיד ולבעל הרוקח שכידוע מהרבה כתבי ידות (שאנחנו מצנזרים) וד"ל
יצחק הלוי
כוונתו לרוב חכמי צרפת בדורו. רובם היו מגשימים את הבורא רח"ל. יסודות האמונה בזמנו בצרפת היו חלשים מאוד! לא הניחו תפילין!!!!
משה
הניחו פעם בשבוע כדעת המאירי (אולי ריטב"א אני לא כ"כ זוכר..)
בחור ישיבה
לא הניחו כלל. עיין מהרי"ק סימן קצ"ה
משה
אבל בזמן רש"י ור"ת לא הניחו כלל. עיין שו"ת מהרי"ק סימן קצ"ה. וזו הסיבה שהנכד (ר"ת) חלק על סבו (רש"י) כי גם לסבא לא הייתה מסורת. כנ"ל לגבי מזוזה. מנהגי אשכנז נשענים על מסורת חלשה מאוד מאוד
משה
10
הכי מצחיק שבאמת חושבים שיש היום אנשים שיכולים להבין את מה שכתבו הגדולים האלה. בייחוד שאין אנו מבינים בלשון הקודש. עברית אינה לשון הקודש, היא נכתבת בדמוי אשורי(אשורי ממש זה סת"ם), המבטא דומה, כמה מהמילים דומות אבל אין זו לשון הקודש. רק צדיקים אמיתיים בעלי מסירת לשון באמת יכולים להבין.
רם
יודע שמה שכתבת לא קשור לעובדות, נכוון?
צאן קדוישים דוברים עברית
עברית היא שפה שמבוססת ברוב רובה על הלשון המקראית/התנ"כית. אליעזר בן יהודה והאקדמיה ללשון המציאו פחות מ2% מהשפה. הדפוס העברי השמיש היום הוא כתוב אשורי עתיק, אמת.
המשך צאן קדוישים פרק ב'
עברית ולשון הקודש ממש לא אותו הדבר.
רם
הכי מופרך בפער ששמעתי עד היום. לך תראה בחיד"א על הסברי דקדוק ותנועות. הוא מבאר מאוד יפה איך אמורים להביא כל תנועה, כל אות וכל ניקוד.
צאן קדוישים חלק ו' ריבוינוי
החיד"א מדבר על לשון הקודש ולא על עברית שהומצאה כמאה שנה אחריו.
רם
הן ברמת אוצר המילים בעברית המדוברת והן ברמת ההגייה אין קצה קשר. לטעון שכל קורא בתורה מדקדק ככל שיהיה לא יכול לקרוא מדוייק? להבין מה כתוב? למה? כי הוא אינו מסור לישנון מאב לבן ע"י בעלי מסורה?
צאן קדוישים, חלק ג.
מה שאתה אומר הוא שאין יציאה ידי חובה דאורייתא בזכור, אין יציאה ידי חובה בברכת המזון ובברכות התורה (ספייק דאורייתא, ידוע). להפך, חייבים להפסיק לברך ולהתפלל לאלתר במקרים שמחייבים דיוק לשימוש בלשון הקודש ברמה שיוצרים ידי חובה (שמע ואהבת). הכי מופרך בפער ששמעתי עד היום.
צאן קדוישים פועלים חלק ד'.
אין שפה כזאת "עברית" במקורות. עיין גם בחב"דפדיה. יש לשון הקודש הנכתבת באשורית! הכתב שלנו הוא אשורי.
רם
מה שאתה אומר הוא שאין יציאה אני ידי חובה דאורייתא בזכור, אין יציאה ידי חובה בברכת המזון ובברכות התורה (ספייק דאורייתא, ידוע). להפך, חייבים להפסיק לברך ולהתפלל לאלתר במקרים שמחייבים דיוק לשימוש בלשון הקודש ברמה שיוצרים ידי חובה (שמע ואהבת).
צאן קדוישים חלק ה' געוואלד
לך תראה בחיד"א על הסברי דקדוק ותנועות. הוא מבאר מאוד יפה איך אמורים להביא כל תנועה, כל אות וכל ניקוד. הרמב"ם והראב"ד דיברו וכתבו העברית צחה ומובהקת (גם). ולראייה, ספריהם. הצלוחעס, עשה חיל.
צאן קדוישים רח"ל חלק ח' פרק חלק
"עברית היא שפה שנוצרה על ידי חוגים ציוניים על בסיס לשון הקודש וכתחליף לה..." חב"דפדיה.
רם
9
רבי מרדכי בן שלמה ממרסילא מעיד כי "רוב רבני צרפת מגשימים!!!!" כלומר, רוב רבני צרפת וביניהם בעלי התוספות האמינו שהבורא הוא מוחשי, כלומר, עשוי מחומר חס ושלום ועפ"ל. הפער בידיעת התורה ויסודותיה האמוניים בין הרמב"ם שהיה גדול חכמי ישראל לבין חכמי צרפת היה עצום!!!
משה
צריך להזהר מאוד כשמדברים על ענקים כאלו
מיכאל
האם אדם המאמין שהקב"ה הוא (חס ושלום) בשר ודם הוא באמת ענק???
משה
אם הוא טועה כך בתום לב, בגלל שהוא לא מוציא מקרא מידי פשוטו, אז למה לא?!
בנ
אז אם כך, על מה חרון אף ה' על מי שחושב שהוא גוף, עד כדי כך שאין לו חלק לעולם הבא??
משה
אתה רואה מה קורה לתלמידים של הרבנים שלא נזהרו בדברי הרמב"ם?
1111

הצגת כל התגובות

8
חבל באמת ש"ר"י פוניבז'" (אולי תכתוב שהוא היה גם מנהל ועד בית בבניין) לא יתייעץ עם הכותב הנכבד, וכך היתה נחסכת מאיתנו מחלוקת גדולה......
שלמה
7
בפשטות הכוונה 'ממנו' = 'מאתנו', ולא 'ממנו' = מהרמב"ם, אבל גם אם לא, אין פה שאלה, כי תמיד זה כך, שבאותו דור נראה שאנשים מדורות קודמים גדולים יותר, ורק בפרספקטיבה היסטורית נקבע שאדם היה יותר גדול גם מדורות שקדמו לו. ואשרי הרמב"ם ששירש מעם ישראל אמונות טפלות ועבודה זרה שפשטו בו במהלך הדורות.
חזונישניק
6
הריא"ז ציטט את לשון הראב"ד "גדולים וטובים מחכמי התלמוד" כלומר שהראב"ד למד שהיו מחכמי האמוראים שלמדו האגדות כפשטן. והבן
משה
הו קורה להם קדושים וכו.
גיל
5
מצחיק שאתה מביא הדברים הסרקסטיים מהפילוסוף שם טוב על הראב''ד - כאילו הוא התכוין ברצינות.
No
4
הרמב"ם גם כתב את דעתו בקיצור במשנה תורה הלכות תלמוד תורה פרק ג הלכה י': "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא.
ממשה עד משה לא קם כמשה.
3
העניין לא כזה פשוט. מה שהתכוון הראב"ד הוא מ"הס לא מה שמכוון במלה היום. (אמונה בהופעה אלוקית בגשמיות אינה הגדרת המהות כגמשית ח"ו, וכ"ש שאינה הגדרת ה' כפרט מוגדר ח"ו. והרי האמינו ש"הכל נהיה בדברו", וביכולת ה' לשנות כל הטבע. נמצא שהאמינו שהכל תלוי בו. המחלוקת היתה יותר על מהות הגשם מאשר על אלוקות ח"ו).
אחד מחוץ לארץ
2
הראב"ד היה בזמן הרמב"ם ולא החזיק ממנו כמו בדורות שלאחמ"כ.
ל.מ.
חחח אפשר לחשוב שיש מי שהחזיק מהראב"ד. עיין הקדמת שו"ת רב פעלים שכל גדולי ישראל לא מחזיקים מהראב"ד ביחס לרמב"ם שהוא גדול חכמי ישראל. והוסיף כי הרמב"ם גדול מהראבד עשרת מונים!!!
משה
1
יוכל להיות לפי הריאז סנהדרין פרק חלק גדולים מימנו התכון חחלק מחכמי הגמרא
גיל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים