כיכר השבת

דעה: לובשים פראק? תחששו מאיסור גאווה

סיפורו יוצא הדופן של נער הפלא רזיאל שריפי, שמבקש להיות רב חרף גילו הצעיר, הוא סממן ל"מחלת" בני התורה בדור הזה: הפראק

| 46 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

מי שלא עקב אחר חדשות השבוע שעבר, בודאי לא הספיק עדיין להכיר את נער הפלא רזיאל שריפי, עלם חמודות בן 14 המתגורר בנתניה, שכבר הספיק להבחן על הלכות שבת במסגרת מבחני הסמיכה של הרבנות הראשית ישראל. אילולא נכנס הרב הראשי, הגר"ש עמאר, אל אולם הבחינות, והבחין בינוקא השוקד על מבחנו, יתכן וכבר היה הרב הצעיר מתהדר בהסמכה רבנית לענייני שבת. אולם הסירו דאגה מלבכם. הרב הראשי הורה שלא לבדוק את מבחנו של העילוי הצעיר, אשר ניגש לבחינה בניגוד לכללים שנקבעו על ידי הרבנות הראשית.

אביו של הנער, עורך דין במקצועו, חרד עד מאוד לגורל סמכותו הרבנית של פרח הרבנות, וסירב להשלים עם ההוראה אשר לדבריו, עלולה לעצור את התפתחותו בעולם הרבנות בישראל. "בני הוא גאון אמיתי", אמר האב הגאה מעל כל במה אפשרית.

"בגיל שנה כבר היה מסדר פאזלים של מאה חלקים בפחות מדקה. למיטב ידיעתי הוא כתב שתי מחברות שלמות בבחינה הזו, ומי שקרא את המחברות התרשם שהוא עבר את הבחינה בהצלחה יתרה". עוד הוסיף האב, כי בנו כבר משמש כרב פוסק בהלכות שבת בשכונתו, וכי אישיות רבנית כל שהיא העניקה לו הסמכה לכך. נו, שיהיה.

לאחר מספר נסיונות כושלים להעביר את רוע הגזירה, החליט האב המודאג לעתור לבג"ץ כנגד הרב הראשי, על מנת שאלו יכפו עליו להתייחס ולהתחשב במחברת הבחינה של בנו ובציון שיתקבל לאחר בדיקתה, "כמו שאר מחברותיהם וציוניהם של כל הנבחנים האחרים בבחינה". לא פחות. לזה קוראים "קרב רב".

במאמר המוסגר, יש לציין למען הגילוי הנאות, שגם כותב השורות נבחן השבוע באחד ממבחני הסמיכה לרבנות. המבחן אומנם עבר בהצלחה רבה, תודה ששאלתם, אולם במבחן הזה, דוקא הרבנות היא שנכשלה. חוסר ההיערכות של הרבנות הראשית למבחן, שהחל כשלוש שעות לאחר המועד שנקבע, כמו גם הזלזול המתסכל בנבחנים המותשים, הבהירו היטב כיצד תיתכן אפשרות שנער בן 14 יקבל אישור להבחן, יכנס לאולם הבחינות ויקבל לידיו מבחן, מבלי שאיש יבחין. אך לא לשם כך נתכנסנו, קהל נכבד.

אביו של הרב המיועד, מותר לדון בערכאות?

סיפורם המוזר של האב והבן למשפחת שריפי, מעלה אומנם כמה שאלות ותמיהות מטרידות, כמו למשל, האם היה עורך הדין המדופלם מעלה בדעתו, לשלוח את בנו הצעיר ללימודי משפטים, ולאחר מכן לדרוש את בחינתו במוסדות המוסמכים? זאת ועוד, אם כל כך חריף ובקי הנער הכשרוני, כפי שמתארים, היאך לא מצא לנכון ללחוש על אזנו של אביו את דבר האיסור החמור לדון בערכאות? מילא ללום, אבל נער שלמד כל כך הרבה? הרי ממנו אפשר לצפות להרבה יותר.

אבל מעבר לתמיהות המתבקשות, סיפורו של הנער המתמיד עשוי לעורר, משום מה, איזו שהיא תחושה מוכרת. זוהי אותה תחושה מוזרה המכרסמת בשולי הבטן, כאשר מסתובבים ברחובות הריכוזים החרדיים במהלך מועדי ישראל, ומבחינים כמעט בכל קרן זוית, באותם צעירים נטויי גרון המתהדרים ב"חלוקא דרבנן" (המכונה "פראק"), ומסתובבים בתחושה של חשיבות כאילו ניתנה התורה על ראשם.

אותם בחורים רכים, אשר זה עתה יצאו מכותלי הישיבה ונישאו לבת גילם, מרגישים שכמה חקירות ישיבתיות ומהלכים למדניים בגדרי מיגו וחזקה, מספיקים דיים על מנת לעטות על עצמם את הפראק המיוחל. די להם בידיעת כמה סעיפים מהלכות השכמת הבוקר, בתוספת פלפול הלכתי נאה המיישב את הפסוק "בשר וחלב תחת לשונך", כדי להתאים את לבושם לזה של רבנים באים בימים.

לעיתים נחמד להשתעשע במחשבה, שאילו היה קם מקברו מאן דהוא, מזקני הדור הקודם, ומבחין בכמות כה רבה של אברכים עולי ימים, סמוקי לחיים, אשר חלב אמם עוד לא יבש מעל שפתיהם, מתהלכים בפראק מרשים ומתאמנים בהבעת חשיבות של כובד ראש ודעת זקנים, הוא היה מכסה את פניו במבוכה וממהר חזרה אל קברו. רבנים כל כך צעירים? בדור שלי, היה טוען הזקן, היו צריכים להתאמץ הרבה יותר על מנת לזכות בתואר "רב".

מאימת ציבור הקוראים, לא נסחף ונאמר שמדובר במנהג מגונה של ממש. לא רבים יודעים, אולם לבישת הפראק, על ידי מי שאינו ראוי לכך, עשויה להוות בעיה הלכתית לא פשוטה, הכרוכה לדעת רבים באיסור דאורייתא של גאוה. (עי´ בספר שלחן ערוך המידות, ח"א עמ´ צח). אבל נדמה שחוסר הדעת המתלווה ללבישת הפראק, חמור אף יותר. כמעט ושכחנו שמדובר בלבוש רבני לחלוטין, האמור להביע, במידת מה, את גדלותו התורנית של הלבוש בו, בבחינת "מאני מכבדותיה".

כך ניתן לראות בסימטאות בני ברק, אברך, זקן מופלג בתורה ובשנים, המתהלך בחליפה קצרה, ולצידו צעיר נמוך קומה, הלובש פראק מחוייט המותאם לגופו הצנום. כאילו לא די בזאת, עם התקדמות האופנה במחוזותינו, קיבלו גם הפראקים צורה חדשה; יש המעדיפים גזרה קצרה וצרה, ויש המרגישים נכבדים יותר דוקא עם כפתורים מחופים בבד מבריק או בצווארון עשוי קטיפה בוהקת. במקרה הטוב, הדבר מעורר גיחוך כמעט קולני. במקרה הטוב עוד יותר, הדבר ממש מעורר רחמים. לא ירחק היום שבו יסרבו תלמידי חכמים אמיתיים להתהדר בלבוש הרבני, בטענה ההלכתית שאסור לתלמיד חכם להתהלך בלבוש עם הארץ...

לא מכבר, שח לי אחד מתלמידיו הקרובים של הגר"י מועלם זצוק"ל, ראש ישיבת פורת יוסף, כי כאשר דרשה הנהלת הישיבה מרבניה להתהדר בלבוש רבני הראוי למעמדם, לא יכל הרב לסרב לבקשתם. אולם קודם צאתו מן הישיבה, היה הרב תולה את הפראק בחדר הרבנים וחוזר להתלבש בחליפה רגילה... קוראינו המלומדים, בודאי יוכלו בעצמם למצוא את ההבדלים ולהסיק את המסקנות המתבקשות.

אין ספק כי פסיקת בג"ץ בעניינו של העלם המחונן מנתניה, תזכה לתשומת לב רבה. לאור נסיונות העבר, לא נראה שניתן לתלות בהם אי אלו תקוות, אך לעת עתה, נדמה שעמדתה של הרבנות הראשית עשויה לזכות להעדפה מסוימת. אחרי הכל, עדיין לא נתפר הפראק המותאם למידותיו של נער בן ארבע עשרה.

(המאמר פורסם לראשונה בשבועון "יום ליום")

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
אמר שיש גיהינום מיוחד לבעלי פראקים אני לא לובש היום פראק כי זה בושה ללכת עם פראק
26
בואו נעשה סדר , אז כך... דימויו של הפראק בעולם כולו הוא כבגד של האצולה או העשירון העליון, גם אנו כיהודים ייחדנו לרבנינו מאורי הדור את הפראק לא לפני שביצענו בו כמה שינויים קלים למען לא נחטא ב"חוקות הגויים" . הפראק הרבני הוא עם כפתורים רגילים וללא אביזרי קישוט שונים. הפראק הגויי הוא גזרה קצרה מלפנ
25
כתיבה יפיפיה, מיוחד מאוד.

הצגת כל התגובות

24
זה נראה כאילו מובן שללום עתר לבג"ץ, כי הוא כלומניק, אבל הילד שלמד הרבה, לא מתאים לו....
23
המאמר משעשע ונכון מאוד, אבל לא צריך להכליל את כל לובשי הפראקים כי יש מהם תלמידי חכמים באמת וראוי להם ללבוש לבוש רבני.
22
אני רק רוצה להוסיף שהמאבק של אבי הנער,נובע ג"כ מגאווה והנער התמים כנראה גם נדבק בחיידק הזה ומכאן ברור של יצמח לעם ישראל גדול אמיתי בתורה ויר"ש. בדורות קודמים שמענו על גדולי תורה שקבלו הסמכה לרבנות בגיל מאד צעיר. כבר אז בינקותם הם היו לא רק כשרוניים אלא גם ואולי בעיקר,משכמם ומעלה בכל המובנים,מה ש
21
ע"פ ההלכה מי שלובש אצטלא דרבנן ואינו ראוי חייב מיתה
צודק בהחלט.. אך לצערינו היום כל אחד נהיה לי רב.. מאריך זקן פאות ולובש פראק וכבד שם על עצמו את התואר של רב... חיצוניות בלבבבדד!!!
שכחת רק דבר חשוב. -הולכי בפרק אינם ממגדלי הפאות ברובם. לגדל פאות וזקן -לא ככל אחד מצליח וגם מאלו שמצליחים לגדל ולילך עם פאות וזקן-מעיד הדבר משהו על רצינותם. לא כן סמוקי הלחיים עליהם דיבר הכותב שמלבד שפאות אין (בנראה) זקן מסודר קטן ותישי יש במקרה הטוב. ונזכיר לך שאין על כך איסור כלל -בטח לא ברמה ש
20
א)הפראק? זה מה שחשוב? יהודי שומר מצוות צריך כיפה וציצית. בסדר, לדעתכם כיפה סרוגה זה לא מספיק, וצריך מגבעת וחליפה גם באמצע הקיץ, אבל מה שחשוב זה אם החליפה ארוכה או קצרה? הרי יש מיליון זרמים וחסידיות במגזר החרדי וכל אחד מתלבש אחר (חוץ מהברעסלברים אולי שגם שמה מערבבים). אז מה זה חשוב שהז'קט יהיה יותר א
19
באמת כל נושא לבישת הפראק נהפך לקרקס. יישר כח לכותב הכשרוני שהעלה את הנושא, בהומור חד ושנון.
18
הרבה מטובי אברכים לובשים פראק למרות שיש בהם הרבה עמי ארצות.
היום רוב רובם של אלה ההולכים עם הפראק הם לובשים אותו מטעמי חיצוניות ב-ל-ב-ד!!!
17
צעירים מאוד, לפי גדולתם. הרב גוסטמן זצוק"ל נכנס לשמש כדיין בבית הדין הגדול של ר' חיים עוזר זצוק"ל בוילנא בגיל 21! השאלה היא האם הינוקא אכן ראוי, והיא שאלה שאפשר לדון בה. יש אברכים זקנים שאינם ראויים להוראה, ויכול להיות שיש זאטוטים ראויים. איני יודע במה משלח ידו של האב שקל כל כך להאשימו בדיון הערכאות
16
בביקורי בארצות אירופה ראיתי פראקים בחנויות ללבושים עתיקים של רוכבי סוסים וכדומה אצילים ופריצים היו לובשים לבוש זה. מה בין בגד זה ללבוש רבני לא אדע סך הכל לבוש נוצרי גלותי.
15
וילעיבו מלאכי אלוקים מה הקשר בין הנער שחושב שידע הופך לרב לאברכים לובשי פראק? ככל הידוע לי מנהג האברכים ללכת עם פראק ביום החתונה ובחגים שאח"כ מקורו בהררי קודש וידוע שמרן בעל האבי עזרי נלחם על כך בכל כוחו אך כנראה שהכתב מעדיף לראות את כולם אנשים פשוטים עמך כי אז הם יצביעו ש"ס במחלוקת סלב
צודק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
חלפה מן העולם המפוקח והשקוף מצוה לשמר את ההדיוטיות
מי שנאמן לדרך סלבודקה לא לובש פראק , כמו בחברון למשל , הכל התחיל מכמה בעלי גאווה בני ברקים , ההפרש בין הלבוש המכובד לתוכן הפנימי של האדם הופך את כל העניין לחוכא ואיטלולא , אני מכבד אנשים שלבושים בהתאם למעמדם , בצורה מכובדת , מאשר קבצני נדבות עם פראקים. מנהג קדוש? ממתי? הסבא מסלבודקא לא אמר לבחורים
14
זה נשמע שאותם אברכים המציאו את המושג, שאני למדתי בפונביז' חתן שהיה בא להזמין את הגרא"מ שך זצ"ל הר' שך היה שואל אותו פראק כבר קנית והיה וענית בשלילה כפי שאני עשיתי נזף בי על כך שאיני לובש... ומי יודע אם היתי מקשיב לו אולי היתי מכבד את עצמי יותר ולא היתי גולש באתר זה... עכ"פ זאת היתה הוראתו של מרן רה"
13
גועל נפש של דורנו עמי הארצות עם דפלומה כמה שיודעים יותר למור שטיקל תורה זה יותר מראה שאתם עמי ארצות תלמיד חכם אמיתי לא אומר שטיקל תורה כמו שלהבדיל גביר אמיתי לא קונה עליות יקרות בוז לכם ישיבישע עמארצים
12
אולם הנושא יכול להכאיב רק למי שנפגע מכך... וכי מה איכפת לן שאיזה נער מתבגר מרגיש טוב(אני מדבר על לובשי הפרעקים)אם זה לא מוריד ממני כלום?!... ילך הוא עם חליפה ארוכה בשיהי הקיץ תלך היא עם של שחור בחוף הים(ממש דוד שמש) יעשה הוא תנועות של אדם מוגבל ע"מ להח
11
גם אני, בעוונותי הרבים, לובש פראק בחגים ושומר על המסורת בדבקות. אוכל רק לציין כי אני מכיר רבים, ומה לעשות ואני בתוכם, השומרים על לימודי ש"ס ופוסקים בכולל ולא מחפשים שדות זרים, רק כדי לשמור על מסורת הישיבות, כי איך אלך עם פראק בחג ואני חתיכת בעלב'ת... תחשבו גם על זה שהפראק שומר על הרוחניות, ומד
10
מישהו שם כנראה עשה חושבים והחליט לשדרג את מערך הכותבים.
9
אולם הנושא יכול להכאיב רק למי שנפגע מכך... וכי מה איכפת לן שאיזה נער מתבגר מרגיש טוב(אני מדבר על לובשי הפרעקים)אם זה לא מוריד ממני כלום?!... ילך הוא עם חליפה ארוכה בשיהי הקיץ תלך היא עם של שחור בחוף הים(ממש דוד שמש) יעשה הוא תנועות של אדם מוגבל ע"מ להח
8
יפה לכם! התחלתם לפני שנים עם ד"ר מוטי קידר, עכשיו כתב עם כתיבה יפה ככה, ממש יפה. האם מישהו ידע מי הוא אותו צדיק תמים הכותב כאן? ספרדי?, אשכנזי?, פוליטיקאי? אם עשה מבחן של הרבנות, אז אולי הוא אברך? לומד רבנות או דיינות?
7
שאני קולטת מי הוא הכותב. שבוע שעבר לא היה לי קצה חוט, עכשיו אני כמעט בטוחה שאני יודעת מי זה. נתניה, מבחן ברבנות, עליתי עליך!
6
אגב את הבדיחה על הפראקים שאלו בגדי עם הארץ ועל כך באה הטענה ההלכתית שאסור לתלמיד חכם להתהלך בלבוש עם הארץ... אמר הגאון רבי חיים צימרמן זצ"ל בשנת תש"ז... (לפני 64 שנים...) כך שאין חדש,,, והעיקר שישקיע האדם את כל כולו בעסק התורה ולא לצורך כבוד ולא לצורך ממון ולא לצורך דבר אחר וזולתו וכן שלא יע
5
יא נבחן לרבנות?? בתורה שלנו כתוב דבש וחלב תחת לשונך ולא בשר וחלב .... אבל בעיקרון אתה צודק אין שום תועלת מיוחדת בקבלת אישור מהרבנות לפסוק הלכות, מילא היה מדובר באדם חלש כשרונות אבל מדובר באחד שבין יניקה לינקה הרכיב פאזלים, אם כן שימשיך ללמוד וכשיגיע לגיל המתאים יקבל סמיכה על כל או"ח ויו"ד. נס
הכותב מתייחס לאברכים שאומרים פלפול על "בשר וחלב תחת לשונך", וכותבים חבורעס' לבאר איך יתכן בשר וחלב יחדיו, מבלי שידעו שבפסוק כתוב "דבש וחלב". זו בדיחה ידועה, חבל שיצאת שוטה.
4
מה הקשר הלכות שבת לערכאות??? במקום לפרגן שיש לנו עילוי צעיר בדור רוצים להעניש אותו!!! שכחתם את רבי אלעזר בן עזריה שהתמנה בגיל 18 לנשיא הסנהדרין ויש אומרים אף היה בן 16!!!!במקום להתפאר מנסים להשמיץ..קנאת סופרים תרבה חכמה ולא שנאה או השמצה
3
מחמת שכך נהגו בעולם הישיבות, והרבה מבני ספרד גם נוהגים כן, אין בזה חשש יוהרא כי כולם עושים כן. זה כבוד החג וזה יופים של אברכים
2
ובכן עיין ויקיפדיה ערך פראק ותלמד שמסופר על בן גוריון שהיה בפגישות חשובות לובש פראק וצילינדר כך צרציל מאנגליה נהיה לובש פראק הפראק לבוש גויי ואין לו מקום בתרבות החרידית רבנית בימינו ואשרי מי שיודע לא ללבוש בגדי גויים.
1
על חיסולי מחבלים ע"י צה"ל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים