כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"ישרפו דברי תורה, ואל ימסרו לנשים" - לא בבית ספרנו

אחרי שני מאמרי התגובה של ורד שאלתיאל, ישראל שפירא במאמר תגובה אחרון - מוחה על הטוקבקים שהגיבו - "ישרפו דברי תורה, ואל ימסרו לנשים" - ודורש תגובות לגופו של ענין (היסטוריה)

| 17 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

נתחיל במחאה על כבוד התורה של הרבנית ורד שאלתיאל בידי אי אלה מחכמי הטוקבק שהגיבו על מאמריה בציטוט מאמר חז"ל המפורסם "ישרפו דברי תורה, ואל ימסרו לנשים" (ירושלמי סוטה פרק ג הלכה ד').

בדומה לכך לפני 14 שנים פורסם מאמר בבמה זו מאת הרב יצחק בלומנטל שקיבל את הכותרת: "נשים, תעזבו כבר את התורה", בו הובאו ציטוטים מדברי חז"ל וגדולי הדורות בסוגיה זו.

יצוין שאמרה חריפה זאת, נאמרה במקור בהקשר של לימוד תורה לגויה, וגם אם תמצי לומר שמדובר על נשים יהודיות, כוונת רז"ל לנשים דאז שהיו אנאלפבתיות, ולא על נשים בימינו, וברור מעל כל ספק שלא נאמרו על הרבנית שאלתיאל שאני עוקב אחרי מַאֲמָרֶיהָ הַתּוֹרָנִים הַפּוֹרִיִּים בשנים האחרונות בבמה חשובה זו כ'כיכר השבת'.

איני מתיימר לגעת בסוגיה חמורה זו של לימוד תורה לנשים, אלא רק להתפעל ממאמריה הספציפיים של ורד שאלתיאל בבמה זו, וכשם שבכל הדורות היו נשים למדניות כך היא.

על נשים למדניות ראה בקונטרס "אשת חיל – לקט על נשים צדקניות ולמדניות שהובאו במדרשים ובש"ס ובראשונים ובאחרונים ובספרי התולדות" מאת הגאון רבי יחיאל מיכל שטרן - רב שכונת עזרת תורה, שאסף וליקט בבקיאות מדהימה, מאות נשים למדניות במהלך ההיסטוריה.

אחת מהן, היא הרבנית ביילא אשת הסמ"ע - רבי יהושע פלק (ולק) מגדולי האחרונים מחבר פרוש על הטור בשם 'דרישה ופרישה'[1].

בהקדמה לספר 'בית ישראל' בו כלולים ה'דרישה' ו'פרישה' על ספרי הטור, בנו של הסמ"ע, רבי יוזפא (בתחילת חלק יורה דעה, לובלין שצ"ה), כתב הקדמה ארוכה ומפורטת על אביו הגדול, ושם הוא הפליג בשבחה של אמו שסייעה לבעלה ולתלמידיו לישב באוהלה של תורה.

בין שאר המעלות לאמו (בנוסף לשבחים הרגילים על 'אשת רב' שעזרה לבעלה ולתלמידיו בלימוד התורה וכו'), מפליג רבי יוזפא על כוחה הגדול של אמו בתורה, בהיותה לומדת את פרשת השבוע עם פירוש רש"י, ושאר מפרשים, ורגילה הייתה להתערב במשא ומתן של דברי התורה אשר היו נאמרים על שולחנה על ידי בעלה ותלמידיו: "כידוע לכל תלמידי אבי מורי ורבי ז"ל מאוכלי שולחנו, שתמיד אשר היו פוטרים השולחן בדברי תורה, היתה אוזרת כגבר חלציה במשא ומתן הדברי תורה... ולפעמים אשר המציאה מדעתה איזה פשט מתוק מדבש, נופת תטופה שפתותיה ובפרט בדיני נשים ובהלכות טהרה היתה בקיאה כמעט כאחד מבעלי הוראה".

בהמשך מצטט רבי יוזפא מנהג של אמו בהדלקת נרות "הביטו נא וראו את מה שהרגישה בטעות הנשים בהדלקתן הנרות ביום טוב".

על חידושה של הרבנית ביילה בהלכות הדלקת נרות ביום טוב דשו הפוסקים לכאן ולכאן, ראה דברי המגן אברהם (סי' רסג סקי"ב), החיד"א ב'שם הגדולים' (מע"ג, מע' ו אות ז), וכן מרן החתם סופר דן בדבריה, וכתב ד"לא כחכמת אשה הרבנית אשת סמ"ע" (שבת כ"ד ע"ב).

גולשי 'כיכר השבת' הרוצים לעיין בחידושה של הרבנית ביילה בהלכות הדלקת נרות, יקראו בגליון "עלים לתרופה" שי"ל ע"י מכון "אור הצפון" דחסידי בעלזא - אנטווערפן, בלגיה, גליון אלף ר"ח, מדור "עלי הדף", וכן במאמרו המאלף של החוקר התורני הרה"ג ישראל דַנדֶרוֹביץ (בשם העט ב חמד[2]) במוסף שבת קודש של עיתון 'יתד נאמן' שהביא את מעשה זה בהרחבה, וציטט את בנה רבי יוזפא שהעיד על אמו שהיא "מאסה נפשה בתענוגי עולם הזה, ובחרה תמיד לקנות לעצמה עולם הבא... אף גם זאת שסגפה נפשה בתעניתים".

אכן לאחר פטירת בעלה במשך שבע עשרה שנים הרבנית צמה מידי יום ביומו עד לשעות הלילה. סדר יומה היה עמוס, היא פתחה את עזרת הנשים והייתה האחרונה לנעול אותה.

כוחה היה גדול בתורה, עד שלחידושה התפלפלו רבים מגאוני ישראל, כהמגן אברהם, המחצית השקל, הנודע ביהודה, ואף מרן הגרי"ש אלישיב הביא ראיה לחידושה של הרבנית ביילא אשת הסמ"ע (ראה 'הערות' מרן הגרי"ש, למסכת שבת).

לאור דברים אלו, אין מקום להערות פוגעניות כגון סילוף דברי חז"ל "ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים", אלא אבקש מהגולשים היקרים, להגיב למאמריה לגופו של עניין.

חשוב להדגיש שאני והרבנית ורד שאלתיאל מכירים מזה שנה וחצי, ואני עוקב בעניין אחרי דברי תורתה שמתפרסמים בבמה זו, וכל אלו המגיבים בפוגעניות (הן כנגדה, והן כנגדי), רק מגבירים את המחלוקת שלא לשם שמים, בשעה שמדובר ב"שבעים פנים לתורה", ו"אלו ואלו דברי אלוקים חיים". ראו את דברי החתם סופר הידועים בשעה שהראו לו ספר מאת רבנו היעב"ץ שהודפס ביחד עם ספר מאת רבינו הגר"י אייבשיץ, (שכידוע היעב"ץ החרים נוראות את הגר"י אייבשיץ שחשדו שהוא שבתאי רח"ל), והתבטא נוראות החת"ס ואמר ששני הגדולים הנ"ל יושבים בגן עדן, ולומדים תורה עם פמליה של מעלה, בשעה שהמון העם שהערב והתסיס את המחלוקת, יושב בגיהינום, והדברים מבהילים!

לסיום נציין שצודקת שאלתיאל בכך שתגובתה החריפה "עמלק הסביר את דבריו כדרך הפילוסופים, ואמר שמדובר בתופעת טבע נדירה, ובתזמון מדויק. עמלק היה – הזוי ומטורף! ולא נורמלי – ממש!" – הייתה על הכתבה הראשונה שלי שעסקה בדברי הפילוסוף שדיבר עם הבעש"ט, ולא על הכתבה השנייה בה ציטטתי את כ"ק הרבי מליובאוויטש ששלח חסיד לעיין בדברי רבנו בחיי[3], וכל זאת ולמרות שהמאמר שלה פורסם יום אחרי המאמר השני.

[1] על הרבנית ביילא ראה בהקדמה לחיבור "דרישה ופרישה" על ארבעה טורים (הודפסה בראש חלק יורה דעה) וכן בשם הגדולים בערכו של בעלה, בקובץ בית אהרן וישראל גיליון פד עמ' קנב-קנג וב"תולדות חכמי ירושלים" חלק ב' עמוד 52. אורח חיים סימן רס"ג, במגן אברהם, דגול מרבבה, מחזיק ברכה, הגהות חתם סופר ומחצית השקל, וכן בשו"ת "מנחת שמואל" (ונגרוב, אורח חיים סימן ל') ובמאסף ישורון כרך ב' עמוד קטז.

[2] כך ע"פ ויקיפדיה בערכו.

[3] דברי הרבי: "וזאת למודעי, אשר הרבה מגדולי ישראל וחוקרי ישראל בדורות שעברו ביארו באופן זה ענין הקשת עליו נאמר שאות ברית הוא, אף שמבואר שזהו ענין בטבע. יעיין במפרשי התורה פ' נח. גם יש לפרש סגנון הנ"ל על פי מה שכתב ברבנו בחיי (בשלח יד, כז): הושם בטבע המים כו' עין שם".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
לגבי נשים למדניות, יש גם את אשת האדמור מפיאסצנה זצ"ל שהעיד עליה במכתב לתלמידו אחר פטירתה שהיתה צדקת גדולה והקדישה שעות רבות ללימוד התורה בנגלה ובנסתר. המכתב מובא בספרו דרך המלך. היא ושכמותה הן השראה בשבילי!
12
בתורה זה לימוד תורה לנשים. לא שמעתם על זה? 1. כתיבת התורה שבע"פ - רבי. 2. קבלת שכר על לימוד תורה - הבית יוסף. 3. לימוד תורה לנשים - החפץ חיים. 4. לימוד תורה לגויים - הרב גינזבורג, בדורנו.
11
שמח שהבהרת את הדברים לאחר התגובה החריפה נגדה. קראתי את המאמרים של הרבנית וכולם מחכימים ומאירים, הדברים שלה הם מגדולי התורה והחסידות. כל כולה זה חפצא של יראת ה' טהורה

הצגת כל התגובות

10
תכתוב על המחלוקת עם הרמח"ל, יהיה פה שמח
9
וואווו מגינים אחד על השני פה בכיכר חחחחחח סתם אין לי מושג מה היה תוכן הכתבה ומה אמרו ובקשר למה... אין לי גם כוח לקרוא, אבל אני יודעת שלנשים מותר ללמוד תורה ואני לומדת עם בעלי גמרא... (כי אם לא הוא בוודאות לא ילמד...) אז יאללה גברים להרגיע.
מסכן בעלך, את עושה ההיפך מרצון ה', התפקיד שלך זה לכבד אותו ולא לחנך אותו.
8
אין לנו להכניס ראשנו בין שני הרים ולהביע דעה במחלוקת בין שני צדיקים וגדולי תורה. תחזקנה ידיה של הרבנית שאהבת התורה והצדיקים בוערת בה וכל מאמריה מאדירים שם שמים.
7
עינינו הרואות את בנות ישראל הלומדות בבתי יעקב ובסימנרים שרבות מהן לומדות הלכה מוסר ומחשבת ישראל בהוראת והכוונת כל גדולי הדודות!!! וברוך ה' הפירות ניכרים אצלן, כמה שהן גדלות ונבנות מכך, בפרט בדורנו מלא הניסיונות...
6
בניגוד לכותרת כביכול "טוקבקים" הגיבו שישרפו ד"ת ואל ימסרו לנשים, אני הבחנתי רק בטוקבק אחד שהגיב זאת (ומדובר במגיב שונא חסידים, ושונא ניסים, וכל דבר שהוא למעלה מהטבע שלא מתאים ברמת שכלו..)
5
אתם מצנזרים תגובות... אין פוסק חרדי שמתיר לימוד תושב"ע לנשים, והגר"מ פיינשטיין בתשובה מפורטת אסר לימוד משניות לבנות מלבד פרקי אבות, וזוהי ההלכה הפסוקה ביו"ד רמ"ו ולכן לא מלמדים תוב"ע בבית יעקב ובסמינרים
היום, אחרי שנשים מתכנתות, רואות חשבון, ובכל מקום, רק יוסיף להם יראת שמים למידת דברי תורה, ויענגו את נפשם, במקום תענוגי הבל וריק של עולם הזה
מה קשור מתכנתות לאיסור ההלכתי? יש פסק הלכה ביו"ד סימן רמ"ו, יש פסק של ר' משה פיינשטיין ושל הרב וואזר זצ"ל ויבלח"א גם הרב שטרנבוך שליט"א ולכן לא מלמדים תושב"ע בבית יעקב
היום נשים חכמות, ורוצות תענוג מלימוד רוחני, ותורת החסידות גורמת להרגיש טעם של אלוקות, כל מגזר ימציא לנשים את התענוג ממה שמקובל אצלו, ומידות טובות, זה לא לפסול את השני, בהצלחה
4
המהרש"ל, בן דודו של האר"י הקדוש כותב שסבתא שלו היתה דורשת לבני הישיבה מאחורי הוילון (שו"ת מהרש"ל לר' שלמה לוריא הערות סימן כט) וז"ל: אותה הרבנית מרת מרים הנ"ל נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל, וילון לפניה, ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים. כך קבלתי מאבותי בכתב ובע"פ עכ"ל.
3
אני מכירה אישית את הרבנית. ברור שלא דברו עליה. מי שמכירה אותה יודעת שמדובר באשה מדהימה משכמה ומעלה. הדאגה הכנה שלה והמסירות לכל אחת זה דבר שאין לתאר. לעודד ולתת הכוונה ועצה, על חשבון זמנה הפרטי. אין מילים. המאמרים שלה מאוד מחזקים באמונה יישר כח
2
ברוריה השתתפה בדיוניהם של חכמים, ופעמיים נקבעה הלכה לפי דבריה. ברוריה אשת רבי מאיר כי ביום אחד לימדה 300 הלכות ל-300 תלמידי חכמים. אך לא רק בתחום ההלכה בלטה ברוריה. נראה שבתכונותיה וברמתה המוסרית אף עלתה על בעלה, רבי מאיר
1
קראתי את מאמרך, ואת מאמריה של הרבנית שאלתיאל, ומזדהה עם כל מילה. פשוט שמדובר ברבנית לא סטנדרטית, וגדולתה ניכרת מתוך כתביה. יישר כח על הבהרת הדברים, ולרבנית שאלתיאל על מאמריה המחכימים והעמוקים. ממש נהניתי, ואני מזדהה עם כל הדברים.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים