כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האדמו"רים שביקשו אישור כניסה ליציע בכנסת | חשיפה

החל משעות הבוקר התקבצו ובאו מאה ועשרים חברי הכנסת של מדינת ישראל, לקראת טקס ההשבעה לכנסת ה-25 | בימינו, ישנם בחורי ישיבות, שמגיעים ליציע האורחים ליהנות מהפוגה קלה | ישראל שפירא חושף מי היו שני האדמו"רים שביקשו אישורי כניסה קבועים ליציע האורחים - במשכן הכנסת | המסמך ההיסטורי נחשף לראשונה (חרדים)

| 31 | כיכר השבת |
מושב הפתיחה של כנסת ישראל בירושלים
מושב הפתיחה של כנסת ישראל בירושלים (צילום: לע"מ)

החל משעות הבוקר, התקבצו ובאו מאה ועשרים חברי הכנסת של מדינת ישראל, למשכן הכנסת, לפתיחה חגיגית של הכנסת העשרים וחמש וטקס ההשבעה.

הישיבה הועברה בשידור חי באמצעי התקשורת, ורבים מהציבור החרדי צפו והאזינו ל'שלוחי דרבנן' - ח"י חברי כנסת חרדים ממפלגות ש"ס ויהדות התורה בשעה שעומדים על המשמר, ונאבקים על צביונה הרוחני של מדינת ישראל.

בימינו, ישנם בחורי ישיבות, שמגיעים ליציע האורחים לצפות בנאומי הכנסת, וליהנות מהפוגה קלה, בסדר יומם העמוס בשעות לימוד ארוכות. אולם לא שמענו על רבנים ואדמו"רים הנוהגים כך.

יו"ר הכנסת יוסף שפרינצק נושא דברים בפתיחת ישיבת הכנסת הראשונה בירושלים (צילום: PINN HANS הנס פין HANS PIN, לע"מ)

מסמך היסטורי מטלטל נחשף כאן ב'כיכר השבת', האתר החרדי הגדול בעולם, בפרסום ראשון:

המכתב, שנמצא בארכיון הכנסת, נשלח מלשכתו של שר הסעד הרה"ח יצחק מאיר לוין יו"ר 'אגודת ישראל' אל הגברת רוזן מזכירת הממשלה בתאריך ב' בשבט תש"ט 1.2.1949 לקראת מושב הכנסת הראשון בתאריך ט"ו בשבט, בו המזכירה נדרשה להעניק אישורי כניסה קבועים לשני אדמו"רים מגדולי ישראל ביציע האורחים במשכן הכנסת בירושלים ובתל אביב.

המכתב המלא:

נתבקשתי על ידי שר הסעד להביא לתשומת לבך את משאלתו כי יוקצבו כרטיסי כניסה קבועים (ביציע האורחים) לישיבות האסיפה המכוננת, שתתקיימנה בירושלים ובתל אביב, עבור:

  1. האדמו"ר מסדיגורה, הרה"צ ר' אברהם יעקב פרידמן שליט"א.
  2. האדמו"ר מסדיגורה- פשמישל, הרה"צ ר' מרדכי שלום יוסף פרידמן שליט"א.

מגדולי התורה שבדורנו, שברצונם להיות נוכחים כמשקיפים, בישיבות השונות.

מובטחני כי יעלה בידך למלא את בקשתו זו של שר הסעד ללא קשיים יתירים.

בתורה מראש

לשכת שר הסעד

מכתב המלא מאת לשכת שר הסעד ר' יצחק מאיר לוין למזכירות הכנסת בבקשה להקצות כרטיסי כניסה קבועים לאדמו"רים מסדיגורה זצוק"ל (באדיבות דוברות הכנסת)

ממכתב זה משתמע שכ"ק האדמו"רים לבית סדיגורה, רצו לראות את פעילותם של חברי הכנסת, בתאריך החשוב של השבעת הכנסת הראשונה במדינה היהודית, וכן ביקשו משר הסעד נציג 'אגודת ישראל', שיסדר להם מקום קבוע, כיון שברצונם לבקר בכנסת מספר פעמים כ"משקיפים בישיבות השונות".

האירוע החגיגי של השבעת הכנסת של המדינה היהודית התקיים שנים ספורות לאחר שששת מיליונים מבני העם היהודי נרצחו בשואה, והקמת המדינה היהודית גרמה לשמחה גדולה בכל רחבי העם היהודי.

בודדים אם בכלל היו באותה העת בהשקפת הרה"צ האדמו"ר ר' יואל מסאטמר והעדה החרדית, וכפי שחשפנו ע"פ יומנו של מוכתר שכונת בית ישראל, המלמד דתלמוד תורה 'עץ חיים' ר' משה אלפרט (שלימד בין היתר את כ"ק אדמו"ר מגור שליט"א), הציבור החרדי בשנתיים הראשונות להקמת המדינה היה באוּפוֹרְיָה ובהרגשה של "זֶה קִוִּינוּ לוֹ וְיוֹשִׁיעֵנוּ", ורק לאחר מספר שנים בגלל הקיצונים משני הצדדים, האוּפוֹרְיָה הסתיימה והציבור החרדי הפסיק לחגוג בהקמת מדינת ישראל.

יצוין שמשכן הכנסת בירושלים באותם ימים אליו בקשו כ"ק האדמו"רים מסדיגורה זי"ע להשתתף, היה ב'בית המוסדות הלאומיים' בשכונת רחביה, שממוקם עד ימינו ברחוב המלך ג'ורג' פינת רחוב הקרן הקיימת.

חברי הכנסת הראשונה של מדינת ישראל (צילום: לע"מ)

הישיבה החגיגית הראשונה התקיימה בבניין המוסדות הלאומיים בירושלים, אך היה ברור שגם בגלל המצב בירושלים החבולה ממלחמת השחרור, וגם בגלל תנאי המקום - הוא לא היה מתאים לישיבת קבע. ולכן, בתאריך ז' באדר תש"ט התקיימה לראשונה ישיבת הכנסת בבניין "קסם" על חוף הים בתל אביב.

הכנסת ישבה בתל אביב כתשעה חודשים, אך בחנוכה תש"י, בעקבות מהלכי האו"ם להכריז על ירושלים כעיר בינלאומית – עלו משרדי הממשלה והכנסת חזרה לבירה כדי להכריז קבל עם ועדה, נגד תהליך 'בינאום ירושלים'. הכנסת הראשונה חידשה את ישיבותיה בירושלים, תחילה בבניין המוסדות הלאומיים ומאדר תש"י במשכנה החדש - בית פרומין.

• • •

לא ידוע לי מה אירע בפועל, והאם האישור אכן ניתן לאדמו"רים, וגם לאחר שחיפשתי רבות במאגרים השונים תמונות מהשבעת הכנסת הראשונה, לצערי לא מצאתי תמונה של האדמו"רים ישובים ביציע האורחים ומשקיפים בהתרגשות ביום הקמת הכנסת, כפי שניתן לדמיין.

קווים לדמותם של האדמו"רים מסדיגורה זצוק"ל:

האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן (תרנ"ז, - תשל"ט. 1896 - 1979) "הכנסת מרדכי" מסדיגורה-פשמישל שבעבורו שר הסעד ביקש כי יוקצב לו כרטיס כניסה קבוע ביציע האורחים בכנסת ישראל, היה האדמו"ר החמישי בשושלת סדיגורה, אב סבו של האדמו"ר הנוכחי רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן השמיני בשושלת, ושני אחיו הרה"צ רבי מרדכי שלום יוסף מירושלים, והרה"צ רבי אהרן דב בער מלונדון.

ה"כנסת מרדכי" נולד בסדיגורה לאדמו"ר השלישי בשושלת רבי אהרן פרידמן בעל "קדושת אהרן". בחתונתו הכתירוהו כאדמו"ר מסדיגורה.

הכנסת מרדכי היה פעיל בהקמת 'אגודת ישראל' וכיהן כנשיא קרן התורה. כל חייו פעל למען הרוחניות והגשמיות של חסידיו, והקים ישיבות ומוסדות. השפעתו הייתה לא רק על חסידיו, וכלל חברי 'צעירי אגודת ישראל' ו'פועלי אגודת ישראל' עמדו אתו בקשר שוטף.

החל משנת תרפ"ה (1925) החל הכנסת מרדכי להורות לחסידיו לעלות ולהשתקע בארץ ישראל. בשנת תרצ"ג (1933) הוא ביקר בארץ וערך סיור במושבות ובקיבוצים, ובל"ג בעומר אף הדליק את המדורה בהדלקה המסורתית במירון.

היו"ר ח"כ יוסף שפרינצק נושא דברים בפני ישיבתה הראשונה של האסיפה המכוננת, בבניין הסוכנות היהודית בירושלים (צילום: HUGO MENDELSON, לע"מ)

הכנסת מרדכי אף עודד את חסידיו לעסוק בחקלאות בגליל, מה שנאסר בידי הרה"צ רבי יואל האדמו"ר מסאטמר, וקבוצה מחסידי סדיגורה נשלחה על ידו לקיבוץ מחנה ישראל.

כך שיתכן בהחלט שאותם "יהודים חרדים האוחזים באת ובמעדר וחורשים אדמת הקודש", בקיבוץ 'מחנה ישראל', שראה הגרי"ח זוננפלד בביקורו במקום, היו מחסידי סדיגורה, כפי שתיאר נאמנו ר' משה בלוי בביקורם במקום: "עיניו המאירות הבריקו שבעתיים למראה יהודים חרדים האוחזים באת ובמעדר וחורשים אדמת הקודש. הרב זצ"ל ניגש אל אחד החורשים הוציא את המחרשה מידיו וניהל בעצמו את צמד הבקר משך של כמה מטרים. ניגש גם אל הבאר ומילא כמה כדי מים ושפתיו מלמלו 'וּשְׁאַבְתֶּם מַיִם בְּשָׂשׂוֹן' ואחר כך פקד על כל הנוכחים לשאוב ולומר בשעת מעשה את ט"ו הפרקים של שיר המעלות שאמר דוד המלך בשעה שהעלה את השיתין".

שרידי קיבוץ 'מחנה ישראל' בו התגורר חסידי סדיגורה (צילום: שלמה סגל)

בכנסייה הגדולה השלישית בשנת תרצ"ז היה הכנסת מרדכי מסדיגורה מראשי המצדדים בתמיכת אגודת ישראל במדינת היהודים, וכפי שנקבע באותה אסיפה לאחר דיון ארוך בין כלל חברי מועצת גדולי התורה.

באדר תרצ"ט (1939) השתקע בארץ ישראל והתיישב בתל אביב. הרבי רצה לפתוח יישוב מיוחד לחסידי סדיגורה בשם "נווה ישראל", אולם לא הסתייע.

נפטר בגיל 83 בכ"ט בניסן תשל"ט ונטמן בבית העלמין נחלת יצחק שבגבעתיים.

• • •

רבי אברהם יעקב פרידמן ה"אביר יעקב" מסדיגורה, שבעבורו שר הסעד ביקש כי יוקצב לו כרטיס כניסה קבוע ביציע האורחים בכנסת ישראל, היה בין אדמו"ריה הבולטים של תל אביב.

האם ביקר ביציע האורחים בכנסת? האדמו"ר מסדיגורה הרה"צ ר' אברהם יעקב פרידמן ב"אביר יעקב זי"ע (מאת יעקב135 מוויקיפדיה העברית - ויקיפדיה האנגלית, CC BY-SA 3.0)

האביר יעקב נישא לבתו של הרה"ק רבי יצחק מאיר העשיל מקופיטשניץ ונפטר בלי להותיר אחריו צאצאים, בתאריך ה' בטבת תשכ"א. הסיפור הכי מפורסם עליו הוא שהנאצים חייבוהו לטאטא את רחובות העיר וינה כדי להשפילו, ובאותו זמן הוא הבטיח שאם יעלה לארץ ישראל יטאטא את רחובותיה, ואכן כשגר בתל אביב היה מטאטא קטע מהמדרכה שסמוכה לביתו מדי בוקר.

האביר יעקב נמנה בין ראשוני ראשי 'אגודת ישראל', וכיהן כחבר מועצת גדולי התורה ואף כיהן כנשיאה תקופה קצרה. הרבי שאף לאחדות בין כל שומרי התורה, (כפי שמרן הגרח"ע גרוזינסקי חפץ לאחד את מפלגות 'המזרחי' עם 'אגודת ישראל' - דבר שרק החזון איש מנע בפועל), הוא היה מרבה לנאום בדבר חשיבות קירובם של חברי תנועת המזרחי.

כמו רבים מתקופתו ראה הרבי השגחה משמים בהקמת מדינת ישראל, וביקש שכלל יהודי התפוצות יעלו לארץ, כדי להשפיע על הצביון הרוחני של המדינה. פרט מעניין הוא, שהרבי חיבב את הר הכרמל והיה שוהה בו ל'נאות דשא' למספר שבועות בקיץ.

• • •

ברכת ישר כח ליהודי היקר ידידי ר' יגאל אמיתי ששלח לי את מכתב זה. סיפורו של יגאל אמיתי ראוי לכתבה נפרדת, אולם אל תמנע טוב מבעליו ובקצרה נכתוב כאן על יהודי חסידי ברמ"ח ושס"ה גידיו חסיד סוכטשוב שמתגורר ב... יצהר.

יגאל אמיתי הוא בנו של הסופר החסידי ר' ישראל ארליך שהלך לעולמו לפני מספר שנים.

סבו של ר' ישראל ארליך היה בן-דודו של האדמו"ר רבי אברהם בורנשטיין, בעל ה'אבני נזר', ולמד בישיבתו ואח"כ אצל בנו ה'שם משמואל".

חלק מצאצאיו של ה'אבני נזר' ובנו 'השם משמואל' תמכו בתנועת המזרחי, וכאשר הרב ארליך עלה לארץ ישראל, הוא למד במוסדות שמזוהים את תנועת המזרחי. במשך השנים פרסם מאמרים רבים בעיתונות, בעיקר הצופה, ופנים אל פנים, וכן חיבר סדרת ספרי חסידות על שושלת האדמו"רים מסוכאטשוב, ועוד רבים[1].

[1] ראה: אתר בשבע, חגי הוברמן, א' בשבט תשס"ח

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
הכל יפה ונחמד וכל האופוריה של התמיכה במדינה ע"י רבני סדיגורה נמשכה שנים בודדות כי אח"כ הם ראו באיזה מדינה מדובר וכולם התנגדו למדינה כמו הרבנים של היום.
אבי
23
זה כבר היסטוריה! מתקדמים...
אליעזר
22
איפה הם כל אלו שעלו לארץ בשליחות האדמורים האלו איפה בניהם ואיפה נכדיהם תבינו לבד שכולם נהיו פה חילונים כשאיפת הציונים . האם לא צדקו המתנגדים לעליה ? עכשיו יקפצו כל המתלהמים ויאמרו שהם גרמו למותם באושוויץ . קודם כל הם לא היו אמורים לדעת שיהיה אושוויץ ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות והם ראו איך שכל מי
חסידית
ועוד יותר מזה, נגזר על כל אחד אם ימות או לאו, ולכן אם 6 מליון היהודים היו עולים לארץ, אז השואה היה קורה בארץ, ולמשל הרבה יהודים שעלו לארץ, נהרגו במלחמת הקמת המדינה, מאידך מאות אלפי יהודי ניצלו בשואה מאירופה, ע"י שהלכו לאמריקה ושאר ארצות, כך שההצלה מהשואה לא תלוי כלל אם עלית לארץ כדברי הכופרים בהשג
לל

הצגת כל התגובות

21
חחחחחח בחורי ידיבה נוטלים הפוגה חחחחחחח
james
20
עצם ההשבעה הזאת שיהיה נאמן לחוקי העכו"ם של המדינה הכופרת הזאת, זה ביהרג ואל יעבור! וכן ה"התחייבות" לשמור ולקיים חוקי העכו"ם של המדינה, וכל החלטות הכנסת המנוגדות לשו"ע ותורת ישראל, כל זה ביהרג ואל יעבור! טור יורה דיעה קנ"ז, אסור ליהודי לומר לגויים שהוא גוי, אפילו בשביל להינצל ממיתה, כי הוא מודה לחוק
נבואת הבעש"ט על אדמורים מזוייפים שיטעו א
מעניין, ולהכנס לאינטרנט זה לא יהרג ואל יעבור אצלך?
אלימלך
טענו חיטים והודה לו בשעורין? שיטה ידועה להעביר נושא כשאין מה לענות... (ולגש"ע אינטרנט זה יהרג ואל יעבור, רק בלי שום סינון).
איך לב יהודי יכול להישבע ולהתחייב שחוקי
19
האדמורים הנל היו פרו ציונים מיזדהים עים ישוב ארץ ישראל אחד היה מנקה את רחוב בהתל אביב מפני שהיא ארץ קדושה
אדומרי סאדיגורא
18
צריך לציין שכל אחד מאדמורי סאדיגורא שמובא בכתבה, היו להם 3 וחצי חסידים בערך...
חסידות פשמישל
17
עצם ההשבעה הזאת שיהיה נאמן לחוקי העכו"ם של המדינה הכופרת הזאת, זה ביהרג ואל יעבור! וכן ה"התחייבות" לשמור ולקיים חוקי העכו"ם של המדינה, וכל החלטות הכנסת המנוגדות לשו"ע ותורת ישראל, כל זה ביהרג ואל יעבור! עיין טור יורה דיעה קנ"ז, אסור ליהודי לומר לגויים שהוא גוי, אפילו בשביל להינצל ממיתה, כי הוא מודה
האמת הולכת ונחשפת!!
16
בושה. הזכרת הטעות לא מטיבה עימם בעולם האמת,לעומתם הרב כהנמן מפונביז אמר שבל ישיבת כנסת צריך לעשות קריעה עקב דברי הכפירה הנשמעים
משה
15
היום כולם יודעים שסאטמר טועים ומטעים אחרים. דרך הציונות ניצחה.
יהודי
14
"בחורים שלוקחים הפוגה" ואוו אל תמרחו את הטינופת עם לקקן מזהב. בושה וחרפה. מה לכהן בבית הקברות? אלא שהוא בן גרושה וחלוצה...
אבנר
13
לא בחינם נלחם הדברי חיים מצאנז זי"ע, נגד מה שיצא מחסידות רוזין, חסידי רוזין רצו להמציא שהרבי והאדמור יותר גדול מהשו"ע, ויכול להחליט נגד ההלכה, ולאורך הדורות היו כמה פרשיות מבית רוזין, שלא ממש התאים עם ההלכה והדרך המסורה, (לא אפרט כאן מפני כבודו של חסידות זו, שהיו בה גם הרבה צדיקים), ואף בדורנו זה,
הדברי חיים זי"ע צדק!!
חוצפן נוראי אסור לדבר על אדמורים וצדיקים זה מעבודות היהדות
יהודי חסידי
לא התכוונתי חלילה לדבר נגד שום צדיק שבעולם, ואני גם לא מתערב במחל' בין צאנז לרוזין, אלא כל כוונתי רק שהד"ח צדק היכן שאדמורים או חסידים מעקמים או עוברים על הלכה, והבאתי דוגמה מדורנו. אבל הרבי הקדוש ישראל מרוזין זיע, היה קודש קדשים, וכן בניו,
תצטרך להודות שלכל הפחות הד"ח צדק על אדמו
דאורייתא מפורש שהרבי שלך עובר ברבים, כיבוד אם שחי, קודם לכיבוד אב שכבר נפטר (נודע ביהודה תניינא אבה"ז סי' מ"ה). לא מעניין אותכם הלכה, כי אצלכם הרבי יותר מההלכה והשו"ע רח"ל.
הדברי חיים ברוח קדשו צדק!
12
אין וח"ו לדון לשום בנ"א בצוק הימים ההם, יחידים היה הגדולים דאז שראו הסכנה והם הצילו כלל ישראל כפי שהינה היום
טיר
11
גם היום מרן האדמו''ר מברדיצו'ב שליט''א סנגורן של ישראל טורח לבקר ביציע האורחים
אדמור בכנסת
10
כידוע לכל האדמורים אכן לא באו לשם, לא בפעם הזאת ולא באף פעם, ואף על האישור שכמובן הגיע מידית, כפי מצא בארכיון החסידות, המטרה של הבקשה כידוע כפי שסיפר ררב יצחק מאיר לווין, בראיון בשנת תשי"ד, שהכל היה איך הולך להראות השבועה או כפי שאומרים היום אני מתחייב, וכידוע האדמורי"ם לחמו נגד זה חזק מאוד והשליחות
הסטריון
9
כל ח"כ אם יצהיר שהוא נשבע רק לחוקי השו"ע וההלכה, יזרקו אותו מהכנסת, הרי שכ"ש שאסור לח"כ "להתחייב" לקיים החלטות הכנסת, והחוקים המנוגדים לתורה והשו"ע, כל ח"כ בהשבעה המזעזעת הזאת, מודה שחוקי המינים של המדינה עולים וקודמים לחוקי התורה רח"ל, וכל זה "מתחייבים" ונשבעים החכי"ם החרדים בדם קר, בלי שהכנסת מאיי
בוגדי בתורה בריש גלי מול כל העולם.
8
ישראל ארליך הוציא ספרי חסידות ופגע קשות באבני נזר בשם משמואל ובפרט ברבי מקוצק שהכניס לספרו את דברי המשכילים שהשמיצו את קוצק וגור.
חסיד.
7
טמטום שאין כמוהו לציין בכל דבר, שכביכול רבי יואל בלבד התנגד לזה, כגון בענין החקלאות ולעבוד באדמה בא"י, לא התנגד לזה רק רבי יואל מסאטמער לפני השואה, אלא זה נאסר בידי גדו"י של אז, כמו רבי אלחנן וואסרמן, מהרש"ב מליובאוויטש, המנחת אלעזר ממונקאטש ועוד
געצל
6
האם הם אכן ביקרו בפועל בכנסת?
שווערצע קצ'קע
5
כבר אז היה סדיגורא פשמישל ...
איינער
4
האבני נזר מזף קשות באבי משפחת ארליך על התחברותו עם הציונים של הרצל, והוא עצמו כותב כי לאחר הנזיפה הקשה הוא עזב את הרצל אבל המשיך לתמוך במזרחי. עכשיו נינו מנסה להראות כי האדמורים היו ציונים. השם משמואל היה אפילו יותר תקיף מהאבני נזר בנוגע לציונות.
רוזן.
3
מרבי אלחנן וואסרמאן שמעת? את הספר בעיית הזמן ראית? למה אתה נותן הקרדיט רק לרבי יואל
את
2
אם זה הרמה של אדמורי אגודת ישראל, שבמקום לשבת וללמוד, רצו ללכת למשכן הכנסת, לצפות שם בכל הדיבורי כפירה וליצנות, והם אלו שהמציאו לנו את החוב קדוש הדמיוני, אז אני רגוע...
הרב שך צדק, מועצת אגודה זה לא בית יתומים
1
טעות. האדמור שיעה העשיל הוא האדמור האחד עשר מב''ב, קודמים לו האדמו'ר מרדכי שלום יוסף מירושלים והאדמו''ר אהרון בער מלונדון והאמא הרבנית תליט''א קודמת לכל...
יהודי
חזק ואמיתי !
עובדיה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים