כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האגרת החריפה נגד הגאון מוילנה - אמינה או מזויפת?

לאחר שפרסמנו את אגרתו החריפה של הגרש"ז מלאדי כנגד הגר"א: "שאינו מאמין בקבלת האר"י בכללה שהיא כולה מפי אליהו ז"ל", מתברר שישנם שמערערים על מהימנות אגרת זו (היסטוריה)

| 32 | כיכר השבת |
הגאון מוילנה
הגאון מוילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ח': אמש פרסמנו את אגרתו החריפה של הגרש"ז מלאדי באגרותיו כנגד הגר"א: "שאינו מאמין בקבלת האר"י בכללה שהיא כולה מפי אליהו ז"ל".

מתברר שישנם שמערערים על מהימנות אגרת זו שיצאה מקולמוסו של הגרש"ז מלאדי בעל התניא.

הפרקים האחרונים >>

החוקר הנודע הגאון רבי דוד קמינצקי (ישורון כ"ג עמ' תקצז והלאה) במאמרו עמד על כך שבמסגרת התגובה החסידית לחרמו של אדונינו הגר"א כנגדם, החסידים פרסמו שהגר"א לא מאמין בקבלת האריז"ל, ולכן הוא יצא כנגדם.

אחת הראיות שלו, היא מקטע נוסף באותה אגרת בה נכתב: "ומי יתן ידיעתיו ואנחהו ואערכה לפניו [הגר"א] משפטינו, להסיר ממנו כל תלונותיו וטענותיו הפילוסופיות אשר הלך בעקבותיהם". מקטע זו באגרת משמע שהגר"א לא למד קבלה, ולא החזיק ממנה, אלא חקר אלקות בשכל אנושי דרך הפילוסופיה.

הרב קמינצקי סבור שברור שמדובר בדברי הבל, והאגרת נכתבה מאת זייפן, ולא מאת הגרש"ז מלאדי בעל התניא, ויש להוסיף ע"ד שכמפורסם שהגר"א התבטא בחריפות כנגד הפילוסופיה, ואף לא חת לחלוק בכך במפורש על הנשר הגדול הרמב"ם בדבריו המפורסמים: "הרמב"ם... והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה... אבל כבר הכו אותו על קודקודו... והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה ולפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן... בעלי הפילוסופיא שזורקין אותה לאשפה שהם חצוניות..." (יו"ד סימן קע"ט ס"ק י"ג).

הרב קמינצקי טוען שלאחר שהגר"ח מוולאזין כתב שהיו כאלו שטענו זאת על הגר"א, הגיעו זייפנים וכתבו בשמו של בעל התניא, אולם לא המדובר שהגר"ח כתב זאת כתגובה לאגרת של הגרש"ז מלאדי, שכן הגר"ח לא ירמוז במשפט חריף זה: "דבת רבים בורים, ריקים בפלאכים הרחוקים... אנשי בלי עול, זבובי מות", לגר"ז מלאדי בעל התניא, אלא מדובר במחרחרי ריב שהשתמשו בתלונות ידועות, ובדברי הגר"ח מוואלזין, וכתבו זאת בשם הגרש"ז מלאדי דברים שלא עלו על לבו כלל וכלל.

לגבי הטענה שהגר"א סבר שהתגלו שיבושים בכתבי האריז"ל, יישב הרב קמינצקי והביא מקורות לכך שאין מישהו מגדולי המקובלים שלא סבור שכתבי האריז"ל השתבשו, ופשוט וברור שגם דעת הגרש"ז מלאדי לא הייתה שונה מכל גדולי ישראל מאז ועד קרוב לימינו שסברו שכתבי האריז"ל השתבשו, חוץ מאלו שיצאו מאת הרה"צ חיים ויטאל ובנו רבי שמואל ויטאל, וכך כותב הנודע ביהודה, מרן החיד"א, הגאון רבי יצחק אייזיק חבר, וייחודי היה הגה"צ רבי חיים הלברשטם ששמע ממחותנו מהרש"א מראצפערט בשם אביו ה'דברי חיים' מצאנז שכת שבתי צבי ערבו הרבה דברים בתוך כתבי האריז"ל.

יצוין שהגרש"ז מלאדי עצמו מטיל ספק בדברים מסוימים שנאמרו בשם האריז"ל, ראה לדוגמה ב'ליקוטי תורה' בפרשת צו שהביא הגרש"ז פירוש בשם 'ספרים' וכותב עליו שהוא דוחק, אף שה'ספרים' הם דברי האריז"ל בתהילים.

לענ"ד ברור שהמכתב המיוחס לגרש"ז מלאדי מזויף, שכן לפי דבריו האריז"ל לא חידש מחוכמתו מאומה, וכל דבריו קבל מפה קדוש אליהו הנביא, וברור לן שהאריז"ל היה גברא מגובריין גאון בזכות עצמו, ולא רק קיבל דברי חכמה מאת אליהו הנביא.

לגבי הטענה שהגר"א חולק על האריז"ל, ראה את שכתב המקובל הנודע רבי שלמה עליאשאוו ה'לשם שבו ואחלמה', שהיה פשוט לו שהגר"א חולק על האריז"ל בעניינים מסוימים, ובמכתב בכתב ידו הביא את פשר מחלוקתם של "הני תרי קדושי עליון" בהאי לישנא: "גם אם אינו מפרש הגר"א ז"ל כדברי האריז"ל, אין לתמוה כלל כי רב גובריה דהגר"א לפרש בדרך אחר וכפי ראות עיני קדשו ולא חדש הוא כלל".

אחת הדוגמאות שהגר"א חלק על האריז"ל הוא בעניין כמות החלות לקידוש. האריז"ל הבין מהזוהר שצריך 12 חלות בכל סעודה, לעומת הגר"א שכתב בפרוש על 6 חלות בסך הכל, 2 בכל סעודה.

למעשה ישנם ששאלו שגם אם כל דבריו של האריז"ל הם מאליהו הנביא והרי איתא בחז"ל "לא בשמים היא"? ותרצו שפשוט שהאריז"ל דבר פנים מול פנים עם אליהו הנביא, וחייבים לשמוע בקולו. אמנם אין מידע על כל פסק ופסק מאת האריז"ל האם הוא מאת אליהו או מאת חכמתו של האריז"ל, וברור לן שגם האריז"ל חידש דברים מעצמו, ולכן מותר לגר"א לחלוק עליו, כיון שלא ידוע מה קיבל האריז"ל משמים ומה חידש מעצמו, וברור שקיבל משמים, וגם חידש בעצמו.

***

יצוין שבחסידות חב"ד, מתכחשים בתוקף לטענותיו של הרב קמינצקי, וגורם לא רשמי בחב"ד אמר לי בהאי לישנא: "אין שום סיבה לחשוד שהאגרת הזאת מזוייפת, יותר משאר האגרות של אדמו"ר הזקן, בין אגרת זאת ובין כל אגרת אחרת שאינה לרוחם, בין אגרות אדמו"ר הזקן ובין אגרות אדמו"ר הצמח צדק, ידועה ומפורסמת".

עוד ראיתי משמו של הרה"ח רבי שלום דובער לוין המנהל והספרן הראשי של ספריית חב"ד בברוקלין שצידד באמינות אגרת זו, וכתב (במהדורתו של אגרות האדמו"ר הזקן), שאגרת זו נדפסה במקורות רבים, כגון מצרף העבודה. בית רבי כ, ב. לקוטים יקרים ע' ב [רק קטע]. אגרות בעה"ת סי' נו. ס' התולדות אדה"ז ע' קנד. "חסידים ומתנגדים" ע' 198. אגרות-קודש מהדורת תש"מ אגרת לד. ומועתקת בכמה כת"י.

עוד כתב הרב לוין שכתב היד של האגרת, נכתב בסמיכות להסתלקות אדמו"ר הזקן, ובסופו הובא כך: "הועתק מגוף כתב אדמו"ר השלוחה לק"ק וילנא ישראלים צדיקים וישרים", והוסיף כראיה לאמינות האגרת מאת הגרש"ז מלאדי אדמו"ר הזקן: "לשונו הזהב של רבינו בקטעי פסוקים ומחז"ל משולבים, ניכרת מאד באגרת זו".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
לא הייתי נכנס לזה כי אין כאן המסגרת המתאימה לבאר דברים פנימיים, אבל כיון שהעלו את הנושא, וכדי שלא יחשבו סרה על הגאון החסיד ז"ל, אכתוב בקיצור. הרה"ק מליובאוויטש זי"ע האריך בשיחה בביאור דעות הסוברים שהצמצום כפשוטו. אף שעיקר דבריו ששייכים לקדמונים שכך סברו (ראה דרך מצותיך מצות אחדות ה') מכל מקום הם שיי
11
בדיחה טובה. מי שחושב שהגר"א באמת דיבר נגד הרמב"ם לא מודע לזה שאינו מבין את לשון הצדיקים. ומי שחושב שהייתה איזה מחלוקת בין הגר"א לאדמו"ר הזקן גם טועה. המחלוקת היא בין התלמידים. כמו שלא היה מחלוקת בין שמאי להלל המחלוקת הייתה בין בית הלל לבין בית שמאי. לצדיקי אמת יש מסירה בלשון הקודש, אין לנו סיכוי להב
והחרם היה בכלל מכתב המלצה...
10
ברור שבחסידות חבד יאמינו לכל מה שמגדיל את האדמו"ר, הרי הם אלופים בהמצאת סיפורים לפאר שם החסידים ולבזות את המתנגדים

הצגת כל התגובות

9
עיקר הוויכוח בין התניא והגר"א היה על "הצמצום" שכתב האריז"ל ('מבוא השערים' ש"א ח"א פ"א), האם זה כפשוטו או לא? הגר"א סבר שזה כפשוטו (עי' סוף ליקוטי הגר"א על ספרא דצניעותא), והקב"ה צמצם עצמו בבריאת העולם, ואף שיש השגחה פרטית אבל מלמעלה ולמטה, ואינו נמצא כביכול בכל דבר, ובעל התניא (שער היחוד והאמונה פ"
האם אתה באמת חושב כי הגר"א סבר שהבורא השתנה? האם אתה באמת חושב כי הגר"ח מוואלאזין יחלוק על רבו בדבר יסודי כזו ולא יזכיר אפילו שיטת רבו בדרך העברה עכ"פ? האם אתה חושב שחלק על גמרא מפורשת שכותבת שהקב"ה ממלא כל העולם כמו נשמה בגוף? ואם מקובל כותב כי אורות אוזן חוטם פה הם כפשוטם האם זה אומר כי הכוונה למה
למה סיננתם תגובתי פה, מה שהשבתי לו?????????????????
בתניא קדישא, שער היחוד והאמונה פ"ז: והנה מכאן יש להבין שגגת מקצת חכמים בעיניהם ה' יכפר בעדם ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל והבינו ענין הצמצום המוזכר שם כפשוטו שהקב"ה סילק עצמו ומהותו ח"ו... בעל התניא יכול לחלוק על המשנת חסידים ועל הפירוש לספרא דצניעותא. כי כל דבריו הם דברי ק ב ל ה. שקיבלם מרבו המגי
הגר"א סבר ש"מלא כל הארץ כבודו" ו"לית אתר פנוי מיניה" זה על ההשגחה על כל העולם, אבל לא שהקב"ה נמצא גם בדברים שפלים ותחתונים, וכ"ש שאינו נמצא בדברים טמאים, אבל אחרים סברו שגם בכל דבר טמא ושפל, יש ניצוץ קדוש שמחייהו, כי אם לא אז הדבר טמא זה מהות כשלעצמו חלילה, ואיך הוא חי ולא מתבטל מיד,, וכי יש אלוקי
טעות, כל מעיין שם יראה שבא להסביר שיטת הגר"א שכלפינו בהנהגה ודאי שהוא כפשוטו רק בשיעורא דליבא באמת הכל עצמותו אך לא להנהגה ועל כך יצא הגר"א בחרם שנעשה הנהגה מזה ויאמרו לעץ ואבן " אלה אלוהיך ישראל" וכמו שנפש החיים מביא דוגמאות לזה שמכח דעה זו יכולים להרהר דברי תורה בשירותים שהרי מלא כל הארץ מקומו, ו
בור ועם הארץ הנפש החיים לא חולק חלילה על רבו אלא מפרש את דעת הגר"א
עיין בסוף ספרא דצניעותא ליקוט י"ב, שהגר"א מפרש את דעת רבי עמנואל ריקי על נושא "הצמצום", ובספרו של רבי עמנואל ריקי "יושר לבב" (בית א' חדר א' פי"ב), הוא כותב שהחס על כבוד קונו צריך להעלות על לבו את מחשבת "צמצום" כפשוטו, ושחלילה לומר שהקב"ה נמצא גם בדברים גשמיים ושפלים, והגר"א כאמור בא לפרש את דבריו ו
אם הצמצום הוא שלא כפשוטו רק מצידנו אזי יוצא כי גם אנחנו הבורא בעצמו ואם כן מאיפה יש "צידנו"? נמצא כי צמצום כפשוטו היא דייקא שלא כפשוטו ושלא כפשוטו היא דייקא כפשוטו עכ"פ מקודם שתעשה מחלוקה בין הגר"א לתלמידו בבקשה תחשוב אם יכול להיות שיש בזה דברים נסתרים יותר אשר לאו כל מוחא סביל דא
והאם לדעתך הגר"א גם מסכים, למה שכתב תלמידו בנפש החיים שער ד' אות י"א, ש"הקב"ה וישראל זה הכל אחד"? רגע אז אנחנו הבורא בעצמו חלילה? וז"ל: כי "קב״ה ואורייתא וישראל כולא חד". שכ״א מישראל שרש נשמתו העליונ' מדובק ונאחז באות א' מהתורה והיו לאחדים ממש. עכ"ל.
8
כך שלא נראה שהוא יכתוב עליו דברים חריפים כל כך.
לא היה כזה מקרה, אולי אתה מתכוין למקרה אחר, שהגרש"ז מליאדי רצה להיפגש עם הגר"א, אבל הגר"א ברח מווילנא, עד שגדולי החסידים עזבו את וילנא, והתייאשו מלפגוש אותו, ואז הגר"א חזר לביתו.
המקרה שקרה זה שהעלטר רעבע לא רצה להשתתף בחרם שרצו לקיים גדולי החסידות ורצה להיפגש איתו… הגר״א הסכים והרעבע היה בדרך לווילנא ובסוף חזר בו הגר״א הבעיה הייתה שהרעבע היה מחוץ לדלת אז הגר״א יצא מהחלון…
לומר: "לא היה" בלי שמץ של ידע היסטורי חשוב כל כך, זה פשוט בדיחה.
7
ידוע השיטה של אלו שאין יכולים להתמודד עם האמת, טוענים ועוד מוכיחים, שהוכחות נגדם הם מזוייפים, וכן הוא שיטת ד. קמינצקי, וכשיטת מרן הגר"א שמוחק בכל מקום, בכל התורה כולה, היכא שאינו מתאים, לדעתו, וד"ל ודו"ק.
בושה וחרפה יש למחות
מבזה ת"ח אין רפואה למכתו. ודרך אגב הגר"א לא שינה שום גירסא בשום מקום אלא אם כן היו לו ק"נ ראיות לזה ע"פ נגלה, ויותר מזה ע"פ נסתר.
6
היום כולם יודעים שהגר"א צדק באומרו שהחסידות היא מינות ועבודה זרה.
הוא אף פעם לא אמר את זה! אדרבא תן מקור מוסמך! אחד מגדרי "מינות", זה אחד שלא מאמין בתורה שבע"פ (רמב"ם תשובה ג, ז), ובתורה שבע"פ (ואגב גם שבכתב, "ויאמינו בהשם ובמשה עבדו", "ועבדו את השם אלוקיהם ואת דוד מלכם" ועוד), אמרו לנו חז"ל שמצוה להידבק לת"ח וצדיקים, ועיין דרשות הר"ן דרוש ח', על גדול כח התפילה
ולכן עורכים בפונוביץ׳ טיש בצאת חגים עם ניגוני חסידים. ובמיוחד ניגונו של הרבי זי"ע "צמאה לך נפשי"...
זה ששרים שירים של גויים זה לא אומר שגם מאמינים באמונה של גויים. התרחק ממינות ועבודה זרה כי כל באיה לא ישובון. ראה מה קרה בשואה רח"ל ועד היום לא חוזרים בהם מן המינות. אין איש שם על לב על מה ה' עשה ככה, מה חרי האף הגדול הזה.
5
בסוף כתבה הבאת מה שכותב ר' שלום בער לוין חסיד חבד, שכתב היד של איגרת מבעל התניא נכתבה בסמיכות לפטירתו, ולא הבנתי הרי בעל התניא נפטר תקע"ג, ואילו הגר"א נפטר תקנ"ח, ובאיגרת כותב בעל התניא על הגר"א נ"י, דהיינו שהוא עוד חי, וכן כותב שהיה רוצה להיפגש עם הגר"א, הרי שבוודאי מדובר במכתב הרבה שנים לפני פטירת
4
זה לא הדבר היחיד שאנשים זייפו בשם האדמור הזקן . המציאו שהוא כתב שולחן ערוך הרב . לא מיניה ולא מקצת . הוא כתב בסהכ קונטרס מנהגים ומישהו החדיר את זה לשולחן ערוך של הבית יוסף . ועוד הרבה זיופים ..
3
כשאני קורה פה את התגובות על אור המקיף, ועל צימצום עצמותו,ועוד כהנה,אני שואל את עצמי כמה מהויות אביי ורבא,ידעים פה הציבור,בטוחו שלא הרבה,אז מה הופך את כולם, למבינים בקבלה,עשו טובה,גם סנדלר לא נותן הרצאות בזאולוגיה
זה סתם בשביל הקטע, ובשביל ההתכתבות, אבל חלילה לקבל הלכה למעשה, או לסמוך על מה שכותבים פה אנשים!
2
וייחודי היה הגה"צ רבי חיים הלברשטם ששמע ממחותנו מהרש"א מראצפערט בשם אביו ה'דברי חיים' מצאנז שכת שבתי צבי ערבו הרבה דברים בתוך כתבי האריז"ל.
1
אינני מאמין שהגר"א כתב שהרמב"ם נמשך אחר פילוסופיא אחרי שידע את כתבי החיד"א שכתב מה שכתב על מי שאומר על הרמב"ם שהוא "פילוסוף" ובוודאי ידע את דברי המגיד למרן, ובוודאי ידע את מה שכתב מרן על הרמב"ם שאין אנחנו מבינים את דבריו. תמיד תזכרו המון ספרים שיש בימינו הם משורבבים! הספרים הם כלי עזר ולא התורה עצמה
להיפך החיד"א מצטט (ב"שם בגדולים"-חלק גדולים, מערכת מ', אות ק"נ), את תלמידי האר"י משמו של האר"י, כי "חכמת הרמב"ם הצילתו", דהיינו שמוצדק הביקורת על מורה נבוכים, אלא שחכמתו וספרו יד החזקה, זה מה שהצילתו לרמב"ם, שנדון אותו לכף זכות, שכתב ה"נ לש"ש. אגב היעב"ץ (מטפח ספרים) אחז בכלל, שהרמב"ם כלל לא כתב א
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים