כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

היחס הליטאי להילולת הרשב"י בל"ג בעומר

בישיבות הליטאיות מקובל לומר שרשב"י הקדוש, היום היחיד שאינו נמצא בקברו - הוא ל"ג בעומר • מה התבטאו גדולי הרבנים על ל"ג בעומר? ומה חושב המרצה החסידי? (היסטורי)

| 31 | כיכר השבת |
מדורת ל"ג בעומר
מדורת ל"ג בעומר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרק ג': ברוב הישיבות הליטאיות מקובל לומר שרשב"י הקדוש, היום היחיד שאינו נמצא בקברו הוא ל"ג בעומר (לפי שיטה זו, לפני שנתיים רשב"י נשאר בקברו עקב כך שההילולא במירון התבטלה בגלל הקורונה).

נקלע לידי גיליון 'האיחוד בחידוד'. העלון לאברכי כולל, בני הישיבות ולכל לומדי התורה המאחד בקרבו חידודים ותשובות בהלכה ובאגדה[1] שעסק בהרחבה במחלוקת ההלכתית של עלייה לציון רשב"י, שריפת הבגדים והדלקת המדורות. העלון הביא את הדברים ממבט 'השקפה ליטאית'.

שער עלון האיחוד שבחידוד (אוצר החכמה)

במאמר מיוחד העוסק בדינים ההלכתיים העוסקים בל"ג בעומר, מצטט עורך 'האיחוד בחידוד' פסק מאת מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל שענה לשואל, שעדיף שילמד תורה במקום ללכת עם ילדיו למדורות.

ממשיך עורך 'האיחוד בחידוד' והשווה את מנהג ה'מנגלים' וה'קטוצ'קעס' בל"ג בעומר ל'מנגל' של יום העצמאות, וכך לשונו: "מקומות שנעשה לחינגא ועושין לאחר המדורות תבשילין ע"ג גחלים כמנהג שעושין עוברי הדת והמתדמים להם ביום אידם, בחג אשר בדו מליבם".

המאמר ממשיך בציטוט של מרן הסטייפלר כנגד מנהג התהלוכות בל"ג בעומר שיזם הרבי מליובאוויטש זי"ע: "וראה בקריינא דאגרתא אגרת קס"ט בדבר התהלוכה בל"ג בעומר שמצות ספירת העומר היא עד חג השבועות יום שניתנה בו תורה לישראל, והילדים הם הם היו הערבים לקיומה של תורה, ואיך אפשר לראות כבלע את הקודש לערוך תהלוכה ברחובות העיר וד"ל".

מתוך עלון 'האיחוד בחידוד' (אוצר החכמה)

בנוגע למדורות נטען ב'איחוד בחידוד' שאין להם כל מקור מחכמי הקבלה בדורו של האר"י, אלא רק ממקורות מאוחרים.

עוד הובא בשם מרן הגרי"ש אלישיב שפסק: "דעת תורה היא ללמוד, ולא ליסוע למירון" (ראה ספר אשרי האיש ח"ג תל"ב)

'האיחוד בחידוד' (אוצר החכמה)

מענין ביותר ציטוט של הסטייפלר: "אצל המקובלים רשב"י חשוב ביותר מכל התנאים, כי הוא גילה את תורת הקבלה... לכן עושים המקובלים שמחה והילולא... ועיקר הנוסעים למירון בל"ג בעומר, הם החסידים והספרדים". (האיחוד בחידוד שם מתוך אורחות רבנו ח"ב עמוד קיד).

'האיחוד בחידוד' (אוצר החכמה)

ציטוט מבהיל מאת הגאון רבי יששכר מאיר זצ"ל ראש ישיבת הנגב בנתיבות שענה לתלמידו בשנינות ליטאית: "תורת משה מפי הגבורה, לא מפי הקבורה" (קונטרס 'עקב רב' עמ' 33). בעלון 'האיחוד בחידוד' הובא ציטוט זה בנוגע ל"תעמולה בשנים האחרונות לריבוי נסיעות לקברי צדיקים".

מתוך עלון 'האיחוד בחידוד' (אוצר החכמה)

ציטוט מראש הישיבה הגאון רבי הלל זקס זצוק"ל שסבר שהטעם שהליטאים נהגו שלא לעשות שום ענין ביום ל"ג בעומר, וכמובן שלא לעלות על קבר רשב"י, הוא משום שהמועדים שקבעה תורה וחנוכה ופורים שהוסיפו חז"ל אנו מצווים לעשותם ככתבם גם מבלי להבין את סודם. לעומת זאת למירון בזמנו עלו צדיקי עליון משום שהם ידעו את סודות התיקונים שניתן לעשות ביום זה. אולם דורות אחרונים אין אנו יודעים כלל וכו', ועלולים יותר לקלקל מלתקן בזה". (ראה עוד במנחת יצחק ח"ח סו ס"י נ"ג).

עלון 'האיחוד בחידוד' (אוצר החכמה)

ולפני שאתם קהל גולשי 'כיכר השבת' החסידים העוקבים אחר מדור 'היסטוריה ואקטואליה' מגיבים בעוקצנות אודות מאמר זה, פנינו אנו למרצה הרב אורי בלוי שנחשב מומחה לאתרא קדישא ציון הרשב"י שיגיב לדברים אלו.

הרב אורי בלוי: "דעתם של בני הישיבות דליטא אינה מהוה כ"כ נפק"מ לעניין, מכיון שכבודם הרם בעולם העיון התלמודי מונח. מירון היא רק עוד חלק בהתנערות הכוללת מעניינים רוחניים גבוהים רבים בכדי לשקוע בעולמה של הגמרא. ומי לנו גדול כבעל ה"לשם" זי"ע המביא בשם הרה"ק הגר"א מוילנא "בזמן הזה עיקר השראת השכינה בקברי צדיקים". עכ"פ מיותר ואין צורך להוכיח או להתעמת עם הטענות במנהגים שיסודם בהררי קודש קדשים רבותינו בעלי הקבלה זי"ע.

"וכשם שארע בתנועת המוסר, שנתקלה בהתנגדות נחרצת ועזה מצד עולם הישיבות העיוני ולבסוף כבשה את כולו, כך גם בעניין זה ניווכח בעינינו ברבבות בני תורה העולים לשמוח בשמחת התנא קדישא כשהזרם רק גובר משנה לשנה".

[1] תשע"ג (עמ' 154-153)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
כך או כך עדיף שאלו יהיו כביכול מקומות הפנאי
17
סלט טיפשי, דבר אחד זה נגד תהלוכת חבד ברחובה של עיר, עם תופים, ופולחן למישהו שכבר נפטר כביכול הוא חי, ודבר אחר זה סעודת הילולא הקדוש לכבוד רשב"י, אוי לו לאותו עלון ליטאי שמשווה זאת לחינגה של יום העצמאות.
ישראל
עפרא לפומיך. המתאבק עם מנוול מתנוול גם כן!
תגובה מחוצפת הגובלת באנטישמיות! להגיד על תהלוכות חב"ד שכל מטרתם היא להאדיר ולהגדיל את הרבי מלובביץ (כאשר האמת היא שהכל נעשה ע"מ להגדיל תורה ולהאדירה ולקדש שם שמים ולאחד את ילדי ישראל כולם באמירת פסוקי תורה) זה בדיוק כמו לומר שר' חיים קנייבסקי למד תורה יומם וליל בשביל שיחשבו שהוא צדיק ובשביל שיתרמו ל
אבל מה הקשר אוירבך, אולי זה סאטמערי שהגיב?
16
ראו בחבדפדיה בערכו של הרב יעקב ישראל קנייבסקי שהכרוז שיצא כביכול בשמו בדבר תהלוכות לג בעומר כלל לא היה על דעתו כך מעיד נכדו הרב ברים (שם הערה 8)
אל תבלבל בשכל, יש קריינא דאיגרתא ושם כותב הסטייפלר בדיוק מהי דעתו, מצחיק שאתה מאמין לחבדפדיה כאילו שהכל שם אמת לאמיתה בלי שום פקפוק, דרכם של חבד לנסות לסלף דעתם של כל מיני גדולי תורה שהתנגדו אליהם, וכן ממציאים סיפורים כביכול רבי ברוך בער ורבי חיים עוזר אמרו על הרבי וכו'

הצגת כל התגובות

15
להשוות את השמחה ביומא דהילולא של רשב"י ליום אידם של הציונים????? רח"ל צריך לשרוף את העלון הזה, דברי לעג על מנהגי ישראל, וכפירה מוסתרת בלבוש תורני! הרי בכל המקורות מוזכר עניין השמחה ביארצייט של הצדיק, ולא רק בספרי חסידות,
זה דעת תורה ולא מה שכתבתה (עדיף לשבת וללמוד)
מה הקשר הטענה הלא קשורה "עדיף לשבת וללמוד"? אז אולי לא נשיר בסעודות שבת, ולא נרקוד לכבוד התורה, ולא נעשה שמחת בית השואבה, עם הטענה שעדיף לשבת וללמוד? עת לכל דבר. נכון לג בעומר אצל רשב"י אולי לא מובא אצל רבותיך בעלי הפראק והעניבות, אבל יש מספיק גדולי הדורות (בתוכם האריז"ל וכו') שכן עשו מזה ענין, ו
זה אכן דעת תורא אמיתית בהחלט החוצפה הליטאית העווילית כאילו שהם הם שליטי התורה ובעליה (ועד כדי להחליט אף עבור התורה עצמה מה נכון ומה לא נכון - גם תוך עיוות דבריה, כפי שנראה לכל מתבונן כנה, והדוגמאות רבו מספור) מזעזעת ומחוצפת ולא ראויה כלל להתייחסות
14
בגלל זה יש להם הרבה ולדרים אצלם ויש להם הרבה טריקים להשתיק ולכסות עליהם
ח"ו אין שום קשר, בכל מקום לצערנו וכו' , תפסיק לערבב דברים כי אתה רק גורם שיוציאו את הארכיון על הקהילה והעדה שלך... בקיצור אתה אדיוט !
בעדה שלי אין תסביכים כמוכם אצלנו מכבדים רשבי ולא מתנשאים על לג בעומר יום קדוש ולא על אף מנהג שורשי. וגם לא מכסים אם יש ולדר כלשהו לא מחפים עליו אז שילך לעזזאל.
13
אני לא מבין מדוע ככה להתבטאות על מירון.ליטאים אני רוצה לשאול אתכם שאלה אחת הגעתם פעם לחצי דרגה של ר שמעון,? מה העזות הזאת? מה החיצוף הזה ככה לדבר על שמחת הרשבי? הוא לא נמצא בקבר הוא כן נמצא? מאיפה אתם בכלל יודעים משהו בעניין? ככה להכפיש? מי שלמדן אמיתי אבל באמת למדן. לא ידבר ככה. חוצפע. זה הבעיה.
12
עולם העיון התלמודי זה התורה שנמסרה לנו מסיני .הזוהר הופיע פתאום לפני 700 שנה עם כל מיני סיפורים ....... הזוהר לא מוזכר ע"י אמוראי הגמ' הסבוראים הגאונים רש"י רמב"ם תוס' רא"ש טור ילקוט וכו. עיינו שו"ת תשובה מאהבה חלק א סימן כ"ו.
11
חברים ...צאו לתהלוכות ...כדאי לסמןך על רשבי תהלוכות חב"ד זה לכבוד רבי שמעון בר יוחאי ולא לכבוד הרבי !!!!!!!!!!!!!! והרבה אנשים נושעו מעצם ההליכה בתהלוכה והתחברות לצדיק למה אתם מסלפים ??????????????????
10
מקור חסידי על ענייני ל"ג בעומר לא מצינו. מקור מהחתם סופר יש שצריכים לבטל את המנהג הזה. מקור בשולחן ערוך יש שלא אומרים תחנון כי תלמידי רבי עקיבא פסקו מלמות. עוד מקור שעולין מירונין יש בבאר היטיב הלכות פסח שעולין מירונין בשם תלמידי האר"י. המקור המפורש שיש זה מקום ליטאי כתוב בספר חיי אדם (תלמיד הגר"א)
9
כשמדובר בכסף הליטאים לג בעומר וכל קברי צדיקים הם רוח אפם
8
ברוך ה' מאות אלפי ילדים יצעדו הערב ומחר בתהלוכות ל"ג בעומר
7
כולם מקיימים את דברי רבי שמעון לשמוח ביום זה וגם ללמוד תורה , אף אחד לא מבטל תורה, אין חובה להגיע למיקום, אבל יד חובה לשמוח כמו יום טוב כדברי רבינו הארי בשער הכוונות , הארי הקדוש לא ההבדל בין ספרדים לאשכנזים , דרך אגב רבינו הארי היה חצי ספרדי וחצי אשכנזי , אז אין שאלות על רבי שמעון, כולם שמחים ביום
ודרך אגב גם החיד"א היה חצי חצי,
6
מה שברור שהחסידים אבדו פופורציות, נאבקים על מירון כמו חוק הגיוס והגיור וכו'
5
כל ענין התהלוכות של לג בעומר זה ענין של יהדות "יפה " של גימיקים החינוך הליטאי דוגל ב שקיעות בתורה ודקדוק במצוות נכון זה קשה ...... עיינו נא בכתבי מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל
יהדות זה דבר יפה מה לעשות... לדוגמא מצות סוכה בימי הסתיו היא מצוה 'יפה' לא נראה לי שהליטאים פחות מקיימים אותה.. לעומת זאת ללכת לעשות 'סדר' עם עשרות חילונים במקום לשבת בחיק המשפחה ולהנות מ'שקיעות בתורה' נראה לי קצת פחות גימיק... ולסיום אני לא מזלזל בכל מה שכתבת סה"כ מביא מבט שונה..
4
גם בספר שלהי דקייטא נכתב בשם מרנא הגר"ח קניבסקי זצ"ל, בענין הנסיעה למירון בל"ג בעומר, ש"יותר מצוה לשבת וללמוד". ועי"ש בשם הצדיק רבי שלמה בלוך זצ"ל תלמיד הח"ח, שנסע לקברי הצדיקים ואמר שלפעמים זוהי עצת היצר, אבל לפעמים צריך גם זה וגם זה, עי"ש. והמחבר הביא דברי הגרח"ק שציין לתיקוני זוהר, שמיום שחרב ביה
3
ב"ה הצעירים הליטאים כבר יותר מחוברים לדרך החסידות והתמתנו מהקיצוניות הליטאית .
הצעירים הליטאים שאתה מדבר עליהם (אני בינהם) בסך הכל מנצלים את החגות החסידים לעשות קצת כיף. אין כמו החסידים והספרדים כשזה מגיע לחינגות ואוכל.
2
החתם סופר לא היה ליטאי אלא יקה מגרמניה והתבטא נגד מירון באופן החמור ביותר
1
הרבה חללים נפלו בקרב הליטאים ומה הפלא ?????? ונפילתם עמוקה מאוד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים