כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם מלחמת רוסיה-אוקראינה סימן לבוא המשיח?

הרוסים נלחמים באוקראינים, וישנם שבטוחים שזה הסימן לבוא הגואל. הציטוטים מהספרים הק' על הרמזים למלחמת גוג ומגוג והקשר בינה לבין רוסיה עפים בכל מקום; האמנם?! (טור)

| 34 | כיכר השבת |
מלחמה באוקראינה; אילוסטרציה
מלחמה באוקראינה; אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הרוסים נלחמים באוקראינים, וישנם שבטוחים שזה הסימן לבוא הגואל. הציטוטים מהספרים הק' אודות הרמזים על מלחמת גוג ומגוג והקשר בינה לבין רוסיה עפים כלחמניות טריות. אחד מהם הוא רמ"ד וואלי תלמיד חבר לרמח"ל שכתב[1] שבזמן הגאולה הקב"ה "לוקח את מלך המשיח ונותן לו לרצץ את מוחו של הנחש למעלה, ועדיין יתעורר ויקפוץ לכשכש בזמנו למטה על ידי גוג: "נְשִׂיא רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל", שלבי אומר לי שהוא הקיסר של מוקסוויא" כותב רמ"ד וואלי.

כבר לפני שש שנים פורסם שהראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך ציטט איש מפי איש מאת הגר"א על "למהר ללבוש בגדי שבת" לכבוד משיח צדקנו במקרה שהרוסים יכבשו את טורקיה[2].

בכל פעם שיש מתיחות בין רוסיה למדינה כל שהיא, הציטוטים מועפים ברשת ובכל המדיה האפשרית. לפני כשנה כשפורסמה על מתיחות בין רוסיה לאוקראינה, האתר "וואלה חדשות" ציטט את ה"דיילי סטאר" וה"סאן" הבריטים בנושא זה, ובכתבה זו שוב צוטט ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך.

הליטאים של ימינו לא ימהרו לנפנף במסורות משיחיות, ובשם מרנא הגר"ז מבריסק הובא שהגר"א לא התכוון שבכל הדורות סימן זה יהיה למשיח מתקרב, אלא רק בימיו[3].

לא לחינם חז"ל אסרו לעסוק בחישוב הקץ: "תיפח עצמן של מחשבי קצים" כתבו חז"ל במסכת סנהדרין. אם נעיין בהיסטוריה של עמינו, נגלה שבכל פעם בה הבטיחו מקובלים על הגעתו של משיח, ולבסוף הוא לא בא, היו שנטשו את הדת, בעקבות האכזבה הקשה רח"ל.

לא צריך לחזור אחורה שנים רבות לראות את הנזק הרוחני שעשו אלה שהבטיחו על הגעתו של משיח (כפי שתיכף נעשה). לפני שנים לא רבות ניגש אל הגאון רבי יעקב קמינצקי יהודי בעל מפעל גדול בטורונטו שבישר לו שהחליט לשמור שבת בשל שאנשי חב"ד גילו לו שבקרוב מאוד הרבי שלהם יתגלה כמשיח, "ואיך יגיע משיח כשאני מחלל שבת?", נימק היהודי.

ענה לו הגר"י קמינצקי: "אל תאמין להם. משיח, לצערנו, עדיין אינו עומד לבוא". הגר"י קמינצקי הסביר שיש להימנע מחילול שבת ללא קשר לביאת משיח. למקורביו סיפר שאנשי חב"ד השיגו הישג מדומה, שיצא שכרו בהפסדו. שכן בעתיד הקרוב יראה יהודי זה שההבטחה לא נתמלאה והמשיח לא הגיע, ואז יהודי זה יתחיל שוב לחלל שבת, וכעת הוא לא יאמין להגעתו של המשיח, ובכך יפסיד את אחד היסודות החשובים ביהדות.

"אל תאמין להם. משיח, לצערנו, עדיין אינו עומד לבוא" ענה הגר"י קמינצקי. הובא במחיצתם ח"ב עמ' 602 (אוצר החכמה)

לפני כשנתיים כשפרצה "מגפת הקורנה", מקובלים שונים הבטיחו שהמשיח בדרך תכף ומיד. הללו הביאו ראיה ממסכת סנהדרין בה נכתב על משיח שיושב בשערי העיר רומי, וטענו שמכך שבעיר רומא באיטליה פרצה מגיפה שקטלה אלפים – היא הראיה שמשיח יגיע מיד אחריה.

לצערנו שנתיים אחרי הבטחות אלו, משיח התבושש להגיע הוא וחמורו, ואומנם ניתן לתרץ את אותם מקובלים שהבטיחו זאת, בשל שהוברר לבסוף שהקורונה היא איננה מגיפה כמו שחשבנו...

• • •

נחזור אחורה לשנת ת"ר (1840) שלפניה היו רבנים שסברו שמשיח אמור להגיע באותה שנה. הללו למדו זאת מקטע מסוים מספר הזוהר הקדוש.

כבר אז היו רבנים רציונליסטים מסוגו של הגר"י קמינצקי שעמדו בפרץ וזעקו כנגד האמונות המשיחיות, ביניהם הגאון רבי מנשה מאלייה מגדולי תלמידי הגר"א (אשר החפץ חיים מצטטו בספר 'משנה ברורה' ומכריע הלכה כמותו) שסבר שאלו המעודדים שמשיח יגיע בשנת ת"ר הרי הם כמו משיח השקר הנודע שבתאי צבי, וכך הוא כותב: "וכל מי שירבה טפשות ויתחזק באמונת שקר (שקר בגמטריה ת"ר) וידוע ומפורסם מה שהיה בזה בימי משיח השקר שבתי צבי ימ"ש".

שיא השיאים היה בבית מדרשו של הגאון רבי יעקב גזוזנהייט רבה של ורשה שלקח ספר תורה, בערב ראש השנה עמד על הבימה ונשבע בשם ה' המפורש שהמשיח לא יבוא השנה בשביל למנוע שבר בעם ישראל.

• • •

מה אתם חושבים אירע לאחר שמשיח לא בא? בשנת תר"ג (1843) בירושלים העתיקה שני יהודים שעלו בעליית תלמידי הגר"א המפורסמת שהוחזקו עד אז כתלמידי חכמים – אליעזר לוריא ובנימין גולדברג, התנצרו רח"ל.

ד"ר אריה מורגנשטרן החוקר שנים רבות את תלמידי הגר"א בארץ ישראל בספרו 'משיחיות וישוב ארץ ישראל', טוען שחתן חתנו של הגאון רבי מנחם מנדל משקלוב התלבט שלוש שנים האם לעשות את הצעד הנורא ולהשתמד, ואף עשה משא ומתן עם ראשי הכנסייה בירושלים, אולם לבסוף החליט לחזור בו, ולהישאר בחיק היהדות.

ע"פ מחקר שערך החוקר הרב יחיאל גולדהבר, לאחר שנת ת"ר התנצרו והשתמדו כ-450 יהודים מקהילת יהודי ירושלים. המסמכים המזעזעים מצויים בארכיונו.

עדות מזעזעת להלם של יהודי ירושלים בעקבות ההבטחה הנגוזה, יש מפנקס ביקור חולים שתחילתו משנת תרצ"ז (1837), בו רשומים חברי הקהילה האשכנזית מתלמידי הגר"א, ועל שני המתנצרים שהיו עד כה מחברי הקהילה קשקשו בשחור והוסיפו בכתב יד 'ימח שמו וזכרו קיבל חרם' בראשי תיבות- ימשו"ז ק"ח.

'ימח שמו וזכרו קיבל חרם' כתבו תלמידי הגר"א על חבריהם שהתנצרו לאחר שנת ת"ר (1840) (צילום מתוך ספרו של אריה מורגנשרטן - 'משיחיות וישוב ארץ ישראל')

האמת, שכבר הזהירו חז"ל במסכת סנהדרין (צ"ז ע"ב): "א''ר שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן תיפח עצמן של מחשבי קיצין שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא שוב אינו בא אלא חכה לו שנאמר אם יתמהמה חכה לו", ופסק הרמב"ם בפרוש המשניות סנהדרין פרק י'.

עשרים שנים אח"כ לא למדו לקח, ובשנת כת''ר (1860) שוב הייתה התעוררות עצומה וציפייה והבטחה ממקובלים שונים שמשיח מגיע, או אז קם הרה''ק רבי אליעזר אדמו''ר מדזיקוב בנו של האדמו''ר רבי נפתלי מרופשיץ ובחג הסוכות הכריז על גבי בימת בית הכנסת "רבש''ע, אנו מבקשים ממך, מהר והקם לנו את סוכת דוד הנופלת, אבל רק לא בשנת כת''ר!", הוא הסביר שמהבטחות למשיח, המון העם יתאכזב ויתפקר ח"ו.

• • •

בספר 'אוצר פלאות התורה' שקיבל הסכמות מכל גדולי ישראל הובא בהרחבה את הסיפור המלא והמקורות לאכזבה באי ביאת המשיח בשנת ת"ר.

סדרת חומשי 'אוצר פלאות התורה' שנכתבה ולוקטה בידי הרה"צ ר' זאב וואלף זיכערמאן מניו יורק, קיבל הסכמות על סדרת חומשיו נלהבות ממרנן ורבנן: הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"נ קרליץ והגר"ש אוירבך זצ"ל ושיבלחט"א: שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הגרי"ג אדלשטיין, הגר"ב פורברסקי, גאב"ד העדה חרדית הגר"י וייס, הגר"מ שטרנבוך, אדמו"ר מבעלזא, אדמו"ר מסאטמר, אדמו"ר מרחמיסטיקה אדמו"ר מבאבוב, ועוד.

ב'אוצר פלאות התורה' הובא קטע מספר 'אגרות שפירין' על אדמו"ר בעל ה'דרכי תשובה' ממונקאטש שסיפר על כ"ק האדמו"ר רבי שלום רוֹקֵחַ מבעלזא שהכריז בתחילת השנה שלא יחשבו שזוהי שנת הגאולה: "וצדקתו עמדה לו להציל נפשות מישראל מכפירה ח"ו בין המון כשלא נזכה חלילה".

כמו כן צוטט האדמו"ר המנחת אלעזר ממונקאטש שטען שמה שאומרים שגם הסבא משפולי הבטיח הבטחות שווא שמשיח יבוא בשנת ת"ר, הרי זה שקר, כי גאון כמותו לא יכול להבטיח זאת, כי יוצא שהתפילות שמתפללים למשיח בשנים אחרות, הרי זה שקר, ויוצא שחושבים שעד שנת ת"ר לא חשבו שמשיח עתיד לבוא וזה סותר את הי"ג עיקרים של הרמב"ם.

• • •

כאילו לא די באירועים מצערים אלו משנת ת"ר (1840), ולפני כשנתיים פורסמו הבטחות על משיח בעקבות מגפת הקורנה שהחלה באיטליה. הללו טענו שהראיה היא מאמרת חז"ל: "מהיכן יתגלה המשיח: איפה הוא יושב?" עונה הגמרא – "משיח יושב בפתח של שערי רומי".

אלו שציטטו זאת קראו גמרא ללא פירוש ראשונים ואחרונים שמבארים שהמדובר על רומי בארץ ישראל שנמצאת בגליל, ולא על רומי באיטליה.

האלשי"ך הקדוש כותב: "אך הנה בעינינו ראינו עוד היום קרוב לציפורי עיר ששמה רומי, ושם היה מושב אנטונינוס ויסב שמה רומי כשם עיר מלכותו, והיא בקרב א"י הקדושה", וכך מבאר האלשיך את הגמ' במסכת סנהדרין (דף צ"ח) וכותב מפורש שח"ו לומר שמשיח בן דוד יושב בחו"ל", (שושנת העמקים ז' ו').

את מאמר חז"ל על העיר רומי שמשם יצא משיח, ציטטו תושבי רומי לרבי יעקב שליחו של רבינו יחיאל מפריז שלפני כ-780 שנים סייר בגליל וכתב ביומנו "ושם מערה לבנימין הצדיק... וקבלה ביד התושבים כי משם יצא משיח".

רומא בגליל מוזכרת גם על ידי רבינו אשתורי הפרחי בספרו כפתור ופרח: "ורומי צפוני ביושר כשלוש שעות לציפורי".

גם תלמידו של הרמב"ן מזכיר את היישוב. "מצפורי הלכנו לרומי... ואני הוכחתי מכמה ראיות כי שם היתה רומי הגדולה".

גם המקובל רבי אברהם בן אליעזר הלוי כותב מפורש: "המשיח מוסגר בתוך "קן ציפור" בגן עדן בפתח הפונה לרומי, והיא עיר אחת בארץ הגליל שנקראת 'רומי'.

וכן כתב החיד"א "דע שהיה עיר אחת בארץ ישראל, ושמה רומי על שם רומי הידועה ובה יושב הקיסר לפעמים".

גם הגה"ק רבי שלמה מחלמא בספרו 'חוג הארץ' זיהה את רומה בגליל.

גם הגאון רבי יחיאל הלפרין בעל "סדר הדורות" כותב על לווית רבי יוסי בן קיסמא שגדולי רומי הגיעו להלווייתו שהייתה ברומי בארץ ישראל.

שנזכה לביאת משיח צדקינו בב"א

• • •

[1] ממלכת כהנים יחזקאל לח עמ' שכג

[2] ראה הגאון החסיד מווילנא עמ' קפט

[3] רשימות תלמידים לבית בריסק, הובא בספרו של רבי דב אליאך.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
25
הגמרא יכולה להרחיק יהודים היא אומרת לנו לצפות.... ציפייה זה יותר מלחכות... אז אולי גם צריך כנראה להפסיק ללמוד גמרא.... שלא נשתמד חלילה כמו אותם ליטאים בעליית תלמידי הגאון החסיד
24
מעניין שלא מצויין על חסידים שהמירו דת ר''ל
23
אמן כן יהי רצון ממש בקרוב במהרה בימינו. יישר כוח גדול

הצגת כל התגובות

22
צריך להבין במשך ההיסטוריה , היו כמה פעמים ,עת רצון לגאולה הארי הקדוש אמר זאת במפורש . ואים ישראל היו ראויים -היו נגאלים . בבחינת ״אחישנה ״ אבל כשיגיע זמן , ״בעיתה ״ יעמיד עליהם מלך קשה כהמן ,ויחזרו בתשובה ,ויגאלו .
21
מה זה? ה' ירחם ! אחד העיקרים בעיקרי האמונה הוא בביאת משיח. מה זה לא להאמין כדי לא להתאכזב? אולי לא מתפלל לה' על משהו כדי לא להתאכזב? מזועזעת! ברור שמשיצ פה ורק צריך לפקוח את העניים! וברור שכל דבר שקורה זה סימן מובהק להיאת משיח! ומי שפוקח עניים גם זוכה לטעום. גאולה זה גולה +א' - אלופו של עולם. כשלומד
ברור שצריך להתפלל ולאמין שיגיע כל יום.הכתבה עוסקת באנשים שמחשבים קיצים שזה איסור חמור,כי אז מתאכזבים שמשיח לא הגיע בזמן שכביכול ניבאו ואז האכזבה גדולה ומביאה לאובדן אמונה.
20
הבעיה היא שאנשים חושבים שהמשיח יבוא וידפוק בדלת ויגיד שלום באתי ואז יתחיל לחץ נורא ההוא ירוץ להתרחץ וההיא תרוץ לגן לקחת את הילדים וכו׳ זה ממש לא הולך להיות ככה!
19
יש טעות גדולה אצל רבים, במה שאנו אומרים שאנו מחכים שמשיח יבוא בכל יום, כביכול הכוונה שאנו אומרים שאנו מאמינים שהוא חייב לבוא היום בתורת 'ודאי', אבל הכוונה של זה, שאנו מאמינים שהוא 'יכול' לבוא בכל יום, אבל לא שאנו מצהירים שזה חייב להיות היום. כמו שענה משיח עצמו לבר לוואי: שהוא יבוא היום, רק אם יהיה '
18
ישר כח לכתבה!! זה גמרא מפורשת שרבי זירא התחנן לחכמים אל תדברו ואל תעסקו במשיח, כי זה רק מרחיק את ביאת המשיח. נמצא שדווקא כל אלו שעוסקים ומדברים כל הזמן שמשיח יבוא עכשיו במלחמה זו באוקראינה, דווקא הם מרחיקים את משיח. (ואני כבר לא מדבר מהנביאי השקר, שאומרים שמשיח יבוא בשנה פלונית או במלחמה פלונית
17
בקיצור השתגענו מהגלות על זה אין מחלוקת ,וזה מוכיח כמה אנחנו צריכים משיח עד כדי שכל ריח משיח או משהו שמזכיר אותו ומיד כולם משתוקקים,לפחות זה לא כבה בנו
16
משיח
כבודו קצת לא בפוקוס
15
כשחזל אמרו .תיפח כוחם דל מחשבי קיצין כוונתם לתאריך מדויק או אפילו באיזה שנה . כי זה יכול היה להרפות את ידיהם של היהודים במשך הדורות אים היו יודעים שהם צריכים לחכות ככ הרבה זמן . אבל ברור שכשהזמן ממש כבר קרוב יש תועלת עצומה ,לדעת ל יתכונן ולחזור בתשובה ד כי בזמן מסויים ינעלו שערי התשובה
14
ובאוזני שמעתי מאחד הרבנים " סאיז שוין צוואנציק יאר פון די חבאצקער האט גיפייגערט און משיח קומט נישט"
13
יישר כח גדול, כמה צועקים על דבר זה גדולי ישראל גם היום. כל מיני מרצים שאין להם יד ורגל בתורה, מקסימום בדרנים מוצלחים יותר או פחות והמון העם נופל לדבריהם כאילו היו גדולי הדור. חזק ואמץ. באופן אישי, גם אני הקטן מאוד צועק על כך במקומות שאני דורש. ולכל המגיבים הסתמיים מחילה מכבודכם, אין פה בכלל שום חוסר
12
תיפח רוחם של מחשבי קצים. נכון שיש סימנים, אבל אף אחד לא יודע איך תהיה ההשתלשלות המדוייקת כאשר יבוא המשיח.. זה כמו משחק שחמט על אליפות העולם. בתקציר שרואים כל המהלכים הם בחזקת טעות, ובסוף אותו אחד שעשה את כל המהלכים השגויים מנצח. תכפילו את זה באינסוף ככה תהיה גאולתנו פדות נפשנו. על זה נאמר המשיח יבוא
11
כתבה ראויה! כגודל הציפיה גודל האכזבה....
עוד כופר הגיע
10
רחמנות עליך
9
אני בהלם
8
רק לראות את אופי ואופן הכתיבה שלך אתה בן אדם מסכן שמלא אגו ואהבה עצמית, אני אפילו לא מבין מה אתה מנסה להוכיח.
7
בינתיים מי שמחשב את הקיצים (אמנם בכיוון השלילה, אך מחשב) זה מי שגורם ליהודים לא לשמור שבת בגלל שלו יש ספקות באמונה (או שמא לא חקר ודרש דיו) בענין הגאולה השלימה. בברכת יתמו חטאים (ולא חוטאים) והיתה לה' המלוכה תיכף ומיד ממש. (וכפי שמצינו בנוגע לדוד המלך [מ"א, א, ל] שהעם נתנו לו את הכח למלוך) יחי המלך
6
בבקשה לא לקרר יהודים מציפיה לביאת המשיח: ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא!
5
רואים שאת הפוסט כתב ליטאי מטומטם ומשועמם שמנסה רק לקרר
4
כותב הכתבה היקר. אוהב אני אותך, היות ואתה אחי, ככל איש ישראל. אך צר לי לצטט עליך את דברי הרמב"ם על מהותה של האמונה בביאת המשיח: וכל מי שאינו מאמין בו ואינו מחכה לביאתו, *לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו*". בכתבך מילים איומות אלו גרמתיל אלפי יהודי מאמינים לכבות את אש האמונה בביא ה
רק אידיוט כמוך יכול לקרוא כתבה ארוכה ויפה, ולהבין בדיוק את ההיפך הגמור!!! לפני שאתה רץ לצטט פה רמב"ם תשקיע טיפה קורסים בהבנת הנקרא...
ברשות ישראל שפירא אענה לכותב, שטוען שכביכול שפירא מקרר מציפית ביאת המשיח "האמיתי", (על אף ששפירא חסם כמה תגובות שלי, ביניהן שמצוה לפרסם נגד גאולת השקר הציוני, בדיוק כמו שמצוה לפרסם נגד משיח שקר, כדי כשיתברר שהמשיח השקר לא גאל אותנו שלא נתאכזב, אותו דבר כדי שברגע שיגמר השלטון הציוני שלא נתאכזב, כמו ש
3
רבי יעקב קמינצקי זצ"ל חזק!! אהבתי! סברה ודיעה ישרה, ויהדות פשוטה ואמיתית, בלי שטיקים והתחכמיות ובלבולי שכל! ואכן הרב שך צדק ועוד איך. אני תמיד אומר לחבדניקים שמתלוננים למה הרב שך אמר עליהם ביקורת, מה זה חסר עוד סכסוך? אני תמיד עונה להם, שכל זמן שקיים אצלם כת ההזויים המשיחיסטים והדמיונות שלהם, זה
מה זה קיים אצלם? המשיחסטים מקיימים את עצמם להרבה מרבני וראשי חבד אין כל קשר ואף הם מסתייגים נחרצות מפעולות המשיחסטים הקיצונים חבד הרשמית לא קשורה למעשים קיצונים חבד בעידוד הרבי מאמינה כי צריכים כולנו להקשיב לדברי הרמבם ולראות את העולם שקול ומעשה קטן יכריע את הכף וזה תלוי בכל אחד ואחד מאיתנו דבריך הם
חצוף ומחוצף! הציפייה לביאת המשיח היומימיות, "לישועתך קיווינו כל היום" אינה בגדר חישוב קיצין כלל ואף אחד מחסידי חב"ד לא נוקב בתאריך. הדבקתם של יהודים להט האמונה והציפייה למשיח (במקביל לפעילות להוספה בתורה ומצוות) בנעשית ע"י אנשי חב"ד היא עבודת קודש שמניבה פירות ופירי פירות. לומר על כך שזה לא אמיתי חל
חשבתי שיש לך שכל להבין, כמו שאתה משוכנע שאתה מבין, אבל מתברר שלא.. מי אמר שמשיח לא 'יכול' (יכול, ולא מוכרח) לבוא בכל יום? וכי הרב קמינצקי הכחיש זאת חלילה? מה שאתה וכל התמימים לא מבינים, שיש הבדל 'לחכות' שבכל יום יבוא המשיח, ולבין להגיד ב'ודאות' שמשיח "יבוא בקרוב", שאז אתה יוצא מהאמונה הפשוטה שמשי
שים לב שקצפו של המבין הראשון יצא (בפשטות) על הסיפור (מי בדיוק ערב שאמיתי) שהרב קמינצקי אמר ליהודי שלדעתו משיח לא הולך לבוא בקרוב! שזה כפירה מוחלטת לכולי עלמא! ולעשות זאת מהנימוק שיחשוש ממפח נפש מחב"ד (שבכלל לא הבטיחו לו תאריך בסיפור) זה מחודש מאד מאד ובגדר של מוציא לעז על גדול בישראל כהרב קמינצקי וא
2
מהפעמים הבודדות שאני מסכים עם הכתבה שלך מר שפירא, ישר כוח. אכן נקעה כבר נפשי מכל המחזירים בתשובה ששורצים ביוטיוב, ומבטיחים לצופיהם הנאיבים, שזהו זה רוסיה זה גוג ומגוג (על אף שזה לא נכון, פוטין הכי טוב ליהודים מכל מדינות מזרח אירופה, יותר מהאוקראינים, ופולין, ומולדובה, פוטין ידיד נפשו של הרב לאזר,
1
עיין בספר חיי מוהרן לרבינו נחמן מברסלב באות תקכז שכתב שמתי שאומרים שיבוא אז ודאי לא יבוא אלא בהיסח הדעת
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים