כיכר השבת

לא המיינסטרים קובע // בצלאל כהן

למה ההנהגה קבלה את הביקורת שהעביר יתרו על ניהולה? האם ביקורת צריכה להישמע למרות שאומרה אינו מן המיינסטרים ואינו נוהג על פי כללי האתיקה המקובלים? (דעות)

| 22 | כיכר השבת |
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יובל אצילי)

בכל פעם שאני מפרסם טור דעה בנושאים שונים, אני משתדל לקרוא את התגובות של כלל הציבור לדבריי. חלק מהתגובות מתייחסות לתוכן הדברים לטוב ולמוטב ומהן אני לומד דברים רבים, אולם חלק גדול מהתגובות מתייחסות לכותב ולא לתוכן הדברים.

השאלות שנשאלות הן ברובן הגדול: מי שמך להציע רעיונות ולהשמיע ביקורת? האם גדולי ישראל ומנהיגי העדה בחכמתם לא חשבו על הדברים? איך יתכן שאדם שיש ביקורת כה רבה על דעותיו ומעשיו זכאי להביע עמדה בנושאים כה חשובים? ועוד כהנה וכהנה טענות ומענות מסוג זה.

דומני שפרשת יתרו משיבה על שאלות אלו באופן הטוב ביותר, אנו קוראים בתחילת הפרשה על עצתו של יתרו למשה רבינו למינוי שרי אלפים שרי מאות שרי חמישים ושרי עשרות, והדבר מעורר פליאה גדולה. מן הצד האחד עומד משה רבינו גדול הנביאים שמדבר עם השכינה, שהוציא את בני ישראל ממצרים ביד חזקה לאחר עשרת המכות, שקרע את ים סוף והעביר את בני ישראל בתוכו, ושמנהיג שישים ריבוא מבני ישראל באופן חסר תקדים. מן הצד השני עומד יתרו כהן מדין שעפ"י חז"ל עבד את כל העבודה זרה שבעולם, הוא איננו מכיר את עם ישראל, והוא בא ומציע הצעות מהפכניות כשהוא אף מעז לומר למשה רבינו "לֹא טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה. נָבֹל תִּבֹּל גַּם אַתָּה גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ כִּי כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר לֹא תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ" (שמות יח,יז-יח).

כמתבוננים מהצד אנו אמורים לכאורה לדחות את דברי יתרו מכל וכל, איך יתכן שאדם זר ועובד עבודה זרה יאמר לגדול הנביאים דברים כה חריפים. אם הקב"ה לא ציווה את משה רבינו על כך, ואם משה לא חשב על כך מדעתו, ואם אף אחד מכל עם ישראל שהינו עם חכם ונבון לא הציע הצעה זו, ברור כשמש שכך צריכים הדברים להיות. אולם למרבה הפלא, משה רבינו איננו מנסה כלל להשיב על דברי יתרו, אלא תכף ומיד "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה לְקוֹל חֹתְנוֹ וַיַּעַשׂ כֹּל אֲשֶׁר אָמָר" (שמות יח,כד). מהו אפוא סוד כוחו של יתרו, מהיכן הוא ידע לומר את הדברים ומדוע נשמעו והתקבלו דבריו.

דברי יתרו נאמרו בסברה ישרה ובשכל ישר, ועל כן הוא ידע שאין פלא שהקב"ה לא ציווה את משה על כך, מפני שבדברים התלויים בשכל ובסברה הקב"ה איננו צריך להתגלות לברואיו, כפי שכתב ר' חיים ויטאל בספרו "שערי קדושה" שהמידות הטובות לא נכללו בתורה מפני שהשכל מחייבן, וכפי שהגמרא אומרת "למה לי קרא? סברא הוא" (בבא קמא מו,ב). הוא גם הבין שלמרות גדולתו של משה רבינו ושל כל עם ישראל, יתכן שבדברים הנוגעים לסדרי שלטון אין לעם שזה עתה קם ויצא מבית עבדים את הידע וההבנה הנדרשים. והיות ודברי יתרו נאמרו בטעם נכון ובהיגיון, ידע משה רבינו לקיים בעצמו "שמע האמת ממי שאמרה" (לשון הרמב"ם בשמונה פרקים).

באותו עניין יש לציין שמשה רבינו עצמו נשאל ע"י שני העברים הניצים "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ" (שמות ב,יד), והתשובה על כך היא שכשאדם בא לחברו בשם המוסר הטבעי אין צורך בשום מינוי מאף אדם, וזוהי חובתו של כל אדם להתריע על התנהגות לא מוסרית שהוא רואה.

אני משתדל בכל פעם לבסס את דבריי על השכל ועל המוסר ועל מקורות שונים, ועל כן דומני שאין רלוונטיות בדרך כלל לזהות הכותב. גם אם נאמר שפעולותיי ודעותיי הן פסולות ושגויות, הרי בידו של השומע או קורא את דבריי לבחון בעצמו את הדברים, לקרב את שראוי לקרב ולדחות את שראוי לדחות.

יהי רצון שנזכה שיתקיימו בנו דברי חז"ל "אשרי הדור שהגדולים נשמעים לקטנים, קל וחומר קטנים לגדולים. קל וחומר? חיובא הוא! אלא מתוך שהגדולים נשמעים לקטנים, נושאין קטנים קל וחומר בעצמן. (ראש השנה כה,ב)

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
טח
טוביה
יע
דבר נאה ומס'קבל
12
אנשים קטנים כמוני חשים את הביקורת כעלבון.
רפאל
11
ריגשתני ידידי דברי פי חכם חן לך בכוחך זה והושיע את ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זליג

הצגת כל התגובות

10
שלא תאמר שאני סתם מגיב בגלל זהות הכותב בלי להתייחס לדברים. ... אז הנה ההסבר: אם יתרו היה משמיע את דעתו בנושא שמשה רבינו כבר פירסם את דעתו בנושא ורוב עם ישראל מסכים איתו וגם נוהג כמותו, ואילו יתרו היה יוצא בדעה שונה ואף קם ועושה מעשים על פי דעתו ללא הסכמת משה וזקנים אז מה היה כתוב עליו בתורה? התשובה
המתרץ
9
ומה שהערב רב כן קבע הביא עלינו חורבן לדורות .........!!!! בבקשה אל תחפש מקורות להגיגך תלמד במקורות ומזה תוציא את הגיגך ואז יש סיכוי טוב שיצא משהו טוב ועוד יקשיבו לך !!!
מגידו
8
חח
אמחיא...
7
אוהבת מאד את הטורים שלך, תמיד מחכימים, שנונים, ללא התלהמות וקיצוניות שאנו רגילים לפגוש לצערי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל
ח
חומל ברוכים.
6
הוא כותב מיוחד
קולי
5
במטותא. הרי יתרו בעצמו בהצעא אומר וצווך אלוקים ויכולת עמוד. וכדברי הרמבן על אתר שציית משה גם לזה והתייעץ. ברור איפה שזה אינו סברא ישרה העודפת צורך של ציווי אלוקי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
4
עיין בספר ופרשת דברים שמשה רבינו מוכיח את עם ישראל למה הם הסכימו להצעת יתרו והיה להם לומר "ממי נאה ללמוד ממי שמסר נפשו עליה" זה שמשה קיבל מיתרו ולא סתר אותו זו מידת דרך ארץ ואולי לדעה אחת מחוייב מצד כיבוד אב, אבל הוא לגמרי לא הסכים עם דבריו זה פסוק מפורש בתורה, כך שכל המגדל של כבודו ממש לא
אברהם
3
שוב פעם בצלאלא כהן מצא דרך להתפרסם כדי לקדם את האג'נדה שלו, הוא יודע שניתן להתווכח עם המוסר השכל שהוא לומד מיתרו, ושזה לא ממש קשור... אבל העיקר הפרסום - כי אין פרסום שלילי... חחחחחחחח
חיים
העיקר זה מה שהוא מנסה להשחיל ..... אני היתרו של הדור שינחה את משה רבינו דבר אחד הוא שכח שיתרו עזב הכל בשביל להתחבר למשה!
מגידו
למרות שהתנגדו לש. והשמיצואה. היום אנחנו יודעים שהיא הצילה. ולא העסקנים וה"גדיילים" שהשמציאוה............
כמו ש. שנירר.
2
שלא תגיד שאני לא סתם מגיב בלי קשר לתוכן אז הנה ההסבר : אם יתרו היה משמיע את דעתו בנושא שמשה רבינו כבר פירסם את דעתו בנושא ורוב עם ישראל מסכים איתו וגם נוהג כמותו, ואילו יתרו היה יוצא בדעה שונה ואף קם ועושה מעשים על פי דעתו ללא הסכמת משה וזקנים אז מה היה כתוב עליו בתורה? התשובה כתובה בפרשת קורח. כך ש
המתרץ. ותפסיקו לסנן אותי.
הדעות של כהן או משהו נגדו. פשוט יש לי משהו נגד להביא ראיות תוך השוואת דברים לא דומים ולטעון שזה ראיה.
המתרץ.
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חושב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים