כיכר השבת

אין "רק תורה", יש גם דרך אמצע

חינכנו את בנינו לתורה, רק תורה, אך יש מהם שהבינו שאם הם לא בגדר "רק תורה" הם הופכים ל"רק לא תורה". את הדיכוטומיה הזו חייבים לשבור ולהטמיע שיש גם אמצע (דעה)

| 68 | כיכר השבת |
כותב השורות
כותב השורות (צילום: באדיבות המצלם)

"דף יומי?! בחיים לא! אם אני לא "יורד" על איזו סוגיה כמה ימים...לא שווה כלום" (מתוך שיחה עם בחור ישיבה לשעבר, אקדמאי בהווה, השבוע).

מספרים על איזה אדמו"ר ששמועה התגנבה לאוזניו שאחד מחסידיו משתטה באורוות הסוסים. נגש האדמו"ר ואכן רואות עיניו את החסיד שוכב כאחד הסוסים בתוך הרפש והבוץ. פנה האדמו"ר לחסיד ושאל אותו לפשר התנהגותו. ענה החסיד: "על להיות אדמו"ר איני חולם, להיות חסיד – אני רק חולם, מה אם כן נותר לי להיות? רק כאחד הסוסים". התבונן האדמו"ר בחסיד ושאג "ולהיות אדם! על זה לא חשבת?!".

אנו חיים בעולם קיצוני, בו אור וחושך משמשים בערבוביה, אך לא ערבוביה מרככת וערפלת, כי אם ערבוביה של קצוות, של "או, או", של "נגדנו ובעדינו", של בחירה בין חסיד לסוס.

בשנים האחרונות נפגשתי בבחורי ישיבות רבים אשר החליטו, בצדק או שלא בצדק, שהישיבה אינה מקומם לאורך ימים וזקוקים הם ללימוד מקצוע. אין כאן המקום לדון בבחירה זו, המציאות מצביעה על עשרות ומאות בחורים שכבר בחרו. אלא שבחירה זו מלווה בסוג של טריקת דלת. רבים מהם מפסיקים "לפתוח ספר", ובמוסדות ותיקים שונים, גם כאשר עומדת בפניהם אפשרות לבית מדרש, הם מעדיפים להימנע ממנה.

מחנכים ור"מים שנפגשים בתופעה עומדים נדהמים כאותו אדמו"ר ולא מבינים כיצד רואה הבחור את הבחירה שלפניו רק בין חסיד לבין....

חינכנו את בנינו לתורה, רק תורה, עוד ועוד תורה, אך יש מהם, רבים מדי, שהבינו שאם הם לא בגדר "רק תורה" הופכים הם את עצמם ל"רק לא תורה".

את הדיכוטומיה הזו חייבים לשבור. להטמיע את המסר שיש גם אמצע. שגם מי שהחליט על דרכו מחוץ לישיבה קדושה, התורה עדיין שייכת לו, שייכת אליו.

ב"ה בשנים האחרונות הולכת וגדלה התופעה של חרדים העמלים לפרנסתם, אך לא מוותרים על הלימוד התורני, מי יותר ומי פחות, מי לעומק ומי לרוחב. מחלחלת לאיטה ההבנה שגם אם אינך "חסיד" נעלה, אתה יכול להיות מאלו ש"יגיעת שניהם משכחת עוון".

את ההבנה הזו יש לחלחל גם למטה, לנוער, לאלו שכבר רוצים לצאת או יצאו אל עולם האקדמיה, ההכשרות והתעסוקה. ליצור ולפתח מסגרות, בתי מדרש, חבורות, של נוער ה"עובד והלומד", עובד לפרנסתו, עובד את אלוקיו, לומד לפרנסתו ולומד את תורת אלוקיו.

עקומת הבחורים הממלאים את מוסדות ההשכלה החרדית עולה בטור הנדסי, העקומה גדלה, ועימה גדל הנתק. ועל כן אין "מת מצווה" גדול מאשר לחבר. להראות שלא נורא אם אינך חסיד, יש גם אופציה להיות אדם-נער. נער העובד והלומד.

הכותב משמש כמנהל חינוכי-אקדמי בקמפוס עין חמד

תוכן שאסור לפספס
68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
43
התכלית לעשות את רצון הבורא בכל מצב.האמצעי לכך היא התורה. בכל מקום ובכל מצב שאתה נמצא,חפש ולמד בתורה מה ה' דורש ממך "כי אם ליראה" ואם כך אתה עושה אין תקלה ומכשול בדרכך, ובלבד שתהיה אמיתי בדרך זו.
עוד יהודי
42
אם נחרוש בזמן חרישה,,,,לא נזדקק לקצבאות ותמיכות מהממשלה, ולכן יעלמו המפלגות החרדיות, והעסקנים מה יהא עליהם? יצטרכו לחרוש ולזרוע גם הם? וכשלא יזדקקו לסגולות וקמעות לפרנסה, כי יחיו מיגיע כפיהם? מה יהא על הרבנים ובני משפחותיהם? יחרשו בזמן החרישה???
דן סגל
41
סופסוף אנשים חכמים עושים את מה שכולם חושבים שצריך לעשות. ישר כוח!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליאת

הצגת כל התגובות

40
הברוך הוא בל ישוער. הנזק הוא בילתי הפיך. והחטא בל יכופר.
תחשוב - תבין
39
גם מי שיוצא לעבוד צריך לדעת שזה דיעבד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מדריך
אם הייתה לומד תורה כמו שצריך היית נתקל בגמרא במסכת ברכות ומחלוקת של ר' ישמעאל ורשב"י. אז כך - ר' ישמעאל אומר שחייבים גם וגם - גם תורה וגם מלאכה וזה לכתחילה. ומדברי אביי ורבא משמע שזוהי ההלכה. וזה בלי להביא אין ספור מיימרות של חז"ל על חשיבות ולכתחיליות של מלאכה. מכאן ההוכחה שגם תורה אין בך. לא לחינם
דניאל
38
רעיונית אתה צודק אך ההגדרה שגויה התורה מכילה את כולם כל אחד בדרגתו לדעת ר שמעון גם מי שקרא קש בבוקר ובערב קיים לא ימיש כך שעדיין זה רק תורה ולהתפרנס זה גם ציווי התורה , אמצע זה כבר ה ירחם יש פתגם של הרבי הרייץ באמצע הולכים הסוסים בצדדים ב"א ימין או שמאל אבל גם הימין רחב מאוד
שי
37
ישנה רק דרך אחת להגיע למטרתנו בעולם והיא דרך התורה. הבעיה היא שמה שמלמדים את הדור בשנים האחרונות דרך העתונות והמפלגות החרדיות הוא מושגים אחרים לדרך התורה שלא ידעו אבותינו ולא למדונו כך רבותנו. דרך התורה פירושה שאדם בכל הנהגותיו עושה כפי שהדריכונו חז"ל "ואהבת לרעך כמוך" וכו' וכל מעשיו הן בלימוד התורה
ישראל
36
0 לכשלעצמו אין הרבה משמעות... כש-0 מופיע במבנה העשרוני לאחר ספרה אחרת הוא מקבל משמעות. כסף, כבוד וקרירה הם 0 בעולם הבא אבל אם לפני כל האפסים הללו שמים את רבונו של עולם שהוא אחד ואת תורתו שהיא אחת כל האפסים מקבלים משמעות רבה. כאשר עובדים עוסקים בפרנסה אבל סדר העדפויות הוא כן תורה ועבודת ה', אפשר לה
מתמטיקאית
35
הציונות הדתית גילתה את זה מזמן אבל יישר כח על הכנות
יהודי פשוט
34
נתי גרוסמן הרשע וכנופייתו הדירו מהציבור החרדי כל מי שאינו בסגנון שהם החליטו עליו. מי יתן והמצב יחזור לקדמותו בקרוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך נבון
33
הבחור הזה בכלל דת"ל ששם כיפה שחורה ל"צורך"..... כל מילה שלו גם אם פעם במליון שנה נכונה אין צריך לשמוע לה ביחוד כשהוא מדבר שטויות בלחץ ............... מוגש בהערכה- אחד שלמד איתו בתיכונית
מכיר אותו
32
תלמוד תורתך ובמצותיך לעולם ועד,כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה
הם חיינו
31
לקח לכם שנים להבין שתורה ועבודה, ספרא וסייפא, יהדות ואקדמיה, מדינה והלכה, אלו הם אתגרי הדור שהציב לנו הקב״ה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
30
תורה ועבודה שאיפת בני עקיבא.
רפול
29
לדעתי הנטייה של הרבה אברכים לצאת לשוק ההשכלה הגבוהה אינה רק בגלל קושי כלכלי אלא גם מיאוס בדרך הבטלה שקנתה לה מקום אצל הרבה "אברכים" [לצערנו] אדם אמיתי לא יכול לראות מול עיניו קומץ של בני אדם שמתבטלים ועושים ככל העולה על רוחם ...ומצהירים ונלחמים שהם מחזיקים את העולם.ולצערנו הם בטוחים בצדקת דרכם
אברך לשעבר
28
תלמוד תורתך ובמצותיך לעולם ועד,כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה
תלמוד תורתך ובמ
27
חבל מאוד שמאמרים כאלה לא מתפרסמים בעיתונות החרדית ,לתת הסתכלות אמיתית ובריאה על החיים, בעידן שלנו שהכל משתנה במהירות מטורפת חייבים לתת פיתרנות של לכתחילה למציאות המשתנה ‚ תמשיכו בעשייה ובכתיבה ממש צורך השעה יישר כוח
שמואל
26
לפני כמה שבועות ראיתי מאות תמונות וכמה סרטונים קצרים משנות השלושים של המאה הקודמת,של קהילות חרדיות באירופה. רואים בתמונות איך הגברים עוסקים בכל מיני עבודות למיחייתם .מסנדלרות לגידול בעלי חיים .וכמו כן בסירטונים רואים חתונות וגברים ונשים רוקדים ללא שום מחיצות בן הגברים לנשים כמו כאן. ועוד דבר לא
mike
25
נכון הם מוסרים שיעורים שיעורים לעוסים שהכינו אותם לפני 20 שנה אני כמובן לא מכליל אבל אתם יודעים כמובן על מה אני מדבר
כל היום כסף
24
יפנימו זאת אחרת עוד מעט ולא יהיה צורך בהם!
גדויל הדויר
23
וכל תורה שאין עימה מלאכה סופהה בטילה... יישר כוח הרב נכטיילר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדעון
22
חיזקת אותי מאד, הסברת בצורה ברורה את מה שהרבה לא יכולים לבטא. המשך להעלות כאלו כתבות!!!!!!!!!!!
כוכב
21
בגלל הגישה שלך " אנו יותר בטוחים בעצמנו" את והחושבים כמותך הראשונים שמיצרים כפירה והשכלה... החיבורים עם הרשעים זה רשע... והפוך אני חושב ממך שבדור זה עלינו לסבול ולהסתגר... מה לעשות כדי לשמור על עצמינו... ולא נאמר אנו בטוחים בעצמינו כי אל תבטח בעצמך עד יום מותך... אמרו חכמים ממך ושכמותך
שמעוןי
20
ההשקפה הנכונה היא, רק תורה! אלא שרוב האנשים לא יכולים להתקיים בלא שיעבדו וכו', ולכן יוצאים לעבוד בכדי שיתאפשר לחיות נורמלי וללמוד תורה בשעות מסוימות מהיום. שהרי אין שיעור ללימוד התורה, וכמה שמתאפשר לאדם במגבלות הפרנסה, זה ה100% שלו. אם תחנך שתורה זה לא הכל, בעוד כמה דורות לא ישאר כלום!!
צדיק גדול
אם תמשיך ככה בעוד כמה דורות לא ישאר כלום 90% מהלומדים עושים זאת מתוף מצוות אנשים מלומדה השאר נפלטים כי הם לא "מתאימים"... מספיק עם הקיצוניות
יוסיפון
בגלל הגישה שלך " אנו יותר בטוחים בעצמנו" את והחושבים כמותך הראשונים שמיצרים כפירה והשכלה... החיבורים עם הרשעים זה רשע... והפוך אני חושב ממך שבדור זה עלינו לסבול ולהסתגר... מה לעשות כדי לשמור על עצמינו... ולא נאמר אנו בטוחים בעצמינו כי אל תבטח בעצמך עד יום מותך... אמרו חכמים ממך ושכמותך
שמעון
במאמר כתוב שצריך להבין שאם יצאת לעבוד - אל תחשוב שזה הסוף הרוחני שלך.
שמואל
הרי מאז מתן תורה ועד השואה שממש אז הומצא המושג כולל לכולם כולם אבל כווווולם עבדו והתפרנסו מיגיעם כך ש7 מדבר שטויות במיץ
שרידי אש
19
משיגנער חזל אומרים אין לקדוש ברוך הוא אלא ד אמות של הלכה
ישראל
18
מה שצריך להגיד זה כך: יש תקופות שבהן רק תורה !! והן הכרחיות לעיצובו של האדם היהודי ! יש תקופות לאחר מכן שהאדם צריך להתפרנס ולבנות מקצוע ומשפחה ואז מגיעה לה דרך האמצע ! לפי דעתי בחור ישיבה שלומד 5 שנים יכול לסיים פעמיים שס בעיון ! וצריך לבנות תוכנית כזו שמגיל 18 עד 23 בחור ישיבה מסיים שס פעמיים בע
James
17
גם תורה אין לו
דעת תויירה
16
מכל גדולי הדור
א
15
לאט לאט מתחילים להבין את המוסג אדם לעמל יולד.אשריו ואשרי חלקו של מי שבאמת רואה את עצמו ומצליח לשקוד בתורה. אבל במציאות היום יומית הלחץ ועול הפרנסה וגם היכולת האישית מביאות את האנשים להבין שיציאה לעבודה היא מציאות.אדם במהותו צריך לעבוד זה חלק מה DNA שלו. את זה הבין הרב קוק והטיף ללימוד תורה אבל לימוד
יותם
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דתי לאומי
13
ואני חושבת שהדור הנוכחי כבר בשל לקלוט את התפיסה הזאת, בניגוד לעבר. הרב פינקוס אגב, שם את הנקודה על שיקום החיים היהודיים אחרי השואה. לעניות דעתי..כל כך חרדנו ופחדנו וניסינו להחזיר 'הכול' לקדמותו, כך שייתכן שבאיזה מקום- הלחצנו מידי. אני מרגישה שכעת, ה'שטח' מתמתן. יש יותר קבלה והכלה כי אנו בטוחים יותר
מבקרת כאן
זה בכלל לא היה להחזיר הכל לקדמותו. במו אזני שמעתי את הרב פינקוס זצ"ל מעיד כמה וכמה פעמים בשם חמיו זצ"ל כי לפני השואה כמעט ולא היו לומדים... אלא היה צריך לשקם את עולם התורה - נכון, אבל אי אפשר ש"תכנית שיקום" תהיה דרך. אכן "להחזיר הכל לקדמותו" פירושו האמתי הוא שיהיו הרבה שיעסקו לפרנסתם ויקבעו עתים לתו
אברך פשוט
בגלל הגישה שלך " אנו יותר בטוחים בעצמנו" את והחושבים כמותך הראשונים שמיצרים כפירה והשכלה... החיבורים עם הרשעים זה רשע... והפוך אני חושב ממך שבדור זה עלינו לסבול ולהסתגר... מה לעשות כדי לשמור על עצמינו... ולא נאמר אנו בטוחים בעצמינו כי אל תבטח בעצמך עד יום מותך... אמרו חכמים ממך ושכמותך
FTF
12
ציינת שאל לנו לחנך את בנינו ל"רק תורה" בטענה כי מי שאינו יכול לעמוד בסטנדרטים של "רק תורה" עלול להפוך את עצמו ל"רק לא תורה". גם אם טענה זו נכונה, הסיבה לחינוך ללימוד תורה ולפרנסה שונה לחלוטין. אדם העובד לפרנסתו ומפנה מזמנו ללימוד תורה אינו מצב של דיעבד, אלא זהו רצונו של הקב"ה וזהו מצב אידיאלי. לכל
חכם אחד
11
טוענים כבר שנים.
מזרחיסט
10
החרדית תשתנה אז גם זה ישתנה. אם מחנכים ילדים שאברך הוא סוג א' ועובד לפרנסתו הוא סוג ב' אז קורה מצב של נתק אבל אם החינוך היה שאדם שעובד הוא סוג א' ואדם שלומד הוא סוג א' א' אז לא יהיה ניתוק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי
9
כבחור המשתדל ומתומודד אני מזדהה ומתחבר לכל מילה חבל שהמחנכים שלי מהחיידר עד לישיבה גדולה לא מבינים ולא הבינו , תצליחו למען דור ההמשך . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושי
רק אתה מבין
א
8
צריך להבין שהזמנים השתנו ואם לא נפנים את הדברים ונקבל את הגישה שהייתה מקובלת בכל הדורות של תורה עם דרך ארץ יפלו הרבה חללים לקהילה החרדית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום יצחקי
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מסכת אבות
6
כאחד שעסק שנים עם נוער ומכיר ואוהב אותם ויודע את הסבל שהם עוברים עד שמתדרדרים למצב של סוס כהגדרת הכותב . אני חושב שיוזם הרעיון שהקים את קמפוס עין חמד עשה דבר שהוא ממש בגדר "הצלת נפשות" ויפה שעה אחת קודם
חיים שוורץ
5
כבר אמרו חז"ל עשה תורתך קבע, ואיני מלמד את בני אלא תורה! כל מסלול חדש או "המצאה" שאינה זוכה לגיבוי וברכת גדולי ישראל, סופה בטלה!
יואב
4
אני ראיתי הרבה שתמכו בדרך האמצע איך הם ירדו מדתם זה לא אמצע של הדורות הקדמונים שבהםהיה ריבוי תורה ומיעוט עבודה פה ריבוי עבודה ותורה אולי בשבת אם בכלל
ורבים חללים הפי
לפי המגיבים כאן שללכת לעבוד או ללמוד באקדמיה מקצוע זה אבדון, האם כל הדורות הובילו לאדבון? האם מיליון חסידים ואנשי מעשה שעובדים הם אבדון. האדמורי"ם שלמדו באוניברסיטה זה אבדון? גדולי תורה שלמדו באוניברסיטה זה אבדון? זו בדיוק הבעיה של החרדים בארץ - ההשקפה הזו שחלחלה [גם מגיב 8 החשוף לאינטרנט] - מן הרא
ממש
גם אם לצאת לעבוד זה רק עם שיעורי תורה ביחד ואחרי החתונה וזה דיעבד לא לכתחילה
יוסי
3
עשה תורתך קבע ומלאכתך ארעי מי שלא למד תורה שלא יביע דעות בעניינים תורניים
דוד
2
ישנה רק דרך אחת להגיע למטרתנו בעולם והיא דרך התורה. הבעיה היא שמה שמלמדים את הדור בשנים האחרונות דרך העתונות והמפלגות החרדיות הוא מושגים אחרים לדרך התורה שלא ידעו אבותינו ולא למדונו כך רבותנו. דרך התורה פירושה שאדם בכל הנהגותיו עושה כפי שהדריכונו חז"ל "ואהבת לרעך כמוך" וכו' וכל מעשיו הן בלימוד התורה
ישראל
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים