כיכר השבת

הרב פסק: הקונים נכשלו באיסור חמץ

מספר אברכים שרכשו במוצאי החג מוצרים באחת המאפיות המוכרות בארץ נכשלו באיסור חמץ, כך פסק הרב שריאל רוזנברג. הסיבה: בעל המאפייה שהה בחו"ל במהלך הפסח, ובזמן שהחג יצא לפי שעון ארץ ישראל, היכן ששהה עדיין היה חג הפסח, מה שהוביל לעובדה כי גם על המאפייה שברשותו חלים דיני הפסח (חדשות, חרדים)

| 56 | כיכר השבת |
חמץ
חמץ (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הרב שריאל רוזנברג פסק: קונים רכשו חמץ האסור בהנאה.

שאלה שהגיעה ביממה האחרונה אל שולחנו של הגאון רבי שריאל רוזנברג רבה של שכונת קריית משה בב״ב וחתנו של הגאב״ד הגר״נ קרליץ גורמת לטלטלה בציבור החרדי.

מספר אברכים חרדים הגיעו אל הרב, וסיפרו לו כי במוצאי החג קנו חמץ שנאפה לאחר הפסח באחת המאפיות הידועות, אולם רק בבוקר שלאחר מכן התברר להם בדיעבד כי אחד מבעלי המאפייה שהה במהלך חופשת החג יחד עם בני משפחתו בארה"ב.

לדברי האברכים, כעת התעוררה אצלם שאלה הלכתית בשל העובדה כי אמנם הם רכשו את החמץ בשעה שבישראל כבר יצא החג והמאפייה עבדה לכאורה בהיתר אך מנגד לבעליה ששהה באותו זמן בחו״ל היה עדיין החג בעיצומו וכיוון שכך הרי שמדובר בחמץ שעבר עליו הפסח והיה אסור להם לקנות אותו.

על פי הפרסום בקו המידע של ביה"ד של הגר"נ קרליץ, חכך הרב רוזנברג בדעתו במשך שעה ארוכה והביא צדדים הלכתיים לכאן ולכאן, אך לבסוף פסק כי אכן האברכים נכשלו באיסור קניית חמץ שאסור בהנאה.

הרב רוזנברג הסביר כי בשל העובדה שלבעלים ששהה במדינת הים יש חלק במאפייה ואצלו היה עדיין חג הרי שבשעת פתיחת המאפייה הוא עבר ב"בל ייראה", והחמץ נאסר בהנאה, זאת על אף העובדה שכאן בארץ ישראל כבר היה מוצאי חג ומותר היה לפי ההלכה לאכול חמץ.

הפסיקה ההלכתית גרמה לסערה של ממש בעולם התורה, וזאת משום שאברכים רבים המקפידים על קלה כבחמורה ונזהרים בכל שבעת ימי החג מחשש "משהו חמץ" נכשלו לפי הפסיקה באיסור ממשי במוצאי החג.

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
??? כ"כ הרבה מאפיות גדולות ומפעלי מזון???
31
כיצד לא חשבו גדולי הדור על האפשרות הזאת, ועברו על איסור דאורייתא? נראה כי חומרות הפסח צריכים להישאר כל זמן שלא אומרים תחנון, וכך נזכה לפסח כשר ושמח.
30
אדם שגר בארץ ישראל, אפילו ששהה בחו ל נוהג כ ארץ ישראל יום טוב אחד, לא???
בס"ד בן ארץ הקודש השוהה בחו"ל פחות משלושים יום וכוונתו לחזור לארץ הקודש לא חייב יום טוב שני ולא חל עליו דיני יום שני של חג. זה פסק שולחן ארוך!
כיון שבארה"ב כשכאן 10 בערב שם 2 בצהריים א"כ הוא היה עדיין באמצע יו"ט ובשבילו עדיין יש איסור חמץ ואסור להנות מהחמץ שלו
הבעיה היא לא יו"ט שני אלא שעדיין לא שקעה שם החמה

הצגת כל התגובות

29
איך אברכים שמקפידים על קלה כבחמורה רצים מיד בצאת החג לקנות חמץ האם קיום המצווה היה עליהם כמשוי?! וד"ל.
28
למה לא כותבים את שם המאפיה מה יש למה צריך לנחש או שתיכתבו ואם בלי שם אז אל תכתבו כלל את הכתבה
27
בס"ד בבדיקת השטר שהם חתמו מסתבר שלא מחקו את הסעיף שתוקע חזרת החמץ למציאות כל הבעלים בארץ הקודש. לא היה ענין של חיוב המתאריח בחו"ל ביום חג שני, אלא שבגלל שהוא שהה שמה לא היה יכול לקבל בחזרה את החמץ מהגוי ולכן עדיין בדין חמץ בפסח. גם היה לכן גזל הגוי. בתגובה ראשונה חשבתי שבוודאי מחקו את הסעיף ההוא, לא
26
לעניות דעתי ובלי לזלזל בכבודו של הרב אבל נראה כי על פניו חלה טעות או שגיאה הלכתית בעניין זה ואסביר הדבר. יש מושג: "ברומא התנהג כרומאי" והיות והמקום הוא בארץ ישראל אנו נוהגים על פי המקום ולא על פי האדם. כלומר לא ייתכן לומר שבגלל שאדם חי בארץ אחרת והשבת יוצאת מאוחר יותר אז אסור לו לפתוח את העסק בארץ י
25
בשל העובדה שלבעלים ששהה במדינת הים יש חלק במאפייה ואצלו היה עדיין חג הרי שבשעת פתיחת המאפייה הוא עבר ב"בל ייראה", והחמץ נאסר בהנאה, וקשה: שהרי הוא ביטל ואיננו חפץ בכך ומה יעשה ששותפו פתח החנות הרי הוא מצידו מחשיב להפקר ולעפר את המוצרים שם. ועוד מדאורייתא סגי ביטול וחכמים הוסיפו "הפקר" בנוסח זה אז
כבודו? אצלנו החרדים כל דרדק יודע שביטול והפקר נעשה על חמץ שלו ולא על חמץ המכור לגוי לפני זמן האיסור . אל תפגע פשוט אם היית לומד בבית מדרש שבו לומדים תורה באמת לא היית מגיע לכזאת שאלה.
תורת ישראל מתירה לישאול הכול ואצל הנוצרים אסור לשאול ואתה כניראה............ או עם הארץ
א. לגיטימי לשאול ואדרבה מותר לשאול ואת זה שאינו יודע לשאול פותחים לו ורק כך לומדים, כל התורה מלאה שאלות, וזה בכלל לא מפחיד, אז מה בדיוק אתה מחביא שאתה סותם שאלות של אנשים! ולך מר חסיד שלא שואל כניראה חסר יסוד יהודי חשוב, מה גם שאתה מקניט את השואל וזה וודאי אסור לך לעשות (זה דרכה של הנצרות, כי אין ל
24
אם בעל המאפיה הוא תושב ארץ ישראל ומתכוון לחזור האם הוא לא פטור מיוט טוב שני של גלויות?
23
אבל הקונים לא עשו שום איסור
22
החמץ שנאפה או נמכר לפני צאה"כ של יו"ט הראשון של שביעי של פסח במקומו בחו"ל, אסור לבעליו ליהנות ממנו כי אצלו עדיין פסח וממילא חל עליהם איסור הנאה כולל גזירת חז"ל של חמץ שעבר עליו הפסח כי החמץ הוא איסור גברא ואצלו עדיין פסח, אבל ביו"ט שני לא שייך לגזור עליו על מה שנאפה בארץ ישראל שאין כאן חשש של זלזול
21
א"א עוד יום או יומיים בלי חמץ? טיפשים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
20
הם צריכים להמתין שבע שעות כל מוצ"ש לעשות הבדלה? האם זה איסור על הגברא או החפצא?
19
איך נפסק שעבר על בל יראה ובל ימצא, וכי יום טוב שני הוא מדאורייתא ?????
לא בגלל יו"ט שני אלא בגלל שבארה"ב חג הפסח נגמר כ 7 שעות אחרי הארץ.
18
האם אין לשום יהודי אמרקאי מניות במאפיה מהגדולות בארץ? כגון אנג'ל ברמן וא"כ אז רוב תושבי ישראל עוברים על איסור הנאה מחמץ? הרי שבעל המאפיה או בעל המניות עשה ביטול וא"כ אין זה שלו בכלל למרות ששותפו כרגע משתמש הרי הוא כבר לא שותף כי אצלו עדיין חג והוא ביטל ומדאו' וודאי ביטול מהני!
17
אם היה בשבת בחו"ל, ובארץ הקודש יצתה השבת, הרי שלא היה מחלל שבת אם המפעל ברשותו בארץ הקודש היה פועל. מכאן שהבעיה היחידה היתה בגניבה מן הגוי. אבל. כיוון שבארץ ישראל יצא החג, שהרי המכירה חלה עד כאן. החמץ חזר לרשותו, אך בארץ ישראל שבה כבר אין פסח. ומכאן שאין ברשותו חמץ בפסח, אלא חמץ שברשותו בחו"ל שהינו
16
בעיצומו באותה שעה שאחד מהבעלים היה בחול? האם העדים היו גם בישראל וגם בחול באותו רגע כדי לדעת שאכן החג עדיין חל? או במילים אחרות, למה אתם פוסקים בלי עדים?
15
אני גרה בבני ברק ולא נתתי לילדי לקנות חמץ עד יומיים לאחר החג. רק בשביל החינוך. לרסן אותם מבהמיות.
להראות שמה שלא אכל חמץ זה משום צווי הכתוב. וכל האיסור לא קשור לפסח שני אלא להפרשי שעות.
14
סיבת האיסור איננה קשורה ליו"ט שני של גלויות, אלא בגלל שבצאת החג כאן בארץ עדיין היה בעל המאפיה בעיצומו של יו"ט ראשון, עקב הפרשי השעות בין הארץ לארה"ב.
13
יוצא לנו מזה שבעל עסק שנמצה בחו'ל העסק שלו כגון מסעדה לא יכול להפתח במוצ'ש כי עדיין שבת בשבילו ונצתרך לבדוק איפה בעלי הפיצה או הפלפל נמצאים במוצ'ש
כל הבעיה היא בגלל שאדם עובר על חמצו אם הוא ברשותו, ולא משנה אם זה בסוף העולם. נמצא שכאשר הוא בנו יורק ועדיין אצלו פסח, והגוי החזיר לרשותו חמץ בארץ ישראל, הוא עבר על לא ימצא לך חמץ בכל גבולך. וכיון שהוא חמץ שעבר עליו הפסח ברשות היהודי, הרי זה אסור לאחר הפסח לכל יהודי. אבל לגבי שבת אין חיוב שביתת רשות
12
הרי מותר ליסוע לחו"ל או בשביל פרנסה , או לחפש אישה , או בגלל מצב בטחוני ,אבל אסור - מדאוריתא - לנפוש בחו"ל .
11
הפרשיי השעות בין הארץ לחו"ל??? מישהו יודע מה מדובר כאן???
יהודי מארץ ישראל לא שומר יו"ט שני כשהוא מבקר בחו"ל, חוץ מדברים שבפרהסיא בפני תושבי המקום.
10
הנידון אינו על יו"ט שני שבו הוא מחוייב רק למראית עין כאשר דעתו לשוב לא"י. הנידון הוא ביחס להפרשי השעות בין חו"ל לארץ ישראל. כאשר שביעי של פסח נחוג בחו"ל בארץ ישראל אוכלים לחמניות (עוד לפני יו"ט שני). אגב, הטלפון של המוקד לשמוע בפרוטרוט: 0-722-722-900
9
איסור אכילת חמץ שלהם נגמר בצה"כ. מי זה הרב הזה? בעל החנות (אולי) נכשל בגזל הגוי.
האם לא ידעת על איסור אכילת חמץ שעבר עליו הפסח ברשות ישראל??? האיסור הזה נשאר על חמץ זה לעולמים!
8
ולראות כמה דברים חמורים הם עוברים בכל שעה ושעה,בחיי היום יום. ותנו לי לנחש זה בטוח ליטאי או דומה לו. הרי כל המדינה מלאה בחמץ שעבר עליו הפסח .יש מדבקות מוכנות ויש סחורה חמץ ממש מוכנה לשיווק ישר אחרי פסח .אז מה כל ההבלים שאתם חוגגים עכשיו???????? יש המצאות של הליטאים בכל תחום .אז זו עוד המצאה.
7
כבוד הרב צריך היה לומר לאברכים שהפתרון הוא שבעל המאפיה צריך לתת לגוי שקנה את החמץ את כל הכסף שהוא קבל במוצ"ח כי זה שייך לגוי ולא לו והקונים לא יחשבו כגנבים
6
בפקולטה לעניניי תלמוד. א.הר' שפסק כך וודאי מכיר את כל הצדדים להתיר ואף על פי כן אסר אז תנו כבוד לרב. ב.גם אם לא היה יום טוב שני עדיין יש הפרשי שעות. ג.המהג לאכל מייד לחם הוא לא המצאה אלא כך נהג הגאון מוילנא כדי להראות ש7 ימים אכלנו מצות בשל ציווי התורה ולא כי התחשק לנו דיאטת שמרים . ולא באתי להתיר ב
5
תבינו, השעון בארה"ב הוא שבע עד עשר שעות מוקדם יותר מהשעון בא"י, ולכך אפילו שבארץ יצא פסח כבר, היהודי שבארה"ב עדיין שרוי בעיצומו של חג הפסח הראשון. וכבר פסק בזה הגרשז"א שבן חו"ל חייב לבער חמצו בארץ ללא קשר לזמני הארץ.
ישר כח על התגובה המנומקת.
4
אם דעתו לחזור לארץ דינו כבן ארץ ישראל
הבעיה היא לא יו"ט שני אלא שבמקומו בחו"ל עדיין לא יצא החג
3
לעניין החמץ ממה נפשך אם היהודי שנימצא בחו"ל זה שלו הרי שהוא הפקיר וביטלו, ושותפו זכה בזה ממילא אין איסור כי לשותף זה מותר, ואם זה של השותף אין שום בעיה כי יצא החג, ובחג זה היה של הגוי, ואם זה של הגוי זה לא יכול להיות משום שהרבנים חצי שעה לאחר יציאת החג (לכול היותר) מחזרים את המכירה כפי שכתוב בהסכם ע
2
אין שום קשר ליום טוב שני של גלויות! בעל המאפייה הוא אמנם תושב ארץ ישראל המחוייב רק ביום אחד של החג, אבל בזמן יציאת החג בארץ היה עדיין יום בארה"ב! בעל המאפייה היה בעיצומו של יום טוב שלו (ולא יו"ט שני של גלויות) בארה"ב בזמן שנהנו מן החמץ שבבעלותו כאן בארץ. לא מקרה פשוט כלל ועיקר!
1
אני לא מבין מה בוער שיעברו 48 שעות אחרי פסח ואז לא נכשל.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים