כיכר השבת

מאמר לחנוכה

לא לאומיים: התקוממות החשמונאים ביוונים

יש המבקשים לשנות את אופי חג החנוכה ולהפוך אותו לחג לאומי, כביכול ביקשו המכבים לשחרר את ארץ ישראל מהכיבוש היווני. עובדתית זה לא נכון. מדוע אם כן התקוממו? (חג חנוכה)

| 7 | כיכר השבת |
לא לאומיים: התקוממות החשמונאים ביוונים
(צילום: שאטרסטוק)

במהלך ימי חג החנוכה, אנו חוגגים בעיקר את נס פך השמן. אותו כד קטן שנמצא על ידי המכבים כאשר טיהרו את בית המקדש מטומאת היוונים, ובדרך נס הספיק להם לשמונה ימים.

ההלכה היא, כי אם הציבור טמא ואין ברירה, ניתן להשתמש בקרבן ציבור גם ממוצרים טמאים. נשאלת השאלה: מדוע בכלל חיפשו הכהנים פך טהור, ולא החלו מיד להדליק עם השמן שהיה ברשותם?

כיום, יש המבקשים לשנות את אופי חג החנוכה ולהפוך אותו לחג לאומי, כביכול ביקשו המכבים לשחרר את ארץ ישראל מהכיבוש היווני. עובדתית, המלחמה לא התחילה מיד אחרי הכיבוש, ואת המלוכה היהודית חידשו רק שנים אחרי הניצחון.

המלחמה הייתה בעקבות הגזירות של היוונים והניסיון לכפות עלינו, היהודים, את תרבות יוון. נגד כך התקוממו, בזה נלחמו – וניצחו. רבים ביד מעטים, טמאים ביד טהורים, ורשעים ביד עוסקי תורתך.

העניין של נס חנוכה, אותו אנו חוגגים עד היום ועליו אמרו חז"ל בגמרא כי כל המועדים בטלים חוץ מחנוכה ופורים, היה מלחמה על אידיאולוגיה. ככל הנראה המלחמה האידיאולוגית הראשונה בהיסטוריה.

היוונים לא הבינו, בגישה הפילוסופית והרציונלית שלהם, מדוע מקיימים היהודים מצוות. בתפילת 'ועל הניסים' שאנו מוסיפים בימי החנוכה, אנו מזכירים כי הם ביקשו 'להעבירם מחוקי רצונך'. החוקים, המצוות שאנו מקיימים כי כך ציווה עלינו הבורא, בלי להבין. זה הפריע להם.

החשמונאים התקוממו. הם סירבו להסכים להיבט הרציונלי ולפסילת התורה והמצוות רק בגלל שאלות שאינן מובנות לפי השכל האנושי. הם יצאו למלחמה במסירות נפש, ללא כל סיכוי הגיוני לנצח.

המכבים, שסיכנו את חייהם כדי לקיים תורה ומצוות, לא היו מסוגלים אחרי הניצחון, ושחרור בית המקדש, להשתמש בשמן טמא. הם לא רצו להתפשר על פחות מהטוב ביותר.

גם כאן, כמו במלחמה נגד היוונים, העדיפו לקחת סיכון. להדליק את נרות המנורה מכמות מצומצמת של שמן, ולהתחיל במקביל לפעול כדי להביא במהירות לירושלים שמן טהור, שמן זית זך.

וכמו במלחמה, גם כאן. כאשר פעלו במסירות נפש, נתן להם ה' את הניצחון. נרות המנורה דלקו במשך שמונה ימים רצופים.

בדרכם של החשמונאים, בהידור מצוות, מקפידים כולם עד עצם היום הזה, להדליק את נרות החנוכה כפי שיטת המהדרים מן המהדרים, כפי המסר שקיבלנו מהם: לא להתפשר בעת קיום התורה והמצוות.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
יש מאמר טוב לחנוכה באתר אזמרך בלאמים
נננ
6
אהה תורה ומצוות שיוון רצו לבטל זה לא לאומי, זה עניין פרטי של ראובן ושמעון..
ישראל
5
הרמב"ם בהלכות חנוכה מציין שחוגגים את חנוכה, לזכר חידוש המלכות בישראל שנמשכה 200 שנה אחרי נס חנוכה. "וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים, והרגום והושיעו ישראל מידם; והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה - עד החורבן השני" (רמב"ם הלכות חנוכה ג,א).
שוב מעוותים עלינו את הכתובים

הצגת כל התגובות

4
עשית צחוק מעצמך, עיוות של כל חג החנוכה...אי אפשר להתווכח מול העובדות אני מחכה לראות חרדים מתגייסים לצבא כדי להלחם בנצרות..בינתיים החרדים יושבים לומדים תורה והחשמונאים יצאו להלחם..כל חנוכה זה חג של גבורה שיכולנו לקום מול אימפריה גדולה להציל את ארץ הקודש. חוץ מזה שרבי צדוק, הרמבם, והפוסקים וכו' חולקים
ariel
3
הלאומיות היהודית היא שמירת מצוות התורה ובמסגרת זו גם קיום מצות וירישתם את הארץ ... כלומר גם סילוק השלטון היוני אין אומתנו אומה אלא בתורה .
גדעון ארליך
2
אומרים "כשעמדה מלכות יון הרשעה על -עמך-" משמע זה היה ענין לאומי ששייך לעם, לאומה. והם ניסו לבטל את התורה מישראל והתורה זה גם ענין לאומי. ז"א שזה היה ענין לאומי ועוד איך!!
מתתיהו
1
בדברי הרמב"ם בהלכות מגילה וחנוכה פרק ג' הלכה א', ויזכור שבאותם "יתר על מאתיים שנה" לא כל מלכי ישראל החזיקו בדרך ישראל סבא...
ללא שם
אולי גם יעניין אותך
חנוכה